17 October 2014

MANSUHKAN BAR COUNCIL?



Countdown Black 29 - nak jadi PM tak dapat! Nak jadi MB takdapat! Nampak gaya mungkin 10 hari lagi akan menjadi MB jugak - Mr.Banduan! Fenin...fenin...!!!
KENYATAAN MEDIA

Salam 2 all.

Saya merujuk kepada tindakan segerombolan kecil para peguam yang mengadakan demonstrasi dipanggil Walk4Freedom menuntut penghapusan Akta Hasutan di Padang Merbok sebentar tadi (Khamis 16 Okt 2014).

Saya membantah dan mengutuk keras tindakan mereka dengan menegaskan bahawa tindakan mereka tidak ada kena mengena dengan saya dan ramai lagi rakan peguam dan dibuat tanpa persetujuan kami!

Adalah jelas tindakan mereka menuntut kebebasan dengan mengadakan demonstrasi sebagai sesuatu yang bercanggah atau self contradictory.

Ini adalah bukti sikap hipokrasi dan kepura-puraan tahap tertinggi!
Kalau benar negara ini tidak bebas, mana mungkin mereka mengadakan demonstrasi dan perhimpunan di tempat awam dengan kawalan keselamatan oleh pihak polis.

Jika benar dakwaan mereka bahawa negara ini tidak bebas, pasti mereka semua sudah pun menaiki Black Maria dan disumbat dalam Pusat Tahanan Reman Pudu!

Daripada lebih 14,000 peguam yang berdaftar didalam negara ini, tindakan sekumpulan kecil sekitar 500 orang yg dikatakan peguam yang hadir tadi tidak mewakili suara majoriti peguam.

Jumlah ini hanya lebih kurang 3.5% sahaja daripada jumlah keseluruhan peguam berdaftar dalam negara.

Malahan saya mempertikaikan kehadiran beberapa orang luar yang bukan peguam telah mencemarkan institusi guaman dan sekadar cubaan menambah jumlah mereka yang terlalu sedikit.

Saya mengulangi pendirian bahawa saya menyokong penuh supaya Akta Hasutan bukan sahaja dikekalkan, malah dibuat penambahbaikan untuk memastikan tiada ruang yang lompong demi memastikan institusi Islam, Melayu dan Raja-Raja terus dipertahan, diperkasa dan didaulatkan.

Saya juga mengambil kesempatan ini mengulangi desakan sekali lagi supaya Kerajaan menimbang menubuhkan beberapa lagi badan guaman untuk mewakili ramai lagi peguam yang tidak mau badan guaman diperalatkan untuk kepentingan pihak tertentu.

Ini adalah dimana-mana negara lain termasuk Singapura, Australia, Amerika dan lain-lain yang mempunyai pelbagai badan guaman yang ditubuhkan supaya tidak ada mana-mana badan yang cuba atau boleh memonopoli sektor khidmat guaman dalam negara ini.

Saya cadangkan badan-badan dikenali sebagai Akademi Undang-Undang atau Law Academy ditubuhkan dengan kuasa dan bidangkuasa sama seperti Bar Malaysia atau Majlis Peguam.
Ini akan memberi ribuan para peguam yang tidak menyokong sikap partisan dan kegiatan politiking Majlis Peguam pilihan dan alternatif untuk menjadi ahli mana-mana badan guaman tanpa terikat dengan kuasa monopoli sebuah badan sahaja seperti yang berlaku sekarang.

Sekian terima kasih.

Yang benar

Zulkifli Bin Noordin
Khamis
22 Zulhijjah 1435
16 Okt 2014

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Sumber daripada Utusan Malaysia Jumaat 17 Okt 2014
http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20141017/dn_05/Perhimpunan-cemar-imej-peguam

KUALA LUMPUR 16 Okt. - Sikap degil kira-kira 1,000 peguam termasuk beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan kumpulan aktivis yang menyertai perhimpunan untuk memansuhkan Akta Hasutan 1948 (Akta Hasutan) di Padang Merbok di sini hari ini disifatkan sebagai mencemarkan imej peguam di seluruh negara.

Bekas Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Datuk Zulkifli Noordin berkata, perhimpunan 'Berjalan untuk Keamanan dan Kebebasan' itu dilakukan tanpa mendapat persetujuan menyeluruh daripada badan-badan peguam.

"Saya mengutuk keras perhimpunan itu yang ternyata bersikap pentingkan diri dan memburukkan imej peguam di seluruh negara.

"Jumlah peguam yang menyertai perhimpunan tersebut adalah terlalu sedikit jika hendak dibandingkan dengan jumlah keseluruhan peguam berdaftar di negara ini iaitu lebih 14,000, sekali gus menunjukkan ia tidak mewakili suara majoriti," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Selain itu, Zulkifli menegaskan bahawa Akta Hasutan perlu dikekalkan malah perlu ditambah baik bagi memastikan institusi Islam, Melayu dan raja-raja terus dipertahankan.

Sehubungan itu, beliau menggesa kerajaan untuk menambah beberapa lagi badan guaman bagi mewakili peguam yang tidak mahu diperalatkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab demi kepentingan tertentu.

"Kita boleh mengambil contoh seperti di Singapura, Australia, Amerika Syarikat yang mempunyai pelbagai badan guaman bagi mengelakkan amalan monopoli dalam sektor tersebut.

"Ini akan memberi peguam pilihan dan alternatif untuk menjadi ahli mana-mana badan guaman tanpa terikat dengan kuasa monopoli sebuah badan sahaja seperti yang berlaku kini," katanya.

No comments: