08 January 2011

DOUBLE-DERHAKA

(Gambar hiasan semata-mata-tiada kena mengena dengan lembu yang kurang cerdik, apatah lagi lembu yang bodoh. Tapi bodoh-bodoh lembu pun, samada dia disembah orang, atau disembelih buat lauk!)

Salam 2 all.

Teman menegaskan bahawa tindakan dan keputusan Tan Sri Khalid Ibrahim terus mempolitikkan dan mempertikaikan perlantikan Datuk Ahmad Khusrin Munawi sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri dan enggan mengambil sumpah rahsia dan membenarkan Datuk Khusrin menghadiri mesyurat Exco Selangor serta bercadang membawa sidang tergempar DUN Selangor hujung Januari ini adalah perbuatan "double-derhaka kepada Tuanku Sultan, Perlembagaan Negeri dan Persekutuan.

Sekarang adalah jelas tindakan beliau adalah bercanggah dengan undang-undang. Malah beliau sendiri mengakui perlantikan Datuk Khusrin adalah sah mengikut perlembagaan dan undang-undang. Cuma beliau tidak puas hati kerana itu bukan calon pilihan kerajaan pembangkang di Selangor. Persoalan yang perlu ditanya ialah, jika nama Datuk Khusrin dirujuk kepada beliau pun bukan beliau ada kuasa menolak atau menerima. Itu kuasa mutlak Suruhanjaya Perkhidmatan Awam. Perdana Menteri pun tidak boleh campurtangan, jangankan bersetuju atau menolak.

Jadi apa isu sebenarnya. Adakah Khalid mahu semua kakitangan Kerajaan tunduk na'am kepada parti pembangkang baru boleh diterima. Kalau begitu kakitangan kerajaan tidak bebas dari unsur politiking kepartian. Kalau BN yang berbuat begitu mereka kata campurtangan lah, barua BN lah, sampai ada yang pernah label kakitangan kerajaan sabagai anjing BN. Ni apa punya cakap kong-kali-kong, terbalik sana terbalik sini, cakap tak serupa bikin!

Jadi atas alasan apa lagi untuk Tan Sri Khalid untuk terus mempolitikkan isu yang dicetusnya sendiri. Adakah kerana kebodohan yang melampau (yang bolehlah kita maafkan sekiranya beliau bertaubat dan mengaku silap), atau kerana memang dengan sengaja mahu menderhaka kepada Perlembagaan Negeri & Persekutuan n(yang mana tindakan tegas perlulah diambil?).

Apapun, Khalid perlu sedar bahawa lebih lama beliau memainkan isu ini, lebih kuat tali jerutan politik menjerut tengkok beliau. Kerana beliau akan dilihat berseorangan dan tidak mendapat sokongan parti. Apatah lagi dengan manusia yang ditabal oleh bininya sebagai pemimpin anugerah tuhan dan wahsyinya mengambil sikap diam seribu bahasa. Khalid akan dilihat sebagai penderhaka, dan akan dilihat sebagai liabiliti besar kepada parti. Dan teman tidak akan terkejut akan ada orang yang mengambil kesempatan menangguk di air keruh untuk menjatuhkan Khalid sebagai Menteri Besar Selangor.

Dan jika itu berlaku, siapakah orang yang paling beruntung? Siapakah yang akan dapat memahkotakan diri dikerusi empok MB Selangor jika Khalid jatuh terjelepuk? Siapakah orang yang sedang menyandar dan tersenyum besar melihat gelagat dan kebodohan Khalid menjerut tengkuknya sendiri?

Kepada Khalid, pesan saya ialah "you are too politically naive". Kamu tahu bahawa perkara perlantikan Datuk Khusrin ini bukan isu pun, samada dari segi undang-undang mahupun amalan pentadbiran kerajaan. Kuasa melantik dan memecat SUK bukan pada kamu, bukan pada Perdana Menteri, malah bukan pada Tuanku Sultan pun. Ianya adalah kuasa mutlak SPA. Kamu tahu perlantikan itu sah. Kamu tahu kamu tidak boleh meminda Perlembagaan dan Undang-Undang Tubuh Selangor kerana tiada majoriti dua-pertiga. Kamu tahu kamu sudah melakukan kesilapan. Kamu tahu siapa yang akan mendapat keuntungan besar jika kamu terus menerus memperbodohkan diri. Kamu tahu akhirnya nanti kamu yang akan dicop sebagai penderhaka. Dan kamu tahu itu semua, kamu masih lagi mahu meneruskan rancangan bodoh ini?

Setakat ini pun kamu telah melakukan dua kesilapan besar! Kamu telah melakukan dua penderhakaan kepada Undang-Undang Tubuh Kerajaan Selangor & Perlembagaan Persekutuan. Pertama kamu telah menderhaka kepada perlantikan Datuk Khusrin sebagai SUK yang kamu sendiri pun tahu sah dan mengikut undang-undang & Perlembagaan, dan kedua kamu menderhaka dengan mahu meneruskan sidang Dewan Undangan Negeri untuk meminda Undang-Undang Tubuh Kerajaan Selangor tanpa mengikut undang-undang dan tanpa perkenan Tuanku Sultan. Kamu sudah melakukan "double-derhaka!". Berapa punya banyak kamu nak menderhaka dar!!

Sedarlah Khalid, kamu hanyalah "pawn" didalam mainan politik ini. Sedarlah, dan perbetulkan kesilapan kamu sebelum terlambat. Bertaubatlah sebelum kamu ditambatkan! Kamu masih punya masa, dan kamu masih ada ruang untuk perbetulkan keadaan sebelum terlambat. Bertindaklah segera sebelum kamu menjadi mee-segera politik dualam ini!

Sedarlah ada dua jenis manusia yang sedang ketawa besar melihat gelagat dan kebodohan kamu. Pertama orang yang sedang mengidam mahukan kedudukan kamu sebagai Menteri Besar. Dah lama ngidam dah. Orang kampung pun dah tahu dah. Dari cara dan gelagat kamu, teman rasa tak lama lagi bungkus lah kamu, dan senyum meleret lah pengidam membetulkan sampin & tengkolok untuk upacara angkat sumpah tak lama lagi!

Kedua ialah kaum rasis dan cauvinis yang sedang ketawa berguling-guling melihat ada orang Melayu yang bersedia mempertikai kedudukan bangsa dan institusi dia sendiri. Nampak gaya mereka tidak perlu bersusah payah, cuma hanya perlu memasang "batteri remote control" dan menanti sehingga sandiwara ini selesai sebelum mereka menyepak kita semua dan memahkotakan diri mereka sendiri.

Adios amigos, grasias senor.

Wallahua'lam & wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Ahad
04 Safar 1432
09 Januari 2011

1 comment:

hisham said...

syabas yb.....
artikel yang menarik.