20 June 2014

DAKWAH 69

Daripada Anas r.a berkata, Rasulullah saw bersabda, "akan datang kepada umat ku suatu zaman dimana orang yang mahu berpegang kepada agamanya (Islam) laksana mengenggam bara api - hadis riwayat Tirmidhi
Salam 2 all.

Adakah kita benar-benar mempertahankan Islam bila seorang mualaf yang memeluk Islam dan membawa anaknya turut memeluk Islam dan menjalani kehidupan Islam, tiba-tiba boleh hilang hak jagaan anak tersebut, dan Mahkamah Persekutuan, Mahkamah Syariah serta pihak polis yang cuba mempertahankan dan membela mereka tidak dapat berbuat apa-apa?

Apa mesej dakwah yang kita cuba sampaikan?

Bahawa kalau kamu masuk Islam kamu hilang hak jagaan anak kamu?

Bahawa kalau kamu masuk Islam, kamu tidak akan dibela, dilindungi atau dipertahankan?

Bahawa anak kamu yang di islamkan bersama akan terus kafir tanpa sebarang perlindungan?

Bahawa kalau kamu islamkan anak kamu, itu satu dosa besar yang akan menghantui kamu?

Bahawa jika kamu mati, kemungkinan jenazah kamu akan menjadi rebutan, dan kemungkinan akhirnya dibakar atau diselenggarakan bukan cara Islam?

Bahawa mana-mana pihak yang cuba melindungi kamu, atau anak kamu, atau jenazah kamu, samada Mahkamah Persekutuan, Mahkamah Syariah, Polis atau sesiapa pun akan menjadi 'musuh negara' - enemy of the state!

Sudah tentu mesej dakwah yang kita berikan adalah negatif sama sekali. Ini namanya Dakwah 69 - dakwah tunggang terbalik, dakwah songsang, yang akan menyebabkan orang lari daripada Islam, menyebabkan orang takut nak masuk Islam! 

'Negara Islam apa kalau mu'alaf pun kita tak boleh pertahan. Sampai anak dia yang masuk Islam pun kita tak boleh bela! Dan Ketua Polis Negara yang cuba mempertahankan kesucian Islam pun boleh dimaki hamun, siap boleh diugut dan langsung tidak dibela. Pemimpin UMNO diam menyepi, pemimpin PAS terus jadi syaitan bisu".

Saya termenung panjang memikirkan keadaan kita sekarang.

Cuba bayang, Mohd Ridzwan Abdullah, seorang yang asalnya beragama hindu telah memilih memeluk Islam. Dan beliau membawa bersama anak-anak yang masih kecil untuk bersama dengan aqidah Islam yang haq lagi benar ini.

Mungkin ada suara sumbang diluar sana akan berkata dengan nada sinis, 'eleh, dia masuk Islam sebab nak dapat hak jagaan anak dia'.

Teringat saya peristiwa seorang sahabat membunuh seorang musuh dalam satu peperangan. Setelah tewas berpedang, musuh tersebut telah cuba melarikan diri. Sahabat tersebut dapat mengejarnya. Sebaik mahu ditetak, musuh itu terus mengangkat syahadah 'aku naik saksi tiada tuhan melainkan Allah, dan Muhammad itu pesuruh Allah'.

Sahabat tersebut tidak memperdulikan syahadah itu, sebaliknya terus menetak dan membunuh musuh tersebut.

Apabila peristiwa itu diceritakan kepada Rasulullah saw, Baginda menegur sahabat tersebut yang berpandangan musuh itu mengucap syahadah sekadar mahu menyelamatkan tengkuknya.

Sabda Nabi, "mana kamu tahu dia mengucap kerana nak selamatkan nyawa dia wahai fulan?".

Iman itu adalah anugerah Allah. Dan Allah memilih cara itu untuk memberi dia hidayah! Bukan kerja kita mempersoalkan keimanan seseorang. Janji dia mengangkat syahadah, dia seorang Muslim. Apa niat dia masuk Islam bukan kerja kita nak menyiasatnya. Kita kena husnul dhan - bersangka baik kepada dia.

Apa niat Mohd Ridzwan memeluk Islam bukan kerja kita untuk mempersoalkannya. Dia sudah mengangkat syahadah, maka dia saudara kita, dia umat Islam. Kita wajib membela dan mempertahankan beliau.

Tetapi dek kerana dia memeluk Islam, kini dia menghadapi tekanan pelbagai pihak untuk menyerahkan anak yang telah Islam bersamanya. Mereka gunakan Mahkamah, dan kini mereka mahu gunakan polis.

Ridzwan mengambil langkah tepat untuk pergi ke Mahkamah Syariah untuk mendapatkan perlindungan dan perintah jagaan anaknya.

Tetapi kelihatan seolah-olah perintah Mahkamah Syariah tidak laku. Walaupun Artikel 121 (1A) Perlembagaan jelas memberikan bidangkuasa setaraf kepada Mahkamah Syariah, walaupun Perlembagaan terang-terang melarang Mahkamah sibil daripada menganggu urusan dan bidangkuasa Mahkamah Syariah, namun kelihatan semua itu mahu dicampak ke longkang!

Malah Mahkamah Persekutuan dalam kes Shamala memutuskan bahawa berdasarkan Artikel 12 Perlembagaan, adalah menjadi hak mana-mana ibu atau bapa untuk memilih, menentukan atau menukar agama anaknya. Tidak perlu persetujuan pihak yang lain. Memandangkan Dr. Riduan (dalam kes itu) yang telah memeluk Islam memilih membawa anaknya turut memeluk Islam, maka Mahkamah putuskan ianya sah walaupun tiada persetujuan ibu yang masih bukan Islam. Keputusan Mahkamah tertinggi dalam negara ini pun mereka tidak hormat!

Hinggakan Ketua Polis Negara dimaki hamun dan dihina hanya kerana menyatakan polis tidak akan menguatkuasakan perintah Mahkamah sibil atas alasan Mahkamah Syariah juga ada mengeluarkan perintah yang sama.

Kata Tan Sri Khalid, langkah terbaik dan paling profesional ialah dengan pihak polis mengambil jalan tengah, dengan tujuan supaya polis tidak dilihat menyebelahi samada Mahkamah Syariah atau Mahkamah Sibil. Sebaliknya menyerahkan kepada kedua-dua pihak untuk menyelesaikan menurut lunas undang-undang yang ada.

Tetapi niat baik dan sikap profesional Ketua Polis Negara diputar-belit dan dipolitikkan, sehingga beliau dan polis pula kelihatan bersalah.

Dan yang lebih malang, tiada mana-mana pemimpin politik Melayu-Islam, samada kerajaan mahupun pembangkang yang tampil ke hadapan membela dan mempertahankan beliau!

Jadi dalam keadaan itu, cuba bayangkan apa mesej atau dakwah yang kita cuba sampaikan kepada mereka yang mahu memeluk Islam, atau kepada para mualaf saudara baru kita?

Kalau aqidah seorang anak yang Islam bersama ibu atau bapanya yang 'mualaf' pun kita tak boleh pertahankan, bela atau lindungi, kita perlu lebih banyak bermuhasabah mengenang kedudukan Islam dalam negara kita sekarang ini?

Kalau jenazah mualaf pun kita tidak dapat selenggarakan mengikut hukum syara' yang merupakan tuntutan fardhu kifayah, malah jenazahnya boleh dirampas dan dibakar menurut cara kafir, kita kena berfikir sejenak mengapa sampai begitu jadinya umat Islam di negara Islam Malaysia ini?

Islam bukan letak pada labelling macam coklat dengan cop halal, macam meehun dengan cop masjid! Islam adalah agama pengisian, agama keyakinan, agama yang diakui dengan qolbi-hati, dibenarkan dengan qauli-lisan, dan dizahirkan dengan fi'li - perbuatan.

Malaysia adalah sebuah negara Islam. Malaysia juga adalah sebuah negara umat Islam. Memang banyak telah kita lakukan untuk membuktikan Malaysia adalah sebuah negara Islam, negara umat Islam.

Namun soal aqidah adalah soal keutamaan, priority. Aqidah adalah segala-galanya. Kalau aqidah pun boleh dicabar, kalau iman pun boleh dirembat, kalau kalimah Allah pun boleh dipermainkan, bermakna banyak lagi yang perlu kita lakukan untuk benar-benar memperkasa dan memartabatkan Islam dalam negara ini!

Wallahua'lam dan wassalam.

Adios amigos, grasias senor.

Zulkifli Bin Noordin
Jumaat
22 Sya'ban 1435
20 Jun 2014

No comments: