08 June 2010

USUL KHAS FILISTIN


(Suasana Dewan semasa YAB PM membentangkan usul khas mengutuk rejim zionis Israel)

Salam 2 all.

Alhamdulillah saya berkesempatan untuk menyampaikan ucapan dalam bahas mengutuk rejim zionis Israel la'natullah senasa membahas usul yang dikemukakan oleh YAB Perdana Menteri pagi semalam Isnin 24 Jamadil Akhir 1431/ 07 Jun 2010.

Berikut adalah intipati ucapan saya:

Assalammu'alaikum.

Dato' Yang diPertua, saya mengucapkan terimakasih atas peluang untuk turut sama dalam membahaskan usul yang dibentangkan oleh YAB Perdana Menteri untuk mengutuk tindakan rejim zionis Israel dalam menceroboh dan membunuh sukarelawan misi bantuan kemanusiaan untuk umat di Ghozzah baru-baru ini.

Dato' YDP, saya mengambil bahagian dalam perbahasan ini mewakili rakan-rakan Ahli Parlimen Bebas yang lain iaitu YB Bayan Baru, YB Wangsa Maju, YB Nibong Tebal dan YB Bagan Serai. Saya mengambil kesempatan merakamkan ucapan tahniah kepada kesemua sukarelawan khasnya dan lain-lain umumnya , khususnya kepada rakan kita Ahli Parlimen Parit iaitu YB Sdr. Nizar Bin Zakaria (BN-Parit) yang saya kira mereka semua ini akan tercatat didalam sejarah sebagai hero dan juara kemanusiaan.

Saya mengutuk keras tindakan rejim haram zionis Israel la'natullah yang telah menceroboh dan menyerang serta membunuh petugas sukarelawan misi bantuan kemanusiaan di kapal Mavi Marmara dan Rachel Corrie yang didalam perjalanan untuk menghantar bantuan ke Ghozzah di Filistin.

Dato' YDP, bumi Filistin adalah bumi para anbiya, para Nabi dan Rosul. Ianya qiblat pertama umat Islam. Ianya bumi yang dimuliakan oleh kesemua agama wahyu, agama samawi. Bumi Ghozzah adalah bumi kelahiran Sheikh Muhammad bin Idris, atau lebih dikenali serbagai Imam Syafi'e.

Alhamdulillah, saya berkesempatan bersama dengan kepimpinan dan umat Filistin pada bulan Februari tahun 2009. Dalam kesempatan itu saya bertemu dengan sahabat-sahabat daripada Hamas dan menyampaikan bantuan bernilai lebih RM11,500-00 kepada mereka.

Saya berkesempatan mendengar kisah bagaimana umat Filistin terpaksa merebus rumput untuk menahan kelaparan, anak-anak Filistin yang cedera yang menjerit kesakitan ketika dirawat dan dijahit tanpa bius. Kita mendengar bagaimana kebun buah zaitun dan anggur yang dimusnahkan. Sehingga yang sudah nmeninggal pun tidak dikecualikan, bagaimana kita mendapat berita kawasan perkuburan juga dibom dan dimusnahkan. Begitu kekejaman rejim zionis ini terhadap kemanusiaan dan ketamadunan manusia.

Dan masih terngiang ditelinga saya kenyataan seorang remaja Filistin, (dengan izin) "Brother, we need bullet; give us bullet, and we will know what to do!". Umat Filistin memerlukan senjata dan peluru untuk mempertahankan diri, dan itulah yang perlu kita lakukan.

Saya berpendapat sudah tiba masanya masyarakat antarabangsa mengambil tindakan keras dan tegas terhadap rejim zionis la'natullah ini. Mereka langsung tidak menghormati undang-undang dan peraturan antarabangsa, dan bertindak sesuka hati tanpa mempedulikan hak asasi kemanusiaan. Ini adalah jenayah kemanusiaan yang jelas dan mesti dikutuk oleh semua bangsa dan negara.

Saya juga berpendapat negara-negara dibawah Pertubuhan Negara Islam (OIC) terutamanya Malaysia segera mengambil peranan untuk meyakinkan dunia barat dan kuasa besar khasnya untuk menghukum negara zionis la'natullah ini, dan membuktikan bahawa rejim Isreal inilah punca kepada ketidakstabilan dunia. Mungkin kata-kata Sheikh Mahmud Ahmadinejad ada kebenarannya, rejim Israel la'natullah ini sepatutnya dihapuskan daripada peta mukabumi ini!

Saya juga mencadangkan supaya negara-negara dibawah naungan OIC supaya menubuhkan Pasukan Pengamannya sendiri, dan bertindak melindungi negara-negara dan umat Islam yang memerlukan pembelaan khususnya, dan negara lain jika diperlukan. Kita umat Islam sudah tidak lagi boleh mengharapkan badan saperti Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk melindungi dan menjaga keamanan kita umat Islam. Saya pernah mencadangkan ini semasa meletusnya keganasan Israel di Ghozzah tahun 2008 dahulu. Kita perlu menimbang perkara ini dengan serius.

Saya tidak nampak mengapa negara-negara dibawah naungan OIC tidak bileh mengumpulkan bala tentera untuk membentuk pasukan pengaman antarabangsa dan masuk ke bumi Filistin termasuk Ghozzah untuk melindungi dan membela umat Islam dan rakyat Filistin yang dizalimi dan dianiaya tersebut. Kita tidak perlu mendapat keizinan sesiapa. Undang-undang antarabangsa menyebut bahawa mana-mana tentera daripada mana-mana negara boleh masuk kedalam sesebuah negara atas jemputan negara hos tersebut. Sudah pasti kita yakin Kerajaan Filistin bersedia menyambut kedatangan balatentera pasukan pengaman negara-negara OIC.

Saya mengucapkan tahniah kepada Kerajaan atas inisiatif mengemukakan usul khas mengutuk pencabulan terbaru rejim Israel la'natullah ini. Saya mendesak supaya Kerajaan Malaysia mengambil tindakan yang lebih konkrit dan jelas untuk menterjemahkan kemarahan rakyat Malaysia tentang pembunuhan terbaru ini. Saya berpendapat Parlimen perlu mendesak Kerajaan Malaysia mengambil inisiatif berbincang dengan negara-negara OIC yang lain untuk menubuhkan balatentera pasukan pengaman OIC untuk menjaga keamanan penduduk Filistin. Parlimen juga perlu mendesak Kerajaan menekan kerajaan Amerika, Britain dan dunia Barat untuk memutuskan hubungan diplomatik dan mengambil tindakan keras terhadap rejim Israel la'natullah ini.

Akhirnya, saya menyeru umat Islam di Malaysia dan seluruh dunia, marilah kita menghidupkan semula semangat jihad fisabilillah dikalangan umat Islam. Mutakhir ini umat Islam semakin lesu dan bisu. Kehidupan duniawi sudah menenggelamkan umat Islam kedalam krisis keimanan yang serius. Harimau-harimau Islam sudah tiada. Mana dia'Umar Ibnu Khattab, hilang sudah Khalid Al Walid, ghaib sudah Ikrimah Abu Jahal, Sallahuddin Al Ayubi hanya tinggal nostalgia sejarah, Sultan Muhammad Al Fateh berkubur tanpa pengganti. Kita perlu melahirkan lebih ramai mujahidin dan syuhada, yang menyintai mati syahid dan syurga. Saya meminta khatib minggu ini menyampaikan khutbah mengenai jihad dan mati syahid, agar umat Islam kembali menjadi singa disiang hari, dan 'abid dimalam hari.

Semoga ALLAH merahmati roh muqminin yang terkorban, dan menjumlahkan mereka termasuk dalam golongan para syuhada dan memberi keampunan kepada mereka, dan meletakkan mereka kedalam syurga yang tertinggi bersama para anbiya dan syuhada.

Saya pohon menyokong.

Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin

Isnin

24 Jamadil Akhir 1431

07 Jun 2010

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

(Lapuran usul yang dikemukakan oleh Perdana Menteri pagi tadi di Parlimen)

KUALA LUMPUR, June 7 — Datuk Seri Najib Razak today slammed Israel’s recent raid on pro-Palestinian aide ships, in a move to retake the Palestine cause from Pakatan Rakyat after the opposition’s successful mass rally here last week.

The prime minister reiterated his stand made yesterday condemning Israel’s attacks, which he said “was a violation of international law including human rights law, international humanitarian law.”

“We strongly condemn the attack by the Zionist military regime, under the orders of the PM of Israel, Benjamin Netanyahu, on the humanitarian aid mission vessels to Gaza which has resulted in deaths and injuries to citizens.

“This House resolves to urge like-minded countries to propose a motion to the United Nations’ Security Council to refer the situation resulting from the attack by the Israeli Zionist military regime to the International Criminal Court (ICC),” Najib told Parliament today.

The PM said Malaysia would call for a full and independent investigation to be conducted on the attack by Israel and “not merely an impartial investigation.”

He also demanded the UN Security Council censure Israel for its actions.

Pakatan Rakyat (PR) has relentlessly attacked Najib for his delayed response to Israel’s attacks on pro-Palestinian aid ships.

Last Friday, PR de facto leader Datuk Seri Anwar Ibrahim led thousands of people in a demonstration outside the US embassy in response to the attacks.

Najib had also refused PR’s invitation to attend a roundtable discussion on Israel’s attacks.

"We record profound disappointment with the United Nations Security Council on its mild statement on the violent attack by the Zionist Regime on the humanitarian aid mission vessels.

"The House moves to request Turkey to consr initiating action under the Rome Statute of the International Criminal Court (ICC)," said the PM.

Besides that Najib also demanded that Israel not block any humanitarian aid convoy to the Palestinian People, particularly in Gaza which is consistent with the UN Security Council Resolution 1860.

"Malaysia will also urge that the Israeli Regime pay damages and compensation to all properties, food and medical supplies of the people on board the aid ships.

"Malaysia will push so that Israel pay psychological, mental and physic damages as well as anything else the International Courts sees fit."

Najib's motion was supported by a slew of Barisan Nasional (BN) MPs including Deputy PM Tan Sri Muhyiddin Yassin, Datuk Seri S. Subramaniam and Health Minister Datuk Seri Liow Tiong Lai.

"It is now clear to us that the Israeli Zionist Regime have now become more arrogant with the repressive powers that they possess.

"Their cruel actions have for a long time caused thousands of lives lost...The long arms of the law are seen as unable to stop the Israeli regime from exercising inhumane laws," said Muhyiddin.

Muhyiddin joined in Najib's flaying of the UN Security Council for its inaction on Israel's latest attacks.

But PR MPs remain unconvinced with the PM's efforts, insisting that Najib also condemn the US for being a staunch supporter of Israel's actions.

The debate on the motion will continue at 2.30pm.

Foreign Minister Datuk Seri Anifah Aman went to Jordan last week to bring the 12 home after the Israel Defence Forces detained them for 28 hours.

The 12 volunteers, including two Astro Awani television crew members, were seized when Israeli marines stormed aid ship MV Mavi Marmara in an operation that left nine passengers dead and over 60 injured.

The Turkish-owned flagship of the six-vessel Gaza Freedom Flotilla had been trying to break the Israeli maritime blockade of the Gaza Strip when it was intercepted in international waters.

Israeli marines insist they opened fire in self-defence after being set upon by pro-Palestinian activists wielding clubs and knives, a claim activists dispute.

1 comment:

Anonymous said...

Semua lengkap cuma satu sahaja YB tertinggal..

Kenapa dalam perbahasan tersebut tiada disebut nama orang yang betanggungjawab membawa FOLITIA KEAMANAN tersebut ke PALESTIN??

Kenapa kesungguhan TUN MAHATHIR MOHAMAD merancang dan melaksanakan MISI KEMANUSIAAN menyelamatkan saudara-saudara kita di PALESTIN tidak langsung di hargai..

Disini boleh kita lihat SIAPAKAH SEBENARNYA PEMIMPIN YANG BETUL-BETUL JUJUR DALAM PERJUANGAN ISLAM. Walaupun Tun Mahathir nampak Liberal tetapi JIWAnya adalah SEORANG MUSLIM SEJATI..

PEMIMPIN ISLAM yang sebnar,tak takut kutuk PEMIMPIN BARAT,tak takut ambil tindakan menyelamatkan umat Islam.

Dimanakah ANwar Ibrahim?? Nik Aziz? Awang Hadi? Mat Sabu? Mereka hanya BERGEGAR DI DALAM NEGERI tetapi tak mampu BERFIKIR seperti mana Tun Mahathir BERFIKIR dan MERANCANG..

Mungkin ramai yang tak perasan tetapi pada kemasukan UMNO ke Sabah lah yang berjaya menghentikan KEMURTADAN UMAT ISLAM disana. Nak harap kan PAS aduhhhhh sedih betul.. mereka hanya pandai mengutuk dan menyalahkan kerajaan tetapi tiada inisiatif sendiri untuk membantu menyiarkan syiar ISLAM dan menjaga akidah saudara disana.