26 June 2010

PASTIKAN KEADILAN BUAT NAIM

Salam 2 all.

Saya kesal dengan peristiwa kematian Allahyraham adik Naim Mustaqim Mohd. Sobri (16), pelajar Putera Maktab Tentera DiRaja daripada Company Bravo disyaki akibat dibuli. Seingat saya ini kes pertama kes buli yang menyebabkan kematian berlaku di Maktab Tentera DiRaja.

Saya berharap pihak berkuasa segera menyiasat perkara ini dan tidak membiarkan mana-mana pihak mempolitikkan peristiwa ini. Saya meletak kepercayaan kepada pihak berkuasa untuk memastikan keadilan diberikan kepada keluarga Allahyarham.

Saya mengambil kesempatan mengucapkan innalillah hiwa inna ilai hiroji'un dan takziah kepada keluarga Allahyarham adik Naim. Moga Allahyarham adik Naim diletakkan dalam golongan yang diberi maghfirah oleh ALLAH, dilapangkan kuburnya, diterangkan alam barzakhnya, dan dimasukkan ke dalam syruga. Moga ALLAH memberikan kesabaran dan keberkatan kepada keluarga Allahyarham adik Naim.

Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Jumaat
13 Rejab 1431
25 Jun 2010

@@@@@@@@@@@@@@@@

Lima pelajar tingkatan lima Maktab Tentera Diraja (RMC) yang ditahan berhubung kes kematian seorang pelajar tingkatan empat maktab itu awal pagi semalam, dikenakan tahanan reman selama tujuh hari.

M
enurut Timbalan Ketua Polis Daerah Cheras, Supt Abdul Rahim Hamzah Othman, polis hari ini mendapat perintah tahanan reman ke atas lima orang pelajar senior maktab tersebut, yang kini ditahan di Balai Polis Sungai Besi bagi siasatan.

Kelima-lima pelajar itu ditahan petang semalam bagi membantu siasatan kes kematian Mohammad Naim Mustaqim Mohamad Sobri yang dipercayai akibat dibuli dan didera.

Abdul Rahim Hamzah sebelum ini berkata lima pelajar senior itu diserahkan oleh pihak tentera kepada pihak polis jam 6.30 petang semalam.

Mohammad N

aim Mustaqim dilaporkan meninggal dunia antara jam 11.30 malam tadi dan 1.20 pagi semalam.

Laporan mengenai kejadian itu dibuat oleh pihak tentera di Balai Polis Sungai Besi pada jam 2 pagi semalam.

Dalam laporan itu, allahyaham pengsan dan kemudian dibawa ke hospital di dalam kem dan diberi pertolongan cemas CPR.

Kemudian apabila mangsa disahkan meninggal dunia, pihak tentra membuat laporan polis.

Jenazah pelajar malang itu kemudiannya dibawa ke Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM) oleh anggota polis.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Abdul Samah Mat berkata kelima-lima pelajar yang berumur 17 tahun itu ditahan oleh sepasukan anggota Provost Marshal dari Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan di hantar ke Ibu Pejabat Polis Daerah Cheras kira-kira pukul 6.30 petang semalam.

"Kami akan siasat sama ada mereka terlibat ataupun tidak dalam kes itu dan tempoh penahanan reman terhadap pelajar terbabit belum ditentukan," katanya kepada pemberita selepas perhimpunan bulanan di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur hari ini, lapor Bernama.

Abdul Samah berkata polis tidak menolak kemungkinan punca kematian Mohammad Naim Mustaqim adalah disebabkan buli.

"Lihat daripada segi luaran anggota badan mangsa tidak terdapat sebarang luka...bagaimanapun kita akan tunggu keputusan bedah siasat daripada Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) untuk tindakan susulan," katanya.

Abdul Samah berkata dalam tahun ini kejadian sedemikian pertama kali berlaku namun terdapat laporan pergaduhan yang melibatkan institut pengajian tinggi di Kuala Lumpur sebelum ini.

Bagaimanapun tiada laporan diterima oleh polis daripada keluarga mangsa yang berasal dari Baling.

Kes itu disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana menyebabkan kematian, katanya.

No comments: