20 October 2011

HUDUD SIAPA?

(Walaupun Karpal sanggup mati demi menentang hudud, ada Muslim yang sanggup mati untuk Karpal. Namun teman menyeru dan berdoa semoga Karpal akan menerima dan memeluk Islam satu hari nanti insyallah)

Salam 2 all.

Meliwat isteri tidak termasuk sebagai kesalahan hudud didalam Enakmen Hudud & Qisas 2002 yang digubal oleh Kerajaan PAS.

Itu yang teman kemukakan semasa berbahas didalam Dewan Rakyat sebentar tadi. Kenyataan itu menyebabkan ada kalangan Ahli Parlimen pembangkang menjadi histerikal, menjerit racau memaki hamun saperti orang kehilangan aqal.

Teringat teman peristiwa dimana pimpinan kafir Quraisy mengarahkan anak buah masing-masing supaya membuat bising ketika Rasulullah saw membaca Al Quran! Teringat teman kisah Nabi saw dibaling batu oleh kafir Taif sehingga cedera berdarah hanya kerana membawa risalah kebenaran! Kebenaran itu memang pahit untuk ditelan, terutama oleh kaum kafir, musyrik dan munafik. Berdoalah supaya kita semua tidak termasuk golongan menentang kebenaran ini!

Yang teman pelik, dema nak marah pasal apa yop? Sedangkan itulah kenyataannya, itulah hakikatnya, itulah faktanya.

Didalam Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud & Qisas) Terengganu 2002, iaitu Enakmen No. 4 Tahun 2002 bertarikh 02.09.2002, tercatat jelas di Seksyen 14:

"Liwat ialah suatu kesalahan yang merupakan persetubuhan diantara seorang lelaki dengan seorang lelaki yang lain atau diantara seorang lelaki dengan seorang perempuan selain daripada isterinya yang dilakukan diluar tabii iaitu melalui dubur".

Sudah terang bersuluh pula. Cukup jelas daripada peruntukkan ini bahawa "bermain" melalui dubur isteri sendiri TIDAK termasuk sebagai kesalahan HUDUD didalam Enakmen Hudud & Qisas PAS!! Persoalannya ialah, mengapa bermain "dubur" isteri tidak termasuk kesalahan hudud PAS?

Sedangkan liwat melalui dubur ini adalah satu kesalahan hudud, samada dubur lelaki, dubur perempuan, termasuk dubur pondan, mahupun dubur isteri (samada dubur isteri sendiri, dubur isteri kawan, mahupun dubur isteri orang lain), dubur pemandu, dubur pembantu, dubur pekerja, dubur pembancuh kopi, malah dubur sesiapa pun. Asal main melalui "dubur", ianya adalah satu kesalahan hudud! Kenapa PAS membezakan bermain dubur isteri sebagai bukan satu kesalahan hudud?

Jadi kat mana yang salah kenyataan teman tu yop? Itu adalah peruntukkan enakmen undang-undang hudud yang dibuat oleh PAS sendiri. Bukan teman reka atau rekayarsa. Malahan peruntukkan yang sama terkandung didalam deraf cadangan rang undang-undang Jenayah (Hudud & Qisas) yang dibawa oleh Kerajaan PAS semasa menjadi Kerajaan di Terengganu. Walaupun menerima bantahan yang hebat ketika bahas, rang undang-undang itu diluluskan juga oleh Kerajaan PAS.

Apa tujuan teman dedahkan perkara ini? Kerana teman sedang membawa bahas usul supaya janganlah ada pihak yang mempermainkan hukum ALLAH, menulis hukum sendiri dan memanggilnya hukum ALLAH! Persoalannya adakah benar enakmen PAS itu adalah hukum daripada ALLAH, undang-undang Islam yang sebenarnya?

Teman berikan contoh Seksyen 1 didalam Enakmen tersebut yang memperuntukkan bahawa "mukallaf itu maknanya seseorang yang sudah mencapai umur 18 tahun dan sempurna aqalnya". Bukankah ini bercanggah dengan syara' secara sarih. Sedangkan dalam hukum Islam mukallaf itu ialah mereka yang sudah mencapai umur aqil baligh, iaitu datang haid bagi perempuan atau datang mimpi bagi lelaki, atau dalam ketiadaannya, sudah mencapai umur 15 tahun hijriah. Itulah makna muqallaf disisi Islam. Tapi PAS menjadikan umur mukallaf sebagai 18 tahun.

Selain daripada dua yang teman sebut disini, ada beberapa contoh lain didalam enakmen hudud & qisas PAS ini yang menunjukkan apa yang dikatakan "hudud" oleh PAS itu bukan hudud disisi syara', tetapi undang-undang yang diperbuat oleh "tangan PAS" tetapi dilabel sebagai "Hudud". Dan teman dedahkan ini kerana teman ingin memperingatkan diri teman dan mike semua mengenai ayat ALLAH didalam Surah Al Baqarah: 79, dimana ALLAH berfirman,

"kecelakaan besar bagi orang-orang yang menulis Kitab Taurat dengan tangan mereka (lalu mengubah kalam ALLAH dengan rekaan-rekaan mereka), kemudian mereka berkata, "ini ialah dari sisi ALLAH", supaya mereka dengan perbuatan itu dapat membeli keuntungan dunia yang sedikit. Maka kecelakaan besar bagi mereka disebabkan apa yang ditulis oleh tangan mereka dan kecelakaan besar mereka daripada apa yang mereka usahakan itu".

Mafhumnya jangan mereka dan mencipta undang-undang (dan lain-lain) dan melabelnya sebagai daripada ALLAH. Kerana ALLAH mela'nat kaum saperti ini dengan kecelakaan yang besar.

Perlu teman tegaskan bahawa teman tidak pernah menolak perlaksanaan hudud, qisas & ta'zir. Malah teman satu-satunya Ahli Parlimen yang mengemukakan usul didalam Dewan Rakyat supaya Undang-Undang Hudud, Qisas & Ta'zir digubal dan dilaksanakan (lihat Usul-Usul Parlimen didalam sidang yang sedang berjalan sekarang. Juga lihat entri didalam blog ini bertajuk "Usul-Usul Parlimen"). Dan tidak ada lain Ahli Parlimen (termasuk daripada PAS) yang mengemukakan usul saperti itu.

Tetapi yang teman tolak ialah undang-undang yang direka dan dicipta oleh manusia, kemudian dilabel kononnya datang daripada ALLAH. Ini yang teman tolak!

Persoalan selanjutnya ialah, adakah undang-undang Hudud, Qisas & Ta'zir boleh digubal didalam negara ini? Jawapannya boleh! Tanpa perlu Perlembagaan dipinda pun. Apa yang perlu dibuat hanyalah meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidangkuasa Jenayah) 1965. Dan teman juga telah memasukkan satu usul khas didalam Dewan supaya ini dilakukan.

Tetapi untuk melakukan pindaan ini, UMNO tidak boleh buat sendirian, kerana Ahli Parlimen UMNO hanya 79 orang. PAS juga tidak boleh buat sendirian, kerana Ahli Parlimen PAS hanya 24 orang. Konsensus Bebas juga tidak boleh buat sendirian, kerana kami hanya 4 orang Islam. PKR juga tidak boleh buat sendirian kerana MP Islamnya hanya 17 orang! Tetapi dengan gabungan kesemua Ahli Parlimen bangsa Melayu beragama Islam seramai 124 orang, insyallah ianya boleh dilaksanakan, kerana majoriti yang diperlukan hanyalah 112 orang Ahli Parlimen bersetuju dengan pindaan tersebut.

Jadi apa yang perlu dilakukan? Kesemua Ahli Parlimen bangsa Melayu beragama Islam wajib duduk berbincang dan bermuzakarah demi untuk menggubal undang-undang ALLAH ini. Itulah yang paling penting. Sebab itu usaha mesti dilakukan supaya kesemua pihak yang berkepentingan duduk bersama berbincang satu meja.

Hentikanlah tuding menuding, tuduh menuduh, apatah lagi la'nat mela'nat, kafir mengkafir sesama sendiri. Lebih baik kita guna semua kekuatan dan kelebihan kita untuk bersatu padu demi melaksanakan tanggungjawab kita sebagai hamba ALLAH.

Seringkali teman sebut; kita ada Satu Tuhan, Satu Nabi, Satu Kitab, Satu Qiblat dan Satu Aqidah; mengapa kita tidak boleh menjadi Satu Ummah?

Untuk itu, peluang terbaik dan terdekat yang kita ada sekarang ialah marilah kita bersatu hati, jiwa dan raga diatas nama Satu Aqidah Islam untuk memperkasakan Himpunan Sejuta Umat anjuran NGO-NGO Islam pada hari Sabtu 24 Zul Qaedah 1432 bersamaan 22 Oktober 2011 di Stadium Shah Alam, Selangor Darul Ehsan. Inilah peluang kita membuktikan kesatuan aqidah kita. Ketepikan sentimen politik, ketepikan sentimen kepartian, ketepikan sentimen assobiyah masing-masing.

Aku naik saksi tidak ada Tuhan melainkan ALLAH Yang Satu, dan Nabi Muhammad saw itu Pesuruh ALLAH. Aku ikhlas beragama kerana ALLAH, walaupun kafir, musyrik dan munafik tidak menyukainya.

ALLAH hu akbar! ALLAH hu akbar! ALLAH hu akbar!

Wallahua'lam & Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Khamis
22 ZulQaedah 1432
20 Oktober 2011

*Sekiranya pandangan yang teman kemukakan ini didapati secara jelas bercanggah berdasarkan nas Al Quran & Hadis maka hendaklah nas Al Quran & Hadis itu dterima-pakai dan hendaklah pandangan teman ini ditolak. Kepada ALLAH kita mohon keampunan dan hidayah. Ameen.

No comments: