20 January 2011

KERA DAPAT BUNGA!


(Sangat menghairankan apabila Azmin memanggil YB Gobala "paria" tidak pulak mereka memekak nak bakar Azmin macam mereka bakar novel "Interlok". Agaknya memang dema dah pekak yop!!)

Salam 2 all.

Kemelut yang direkayarsa berkaitan isu perlantikan Datuk Ahmad Khusrin Munawi sebagai kini memasuki fasa baru apabila Pakatan pembangkang mula menunjukkan tembelang mereka dengan pemecatan secara tiba-tiba ADUN Pelabuhan Kelang YB Badrul Hisham Abdullah semalam oleh Speaker DAP Teng Chang Kim.

Ini semua bermula apabila perkenan Tuanku Sultan Selangor untuk sidang tergempar 24 Januari ini diberikan. Sebenarnya mereka memang tidak menyangka Tuanku akan memberi perkenan, kerana itu saban siang dan malam mereka melalak kampung keluar kampung, keluar internet masuk internet bahawa Tuanku Sultan telah dibonekakan oleh UMNO/ BN dan rakyat perlu bangkit untuk membela institusi Kesultanan Melayu di Selangor. Mereka sangka Tuanku tidak akan memberi perkenan dan sidang tidak akan berlangsung; dan mereka tahu kalau berlangsung pun mereka akan tewas kerana tiada majoriti 2/3; maka isu sidang tergempar itu diputar-pooSingh sebagai bahan politik untuk dilalak sana kemari.

Tiba-tiba mereka terkedu saperti kera menahan kentut apabila Tuanku Sultan Selangor memberi perkenan. Malah Tuanku menegaskan bahawa pemberian perkenan itu adalah hak mutlak Tuanku dan tanpa menyebelahi mana-mana pihak. Sebagai Raja berdaulat yang bijak dan mengerti undang-undang dan amalan demokrasi, Tuanku Sultan telah bertindak mengikut kuasa dan budibicara Baginda. Dan Baginda Tuanku menegaskan bahawa perkenan itu tidak bermakna Tuanku menyokong atau menyebelahi mana-mana pihak, kerana Tuanku pun tahu puak-puak ini akan pootar-pooSingh perkenan itu sebagai tanda Tuanku menyokong mereka. Alahai yop, teman udah masak bebenor dengan perangai pootar-pooSingh dema ni yop!!

Keputusan Tuanku memberi perkenan itu menyanggah sama-sekali dakyah mereka bahawa Tuanku Sultan dibonekakan oleh UMNO/ BN. Malah ia membuktikan bahawa amalan demokrasi berasaskan Raja Berpelembagaan sangat subur dalam negara ini.

Apabila berdepan dengan realiti lakunan dan sandiwara mereka untuk mengadakan sidang khas itu akan terbongkar kerana sidang akan dijalankan dan rakyat akan tahu mereka akan tewas tanpa majoriti 2/3, maka akal pootar-pooSingh mereka berputar-putar untuk mencari majoriti 2/3 tersebut.

Jumlah ADUN keseluruhannya dalam DUN Selangor ialah 56 orang. Dengan ADUN sebanyak 35 orang, berbanding BN 20 orang dan Bebas seorang, Pakatan pembangkang memerlukan 2 lagi ADUN untuk mendapat majoriti 2/3 yang diperlukan, atau mengurangkan jumlah ADUN bukan pembangkang. Amat mustahil untuk mereka mendapat sokongan dari ADUN BN. Maka strateginya ialah mengurangkan kerusi lawan.

Sebab itu teman tidak hairan apabila ADUN Pelabuhan Kelang menjadi mangsa pemecatan. Ini bermakna majoriti 2/3 yang diperlukan hanyalah 36 orang, iaitu kurang seorang. Persoalannya dari mana mereka mahu mendapat seorang lagi itu. Samada mereka beli mana-mana ADUN BN, atau mereka akan kurangkan ADUN BN pada hari persidangan.

Berdasarkan itu, teman menjangka mereka akan buat kekecohan pada hari persidangan. Mungkin semasa wakil BN berucap dan berbahas mereka akan ganggu, ataupun mereka akan buat kecoh terhadap Khir Toyo yang sedang menghadapi pertuduhan Mahkamah supaya digantung dan macam-macam temberang lagi. Pokok pangkalnya, teman tidak akan hairan jika manipulasi dibuat sebegitu rupa supaya ADUN BN yang hadir pada hari itu akan dipecat, digantung atau diperintah keluar Dewan. Dengan cara itu, jumlah mereka akan jauh mengatasi ADUN BN dan mereka akan dapat 2/3 itu. Itulah bacaan teman dengan konspirasi iblis yang sedang dilaksanakan.

Berbalik kepada isu pemecatan ADUN Pelabuhan Kelang, teman hairan bagaimana Speaker DAP boleh mengambil tindakan drastik bukan sahaja memecat YB Badrul, malah mengisytiharkan kerusi beliau dikosongkan.

Pertama, atas alasan apa Speaker DAP ini membuat keputusan. Kononnya YB Badrul tidak hadir sidang enam bulan berturut-turut sejak Julai tahun lepas. Namun semasa ditanya oleh para wartawan bahawa ada bukti YB Badrul dilihat semasa pembukaan sidang DUN pada bulan November lepas, Speaker DAP ini mendakwa telah menyiasat. Macam mana beliau siasat? Apa bukti dan keterangan yang belaiu gunakan? Siapa saksi yang dipanggil? Adakah kamera litar Dewan sudah disahihkan? Apakah para wartawan yang melihat YB Badrul dipanggil (yang jelasnya tiada siapa pun yang dipanggil) Adakah beliau seronok baca lapuran sendirian dalam bilik air-connya dan terus buat keputusan?

Apa yang jelas ialah hakikatnya tiada sebarang perbicaraan atau pendengaran dibuat? Tiada sebarang usul dibawa ke dalam Dewan untuk memecat YB Badrul. Ini bukan soal kecil. Ini soal hak seorang wakil rakyat yang telah dinafikan pembelaan. YB Badrul langsung tidak diberi peluang membela diri atau sekurang-kurangnya memberi penjelasan. Apakah perjuangan Pakatan pembangkang ini untuk memberi hak kebebasan dan bersuara kepada rakyat sekadar dongeng purba sahaja? Rakyat dapat melihat dengan jelas permainan politik cauvinis dan sempit puak-puak ini.

Sepatutnya satu usul khas dibawa kedalam Dewan untuk merujuk YB Badrul kepada Jawatankuasa Khas dengan tujuan untuk diambil tindakan disiplin kerana tidak hadir. Dan beri peluang kepada YB Badrul untuk membawa kesnya ke Jawatankuasa tersebut. Hanya setelah Jawatankuasa itu bersidang dan membuat rumusan, barulah cadangan Jawatankuasa dibawa semula ke Dewan untuk dipertimbangkan. Kemungkinan besarnya Jawatankuasa sendiri menerima penjelasan YB Badrul dan kes habis disitu. Dan kalau dibawa ke Dewan pun sekurang-kurangnya ADUN yang ada boleh membahaskan dan membuat undian untuk samada menerima cadangan Jawatankuasa atau tidak. Ni tidak, tahu-tahu keluar dalam kenyataan media YB Badrul dipecat tanpa hujung-pangkal cerita.

Teman teringat bagaimana Ketua Pembohong manusia yang ditabal oleh bininya sebagai anugerah tuhan melalak siang malam pagi petang dalam dan luar kononnya dia telah dianiaya apabila digantung 6 bulan sebagai Ahli Parlimen.

Tetapi cuba lihat kes beliau. Setelah ternyata dia berbohong dalam dewan mengenai isu APCO, Tan Sri Speaker memberi peluang kepadanya untuk memberi penjelasan didalam Dewan Rakyat. Peluang yang diberi tidak digunakan untuk memberi penjelasan, sebaliknya beliau terus berputar-pooSingh tanpa menjawab pertuduhan pembohongan. Setelah berpuashati penjelasannya tidak menasabah, Tan Sri Speaker telah membenarkan usul untuk dibahas bagi membentuk satu Jawatankuasa Khas Dewan Rakyat untuk membicarakan beliau.

Nak bentuk Jawatankuasa pun kami kena bahas dalam Dewan. Setelah usul diluluskan dengan bahas, beliau telah diberi peluang untuk membela dirinya dihadapan Jawatankuasa yang dipengerusikan oleh Tan Sri Speaker dan dan wakil pembangkang turut duduk didalam Jawatankuasa tersebut. Manusia yang ditabal bininya sebagai anugerah tuhan ini sebaliknya terus dengan cerita pootar-pooSingh nya. Bukan sahaja beliau tidak menjawab pertuduhan, sebaliknya mahu menukar sidang Jawatankuasa itu macam Mahkamah. Habis diangkutnya semua loyernya untuk kononnya membela beliau semasa siasatan Jawatankuasa.

Apabila cubaan Anwar mahu mengkanggarookan Jawatankuasa itu gagal, beliau ingkar hadir. Maka Jawatankuasa tiada pilihan selain meneruskan siasatan. Jawatankuasa itu tidak terus membuat keputusan, sebaliknya memanggil saksi dan mendengar keterangan serta meneliti semua dokumen yang ada. Berdasarkan itu, Jawatankuasa membuat rumusan mencadangkan supaya manusia yang ditabal bininya ini sebagai anugerah tuhan digantung selama 6 bulan.

Rumusan Jawatankuasa itu kemudiannya dibawa kedalam Dewan dalam bentuk usul. Tujuannya supaya Dewan sendiri yang membuat keputusannya sendiri samada mahu menerima cadangan Jawatankuasa itu. Ini akan membolehkan semua Ahli Dewan Rakyat termasuk pembangkang membahas cadangan tersebut.

Namun sekarang satu dunia tahu temberang mereka. Bukan sahaja mereka tidak mahu membahas, dan mengambil peluang untuk membutkikan pembohongan APCO Ketua Pembohong ini, sebaliknya mereka menukar sidang Dewan kepada sidang kanggaroo. Mereka memekak, melalak, menjerit dan lain-lain kelakuan kehaiwanan yang langsung tidak mencerminkan peradaban seorang Ahli Dewan, apatah lagi mengikut akhlak Islam.

Pokok pangkalnya, jelas daripada huraian panjang lebar saperti diatas tersebut bahawa Tan Sri Speaker Dewan Rakyat telah memberikan peluang sebaik mungkin kepada Kepala Pembohong ini untuk memperjelaskan pembohongannya. Bukan sahaja beliau tidak menggunakan peluang itu untuk memperbetulkan pembohongan itu, ataupun sekurang-kurangnya bersikap anak jantan dan meminta ma'af, sebaliknya berkelakuan saperti manusia kerasukan dan tidak beradab samasekali.

Selanjutnya, adalah jelas Speaker DAP ini telah "merampas kuasa SPR". Mengikut Perlembagaan dan undang-undang, kuasa mengisytihar samada sesuatu kerusi itu kosong atau tidak adalah kuasa SPR. Kuasa Speaker hanyalah memaklumkan kepada SPR mengenai dakwaan ketidakhadiran seseorang ADUN (dan keputusan Dewan selepas berbahas tetapi tiada dalam kes YB Badrul ini). Dan menjadi tanggungjawab SPR untuk menyiasat kesahihan dakwaan tersebut. Jika benar, maka SPR akan mengisytiharkan sesuatu kerusi itu kosong dan mengadakan Pilihanraya Kecil. Jika tidak, SPR akan menolak makluman Speaker tersebut. Jika Speaker tidak berpuashati, maka bolehlah Speaker membawanya ke Mahkamah untuk suatu perisytiharan melalu perintah mandamus atau certiorari. Ini yang telah dibuat oleh YB Speaker DUN Kedah dalam kes Kota Siputeh. Nampak gaya Speaker PAS , saperti Tan Sri Speaker Dewan Rakyat, lebih bijak dan ikhlas daripada Speaker DAP.

Ini bermakna tindakan Speaker DAP itu adalah melangkaui bidangkuasanya sebagai Speaker, dan YB Badrul punya hak untuk mencabarnya di Mahkamah. Dan teman cukup yakin, budak yang baru belajar undang-undang pun tahu tindakan Speaker DAP itu tidak betul! Dan akhir nanti sudah pasti Mahkamah akan membatalkan keputusan drastik dan cauvinis Speaker DAP ini. Dan apabila itu berlaku, percayalah mereka akan melalak satu kampung Mahkamah campurtangan dalam masalah DUN. Dan lebih teruk, mereka akan dakwa Mahkamah menjadi boneka UMNO/ BN!! Pootar-pootar pooSing-pooSingh dong!!

Teman juga mengambil kesempatan ini untuk mengulang sekali lagi bahawa cubaan pindaan Perlembagaan Selangor ini sebenarnya adalah untuk memberi kuasa mutlak kepada Mentari Besar. Dan siapa juga yang menjadi dalang kepada Menteri Besar, dan berjaya menjadikan Menteri Besar barua dan balaci mereka, maka merekalah yang akan menjadi sangat berkuasa.

Cerita konon nak memartabatkan dan mengembalikan kuasa Raja Melayu adalah cerita karut dan dongeng bodoh semata-mata. Hanya lembu buta sahaja yang akan mempercayai cerita karut ini. Tetapi malang ada segelintir dikalangan kalkatu diluar sana yang termakan cerita nak memartabatkan kuasa Raja Melayu ini. Siap fitnah konon teman tidak menyokong Raja-Raja Melayu. Dan sebenarnya itulah yang akan dilalak oleh mereka bila ADUN UMNO/ BN menolak deraf pindaan itu; konon mereka penentang Raja Melayu.

Takkanlah begitu bodoh dan dangkal sekali para kalkatuan ini. DAP nak beri kuasa kepada Raja Melayu??!! Tak ingat ke siapa yang nak heret Raja-Raja Melayu ke Mahkamah; ya! Karpal PooSingh, mursyidul am DAP! Siapa yang menyokong ketika kerajaan (termasuk Anwar semasa itu dalam kabinet) yang bertindak bodoh mengekang kekebalan Raja-Raja Melayu? Ya, kepimpinan DAP!! Dan sekarang berkokok dan melalak nak mengembalikan kuasa Raja-Raja Melayu!! Dey, pooodaahh lah!! (Sila baca kupasan panjang lebar teman sebelum ini).

Sebenarnya apa yang pakatan pembangkang cuba lakukan ini adalah satu penghinaan kepada Raja-Raja Melayu, khususnya Tuanku Sultan Selangor. Dengan berselindung disebalik dakyah konon nak memberi kuasa kepada Tuanku untuk memilih dan melantik siapa menjadi SUK, Penasihat Undang-Undang ataupun Pegawai Kewangan Negeri, tetapi disana ada satu hasrat terlindung bila kuasa itu dikait dengan syarat "Tuanku wajib mendengar nasihat Menteri Besar dalam membuat sebarang perlantikan". Dan diperuntukkan yang lain, "Tuanku wajib mendengar dan mematuhi semua nasihat yang diberi oleh Menteri Besar". Siapa yang menghina Raja sebenarnya? Janganlah jadi golongan kalkatuan yang pekak, bisu dan buta. Hakikatnya jelas. Faktanya jelas. Pootar-pooSinghnya pun jelas. Pembohongannya pun jelas. Mereka cuba memperkudakan institusi Raja-Raja Melayu untuk kepentingan politik sempit dan cauvinis mereka!!

Bangkitlah wahai umat Islam. Sedarlah wahai bangsa Melayu. Bangunlah wahai rakyat Malaysia. Kita sedang diperkuda dan dipootarbelit dan dipoootar-pooSingh oleh Pakatan Syaitan ini. Ingatlah pepatah Melayu, "menyesal dahulu pendapatan, menyesal kemudian tidak berguna". Pakatan Syaitan ini sebenarnya saperti kera mendapat bunga, habis kelak nanti mereka akan musnahkan kecantikan bunga-bunga perpaduan, kemakmuran dan keamanan negara ini semata-mata untuk memenuhi nafsu serakah untuk memahkotakan seorang manusia kaki kelentong yang ditabal bininya sebagai anugerah tuhan! Lakukanlah perubahan, cegahlah kemungkaran kabir ini.

Wallahua'lam & wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Khamis
145 Safar 1432
20 Januari 2011

6 comments:

aniara said...

Semoga keikhlasan usaha YB untuk memperjuangkan Islam di negara ini tercapai dan saya berdoa agar ketidakseimbangan politik di Malaysia berakhir dengan mengikut lunas-lunas Islam yang sepatutnya. Amin.

Luth Textile said...

sedap ulasan dan pandangan saudara, hujjah yang sahih. go go go Yb.. kami sentiasa menyokong yb.

eekaa said...

panjang kerja bro nak perbetulkan masaallah.

Kita ingat ler, masa kita berkuasa buat lah benda baik baik kepada semua.Ini dah susah macam ni, tak senang duduk nak memperbetulkan.

Salam.

Nabilah said...

apa komen yb pasal ini http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=News&file=article&sid=2482

last bloodz said...

amat suka huraian anda..
berani kerana benar..

ini bukan perancis yg ada 1 raja untuk digulingkan..
ini tanah melayu/malaysia yg ada 9 raja..

zainalsamsudin said...

sallam 2 YB, kepada Melayu yg waras dengarlah nasihat YB Zul, memang kita sedang diperkudakan oleh orang2 yg bersekongkol dgn PAP...mereka mahu menjadikan Malaysia ini seperti disana....sedarlah wahai rakyat Malaysia yg cinta kan negara ini sambutlah seruan YB Zul....sebelum kit terlambat dan negara kita hancur...percayalah akan ada insan2 yg akan bangkit sekiranya ini berlaku ..dan segala kenikmatan yg ada hari ini akan menjadi porak peranda....insan2 ini tidak akan diam untuk melihat maruah negara, raja2 melayu dan agama digadaikan. maka kita itu jangan kata melayu rasis , melayu ganas dan sebagainya . ayuh rakyat kita pertahankan ....