12 October 2011

KebiaDAPan MELAMPAU!

Salam 2 all.

Teman mengutuk keras kenyataan Aziz Bari yang disiarkan oleh media-portal pro-pembangkang Malaysiakini semalam yang mempertikaikan titah yang dikeluarkan oleh Tuanku Sultan Selangor dalam menangani isu siasatan yang dibuat oleh JAIS terhadap kegiatan mendakyah keatas segelintir umat Islam oleh Gereja Methodist Damansara Utama.

Aziz Bari, yang diangkat oleh media pro-pembangkang sebagai kononnya "pakar perlembagaan" melemparkan dakwaan tidak berasas kononnya Tuanku sebagai mencampuri urusan politik dan mengambil sikap memihak (dengan maksud tidak memihak kepada pembangkang).

Pada teman, ini adalah kenyataan yang sangat biaDAP, melampau dan mempunyai unsur-unsur penderhakaan keatas titah Tuanku Sultan. Ini bukan bermakna kita tidak boleh menegur Tuanku Raja-Raja, tetapi biarlah dengan cara beradab, bukan biaDAP. Jangan sampai menggulingkan badan atas jalanraya saperti yang dilakukan oleh segelintir Melayu haprak yang sudah hilang siuman dan fikiran waras hanya kerana terlalu taqsub kepada pimpinan cauvinis dan rasis biaDAP! Apatah lagi membuat kenyataan yang memesong, salahrujuk dan salahfakta, dan memutarbelitkan isu!

Kalau konon Aziz Bari yang dinobat oleh media pro-pembangkang sebagai "Pakar Perlembagaan" itu benar-benar memahami Perlembagaan, beliau sepatutnya menasihatkan pihak pendakyah kristian umumnya, dan Gereja Methodist Damansara Utama khususnya supaya menghentikan serta merta kegiatan mendakyah umat Islam, kerana ianya bercanggah dengan peruntukkan dan semangat Perlembagaan Persekutuan, khususnya Artikel 11 (4).

Jelas daripada titah Tuanku bahawa memang ujud kegiatan mendakyah oleh pihak DUMC. Ini bertentangan dengan Enakmen Jenayah Syariah Selangor, Enakmen Anti Dakyah Selangor, Enakmen Pentadbiran Undang-Undang Islam Selangor, Undang-Undang Tubuh Perlembagaan Negeri Selangor, Seksyen 298A Kanun Kesiksaan, dan Perlembagaan Persekutuan. Walaupun tidak cukup bukti untuk mendakwa, tetapi jelas dari titah Tuanku ada bukti yang cukup untuk diambil tindakan pentadbiran. Aziz Bari takkan bodoh sangat. Kata pakar undang-undang.

Bukan semua kes boleh dibawa pendakwaan ke Mahkamah. Walaupun cukup bukti dan keterangan pun, tetapi kalau saksi tidak mahu bekerjasama, sudah pasti kes tidak boleh dibawa ke Mahkamah. Kalau ada juga pendakwaraya yang nak membawa kes ke Mahkamah dalam keadaan tahu ada saksi tak mahu beri kerjasama, memang bodoh benarlah Pendakwaraya tersebut. Dan pada teman, kenyataan Aziz Bari mempertikaikan titah Tuanku itu menggambarkan suatu kejahilan yang kalau disengajakan adalah sangat malang dan memalukan bagi dunia ilmuan dan akademik, kerana datangnya daripada seorang pensyarah undang-undang yang ditabal sebagai "pakar perlembagaan"!

Pertama, teman sudah menyatakan sebelum ini (sila lihat artikel "Daulat Tuanku") bahawa sudah menjadi satu tradisi warisan Kesultanan Selangor yang tidak akan teragak-agak menegur mana-mana Menteri Besar atau pentadbir Kerajaan Selangor. Samada semasa Kerajaan Negeri dibawah pentadbiran UMNO/BN, mahupun dibawah pembangkang. Teman masih ingat bagaimana AlMarhum Tuanku Sultan Sallahudin yang memarahi seorang Menteri Besar UMNO secara terbuka.

Teman ingat juga bagaimana AlMarhum Tuanku Sultan Johor yang cukup terkenal ketegasannya menegur, dan kadang-kadang memarahi Menteri Besar dan Kerajaan BN/UMNO Johor. Tak pernah pulak teman dengar komplen atau komen dibuat oleh mana-mana pihak, termasuk pemimpin UMNO/BN yang ditegur atau dimarahi itu yang mendakwa Tuanku mengambil sikap memihak.

Sebaliknya teguran yang dibuat oleh Tuanku Raja-Raja biasanya diterima dengan lapang dada sebagai bimbingan yang sangat berharga, kerana kita semua tahu Tuanku Raja-Raja hanya meletakkan kepentingan negeri dasn rakyat dibawah naungan Tuanku. Pada teman, Tuanku Sultan Sharafudin hanya meneruskan satu warisan pemerintahan yang adil lagi berhemah yang menjadi tradisi Raja-Raja Melayu.

Apakah benar Aziz Bari seorang pakar undang-undang perlembagaan? Siapa yang tabal dia sebagai pakar perlembagaan? Adakah kerana hanya dia mengajar di Kulliyyah Undang-Undang UIA melayakkan dia dipanggil pakar perlembagaan?

Kalau benar dia seorang pakar, jelas dibawah Artikel 47 & 48 Undang-Undang Tubuh Perlembagaan Negeri Selangor 1959 memperuntukkan bahawa hal ehwal Islam didalam negeri Selangor Darul Ehsan adalah dibawah kuasa dan bidangkuasa Tuanku Sultan selaku Ketua Agama Islam!

Sebagai Ketua Agama Islam, dan mempunyai kuasa dan bidangkuasa mutlak dalam hal ehwal Islam di negeri Selangor, sudah tentu bukan sahaja menjadi hak, malahan satu tanggunjawab yang diletak diatas bahu Tuanku untuk membela, mempertahan, mendaulatkan dan memartabatkan Islam dan umat Islam didalam negeri Selangor.

Sudah jelas bahawa Gereja Methodist Damansara Utama terlibat dengan kegiatan dakyah terhadap umat Islam. Ini bukan sahaja kesalahan dari segi syara', malahan satu kesalahan jenayah dibawah undang-undang Selangor, menyalahi Seksyen 298A Kanun Kesiksaan, dan bercanggah dengan Artikel 11 (4) Perlembagaan Persekutuan. Jadi dimana rasional Aziz Bari mendakwa Tuanku tidak berhak untuk membuat titah tersebut.

Bukan sahaja berhak, malahan menjadi tanggunjawab Tuanku membuat titah tersebut! Tuanku wajib mencampuri urusan tersebut. Yang tak sepatutnya mencampuri urusan isu DUMC ini ialah orang politik, bukannya Tuanku!

Teman berpendapat tindakan wajib diambil terhadap Aziz Bari ini. Teman tidak menghalang kebebasan bersuara atau mengeluarkan pendapat. Ianya hak asasi manusia, yang dihormati dan dijamin oleh Islam. Tetapi kebebasan bersuara ada hadnya, ada batasnya, dan adab peraturannya.

Apatah lagi Aziz Bari membuat kenyataan tersebut dengan menyarungkannya dengan jubah professor undang-undang Universiti Islam Antarabangsa. Bertambah wajiblah dia memelihara amanah dengan kedudukan dan tanggungjawabnya sesuai dengan kedudukan dan jawatannya. Beliau patut jujur dengan ilmunya, dan menghormati kedudukan beliau sebagai professor Kulliyyah Undang-Undang UIA.

Namun teman melihat Aziz Bari telah melangkau jauh daripada kedudukan itu. Beliau pernah mencampuri urusan dalaman sebuah parti politik. Semasa isu pemilihan PAS baru-baru ini, Aziz Bari secara terbuka membuat kenyataan mempertikikan kelayakan dan kewibawaan Presiden PAS Haji Hadi, malah mendesak supaya beliau letak jawatan dan jangan bertanding.

Aziz Bari mendakwa Haji Hadi penghalang kepada cita-cita Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri. Beliau meletakkan kegagalan 16 Sept bulat-bulat keatas bahu Haji Hadi. Sedangkan satu dunia tahu 16 Sept adalah pembohongan besar oleh Anwar!

Adakah Aziz Bari terlalu mengagungkan manusia bernama Anwar Ibrahim ini sehingga menjadi terlalu partisan dan memihak. Beliau bukan sahaja partisan, malahan mengambil sikap partisan kepartian. Kaca dulang paku serpih, ngata orang dia yang lebih! Dia menuduh Tuanku Sultan sebagai memihak, walhal dia sebenarnya yang mengambil sikap memihak!

Sebab itu teman mendesak supaya gelaran Professor yang diberi kepada Aziz Bari oleh UIA ditarik balik. Sikap dan tindak tanduk beliau merupakan satu penghinaan kepada title Professor yang dipakai beliau. Sikap dan tindak tanduk beliau tidak memberi gambaran seorang yang layak memakai gelaran Professor.

Malahan, dengan sikap partisan kepartian yang ditunjukkan oleh Aziz Bari, teman mencabar beliau supaya meletakkan jawatan sebagai pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa dan ceburkan diri dalam politik kepartian. Persilakan. Sertailah parti Anwar Ibrahim kalau mahu. Atau daftarlah sebagai ahli PAS, mahupun DAP.

Kalau tak ada parti yang mahu menerima beliau, buatlah parti sendiri. Parti tupperware pun takpe. Nanti dalam PRU 13, masuklah bertanding sebagai calon. Kalau takde sangat tempat, teman persilakan Aziz Bari bertanding di Parlimen Kulim Bandar Baharu, atau mana-mana kawasan Parlimen yang beliau mahu. Bertandinglah mewakili parti apa yang dia nak, ataupun atas lambang apa juga dia pilih.

Janganlah cari makan di Universiti Islam yang dibiaya oleh Kerajaan Persekutuan. Janganlah berselindung dibalik jubah professor di UIA sambil syok menembak sembrono orang lain. For once, be man enough to face the people, the voters!

Adios amigos, grasias senor.

DAULAT TUANKU! DAULAT TUANKU! DAULAT TUANKU!

Wallahua'lam & Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Rabu
14 Zul Qaedah 1432
12 Okt 2011

No comments: