08 June 2011

ANAK CINDIA

Salam 2 all.

Teman tertarik dengan kontroversi baru yang dicetuskan oleh kaum biaDAP baru-baru ini berkaitan isu status "bangsa anak" didalam Sijil Kelahiran. Lapuran yang jelas bersikap provokasi ini disiarkan oleh media portal pro-Anwar MalaysiaKini (dilampir dibawah).

Ceritanya ADUN biaDAP Hannah Yeoh baru-baru ini beranak hasil perkahwinan dengan seorang suami India bernama Ramachandran Muniandy. Beliau cuba mendaftarkan anak perempuannya yang dinamakan Shay Adora Ram sebagai kategori keturunan "bangsa Malaysia" kerana mendakwa anaknya keturunan Cina bukan India pun bukan! Tapi campuran benih kopi susu Cina-India.

Hannah bukan tak tahu tidak ada bangsa bernama bangsa Malaysia. Malaysia adalah nama sebuah negara yang dahulunya dikenali sebagai Tanah Melayu. Sebarang rujukan kepada rakyat sesebuah negara disebut "warganegara", bukannya bangsa. Adakah Hannah mahu anaknya dilabel sebagai bangsa keturunan "Anak Tanah Melayu?"

Teman bertanya beberapa rakan yang arif dan berpengalaman mengenai pendaftaran anak di Amerika Syarikat, United Kingdom, Australia, termasuk Singapura. Jawapan terbaik teman terima dari rakan yang berkhidmat di Kedutaan Amerika. Bila teman tanya bolehkah seorang anak yang lahir dari ibu bangsa Eropah dan bapa bangsa Afrika diketegorikan sebagai “keturunan Amerika”, rakan teman itu menjawab, “only idiot will asked that stupid question. Off course the child will be African, or Caucasian, although an American citizen!”. Pendek cerita, soalan itu sendiri pun dianggap bodoh! Pernah ke dengar seorang bayi dilabel keturunan bangsa Australia, bangsa United Kingdom!

Dan Malaysia terdiri daripada gabungan etnik besar bangsa Melayu-Cina-India-Iban-Dayak-Kadazan dan banyak lagi. Jadi kalau Hannah nak main wayang kata anaknya "anak Malaysia" juga tidak boleh - kerana tidak cukup syarat. Campuran benih India dan Cina sahaja tidak cukup untuk melayakkan anaknya dipanggil "anak Malaysia". Kalau betul mahukan anaknya dilabel dengan label "anak Malaysia", maka Hannah perlu dapatkan benih semua bangsa yang ada dalam Malaysia, dan setelah disahkan campuran DNA semua bangsa itu, barulah boleh dipertimbangkan samada layak atau tidak anak Hannah dilabel "anak Malaysia". Atau lebih canggih lagi, teman boleh cadangkan kepada Parlimen anak campuran benih semua kaum dan bangsa ini dilabel sebagai keturunan "Anak 1-Malaysia"!!!

Kalau setakat campuran benih "Cina-India", bolehlah Hannah memohon untuk melabelkan anaknya sebagai "anak Cindia". Itupun kalau mahu. Mungkin boleh minta wakil rakyat biaDAP yang ada untuk usulkan dalam Parlimen untuk label baru "Cindia" tersebut.

Satu persoalan besar yang timbul daripada keengganan Hannah meletakkan label keturunan anaknya itu ialah adakah Hannah ini sendiri bersikap cauvinis, prejudis dan rasis: sebab kalau mengikut amalan pendaftaran anak negara ini anak tersebut wajar mengikut keturunan bapanya - iaitu Tamil, atau India. Adakah Hannah tidak mahu anaknya dikenali sebagai keturunan Tamil atau India? Kalau ini benar, maka sikap Hannah Yeoh ini sudah pasti memberi persepsi yang sangat rasis dan cauvinis!!! Apatah lagi didalam amalan masyarakat Cina, nama keluarga sang isteri akan hilang sebaik sahaja berkahwin. Bukankah ini juga satu bentuk diskrimanasi?

Teman tengok ini tidak lain selain tindakan mencabar dan provokasi oleh kaum biaDAP ini. Masa kakitangan wakil rakyat biaDAP bernama Teoh Beng Hock ditemui mati terterap di SPRM, maka riuh kata dia telah membuntingkan teman wanitanya sebelum kahwin. Dalam bahasa orang Melayu - anak haram. Bukan main kaum biaDAP menuntut anak haram itu didaftarkan atas nama Teoh Beng Hock. Ini sekaligus memberi gambaran seolah-olah kaum biaDAP ini menggalakkan hubungan seks sebelum perkahwinan. Padanlah dema tak kisah bila ada kutu "mengunyit" China-doll sampai naik muntah si amoi dikerjakannya!

Tak tahulah teman mungkin dibawah konsep "negara kebajikan", semua ni halal lah kot yop. Sejak-sejak "negara Islam" dah jadi arwah ni, macam-macam boleh yop! Silap-silap Karpal Singh boleh jadi tukang patwa Negara Kebajikan nanti yop!!!

Dan teman cabar kaum biaDAP ni, kalau sampai anak sendiri campuran Cina-India pun dia tak mahu mengaku sebagai Cina + India, macam tu tutup saja semua sekolah aliran Cina atau Tamil. Pasal kalau ikut logik wakil rakyat biaDAP ni, semua sekolah patut dinamakan sekolah Malaysia, atau lebih tepat lagi Sekolah Kebangsaan Malaysia, sekolah bagi semua bangsa di Malaysia. Kalau macam tu, eloklah kita tukar semua sekolah aliran Cina dan Tamil kepada "Sekolah Kebangsaan 1-Malaysia"!! Okay ke ke tu kaum biaDAP?

Adios amigos. Grasias senorita!

Wallahua'lam & wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Rabu
06 Rejab 1432
08 Jun 2011

*Gambar ini sekadar hiasan sahaja dan tiada kena mengena dengan sesiapa pun samada kaum Anwarinas atau Anwariyun, ianya sekadar gambar seekor beruk sedang nak tidoq sebagai penghias artikel!

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
(Lapuran portal pro-Anwar MalaysiaKini bertarikh 07.06.2011)

ADUN gagal daftar bayinya sebagai 'anak Malaysia'

Kuek Ser Kuang Keng
Jun 7, 11
6:12pm

Dalam usaha menolak politik perkauman, seorang ADUN cuba mendaftarkan keturunan anak perempuannya sebagai 'Anak Malaysia' tetapi diberitahu oleh pegawai jabatan pendaftaran, sistem sekarang tidak membenarkannya.
Bayi berusia enam hari yang diberikan nama Shay Adora Ram, hampir menjadi 'anak Malaysia' pertama yang didaftarkan oleh pasangan ADUN Subang Jaya Hannah Yeoh dan suaminya Ramachandran Muniandy.

NONEPasangan ibu bapa itu ke ibu pejabat Jabatan Pendaftaran Negara di Putrajaya hari ini bagi mendaftarkan kelahiran Shay.

"Kami diberikan borang untuk diisi. Jadi kami letak 'anak Malaysia' di ruangan 'bangsa' tetapi seorang pegawai berkata bangsa mestilah didefinisikan mengikut keturunan ibu bapa mereka, iaitu Cina atau India,” kata Yeoh (kanan) kepada Malaysiakini ketika dihubungi hari ini.

"Kami jawap anak perempuan kami bukan Cina ataupun India.”

Yeoh kemudiannya memilih untuk membiarkan ruangan itu kosong tetapi ini juga ditolak oleh pegawai berkenaan.

"Mereka berkata tiada peruntukan bagi mengosongkan ruangan itu. Sistem sedia ada tidak boleh mendaftarkan anak kami. Kami mesti memilih mana-mana satu bangsa,” kata ADUN DAP itu sambil menambah kategori 'lain-lain' juga tidak dibenarkan dipilih olehnya.
Pasangan yang kecewa itu kemudian memutuskan untuk menangguhkan pendaftaran anak mereka tetapi diberitahu tindakan berkenaan akan mengusutkan lagi keadaan dan mungkin menjejaskan anak itu, umpamanya apabila mendapatkan rawatan perubatan dan perkara lain.
Oleh kerana bagi menjamin kepentingan anak mereka, pasangan itu mendaftarkan Shay sebagai berbangsa Cina buat masa ini.
"Saya akan menulis kepada perdana menteri dan ketua pengarah jabatan pendaftaran negara untuk membuat rayuan.
"Sistem mendaftarkan rakyat mesti mencerminkan apa yang dilaungkan oleh perdana menteri setiap hari,” kata Yeoh.

16 comments:

ALahaI sI LunCAi said...

SEDAP BENO TEMAN MACANYA. JELAS, TEPAT PADAT. TERIMA KASIH LE YER...

Nazri Karim said...

Bravo bravo...

itulah...teman dah agak dari dulu lagi...Slogan 1 Malaysia ni bg peluang puak2 biaDAP ni tuntut macam2...
Melayu x dapat apa2 pun...
sapa yg untung, biaDAP gak untung...
slps anak2 diaorg dpt biasiswa nk mintak pulak geran...

irshadi said...

Syabas YB ZUL... Kupasan amat bernas sekali... Disini sy turut ingin berkongsi dgn para pembaca blog ni juga.. Hrp sdr pembaca dr apa parti sekali pn hrp gunakan akal pikiran yg waras jgn bersndarkan nafsu amarah shj.. Kita rs hairan ayat quran yg dlu sering dibaca oley ulama2 PAS " wa man lam yahkum bi ma anzalallahu fa ulaa ikahumul kafiruun, fasiquun" al maaidah dan "la yat takhizil kafiriina awliyaa' a min dunil mukminiin" skng ulama PAS seolah2 dah memansukhkan ayt tersebut.. Sjak mereka bersaudara dgn biaDAP.. Mane perginya perjuangan negara ISLAM dan HUDUD yg selama ni mereka melaung2kan??? Apa kah ulama2 majlis syura tlh berguru ngan karpal sing dan lim guan eng br mereka sedar dlm quran cr tk jmpa DAULAH ISLAMIYAH!!! Yg depa jmpa DAULAH KHARAAT ja kot... Sb tu majlis syura snggup tkr prinsip perjuangan dr ISLAM keseluruhannya kpd juziyah dr ISLAM iaitu kebajikan... Tdkkah depa sedar bahawa org KAFIR HARBI tdk akn menerima ISLAM wat selama2nya... Dan mereka akn mnggunakan tipu helah menjinakkan umat ISLAM ngan menujukan mereka ytdk bermusuhan ngan ISLAM.. Dan yg terbaru cube hndk menafsirkan beberapa potong ayat quran kpd org ISLAM.. Apakah merka tlh mempelajari bhs arab dr uslub nya, mantik, balaghah dll??? Apakah dlm PAS ketandusan ulama nk mmberi phm quran pd pendokong PR??? Sehingga terpaksa mengudang biaDAP tlg tafsirkan quran... Wahai sdr ku seagama sedar lah ini lah yg dinyatakan oleh rasulullah s.a.w ulama suuk yg snggup menjual agama mereka dgn dunia "gilakan kuasa"... Mcm ni kah kita nk hrp PAS membela nasib bangsa dan agama??! Lbih2 lg tim prsident yg br dilantil ada black record pnah ditangkap khalwat.. Alahai seolah2 PAS merestui perbuatan khalwat dgn melantik pemimpi yg mcm tu sbagai org no2 bg memimpin perjuangan ISLAM yg mereka laung2kan... Klo biaDAP td nk dftarkan ank haram tu atas nama bapa yg blom pasti sapa... Seolah2 tran PAS skang dgn biaDAP merestui perhubungan sex sbelum nikah... Apa nk jd kpd negara kita nnti...

sikucingsiam said...

assalam datuk..saya setuju dengan saranan datuk..kalau nak boh bangsa anak MALAYSIA, minah tu kena kawen dengan semua bangsa yang ada di MALAYSIA nih...berapa banyak daa? dasar minah kaberet?!!

Bingai @ Bangang said...

tu jenis yang tak reti bahasa YB. hehehe

mohon buat petikan dan merujuk ke blog YB.

aReils said...

salam..

jenuh juge kalo nk dptkn benih2 seMalaysia ni YB..

maybe kutu ada cara/jawapan nye kot

ate ape di tunggu lagi..?

LAWAN TETAP LAWAN (jgn dok tangguh je!)

lazir ron said...

Semasa BN nak tubuhkan SEKOLAH WAWASAN dahulu DAPlah yg melompat lompat macam BERUK menenteng ...

Rezal said...

kalau satu hari nanti, org melayu pulak yg tubuh sekolah jenis kebangsaan melayu, amacam? best gak tu.

asrafzonan said...

akhirnya anak dia jadi orang cina juga.

Mr. Moshuchi said...

salam datuk,

macam2 idea golongan biaDAP ni nak mengusut-masaikan kesejahteraan dalam negara ni. beribu-ribu pasangan serupa diorang ni (kawin campur) tapi takde pun nak timbulkan isu cam ni. ini semua ada agenda ni..nak serang JPN dan juga polisi2 kerajaan sedia ada. ini mungkin satu idea diorang..mana kita tahu. diorang ni kan amalkan konsep machiavelli..main redah je.

sunray_niner said...

Ikut sahaja lah keturunan bapa. Apa lah yang nak dipening2kan.. Kalau bapa india dan mak cina, maka anaknya jadi keturunan india.

Fikir said...

semakin hari semakin tergugat kuasa kita semakin terpinggir di bumi sendiri...sedarlah bangsaku...sokong YB zukifli Noordin...

Atak Kau said...

Terbaekk! Bro!!

Memang biaDAP dah mereka ni.

Me? said...

Depa makin kurang ajar sebab Melayu bagi muka & ruang utk mereka memporakperandakan org melayu....tapi ramai melayu yg jadi pengkhianat & bangsat pd bangsa sendiri

anti bohmau said...

YB,
depa ni muka cina, kulit cina, mata sepet sebijik mcm cina, bapak itam, mata bulat itam, kulit gelap, sah dah india. tapi malu nak mengaku bangsa sendiri!! perlembagaan memelihara hak bangsa masing2 tanpa paksaan. tapi ada bangsa yg tak mahu kenangkan bangsanya, asal usulnya! keturunan over-bangang mana nih???? sah depa dah bertengkaq hebat nak letak bangsa masing2 dlm ruang bangsa tu tp takmo beralah! last2 pilih bangsa M...hehehe...

payahla kalau dah mengaji tinggi2 tp terlajak bijak sampai tak berpijak dibumi nyata! agaknya kalau anak dia terlahir atas kapalterbang, mahu dia namakan bangsa anak dia 'kapalterbang' kut????? hahaha...ni jenis bangsat tak bangga asal usul nih!! sbijik mcm ketua umum yg takdak rentetan asal usulnya sendiri!! wikipedia pun tak dak cerita keturunannya!!

Bila Jari Meliukkan Tari said...

Anak cina + india jadi Cindia atau Cindian

Anak Cina + Benggali jadi Cibai....