23 June 2010

PENYELARASAN PERUNDANGAN MURTAD

Salam 2 all.

Saya sangat bersetuju dengan pandangan Professor Dr. Mohamed Azam yang mencadangkan penyelarasan undang-undang murtad didalam negara ini. Masalah yang timbul ialah kegagalan negeri-negeri mengikut format penggubalan undang-undang yang sama dalam melaksanakan undang-undang murtad ini. Malahan yang paling mengecewakan masih ada negeri yang belum menggubal undang-undang pencegahan dan pengawalan gejala murtad saperti Wilayah Persekutuan dan Pulau Pinang.

Saya telah membangkitkan isu ini berkali-kali sejak permulaan sesi Parlimen ke 12 ini, malahan saya telah mengemukakan soalan dan pelbagai usul mengenainya. Tetapi jawapan yang diterima sangatlah mengecewakan, iaitu masalah perlaksanaan undang-undang ini adalah hal ehwal negeri dan pihak Kerajaan Persekutuan tidak mampu berbuat apa-apa kecuali memberi garis panduan dan menasihatkan pihak berkuasa negeri.

Oleh itu, saya berharap supaya pihak JAKIM dan badan-badan persekutuan boleh duduk semeja dengan pihak berkuasa negeri untuk membincangkan dan mencari penyelesaian kepada masalah ini.

Takkanlah hal saperti ini pun kita tidak boleh mencari kata sepakat. Yang menyedihkan, dalam keadaan kita masih terkial-kial nak mencari kata penyelesaian, gejala murtad makin berleluasa. Dakyah asing makin agresif. Orang Melayu, jangankan agama, nama tuhan dia pun dia nak politikkan.

Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin

Rabu

09 Rejab 1431

23 Jun 2010

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

KUALA LUMPUR, 23 Jun — Undang-undang berkaitan dengan isu murtad di Malaysia perlu diseragamkan memandangkan ia berbeza antara negeri, malah terdapat negeri yang tidak mengenakan hukuman ke atas mereka terlibat dalam murtad.

Koordinator Pusat Pemikiran dan Kefahaman Islam, Prof Madya Dr Mohamed Azam Mohamed Adil berkata, walaupun bidang kuasa terletak di bawah setiap negeri, usaha perlu dibuat di peringkat persekutuan terutama melalui Mesyuarat Majlis Raja-raja supaya satu undang-undang murtad dapat diperkenalkan.

“Hari ini kita lihat setiap negeri mempunyai undang-undang murtad tersendiri dan ia berlainan antara negeri, malah ada yang tidak mengenakan hukuman kepada pesalah murtad.

“Sebagai contoh Pahang, Perak, Terengganu, Sabah dan Melaka mengenakan hukuman penjara sehingga tiga tahun atau denda RM5,000 atau sebatan sehingga enam kali (Pahang),” katanya.

Bagi Sabah, Kelantan dan Melaka, pesalah murtad ditahan secara mandatori di Pusat Pemulihan Akidah.

Selain itu menurut beliau, di Sabah dan Kelantan seseorang Islam yang keluar atau berhasrat untuk keluar Islam boleh ditahan di Pusat Pemulihan Akidah untuk tempoh tidak lebih 36 bulan dan di Melaka hanya diperuntukkan selama enam bulan.

Di Negeri Sembilan pula, katanya, seseorang yang ingin keluar Islam atau yang telah murtad perlu terlebih dahulu memohon kepada Mahkamah Syariah dan permohonan itu disalurkan kepada mufti untuk mengendalikan kaunseling kepada pemohon.

“Justeru, adalah wajar sekiranya kerajaan menyeragamkan undang-undang murtad bagi semua negeri,” kata beliau dalam kertas kerja bertajuk “Murtad dan Kebebasan Beragama” pada Seminar Hak Asasi Manusia: Ke Arah Pemurnian Kefahaman” di Institut Kefahaman Islam Malaysia.

Beliau berkata institusi pentadbiran agama setiap negeri perlu memainkan peranan dalam mendidik muallaf.

“Majlis Agama Islam, Jabatan Agama Islam dan Jabatan Mufti setiap negeri juga mesti berperanan dalam mendidik muallaf terutama yang memeluk agama Islam.

“Ini kerana mereka (muallaf) tidak boleh dibiarkan sahaja apabila memeluk agama Islam. Kita tidak mahu kes-kes permohonan keluar Islam bertambah di Mahkamah Syariah.

“Justeru, dalam mengendalikan permohonan murtad, jabatan-jabatan mufti disaran supaya menekankan proses rundingcara akidah dengan bijaksana,” katanya.

4 comments:

maizat said...

islam is not like your religion mr. s. vigneswaran.. it has its own way to prevent murtad.. not like hindus.. killing people whom go out from hindus.. no logic at all :-P

khairi ali said...

Right. I'v seen it in Malay, Indian, Tamil, Indonesian pictures. Every followers seem to be very reluctant to have their son, daughter or relative, converted.
But at the same time, we have this freedom of selection of religions. So I think it is better to let this case be within the ambit of wisedom of every individuals.

Unknown said...

Salam En. Zul and Salam 1Malaysia to Mr. Vignesvaran..

Please don't be emotional Mr. Vignesvaran. Your murtad rules is totally different with my Islam's rules. please do not interfere if you are not understand of Islam. it will show your lowest level of misunderstand (or st*******)...so please make your statement with sense of maturity and not trying to call a person with a bad name. i bet you are an educated person..A good religion does not teach its followers to practice inmorality. so please behave yourself..Firman Allah SWT "Untukmulah agamamu, dan untukkulah agamaku" (Surah al-Kaafiruun Ayat 6)
:).TQVM..

Hafiz

s.vignesvaran said...

Dear En.Mohd Hafizil,
Thanks for your comment. I guess you don't get my point. The issue here is the freedom of a human being. Don't you think we should let one to choose his or her own religion? This is a basic priciple of human freedom and wisdom. rest come second!
If one decided to convert to Islam or come out of Islam, don't you think we shld respect their freedom?
Have you heard of stories mothers being isolated from their new born babies in the name of religion? This is an absolute cruelty.
and mr.Maizat,
you got it all wrong!