22 January 2011

RAMPASAN KUASA "DI-RAJA"!

(Papa, itu kedai Yong Tau FOO ala yual sup yangoat kah?
Aiya Ah Cheng, itu yangoat Ah Kim sulah lelong loh!
)

Salam 2 all.

Teman naik hairan dengan gelagat segelintir pak jangoat yang beriya-iya mempertahankan parti cauvinis dan rasis DAP kononnya mahu mengembalikan kuasa Raja-Raja Melayu dengan cadangan pindaan Undang-Undang Perlembagaan Selangor Isnin ini. Kononnya DAP mahu kuasa melantik Setiausaha Kerajaan Negeri, Penasihat Undang-Undang Negeri & Pegawai Kewangan Negeri dikembalikan semula kepada Tuanku Sultan Selangor.

Dan bila teman tanya dah baca ke deraf cadangan pindaan itu, para pak jangoat ni kata tak payah, sebab Mr. Boneka dah kata macam tu dalam surat khabar dema! Teman tanya mike ni betul-betul percaya ke dengan temberang ni? DAP nak kembalikan kuasa Tuanku Sultan?! Iblis & syaitan pun menangis dengar cerita ni yop! Sebab iblis & syaitan pun tak berani nak menipu & berbohong macam tu. Dan bertambah kuat raungan iblis & syaitan bila ada segelintir pak jangoat yang percaya parti cauvinis dan rasis ini nak kembalikan kuasa Raja-Raja Melayu!?

Mari kita tengok deraf pindaan tersebut. Teman belum mendapat salinan rasmi deraf tersebut. Malahan ada diantara ADUN yang belum menerima pun deraf tersebut sampai kini. Cuba bayang yop, pindaan sebesar perlembagaan ini, sampai sekarang deraf rasminya ada yang masih tak terima lagi. Jangankan bincang, salinan pun tak dapat lagi! Tapi ada orang yang teman tidak kenali memaklumkan kepada teman bahawa cadangan derafnya adalah saperti berikut bunyinya:

"It is hereby encated by the Legislature of the State of Selangor as follows:

1. This Enactment may be cited as the Laws of Selangor (Second Part (Amendment) Enacment 2011.

2. Article 52 of the Second Part of the Laws of the Constitution of Selangor 1959 which this Enacment is refered to as 'the Second Part of the Constitution' is amended -

a. by substituting for the clause (1) the following clause:

1. His Highness shall on the recommendation of the State Service Commission established under Chapter 10 by His Sign Manual and State Seal appoint a person holding whole time office of in the State public Services to be the State Secretary, State Legal Adviser and the State Financial Officer respectively;

PROVIDED that before acting on the recommendation of the State Service Commission His Highness shall consider the advice of the Menteri Besar and may once refer the recommendation back to the State Service Commission in order that it may be reconsidered".*

Sengaja teman merahkan, dan boldkan kandungan proviso itu, bukan apa yop, takut ada pak jangoat yang rabun tak nampak. Iyalah, sejak-sejak buat laser mata ni, kekadang mata dema tu berpootar-pooSingh sikit.

Baca balik, dalam menerima cadangan perlantikan SUK, Penasihat Undang-Undang atau Pegawai Kewangan Negeri, Tuanku Sultan Selangor wajib menerima calon pilihan Menteri Besar! Proviso diatas begitu jelas. Dan bila proviso itu dibaca dengan Artikel 54 Undang-Undang Perlembagaan Negeri Selangor yang mewajibkan Tuanku Sultan Selangor menerima pendapat Menteri Besar, sangatlah jelas bahawa cadangan pindaan ini sebenarnya adalah satu penghinaan besar kepada Tuanku Sultan Selangor.

Ini kerana dengan pindaan ini, kuasa mutlak perlantikan SUK, Penasihat Undang-Undang Negeri & Pegawai Kewangan Negeri adalah ditangan Menteri Besar. Tuanku Sultan Selangor hanya jadi "rubber stamp", tukang cop sahaja. Berselindung disebalik nama & kedudukan Tuanku Selangor, mereka cuba memperkudakan Tuanku Sultan. Pada teman, ini sebenarnya cubaan merampas kuasa yang dibuat secara halus dengan cara memutarbelitkan undang-undang!

Sekurang-kurangnya dalam peruntukkan sekarang, penghormatan dan pengiktirafan diberi kepada Tuanku Selangor. Suruhanjaya Pilihanraya sebagai suatu amalan akan mengemukakan beberapa nama kepada Tuanku Sultan Selangor untuk diperkenan. Tuanku diperingkat ini boleh menolak dan meminta diberi senarai lain. Dan Tuanku boleh mencadangkan nama seseorang yang diperkenan Tuanku. Dan kebiasaannya SPA akan menerima cadangan Tuanku itu. Dan setakat ini belum pernah berlaku SPA tidak menerima perkenan Tuanku Sultan Selangor.

Tetapi dengan cara pootar-pooSingh yang dibuat oleh pembangkang, keadaan menjadi terbalik. Suruhanjaya Perkhidmatan Negeri akan memberi nama calon kepada Tuanku. Tuanku kemudian wajib merujuk kepada Menteri Besar untuk diperkenankan oleh MB. Dan Menteri Besar boleh menolak nama calon itu dan meminta nama orang lain. Dan Tuanku langsung tidak ada kuasa untuk menerima atau menolak "perkenan Menteri Besar" itu. Inilah kesannya proviso pindaan tersebut dibaca dengan Artikel 54. Pendekkata, Tuanku Sultan Selangor wajib menerima perkenan Menteri Besar dalam menerima cadangan perlantikan SUK, Penasihat Undang-Undang Negeri & Pegawai Kewangan Negeri!

Teman berharap rakyat Selangor dapat melihat dengan jelas permainan politik sempit, cauvinis dan rasis ini. Pada teman, ini sebenarnya cara halus DAP mahu merampas kuasa Raja-Raja Melayu. Bukan sahaja kuasa Raja Melayu dirampas puak cauvinis dan rasis ini, malah Raja Melayu dihina untuk diperkudakan. Kalau itu pun rakyat Selangor tidak nampak, dan masih lagi dengan sikap summum bukmum 'umyum fahum - buta, pekak dan bisu - hanya yang mampu teman sebut - nasyib kau lah yeh!!

Sekali lagi teman ingin peringatkan amaran ALLAH didalam Surah Al Baqarah: 120, "sesungguhnya Yahudi & Kristian itu (para kaafirun) tidak akan redho dengan kamu (wahai umat Islam) buat selama-lamanya selagi kamu tidak menurut kehendak dan cara kehidupan kufur mereka. Katakanlah, petnjuk ALLAH (Al Quran itu) adalah petunjuk yang sebenarnya. Tetapi jika kamu memilih untuk menurut cara kaafirun itu, terpulanglah kepada kamu, tetapi ALLAH tidak akan menjadi pembantu dan penolong kamu".

Dan kalau para pak jangoat masih ada lagi kesamaran dan kekeliruan, biar teman ulang lagi sekali: kepimpinan DAP itu adalah golongan kaafiir!!!

Adios amigos, grasias senor.

Wallahua'lam & wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Sabtu
17 Safar 1432
21 Januari 2011

*Nota: sila rujuk nashkah asal dan rasmi deraf cadangan pindaan Undang-Undang Perlembagaan Selangor bila dibentangkan nanti.

7 comments:

s a b r e n a said...

hasan ali nak undi juga ker?

laniaz said...

UMNO/BN tak perlu sokong pindaan ni sbb PRU13 ni Pakatan akan bungkus!!!!

siti norhanim said...

Teruskan yop, bongkarkan dan terangkan kepada oarang ramai (terutama pak jang-goat).
Ramai yang tak perasan pun permainan licik ni, macam pemecatan YB Badrul, rupanya ada udang disebalik batu!!!!!. Banyak orang tak faham.
InsyaAllah akan termakbul doa dari orang2 yang teranaiya.
Amin!!!!!

Panglima Perang Cyber said...

mohon pinjam artikel tuan utk disebarkan dlm blog BPN.

jazakallah

Zeffer said...

Salam YB,
closing arguments YB dengan menggunakan surah Al-Baqarah tu memang tepat sangat. Dibuktikan oleh berita MSN : http://news.malaysia.msn.com/regional/article.aspx?cp-documentid=4596890

Tengok apa yang kafir laknat ni cuba buat. Penyokong Party Anal Sex (PAS) ni nak tanggung dosa ke kalau Islam kat Malaysia ni jadik camni ? Tau la korang 'konfem' masyukk surga.
p/s: Macam ada plak orang yang tolong redeem dosa diorang untuk masyukk surga kan ?

charknga said...

komen sikit hal nih...

http://greenboc.blogspot.com/2011/01/habis-la-lu-apek.html

Azhar Suhaimi said...

Salam tuan.

Mohon tuan bahaskan secara detail agenda Kuan Yew di bawah. Sememangnya agenda beliau telah diserap ke dalam DAP.

http://kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2011&dt=0124&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm