09 December 2010

SURAU AL FALAH


(Madarasatul Falah, Kg. Kerinci)
Salam 2 all.

Teman sangat dukacita dengan cadangan dan ura-ura Dewan Bandaraya Kuala Lumpur untuk merobohkan surau Madarasatul Falah, Kg. Kerinci, Kuala Lumpur. Notis perobohan yang dikeluarkan bertarikh 10.11.2010 berakhir pada hari ini. Teman mendapat maklumat kononnya perobohan itu akan dibuat dalam beberapa hari ini dan dibuat atas nama pembangunan!

Teman membantah cadangan perobohan tersebut. Ini adalah kerana surau Madrasatul Falah telah ujud lebih daripada 12 tahun sejak 1998 lagi dan menjadi surau utama penduduk sekitar. Dan yang lebih pelik baru dua bulan lepas surau Madrasatul Falah mendapat peruntukkan daripada DBKL untuk mengecat dan membaik pulih surau.

Pihak DBKL sepatutnya lebih telus dan bertanggungjawab dalam hal ini. Teman cadangkan supaya pihak DBKL mengadakan pertemuan dengan AJK dan anak kariah surau Madrasatul Falah, dan lebih baik kalau wakil Jabatan Agama Islam Wilayah juga dijemput. Sekiranya benar ianya perlu dirobohkan, apakah alternatif yang disediakan kepada anak kariah? Dan adakah jaminan surau baru akan dibina bagi menggantikan surau tersebut jika benar ianya perlu dirobohkan?

Insyallah teman sedang berusaha untuk mendapat penjelasan daripada pihak pengurusan DBKL berserta Kementerian dan lain-lain pihak yang bertanggungjawab insyallah. Jika perlu teman akan meminta pihak DBKL dan JAWI mengadakan pertemuan dengan AJK dan anak kariah surau tersebut dalam masa terdekat ini. Sebarang maklumat akan teman salurkan secepat mungkin insyallah.

Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Khamis
03 Muharram 1432
09 Dis 2010

No comments: