31 March 2014

KARPAL GANTUNG DIRI?



Salam 2 all.

Saya merujuk kepada kenyataan Karpal Singh pada 29.03.2014 yang menyebut bahawa dia menggantung sendiri jawatannya sebagai Pengerusi DAP berkuatkuasa serta-merta sehingga tamat semua proses rayuan kes sabitan hukuman RM4,000-00 yang dikenakan keatasnya oleh Mahkamah Tinggi pada 14.03.2014 atas kesalahan menghina dan menghasut kedudukan Tuanku Sultan Perak.

Alasan yang diberikan kononnya dia telah disabitkan dengan kesalahan jenayah menghasut kedudukan Tuanku Sultan Perak dan di hukum denda RM4,000-00; maka dia tidak layak menduduki apa-apa jawatan dalam politik.

Saya berasa agak pelik dengan kenyataan Karpal Singh ini kerana sebab-sebab berikut:

1. Mengapa hanya selepas 18 hari baru Karpal buat kenyataan ini, sedangkan hukuman sudah dijatuhkan pada 14.03.2014? Dan pengumuman Karpal ini dibuat bersamaan dengan hari Anwar Ibrahim yang juga anakguamnya memfailkan Borang Permohonan menentang isterinya Wan Azizah sebagai Presiden PKR dalam pemilihan PKR Mei depan?

2. Kedudukan Karpal sebagai Pengerusi DAP masih belum diiktiraf ROS kerana aduan rasmi yang dibuat oleh ahli DAP yang mempertikaikan keputusan Mesyuarat Agong Khas DAP. Oleh itu tidak timbul soal penggantungan jawatan yang tidak ujud!

3. Karpal masih didalam proses rayuan ke Mahkamah Rayuan;

4. Mengapa Karpal hanya menggantung jawatan sebagai Pengerusi DAP dan semua jawatan parti? Bagaimana pula dengan jawatan sebagai Ahli Parlimen. Menghormati prinsip konsistensi, bermakna Karpal sewajarnya menggantung semua jawatan sebagai Ahli Parlimen dan apa-apa jawatan politik berkaitan dengannya termasuk menduduki mana-mana Jawatankuasa Terpilih Parlimen;

5. Apa pun, saya rasa adalah lebih baik Karpal menasihatkan anakguamnya Anwar Ibrahim supaya tidak bertanding jawatan Presiden PKR menentang isteri sendiri dalam pemilihan PKR Mei ini.

Ini adalah kerana kedudukan Karpal dan Anwar sama sahaja; iaitu dua-duanya adalah penjenayah yang sudah disabitkan kesalahan oleh Mahkamah dan dihukum.

Karpal disabit kerana menghasut kedudukan Tuanku Sultan Perak dan dihukum denda RM4,000-00; manakala Anwar sendiri telah disabitkan dengan kesalahan meliwat stafnya Saiful dan dihukum penjara 5 tahun. Dan kedua-duanya dalam proses merayu terhadap hukuman masing-masing.

Jadi logiknya kalau Karpal rasa dia wajib menggantung sendiri jawatannya sebagai Pengerusi DAP, sepatutnya Anwar juga tidak boleh bertanding jawatan Presiden PKR!

Saya berharap Karpal jangan jadi cakap tak serupa bikin sebagaimana pada 22 Okt 1997 apabila dia mendakwa Anwar peliwat, tetapi tiba-tiba sekarang menjadi lawyer Anwar bagi kes meliwat pula!

Sebagai rakan sekutu dan juga peguam Anwar, sewajarnyalah Karpal menasihatkan Anwar untuk menarik balik permohonan untuk menentang Presiden PKR yang juga isterinya!

Wallahua’lam dan Wassalam.

Adios amigos, grasias.
 
 Zulkifli Bin Noordin
Ahad
28 J'Awal 1435
30 Mac 2013
Kuala Lumpur

No comments: