15 November 2013

IKTIBAR 'ASYURA

Nabi Isa a.s yang diangkat dan disembah sebagai anak Tuhan dengan nama Jesus oleh penganut Kristian sebenarnya telah diangkat ke langit pada Hari 'Asyura 10 Muharram mengikut aqidah Islam
Salam 2 all.

Nabi menyebut bulan Muharam sebagai Syahrullah - bulan ALLAH. Didalam bulan ini banyak perkara penting yang berlaku (senarainya seperti dicatatkan dibawah).

Apabila menjadi Khalifah, Saidina 'Umar r.a telah membuat ketetapan menggunakan kalendar Hijriah sebagai taqwim Islam. Permulaan kalendar Islam ini dikira daripada 01 Muharram; yang kini disambut setiap tahun sebagai Ma'al Hijrah, atau sambutan Tahun Baru Islam. Sebelum Taqwim Hijrah ini diperkenalkan oleh Saidina 'Umar, perkiraan kalendar dibuat menggunakan taqwim Masehi.

Didalam bulan Muharram, ada satu tarikh yang diraikan Islam iaitu Yaumil 'Asyara - atau 10 Muharram. 'Asyara bermakna 10 dalam bahasa 'arab.


Sebenarnya 10 Muharram ini juga disambut oleh agama wahyu yang lain termasuk Yahudi dengan berpuasa. Memandangkan sumber wahyu adalah sama, maka Rasulullah saw menganjurkan puasa pada 10 Muharram dengan sabda, 'sesiapa yang berpuasa pada 10 Muharram, maka terhapuslah dosanya selama setahun sebelumnya'.

Tetapi Nabi saw membezakan 'amalan Yahudi dengan Islam dengan sabda, 'bezakanlah amalan puasa 10 Muharram kamu dengan amalan Yahudi iaitu dengan menambah berpuasa sehari lagi samada pada 09 Muharram atau 11 Muharram'.

Kita dapat melihat bagaimana Rasulullah saw begitu mengambil berat untuk membezakan Islam dengan agama lain termasuk Yahudi sehinggakan amalan sunat seperti puasa 10 Muharram juga dibezakan.

Sama seperti ketetapan Saidina 'Umar r.a untuk menggunakan kalendar hijrah sebagai Taqwim Islam. Ini dibuat semata-mata untuk membezakan amalan Kristian yang menggunakan kalendar Masehi yang dikira berdasarkan kepercayaan tahun kelahiran orang yang mereka angkat sebagai anak Tuhan iaitu Jesus Christ. Sebab itu kalendar masehi, atau dikenali juga sebagai kalendar gregorian, diakhiri dengan A.D - Anno Domini atau In the Year of Our Lord.

Iktibar daripada ini ialah jika dalam perkara sunah seperti puasa sunat 10 Muharam dan amalan perkiraan kalendar seperti Taqwim Islam kita lihat Rasulullah saw dan para Sahabat mahu membezakan Islam dengan Yahudi atau Kristian; mengapa pula dalam isu fundamental membabitkan aqidah seperti kalimah ALLAH ada antara kita begitu beriya-iya mahu samakan dengan mereka?

Tepuk dada tanyalah iman masing-masing.

Yang paling mengecewakan, golongan munafik dan hipokrit ini menjubahkan diri mereka dengan label Islam, malah menyulam hujah dan kelentong mereka dengan ayat Al-Quran dan Hadis Rasulullah saw sehingga mengelirukan pengikut mereka, na'uzubillah!

Berapa ramai pengikut dan penyokong mereka yang telah sesat dan disesatkan! Semuanya atasa nama siasah syariah - atau dalam bahasa moden Machiavelli, matlamat menghalalkan cara. Wadah lebih diutamakan daripada aqidah!

Yang penting undi! Yang penting Putrajaya! Yang penting kuasa! 

Ambillah iktibar peristiwa pembunuhan Saidina Husain r.a di Karbala, yang juga berlaku pada 10 Muharram. Cucu Rasulullah saw itu dibunuh akibat perebutan kuasa.

Yang peliknya, sebenarnya peristiwa pembunuhan Saidina Husain r.a sudahpun diketahui melalui hadis Rasulullah saw sendiri yang pernah bersabda bahawa 'cucu ku ini akan mati dibunuh oleh sebahagian daripada umat Islam'.

Semasa itu siapa yang percaya akan ada umat Islam sendiri yang akan membunuh cucu kesayangan Rasulullah saw. Tetapi itulah yang berlaku dalam peristiwa Karbala. Saidina Husain r.a, anak kepada Saidatina Fatimah r.a dan Saidina Ali karamallah huwajhah syahid dibunuh oleh umat Islam sendiri!

Hari ini, umat Islam berebut kuasa untuk menjadi pemerintah, sehingga sanggup membunuh dan menjatuhkan sesama sendiri. Dan lebih teruk ialah mereka sanggup bersekongkol dengan kafir harbi dan kuasa asing untuk menghapuskan atau menjatuhkan pemerintah yang satu agama dan satu aqidah dengan mereka, na'uzubillah min zalik!
 
Semoga ALLAH memelihara kita semua daripada fitnah akhir zaman ini, semoga iman dan aqidah kita tetap terpelihara, ameen.

Apapun, marilah kita mengambil pengajaran daripada peristiwa-peristiwa penting yang berlaku di Hari Asyura 10 Muharram sepanjang tamaddun dan sejarah kemanusiaan:

  • 10 Muharram - Dinamakan juga Hari Asyura. Pada hari itu banyak terjadi peristiwa penting yang mencerminkan kegemilangan bagi perjuangan yang gigih dan tabah bagi menegakkan keadilah dan kebenaran.


  • Nabi Nuh diselamatkan Allah keluar dari perahunya sesudah bumi ditenggelamkan selama enam bulan.



  • Nabi Yusuf dibebaskan dari penjara.

  • Penglihatan Nabi Yaakob yang kabur dipulihkkan Allah.


  • Nabi Yunus selamat keluar dari perut ikan paus setelah berada di dalamnya selama 40 hari 40 malam.


  • Hari pertama Allah menciptakan alam.

  • Hari Pertama Allah menurunkan rahmat.

  • Hari pertama Allah menurunkan hujan.

  • Allah menjadikan 'Arasy.


  • Allah menjadikan alam.

  • Allah menjadikan Malaikat Jibril.

  • Nabi Isa diangkat ke langit
Semoga dengan menghayati Hari 'Asyura 10 Muharram ini ALLAH akan memberikan kita petunjuk dan hidayah, dan memelihara aqidah dan keimanan kita, dan memberikan kita anugerah istiqomah -aamantu billah summastaqeem.

Wallahua'lam dan Wassalam.

Adios amigos, grasias senor.

Zulkifli Bin Noordin
Jumaat
10 Muharram 1435
14 November 2013

No comments: