07 December 2010

HIJRAH

Tola'al badru 'alayna,
min thani yaatil wada',
wajabbasy syukru 'alaina,
mada a' lillah hi da',
ayyuhal mab'uthufiina,
ji'tabil amril muto',
ji'ta syarraftal madiina,
marhaban ya khayro da'

Salam 2 all.

Hari ini Selasa 01 Muharram 1432, bersamaan dengan 07 Disember 2010, hari yang disambut oleh umat Islam seluruh dunia sebagai mengenang peristiwa hijrah Rasulullah dari Makkah ke Madinah. Hijrah demi menyelamatkan aqidah dan syariat, bukan demi kuasa dan kedudukan! Alhamdulillah kebetulan di hari penuh mulia menyambut Ma'al Hijrah 1432 ini, bertepatan dengan artikel ke 1000 teman menulis dilaman www.zul4kulim.blogpspot.com. Dan teman memilih untuk mengupas tentang konsep hijrah sebagai penulisan ke 1000 ini insyallah.

Rasulullah di utus membawa risalah tauhid, memperbetulkan aqidah manusia yang telah sesat. Bukannya kaum musyrik tidak menyembah ALLAH, malah ALLAH adalah tuhan yang dipertuhankan mereka. Tetapi mereka mensyirikkan ALLAH dengan ketuhanan lain, menghalalkan apa yang ALLAH haramkan, mengharamkan apa yang ALLAH halalkan!

Mereka membina patung Latta wal 'Uzza dirumah ALLAH, mereka menghalalkan pembunuhan dan penghapusan anak perempuan, mereka memperdagangkan wanita, mereka menghalalkan arak, mereka mereka bersekongkol dengan Yahudi untuk menjahanamkan risalah Rasulullah, mereka mengharamkan hubungan dengan Rasulullah kerana ketaksuban kepada kesukuan dan kepemimpinan mereka, mereka membezakan manusia kerana taraf kedudukan dan assabiyyah kesukuan, dan mereka menolak kebenaran kerana gilakan kekuasaan dan kepimpinan.

Mereka menawarkan kepada Rasulullah wanita tercantik sebagai teman, mereka menawarkan harta kekayaan sebesar Uhud, dan mereka menawarkan Rasulullah mahkota kekuasaan. Malah mereka menawarkan kepada Rasulullah untuk Islam dan syirik hidup harmoni berganding bahu bersaling tangan. Hanya dengan satu syarat, tinggalkan perlaksanaan Islam secara syumul, tinggalkan ketauhidan hanya kepada ALLAH, pendekkata tinggalkan Islam yang sebenarnya!!

Alhamdulillah Rasulullah tidak memilih berselindung disebalik topeng siasah syara'iyyah untuk bersekongkol dengan musyrikin untuk mencapai matlamat Islam. Alhmadulillah Rasulullah tidak mengamalkan sikap "nikah dulu berbalah kemudian". Alhamdulillah Rasulullah tidak terkagum dengan kilauan kekuasaan dan kedudukan. Alhamdulillah Raulullah berpegang tegas kepada Al Quran dan perintah ALLAH. Alhamdulillah Rasulullah tidak mengiyakan mereka mencemar nama ALLAH dengan kesyirikan hanya untuk mendapat sokongan mereka. Alhamdulillah Rasulullah tidak gadaikan anak perempuan dan isteri Baginda untuk pertaruhan kedudukan. Alhamdulillah Rasulullah tidak mengangguk na'am untuk mereka terus membina patung kesyirikan atas nama politik perpaduan. Alhamdulillah Rasulullah tidak menghalalkan hasil arak atas nama kesepakatan politik. Alhamdulillah Rasulullah tidak memilih bersekongkol dengan kafir musyrikin demi mengejar impian kekuasaan.

Sebaliknya apa jawab Rasulullah! "Andai mereka memberikan matahari ditangan kanan ku, dan bulan ditangan kiriku, namun meninggalkan perjuangan Islam tidak sama sekali!". Rasulullah berpegang kepada firman ALLAH, "Tegaskanlah kepada kaafiruun itu wahai Muhammad, aku tidak sembah tuhan yang engkau sembah, engkau tidak sembah ALLAH yang aku sembah, aku tidak beribadah cara engkau beribadah, engkau tidak beribadah dengan cara aku beribadah. Untuk engkaulah kehidupan beragama engkau, untuk aku kehidupan beragama aku!!". Begitu ketegasan Rasulullah berdasarkan Al Quran dan perintah ALLAH, walaupun dari segi politik siasah syara'iyyah tindakan Rasulullah kelihatan saperti merugikan. Apa salahnya bersekongkol dulu dengan kaafirun itu, dapatkan kuasa dan kedudukan dulu, lepas itu kita sembang lain pasal Islam. Buat masa ni kita jadi syaitan bisu dulu. Jangan cakap pasal Islam, jangan pakai kopiah serban pun, nanti nampak macam politikus kolot dan kekampungan. Biar kita ada style dengan kot & tie.

Tidak, Rasulullah berpegang tegas kepada firman ALLAH. "Kamu tidak akan berjumpa (wahai Muhammad dan umat Islam) akan suatu kaum (atau kumpulan atau parti) yang mengaku beriman kepada ALLAH, tetapi memilih untuk berkasihsayang dengan orang (atau kumpulan atau parti) yang menentang ALLAH dan RasulNya, sekalipun orang (atau kumpulan atau parti itu) adalah bapak-bapak mereka, atau anak-anak atau saudara-saudara ataupun ahli keluarga mereka (termasuk laki atau bini mereka)". Firman ALLAH selanjutnya, "tidakkah kamu perhatikan orang-orang yang menjadikan satu kaum (kumpulan atau parti) yang dimurkai ALLAH sebagai kawan? Mereka itu bukan dari golongan kamu, dan kamu pula bukan dari golongan mereka. Dan mereka bersumpah (berpakat) untuk memperkuatkan pembohongan mereka, sedang mereka mengetahui!".

Dan Nabi saw mengingati kepada amaran ALLAH, "Syaitan telah meguasai mereka lalu menjadikan mereka lupa mengingati ALLAH (termasuk lupa kepada perjuangan Islam), mereka itulah golongan syaitan. Ketahuilah bahawa sesungguhnya golongan syaitan itulah golongan yang merugi!". Dan tegas ALLAH bahawa "ALLAH telah menetapkan: Aku dan rasul-rasul Ku pasti menang". "Sesungguhnya orang-orang yang menentang ALLAH dan RasulNya termasuk orang-orang yang sangat hina!" (Rujuk surah Al Mujaadilah 14-22).

Dan Rasulullah tidak menerima "Pakatan Syaitan" itu. Walaupun "Pakatan Syaitan" itu akan memberikan Rasulullah kedudukan, kekuasaan dan kekayaan. Rasulullah tidak menopengkan perjuangan Baginda disebalik gendang "siasah syara'iyyah". Rasulullah memilih untuk berhijrah. Berhijrah daripada kejahilan, kebatilan, ketaksuban dan kesyirikan kepada kebenaran, keilmuan, dan perhambaan hakiki hanya kepada ALLAH swt.

Yang baik dan hak itu datangnya dari ALLAH, yang tidak itu datangnya dari kelemahan teman sendiri. Moga ALLAH memberikan petunjuk, hidayah, istiqomah dan keampunan. Ameen ya robbal 'alameen.

Salam hijrah. Afsyussalaam..sebarkanlah salaam. Perkukuhkanlah persaudaraan dan ukhwah. Satu Tuhan, Satu Nabi, Satu Kitab, Satu Qiblat..jadilah Satu Ummat dibawah naungan fiizilalil Quran.

Wassalalmmu'alaikum warahmatullah wabarokaatuh.

Zulkifli Bin Noordin
Selasa
01 Muharram 1432
07 Disember 2010

No comments: