24 January 2011

PELIK TAPI BENAARRR!

(Isterinya sampai bersarung tangan, lakinya bisa menyorong pak..kompius dong!!)

Salam 2 all.

Teman kesal dengan kenyataan Dato' Seri Chua Soi Lek, yang kemudiannya diikuti oleh Dato' Seri Ng Yen Yen yang mempertikaikan tindakan calon PAS di PRK DUN Tenang Normala Sudirman @ Cikgu Mala tidak mahu bersalaman dengan lelaki ajnabi. Adalah sangat malang setelah lebih 50 tahun merdeka masih ada lagi kejahilan di kalangan kepimpinan bukan Islam dalam negara ini mengenai soal yang begitu fundamental dan asas.

Dato' Seri Chua sepatutnya memahami bahawa ada 'amalan dan hukum hakam yang dilaksanakan adalah berdasarkan kepada kepercayaan dan keyakinan seseorang pada agamanya, walaupun mungkin kelihatan pelik bagi orang lain.

Contohnya dalam isu terbaru membabitkan Bhagan Singh a/l Surinderpal Singh yang digunting rambutnya oleh mereka yang tidak diketahui semasa sedang tidur di kem PLKN. Rambut beliau dikatakan sudah mencecah sampai kebawah pinggang. Bagi orang Melayu dan mungkin juga bagi sesetengah kaum lain, ini sesuatu yang pelik bagi seseorang lelaki menyimpan rambutnya sebegitu panjang. Malah menyimpan rambut panjang disamatarafkan dengan gejala negatif saperti mat pit, kaki dadah dan lain-lain. Malah ada media yang mengharamkan artis berambut panjang muncul dikaca televisyen.

Tetapi tiada siapa pun mempertikaikan, apatah lagi memperlekehkan rambut panjang beliau Malahan ramai umat Islam, termasuk teman sendiri yang mengutuk tindakan pihak yang tidak bertanggungjawab kerana memotong rambut beliau. Bukan kerana teman menyokong menyimpan rambut panjang itu, tetapi kerana itu adalah fahaman agama Sikh, yang dipanggil kesh. Rupanya menggunting rambut adalah diharamkan didalam fahaman agama Sikh, walaupun teman hairan dan keliru apa hukumnya bagi orang Sikh kepada mereka yang mengguntingnya dengan sengaja saperti Karpal Singh. Adakah murtad, atau dosa besar, teman pun tak tahu. Nanti ada kesempatan teman mahu juga minta pandangan hukum itu dari para agamawan Sikh.

Sama saperti perayaan Thaipusam baru-baru ini. Ada kelompok yang akan melihat tindakan mencocok diri sendiri, berjalan atas api, memecah buah kelapa dan lain-lain sebagai satu amalan yang sangat pelik. Malah ianya kelihatan saperti satu pembaziran. Tetapi kerana itu adalah kepercayaan kaum Hindu, kita menghormatinya walaupun tidak bersetuju dengannya.

Begitu jugalah amalan kaum Kristian, mempercayai Santa Claus, meletak pokok Krismas, merayakan Krismas dengan salji (takde salji pun terpaksa buat salji palsu) yang bagi sesetengah kelompok satu amalan pelik, kerana Jesus sendiri pun tak pernah tengok pokok Krismas. Malah Jesus tak pernah jumpa pun, apatah lagi mengenali Santa Claus. Apatah lagi nak tengok Santa Claus terbang sana sini dengan rusa. Lagilah Jesus tak pernah tengok., sebab Jesus pun tak bioleh terbang macam Santa Claus. Tetapi kita umat Islam masih menghormatinya kerana itu kepercayaan umat Kristian masakini, walaupun kita tidak bersetuju apatah lagi meredhoinya.

Itulah pentingnya toleransi dan kefahaman inter-agama. Supaya tidak timbul salah faham. Cuba kita tinjau balik insiden yang sama beberapa minggu lepas bilamana seorang peguam kafir mempertikaikan azan di Masjid Ikhlasiah, Kg. Kerinci, Kuala Lumpur. Rupanya yang dia pertikaikan ialah kuliah dan zikir yang dipasang kuat melalui mikrofon, maka bila bunyi azan dia samakan. Sedangkan dia tidak faham azan itu memang perlu dikumandangkan, tetapi tidak kuliah dan kuliah. Hanya setelah difahamkan baru beliau mengerti, dan dengan segera memohon maaf. Itu toleransi agama namanya!

Tetapi kepada pihak masjid pun hendaklah mengambil kira hukum kuliah dan zikir tidak perlu dipasang ke corong pembesar suara dengan kuat. Cukup sekadar dalaman masjid sahaja buat makmum dan jemaah yang hadir mendengarnya. Tetapi azan memang perlu dikumandangkan. Cuba tanya Dr. Asri Zainal Abidin, yang menegaskan hanya azan perlu dikumandangakan, sebaliknya zikir dan bacaan Al Quran tidak perlu. Kupasan beliau agak detail dalam hal ini (layari lamanweb www.drmaza.com).

Dan kita umat Islam pun perlu tanya diri sendiri mengapa orang macam Dato' Seri Chua Soi Lek masih tidak faham. Seperkara yang kita perlu ingat, kenyataan Dato' Seri Chua adalah kerana kejahilan, tidak saperti Karpal Singh & Kitsiang yang menentang. Itu perbezaan besar. Karpal dan Kitsiang adalah kafir harbi disegi hukum. Yang mencabar Islam dan umat Islam. Sehingga umat Islam mahu melaksanakan Islam dicabar "over my dead body". Kafir harbi saperti ini perlu diperangi, wajib ditentang habis-habisan, bukan disekongkoli dan dikawanrakankan. Tetapi orang macam Dato' Seri Chua, Dr. Ng Yen Yen, kenyataan dan tindakan mereka lebih kepada kerana kejahilan. umngkin elok pendakwah dan ilmuan PAS mendekati mereka dengan cara hikmah. Eh yop, takkan sebab parti lain kita tak mau berdakwah. Itu bukan cara Rasulullah saw tu yop. Dakwah tidak kira siapa, jangan dakwah pun nak kira parti jugak, teruk bebenor dah tu yop!

Dan teman sendiri pun tidak akan salahkan seratus peratus kejahilan orang saperti Dato' Seri Chua dan Ng Yen Yen. Ini kerana dia melihat rakan sekutu PAS juga mengamalkan perkara yang sama. Disatu pihak, mereka melihat isteri manusia yang ditabal sebagai anugerah tuhan beriya-iya menjaga adab bersalam sehingga membuat sarung tangan khas ala Michael Jackson (sarung tangan sebelah dibuat dari sutera lembut yop). Salam tiada masalah bagi beliau, cuma berlapik dengan sarung tangan. Teman pun tak tahu dari segi hukum, yang dilarang itu bersalam ke atau menyentuh kulit tangan? Sebab prinsipnya ialah menjaga adab dan kehormatan wanita Muslimat. Jadi tiada guna kalau bersarung tangan tetapi masih bersalam kesana-kemari. Tetapi itu untuk para ulama' dan fuqaha membincangkannya, teman sendiri pun tak tahu hukumnya.

Tetapi diwaktu yang sama, laki yang beliau sendiri tabal sebagai anugerah tuhan itu bersalam-salam dengan perempuan ajnabi macam tak cukup tanah. Langsung tiada masalah. Siap berjoget lagi, dengan anak tokeh judi Lim Goh Tong pun berdangdut habis (cuba lihat videoklip diatas). Tambah-tambah pulak manusia yang ditabal bininya sebagai anugerah tuhan ini adalah mursyidul am Pakatan pembangkang. Dan PAS pun duduk didalam kelompok yang sama!!

Jadi sudah tentu ini memberi satu kekeliruan kepada orang kafir saperti Dato' Seri Chua. Isterinya sampai bersarung tangan pak, lakinya sampai berjoget sakan!? Bagaimana itu dong..kompius gue dong!!??

Jadi kita umat Islam punya banyak kerja lagi yang perlu dibuat. Kerja dakwah perlu dipertingkatkan. Kefahaman tentang Islam perlu disebarkan. Jangan batasan parti dan politik menyebabkan kita tidak berdakwah. Dan dok sibuk tuding jari ni kerja orang lain. Ni kerja kita umat Islam, salah satu sifat Nabi saw, tabligh! Janganlah kita dok sibuk berpolitiking sampai akhirnya berputih-mata nanti. Sampai kerja dakwah pun nak berpolitik. Akhirnya yang tum-PAS ialah Islam juga. Teman cukup yakin kalau kena cara penjelasannya, Dato' Seri Chua insyallah akan memahaminya. Dan sebagaimana dalam insiden azan di Masjid Ikhlasiah itu, mau beliau pula yang meminta maaf. Tidak guna kita nak memaki-hamun beliau kalau ada dikalangan kita sendiri pun mengamalkan perkara diluar tabi'e - isterinya bersarung, lakinya menyorong pak!!

Apa pun, teman angkat tabik kepada Cikgu Mala yang bertegas tidak mahu bersalam dengan lelaki. Kenyataan Cikgu Mala, "dengan lelaki Islam pun saya tidak bersalam" adalah satu penegasan yang sangat berprinsip. Teman berharap Cikgu Mala akan terus mempertahankan prinsip itu, "walau karihal kaafiruun, walau karihal musyrikun, walau karihal munaafiquun". Cuma teman risau tengok gambar hari ni Cikgu Mala dah mula meniru jejak langkah isteri manusia yang dilabel anugerah tuhan ini, dah pakai sarung tangan sebelah ala Michael Jackson pulak dah, dah bersalam sakan dah pun. Pada teman, prinsip tetap prinsip, pertahankanlah Cikgu Mala. Jangan bertaklik kepada manusia, tetapi berpeganglah kepada Al Quran dan Sunnah. Dan yakinlah dengan bantuan ALLAH, dan bantulah agama ALLAH dengan mematuhi hukum hakamnya. intansurullah hayannsurkum, wayusab bit a'kdaamaqum - bantulah agama ALLAH, pasti ALLAH akan membantu kamu.

Adios amigos, grasias senor!

Wallahua'lam & Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Isnin
19 Safar 1432
24 Januari 2010

1 comment:

Nadia said...

Salam YB. mungkin satu perkara wajar dilontarkan pada Chua Soi Lek. Dia tu ada isu moral buruk, jgn la nak komen pasal benda remeh macam tak nak salam (walaupun skrg dah salam hehe).. Kita belum lupa kes dia di hotel di Batu Pahat!

"People who live in glasshouses, should not throw stones!"