14 June 2010

ALFATIHAH: USTADZ HASSAN SHUKRI

Salam 2 all.

Saya mengucapkan innalillah hiwa inna ilai hiro ji'un dan takziah atas pemergian Almarhum Ustadz Hassan Shukri, bekas Timbalan Presiden PAS jam 2.00ptg  sebentar tadi. Dipercayai Ustadz Hassan diserang sakit jantung dan meninggal di Hospital Selayang.

Saya mengenali Ustadz Hassan Shukri secara dekat sejak 1998. Beliau seorang yang senag didekati, tetapi mempunyai pandangan yang agak konservatif. Saya masih ingat kata-kata Ustadz Hassan bila kami hendak mengadakan pementasan mengenai Anwar di Markaz Tarbiah Taman Melewar. Ustadz Hassan tidak bersetuju dengannya dan memanggil saya kerumah beliau. Kebetulan rumah Ustadz Hassan hanya terletak dibelakang Markaz Tarbiah.

Almarhum memberitahu saya sesuatu mengenai mengapa dia membantah pementasan tersebut. Dan beliau meminta supaya kalau kami nak buat apa-apa program dimasa hadapan berkaitan Anwar, harap dapat maklumkan kepada beliau dahulu.  Saya akur dengan kehendak Almarhum dan kami membatalkan program tersebut. Apa yang diberitahu oleh Ustadz Hassan tidak perlulah saya dedahkan kepada umum.

Tetapi tiap kali berjumpa dengan Ustadz Hassan, samada ceramah bersama, dalam pilihanraya kecil, dalam program-program parti dan lain-lain, saya dapati Ustadz Hassan sangat peka dan "alert"dengan suasana politik negara dan luarnegara. Satu hal yang jelas, komitmen Almarhum kepada perjuangan PAS sangat mantap. Jangan siapa nak persoalkan kesetiaan Almarhum. Saya tahu Almarhum banyak berkorban untuk PAS.

Semasa saya dilantik menjadi peguam Kohilal, nama Almarhum pernah dibangkitkan dalam penyiasatan. Saya telah mengambil kesempatan berjumpa dengan Almarhum dan berbincang dengan beliau mengenainya. Saya telah memberikan beberapa pandangan kepada beliau dan tindakan yang perlu diambil. Beliau juga telah memberikan beberapa buah fikiran, serta penjelasan tentang bagaimana nama beliau dikaitkan. Akhirnya setelah mendengar saksi dan melihat dokumen dan bukti yang ada, saya memaklumkan kepada Almarhum saya tidak dapat meneruskan tugasan sebagai peguam Kohilal dan saya memaklumkan Almarhum sebab musababnya. Almarhum memahami pendirian saya dan merestui keputusan itu.

Saya teringat semasa berceramah dengan Almarhum didalam satu program anjuran PAS dimana hadirinnya ramai orang Banjar. Saya menyampaikan satu pantun,

"Kahwin satu baru wajar,

kahwin dua belajar,

kahwin tiga kurang ajar,

kahwin empat orang Banjar!".

Saya tengok Almarhum ketawa berdekah-dekah, yang jarang saya lihat. Rupa-rupanya Almarhum pun orang Banjar!!

Saya akan sentiasa ingat cerita Almarhum kepada saya bahawa semasa peringkat awal penubuhan PAS bagaimana beliau diberi tanggungjawab mencipta bendera PAS. Sambil memerah fikiran serta mencari idea, Almarhum mengangkat tudung dakwat atas kertas dan terlihat bagaimana bulatan atas kertas tersebut, lantas memberi idea kepada beliau untuk membuat bendera PAS dengan bulatan putih berlatarbelakangkan warna hijau. Kata Almarhum, senang kalau macam tu.

Saya ingat kata-kata beliau, "hingkat dipusing-pusingkan, ditagakkan atauwa dilintangkan pagun haja sama". Maknanya lebihkurang, siapa jugak nak buat bendera PAS, hanya perlu buat bulat putih. Nak melintang pun boleh, nak menegak pun , dan bendera PAS takkan terbalik sebab bulat macam mane pun letak tetap bulat. Itulah sejarah bagaimana bendera PAS tercipta. Itulah kata Almarhum.

Almarhum juga pernah menceritakan kepada saya macam mana nama PAS boleh muncul. Kalau ikut singkatan tulisan rumi, ianya sepatutnya menjadi PIS; Parti Islam SeMalaysia. Tetapi kata Ustadz Hassan, mereka menggunakan tulisan jawi; Pa, Alif, Sin maka jadilah PAS.

Sebenarnya banyak kisah dan cerita yang Almarhum sampaikan kepada saya, walaupun saya secara peribadi tidaklah rapat dengan Almarhum. Saya juga mempunyai banyak perbezaan pendapat dengan Almarhum, dan beliau mengajar saya supaya jangan takut menyatakan pendapat jika kita meyakininya. Walau apapun, saya tetap menghormati Almarhum, sebab itu dalam beberapa hal saya akan meminta nasihat dan panduan daripada beliau.

Semoga ALLAH meletakkan Almarhum dalam golongan yang dirahmati dan diberi maghfirah dan diletakkan dalam golongan yang diterima 'amalnya, dijauhkan daripada 'azab kubur dan dimasukkan dalam syurga. Semoga ALLAH memberi kesabaran kepada keluarga Almarhum.

Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin

Isnin

02 Rejab 1431

14 Jun 2010

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

KUALA LUMPUR, 14 Jun: Bekas Timbalan Presiden PAS, Ustaz Hassan Shukri meninggal dunia di Hospital Selayang kira-kira jam 2 petang sekejap tadi.

Beliau yang dimasukkan ke hospital Selayang pagi ini baru sahaja pulang dari Kota Bharu jam 10.30 malam tadi selepas menyertai Muktamar PAS ke 56 di sana. Turut serta bersama beliau malam tadi adalah Haji Subky Latif dan Haji Abdul Rahman.

Menurut Puan Naznah Taha, isteri Haji Subky, Ustaz Hassan telah membawa kereta yang dinaiki mereka bertiga dari Kuala Krai namun berhenti di Kuala Lipis kerana mengadu sakit dada.

Sesampai mereka di rumah jam 10.30 malam tadi, Ustaz Hassan terus mengadu sakit dada tetapi hanya mengesyaki hanya akibat dari pajeri nenas yang beliau makan malam tadi.

Selepas tidak berhenti sakit, kira-kira jam 9.00 pagi tadi, Ustaz Hassan dihantar anak beliau ke Hospital Selayang. Selepas itu dibawa ke Unit Rawatan Jantung (CCU) dan meninggal dunia kira-kira jam 2.00 petang.

Jenazah beliau masih lagi di hospital.

5 comments:

Unknown said...

Alfatihah semoga roh Allahyarham ditempat bersama ahli syurga.

De R Cher said...

Semoga Allah merahmati dan membuka pintu syurgaNya untuk arwah. Amin.

mhdeli said...

Zul, ko gi ziarah tak?

kadiology said...

Dalam majlis Hi tea bersama Pemuda PAS Kepala Batas pada 26 September lepas, perwakilan bertanya mengenai isu Anwar.

Ini jawapan Hassan Shukri, "Kita jangan terlaju dalam menerajui isu Anwar kerana jika diteliti secara betul-betul tuduhan ke atas Anwar, dia tetap bersalah, cuma keraguan berlaku tentang tarikh kejadian. Sebab itu dia (Anwar) terlepas. Jika mahkamah bertindak semula, ini akan mengaibkan PAS.
---
al fatihah untuk arwah

Blogger said...

Semoga ruhnya diberkati Allah.