08 September 2010

EIDUL TAQWA

Letihnya pose...lagi sehari je yop insyallah!!

Salam 2 all.

Hari ni Rabu 29 Ramadhan 1431 (bersamaan 08.09.2010). Kalau takde aral, insyallah Ramadhan tinggal sehari sahaja lagi. Insyallah Jumaat kita menyambut 'eidulfitri.

Dalam kelam kabut kita membuat persiapan menyambut 'eidulfitri, dan mengharungi kesesakan trafik dalam perjalanan balik ke kampung, jom kita imbas kembali 'ibadah puasa yang kita lalui tahun 1431 hijrah ini.

Apa yang penting, kita perlu mengukur apakah kita sudah mencapai matlamat 'ibadah puasa itu sendiri. Selain daripada berlapar dahaga, selain daripada kehilangan beberapa kilo berat kita, selain daripada keletihan yang di alami, selain daripada turunnya kadar kolestrol, selain daripada berkurangannya kadar nikotin tembakau dalam peparu kita..selain daripada itu semua, apakah yang telah kita capai?

Sebab itu kita perlu tahu apakah tujuan dan matlamat 'ibadah puasa. ALLAH berfirman dalam surah Al Baqarah: 183, "diwajibkan keatas kamu (umat Islam) berpuasa sebagaimana yang diwajibkan keatas umat terdahulu, semoga kamu beroleh ketaqwaan".

Yup, matlamat puasa yang difirmankan ALLAH ialah beroleh taqwa. Dan bagaimana kita mahu mengukur kita sudah mencapai taqwa itu. Dimana hendak dicari taqwa itu. Sekali lagi ALLAH berfirman dalam surah Al Baqarah: 2, "inilah kitab (Al Quran) yang tidak ada sedikit pun keraguan padanya, menjadi petunjuk menuju ketaqwaan".

Bermakna pencapaian taqwa itu adalah menjalani kehidupan dengan berpandukan Al Quran. Sebab itulah ALLAH berfirman dalam surah Al Baqarah: 185, "dan dibulan Ramadhan itu diturunkan Al Quran sebagai petunjuk bagi manusia, berserta keterangan jelas didalamnya, supaya ia menjadi pembeza (bagi kamu)".

Bermakna dengan menjalani kehidupan berdasarkan petunjuk Al Quran, kita akan dapat membezakan diantara yang halal & haram, dosa & pahala, adil & zalim, benar & palsu, hak & batil. Ringkasnya, kita akan dapat membezakan mana satu cara hidup Islam, dan yang mana kufur.

Sebab itu dipenghujung Ramadhan ini, saya menyeru diri saya dan saudara/i semua, kembalilah kepada kehidupan mengikut Al Quran (& sunnah Rasulullah saw). Insyallah kita akan dapat mencapai darjat ketaqwaan tersebut.

Dan kita berdoa kepada ALLAH, agar menerima 'ibadah puasa kita termasuk segala rempahratus yang bersamanya termasuk tarawih, tadarus, qiamulail, sedekah , umrah dan lain-lain. Dan kita mohon kepada ALLAH supaya mengampunkan segala kelemahan dan kekurangan yang ada, samada yang kecil atau besar, yang kita ketahui atau tidak.

Dan kita berdoa kepada ALLAH mnesyukuri ni'mat dapat menjalani 'ibadah puasa tahun 1431 ini, dan kita berdoa moga ALLAH mnegurniakan kita ni'mat mengerjakan 'ibadah puasa ditahun-tahun akan datang.

Seperkara yang ingin saya peringatkan diri saya dan saudara/i semua, apabila menyambut 'eidulfitri nanti, selain mengucapkan salam raya kepada rakan dan tamu, jangan lupa ucapkan "taqobalallah minkum", iaitu suatu doa yang diamal Nabi diucapkan kepada sahabat dan tamu, dengan maksud semoga ALLAH menerima segala 'amal kamu (dibulan Ramadhan itu). Dan yang menerima doa itu jawablah, "minna waminkum taqobbal ya kareem" (semoga ALLAH menerima 'amal kamu juga.

Saya ambil peluang ini memohon kemaafan atas sebarang kesilapan dan kekurangan yang saya lakukan, samada sengaja ataupun tidak, samada kecil dan yang besar, samada yang saya ketahui ataupun tidak.

Semoga selamat dalam perjalanan masing-masing pulang ke kampung. Bak kata hadis Melayu, biarlah kepulangan kita dira'ikan, bukan diratapi!!

2 all of you out there, salam 'eidul fitri & taqobbalallah minkum.

Adios amigos, grasias senor & senorita.

Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Rabu
29 Ramadhan 1431
08 Sept 2010

No comments: