Mamanda hulubelalang..ingat tau..singh is king, kata Karpal Singh!
Salam
2 all.
Sejak
daripada PRU-10 khususnya, sudah mula kedengaran suara-suara sumbang
mempertikaikan institusi Suruhanjaya Pilihanraya (SPR). Keadaan semakin
parah apabila pembangkang tewas dalam PRU-12 (2008), apabila jari mula dituding
kepada SPR sebagai punca utama kekalahan mereka.
SPR
dijadikan kambing hitam. Pembangkang secara sistematik mula merancang
mengenakan tekanan terhadap SPR. Himpunan haram yang dilabel Bersih-1, Bersih-2
dan Bersih-3 diadakan kononnya untuk mengenakan tekanan awam keatas SPR dengan
pelbagai tuntutan.
Kejayaan
pembangkang ialah apabila Parlimen menubuhkan satu Jawatankuasa Khas Pilihan
Parlimen (Select Committee) untuk
Penambahbaikan Pilihanraya.
Hampir
kesemua tuntutan pembangkang telah dipenuhi oleh Jawatankuasa Khas Parlimen ini,
termasuk menggunapakai kaedah kuno ‘dakwat
kekal’ untuk kononnya menghalang pengundian berganda, atau dalam istilah
pembangkang, ‘pengundi hantu’.
Walaupun
SPR mencadangkan penggunaan kaedah ‘biometrik’
yang lebih moden dan canggih, namun pembangkang beriya-iya menolaknya dan tetap
berkeras mahukan penggunaan kaedah dakwat
kekal.
Namun
apabila kaedah dakwat kekal
dilaksanakan dalam PRU-13 baru-baru ini, pembangkang pula beriya-iya pula
mencari kesalahan dan kelemahan kaedah tersebut.
Tidak pernah saya lihat dalam sejarah
pilihanraya didunia ini termasuk dinegara ketiga dan mundur dimana pembangkang
beriya-iya cuba
‘menghapuskan’ kesan dakwat kekal pada jari pengundi selepas
mengundi.
Walaupun
langsung tidak ada sebarang bukti yang sahih, dan langsung tidak ada bukti
adanya pengundi yang telah dicalitkan dengan dakwat kekal boleh mengundi semula buat kali kedua, namun
pembangkang terus memainkan sentimen ini untuk menimbulkan kebencian kepada
SPR. Kesemua ini adalah dengan satu tujuan, untuk memperlekeh dan mempertikai
kredibiliti SPR; dan sekali gus keputusan pilihanraya!
Sebenarnya masalah dinegara ini bukannya dengan
sistem pilihanraya, atau institusi SPR. Masalahnya ialah Malaysia mempunyai
pembangkang yang “demo-crazy”, langsung tidak bertamadun, yang kerjanya tidak
lain hanya menyalak dan menyalahkan orang lain untuk menutup kelemahan sendiri!
Sedangkan mereka sendiri saperti ayam yang
gah berkokok, tetapi tahi penuh berselaput diekor!
Lihat
sahaja cara “demokrasi” dilaksanakan di dalam PKR dan DAP! Sehingga ahli mereka
sendiri mendedahkan konspirasi kotor dan jijik, pembohongan, penipuan, putar
belit, amalan kronisma dan macam-macam lagi semasa pemilihan parti mereka!
Sejak
kekalahan mereka dalam PRU-13, pembangkang tidak henti-henti menyalahkan SPR. Mereka
mengadakan road-show, himpunan haram
dan lain-lain untuk menekan SPR. Mereka memberi label “Blackout 505” - kononnya
berlaku penipuan dan pembohongan oleh SPR dalam mengendalikan PRU-13 dengan
fitnah kononnya SPR mahu memenangkan Barisan Nasional!
Malah
mereka sampai mahu mengadu kepada Presiden Amerika Syarikat Barack Hussein Obama
kononnya berlaku penipuan termasuk oleh SPR sehingga menyebabkan mereka kalah
dalam PRU-13. Saya cukup pasti Obama akan bersetuju dengan saya yang
pembangkang Malaysia
ini memang sahih demo-crazy!!!
Terbaru,
pembangkang mendesak supaya kesemua anggota SPR, terutamanya Pengerusi, meletak
jawatan. Malah mereka mendesak supaya SPR diletakkan dibawah penguasaan dan
penyeliaan sebuah Jawatankuasa Khas Parlimen yang akan diketuai pembangkang.
Persoalannya
ialah adakah tuntutan ini wajar? Dan adakah Kerajaan patut akur dan tunduk
kepada desakan pembangkang ini?
Untuk
mengupas isu ini, kita wajib melihat sumber penubuhan dan fungsi, kuasa dan
kedudukan institusi SPR itu sendiri.
Peruntukkan
berkenaan penubuhan SPR dan perkara berkaitan dengan keahliannya dan perjalanan
pilihanraya umum di Malaysia
terkandung didalam Bab 8 Perlembagaan Persekutuan dalam Bab Pilihanraya.
Secara
khusus, perkara berkaitan SPR dan institusinya terkandung didalam Artikel 114.
Soal perlantikan, penggajian dan penamatan ahli SPR semuanya disebut didalam
Artikel 114 yang mengandungi tujuh perkara.
PERLANTIKAN
Fasal
(1) dan (2) Artikel 114 menyentuh tentang soal perlantikan ahli SPR.
Suruhanjaya Pilihanraya hendaklah dilantik
oleh Yang DiPertuan Agong selepas
berunding dengan Majlis Raja-Raja,
dan hendaklah mengandungi seorang Pengerusi, seorang Timbalan Pengerusi dan
tiga ahli lain.
Pada melantik ahli-ahli Suruhanjaya
Pilihanraya, Yang DiPertuan Agong hendaklah memandang kepada mustahaknya
diadakan suatu Suruhanjaya Pilihanraya yang mendapat kepercayaan awam.
Jelas
daripada peruntukkan diatas bahawa kuasa melantik ahli SPR adalah kuasa mutlak
Yang DiPertuan Agong, setelah berunding dengan Majlis Raja-Raja!
Langsung
tidak disebut berkenaan kuasa Parlimen untuk melantik mana-mana ahli SPR!
Jadi
cadangan pembangkang untuk memberi kuasa kepada Parlimen untuk menentukan
perlantikan ahli SPR bukan sahaja bercanggah dengan Perlembagaan, malahan ianya
suatu cubaan rampasan kuasa keatas
kuasa dan bidangkuasa Tuanku Yang DiPertuan Agong
Dalam ertikata lain, ianya suatu
penderhakaan kepada Tuanku Yang DiPertuan Agong dan Raja-Raja Melayu!
Mengapakah
kuasa perlantikan ahli SPR diberi secara khusus dan mutlak kepada Yang
DiPertuan Agong dengan konsultasi bersama Raja-Raja Melayu tanpa langsung
merujuk kepada Perdana Menteri, Kerajaan mahupun Parlimen?
Ini
adalah kerana SPR adalah institusi yang akan mengendali, menyelia dan
menjalankan pilihanraya yang akan menentukan sebuah Kerajaan bagi Malaysia.
Dan ianya adalah Kerajaan yang bernaung dibawah kuasa Raja-Raja Melayu; kerana
negara ini adalah dahulunya dikuasai oleh Raja-Raja Melayu.
Sudah
barang pastilah penentuan pembentukan mana-mana Kerajaan bagi negara ini mesti
mendapat perkenan Tuanku Raja-Raja Melayu. Dan untuk memastikan itulah maka
kuasa melantik ahli SPR diberi secara mutlak kepada Tuanku Yang DiPertuan Agong
setelah berunding dengan Raja-Raja Melayu yang lain!
Namanya
pun KeRAJAan! Ianya adalah badan
pentadbiran dibawah naungan dan kuasa RAJA. Ia bukan government saperti yang difahami barat - iaitu sekadar govern – mentadbir.
Di Malaysia ianya disebut KERAJAAN –
pentadbiran negara dibawah naungan dan kedaultan RAJA-RAJA MELAYU.
Sebab
itu semua urusan Kerajaan dibuat atas nama dan bagi pihak SERI PADUKA BAGINDA
YANG DIPERTUAN AGONG ataupun URUSAN SERI PADUKA BAGINDA!
PENAMATAN / PEMECATAN
Fasal
(3), (4) dan (4A) Artikel 114 Perlembagaan Persekutuan memberikan peruntukkan
tentang penamatan khidmat atau pemecatan jawatan mana-mana ahli SPR.
Secara
ringkasnya, seseorang ahli SPR hanya boleh tamat atau ditamatkan
perkhidmatannya saperti berikut:
1.
mencapai umur 65 tahun;
2.
meletak jawatan dengan mengutus surat
yang ditandatanganinya sendiri kepada Yang DiPertuan Agong;
3. hilang
kelayakan dibawah fasal (4A) iaitu adalah seorang bankrap, bekerja makan gaji
dalam apa-apa jawatan atau pekerjaan bergaji diluar tugasnya, atau seorang ahli
mana-mana Majlis Parlimen ataupun Dewan Undangan Negeri.
4.
secara khusus kepada Pengerusi SPR, beliau akan hilang kelayakan sebagai
Pengerusi jika menjadi ahli mana-mana pertubuhan atau badan, samada
diperbadankan atau tidak, dan samada bergaji atau tidak (kecuali pertubuhan
atau badan yang menjalankan apa-apa kerja kebajikan atau sukarela yang
berfaedah kepada masyarakat).
5.
Dan tiada mana-mana ahli SPR boleh dipecat kecuali atas alasan-alasan dan
dengan cara yang sama saperti seorang Hakim Mahkamah Persekutuan.
Maknanya dalam soal pemecatan seorang ahli
SPR, ianya disamatarafkan dengan status seorang Hakim Mahkamah Persekutuan!
Alasan
serta prosedur pemecatan seorang Hakim Mahkamah Persekutuan diperuntukkan
didalam Artikel 125 (3) Perlembagaan Persekutuan.
Ini
bermakna seseorang ahli SPR hanya boleh diambil tindakan untuk dipecat jika
beliau tidak berkeupayaan disebabkan kelemahan otak atau tubuh untuk
menjalankan tugas sebagai ahli SPR.
Dan
untuk tujuan itu, sebuah tribunal khas mengandungi tidak kurang daripada lima (5)
orang Hakim Mahkamah Persekutuan atau Mahkamah Tinggi (termasuk Hakim daripada
negara Komanwel) hendaklah dilantik oleh Yang DiPertuan Agong untuk
membicarakan ahli SPR tersebut.
Dan
Tribunal Khas tersebut, setelah menjalankan perbicaraan, hendaklah mengemukakan
lapuran dan cadangan mereka kepada Yang DiPertuan Agong.
Dan hanya Yang DiPertuan Agong sahaja yang
mempunyai kuasa mutlak untuk menerima cadangan Tribunal itu dan memilih samada
mahu memecat atau tidak ahli SPR tersebut!
Langsung
tidak disebut kuasa Kerajaan atau Parlimen untuk menamatkan atau memecat
mana-mana ahli SPR!
Sekali
lagi kita bertanya persoalan mengapa dalam soal penamatan atau pemecatan
mana-mana ahli SPR, ianya diberi khas kepada Yang DiPertuan Agong dan Raja-Raja
Melayu?
Kerana
SPR adalah institusi dibawah naungan Raja-Raja Melayu!
Jadi
cadangan pembangkang untuk memberikan kuasa penamatan dan pemecatan mana-mana
ahli SPR diletakkan dibawah kuasa Parlimen adalah satu cubaan rampasan kuasa Yang DiPertuan Agong!
Ianya adalah satu penderhakaan kepada Tuanku
Yang DiPertuan Agong dan Raja-Raja Melayu!
PENGGAJIAN DAN SARAAN
Berkaitan
soal saraan hidup dan penggajian ahli SPR, ianya diperuntukkan dibawah Fasal
(5) dan (6) Perlembagaan Persekutuan.
Parlimen hendaklah dengan undang-undang
membuat peruntukkan bagi saraan ahli-ahli SPR, dan saraan yang diperuntukkan
sedemikian hendaklah dipertanggungkan kepada Kumpulan Wang DiSatukan.
Saraan dan lain-lain syarat jawatan bagi
seorang ahli SPR tidak boleh, selepas perlantikannya, dibuat apa-apa perubahan
yang kurang baik baginya.
Ini
sahaja satu-satunya peruntukkan dalam Perlembagaan yang menyebut tentang kuasa
Parlimen berkaitan ahli dan institusi SPR – iaitu menentukan gaji ahli SPR!
Itupun
gaji dan syarat perlantikan ahli SPR tidak boleh dikurangkan oleh Parlimen!
Kalau gaji pun tidak boleh dikurangkan,
adakah logik tuntutan pembangkang untuk Parlimen diberi kuasa menyelia dan
menentukan perlantikan, kedudukan dan penamatan seseorang ahli SPR.
Jangan kata memecat ahli SPR, kurangkan
gaji mereka pun Parlimen secara sarih dan jelas dilarang sama sekali
melakukannya!
Apakah
maksud ini semua?
Ini
bermakna Perlembagaan Persekutuan mahu memastikan kedudukan dan status
seseorang ahli SPR adalah bebas sama sekali daripada Parlimen.
Tidak masuk akal bagi sebuah badan yang
menentukan perjalanan pemilihan seseorang Ahli Parlimen tiba-tiba terpaksa
tunduk kepada badan ahli Parlimen tersebut!!!
RUMUSAN
Malaysia
telah melalui sistem Pilihanraya Umum sebanyak 13 kali. Sistem pilihanraya first-past-the post sudah dikendalikan
oleh Suruhanjaya Pilihanraya berpuluh tahun tanpa sebarang masalah.
Malah,
sistem yang sama, institusi yang sama yang telah dilalui oleh Ketua Pembangkang
Anwar Ibrahim. Daripada seorang politikus jalanan, sistem dan institusi
yang sama menaikkan Anwar selama 16 tahun daripada jawatan Timbalan Menteri
kepada Pemangku Perdana Menteri!
Selama
16 tahun Anwar Ibrahim menikmati hidup sebagai pemimpin UMNO menjawat pelbagai
jawatan kanan didalam Kerajaan Malaysia
melalui sistem dan institusi yang sama. Tidak pernah kita mendengar selama 16
tahun itu sepatah haram pun daripada Anwar mempertikai sistem pilihanraya
mahupun institusi SPR!
Tetapi
kenapa tiba-tiba, setelah dipecat oleh Tun Mahathir kerana akhlak rendah dan
salahlaku seks luar tabi’e, dan setelah menyertai dan mengetuai pembangkang;
tiba-tiba kedengaran suara sumbang mempertikai sistem pilihanraya kita dan institusi
SPR?
Sebab
itu saya ulangi sekali lagi.
Kita tidak ada masalah dengan sistem
pilihanraya negara ini. Kita tidak ada masalah dengan institusi SPR yang
mengendali dan melaksanakan pilihanraya kita selama ini.
Masalah sebenarnya ialah kerana kita
mempunyai pembangkang yang tidak bertamadun. Kita punya pembangkang yang demo-crazy!
Sebab
itu saya berharap Kerajaan tidak tunduk kepada desakan dan tekanan pembangkang
untuk meletakkan SPR dibawah seliaan Parlimen.
Ini adalah kerana meletakkan SPR dibawah
institusi Parlimen bukan sahaja bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan,
malah ianya adalah satu penghinaan kepada Tuanku Yang DiPertuan Agong! Ianya
adalah satu penderhakaan kepada Raja-Raja Melayu!
Saya
mencadangkan supaya pihak berkuasa mengambil tindakan berikut:
1. mengklasifikasikan
mana-mana orang atau pertubuhan yang terus-menerus mempertikai, memperlekeh dan
menghina institusi dan ahli SPR sama saperti mempertikai, memperlekeh dan
menghina Perlembagaan dan Yang DiPertuan Agong;
2.
menjadikan tindakan atau perbuatan mana-mana orang atau pertubuhan yang
mempertikai, memperlekeh dan menghina institusi dan mana-mana ahli SPR sama
saperti penghinaan terhadap Mahkamah atau contempt of Court, dan boleh dikenakan
tindakan penghinaan atau contempt dihadapan mana-mana Hakim
Mahkamah Tinggi dengan hukuman berat!
3. mengenakan
tindakan tegas termasuk pertuduhan jenayah, samada criminal defamation, hasutan jenayah atau dibawah mana-mana
peruntukkan yang bersesuaian terhadap mana-mana individu atau pertubuhan yang
mempertikai, memperlekeh atau menghina mana-mana ahli atau institusi SPR;
4.
sekiranya individu yang terlibat adalah seorang anggota Majlis Parlimen (Dewan
Rakyat atau Dewan Negara), atau Ahli mana-mana Dewan Undangan Negeri, maka
perbuatan mempertikai, memperlekeh dan menghina SPR atau mana-mana ahlinya
sudah mencukupi sebagai suatu alasan untuk suatu prosiding dan tindakan
melucutkan keahlian mereka diambil dengan segera;
5.
memperkasakan institusi dan ahli SPR dengan membuat peruntukkan yang jelas
didalam suatu undang-undang yang akan melindungi institusi dan mana-mana ahli
SPR daripada terus menerus dicemuh, dihina, dipertikai dan diperlekeh oleh
mana-mana individu dan pertubuhan;
6.
memperkasakan institusi dan ahli SPR dengan membuat peruntukkan undang-undang
yang memberi imuniti dan kekebalan kepada institusi dan ahli SPR sama saperti
imuniti dan kekebalan yang diberikan kepada mana-mana Hakim Mahkamah Tinggi dan
Ahli Majlis Parlimen;
7.
menggubal suatu peruntukkan sama saperti Artikel 127 Perlembagaan Persekutuan
iaitu bahawa apa-apa isu samada kelakuan, perbuatan atau tindakan institusi dan
ahli SPR tidak boleh dibincangkan atau dibahaskan dalam mana-mana Majlis
Parlimen (Dewan Rakyat dan Dewan Negara) atau mana-mana Majlis Dewan Undangan
Negeri kecuali dengan suatu usul tersendiri dan notis mengenainya telah diberi
oleh tidak kurang daripada satu perempat daripada jumlah bilangan ahli Majlis
Parlimen atau DUN tersebut;
8. memperkasakan SPR dengan penambahan peruntukkan yang mencukupi berserta penambahan pegawai dan kakitangan untuk menghadapi cabaran masakini;
8. memperkasakan SPR dengan penambahan peruntukkan yang mencukupi berserta penambahan pegawai dan kakitangan untuk menghadapi cabaran masakini;
9.
menjadikan institusi SPR sebuah badan yang diletak secara langsung dan terus
dibawah kuasa dan seliaan Majlis Raja-Raja Melayu dengan suatu peruntukkan
perundangan yang jelas.
DAULAT TUANKU! DAULAT TUANKU! DAULAT TUANKU!
Adios
amigos, grasias senor.
Zulkifli
Bin Noordin
Ahad
07
Sya’ban 1434
16
Jun 2013
No comments:
Post a Comment