19 September 2013

JIHAD DI SYRIA SATU PEMBOHONGAN?



Kenyataan Sheikh Salahudin Ebrahim, Imam Masjid Al-Aqsa, Baitul Maqdis yang menegaskan dakwaan berjuang di Syria satu jihad adalah satu penipuan dan pembohongan besar!
https://www.youtube.com/watch?v=AfzbbHTB4NM

Salam 2 all.

Alhamdulillah, sahabat saya saudara Mohamat Abrahim daripada Afrika Selatan telah mengirim transkrip dibawah berserta dengan klip video wawancara yang diterbitkan oleh Islam TV Channel yang dipetik daripada laman sesawang https://www.youtube.com/user/Syria4YouandMe.

Videoklip tersebut adalah petikan wawancara dengan Sheikh Salahudin Ebrahim, salah seorang Imam Masjid Al-Aqsa, Baitul Maqdis yang mengupas isu peperangan di Surya (harap perbetulkan sebutan anda kepada Surya, bukan Syria seperti yang disebut oleh Barat. Surya adalah sebahagian daripada negeri Syam didalam Sirah Rasulullah saw).

Sheikh Salahudin ditanya mengenai dakwaan beberapa pihak yang mendakwa kononnya menentang kerajaan Bashar Al-Assad di Surya adalah satu jihad fi-sabilillah dan mereka yang menyertai peperangan itu adalah mujahidin yang jika mati dikira mati syahid dan mendapat tempat di syurga, na'uzubillah.

Sheikh Salahudin Ebrahim dengan jelas menegaskan bahawa dakwaan jihad itu satu pembohongan. Sebenarnya kata beliau, ianya adalah peperangan yang dicetuskan dan dibiayai oleh yahudi zionis dengan tujuan untuk melemahkan kedudukan dan kekuatan tentera di negara-negara Islam rantau Teluk dan Timur Tengah bagi menjaga kepentingan zionis Israel dan Amerika Syarikat serta barat.

Sebaik sahaja mendapat klip video (serta menontonnya) dan transkrip tersebut daripada sahabat saya itu, saya terus menghantar komen seperti berikut:

"Jazakallah khair Brother Mohamat. May ALLAH blessed all your good effort. I will publish this in my blog insyallah. Sheikh Salahudin was right. How can a Muslim claim to be mujahidin when they are killing another Muslim Brother who recite the same syahadah. We have been successfully divided by the kuffar, to the extent that we kill our own Brother. Even in peaceful Muslim country like Malaysia, there are some political bigotaries who claim that Christian can use the kalimah ALLAH as trinity god three-in-one and refused to forge ukhwah with another Muslim, but instead forged unholy alliance with harbi to topple a Muslim dominated government.

This is political expediency to the highest degree, just for the sake of getting votes so that they can win election! May ALLAH guide us, and we are lucky to have Sheikh Imran as our guidance and teacher who steadfastly hold to the true Islamic teaching regardless of what some bigotaries wants to say. We need more ulama' like Sheikh Imran and Sheikh Salahudin in this age of fitan".

Terjemahan:

Jazakallah khair sdr Muhammad. Semoga ALLAH memberkati segala usaha baik saudara. Saya akan siarkan ini di blog saya insyallah. Kenyataan Sheikh Salhudin itu benar. Bagaimana mungkin seorang Muslim boleh mengaku sebagai mujahidin apabila hakikatnya mereka sedang membunuh seorang Muslim lain yang melafaz syahadah yang sama. Kuffar telah berjaya memecah-belahkan kita umat Islam, sehingga kita sanggup berbunuhan sesama sendiri.

Malah dalam negara umat Islam yang aman seperti di Malaysia pun ada penaksub politik yang mendakwa kristian boleh menggunapakai kalimah ALLAH dalam bentuk tuhan triniti tiga-dalam-satu, dan enggan bersatupadu dengan saudara seagama; sebaliknya membuat pakatan haram dengan kafir harbi untuk menjatuhkan sebuah kerajaan yang didominasi oleh umat Islam. Ini adalah politiking yang melampau, hanya untuk mendapat undi supaya mereka memenangi pilihanraya! Semoga ALLAH memberi bimbingan dan hidayah kepada kita. Kita semua beruntung mendapat Sheikh Imran sebagai mursyid dan guru yang istiqamah kepada ajaran Islam yang sebenar tanpa menghiraukan kata nista para penaksub. Kita memerlukan lebih ramai ulama' seperti Sheikh Imran dan Sheikh Salahudin didalam zaman fitnah ini".

TRANSKRIP WAWANCARA SHEIKH SALAHUDIN EBRAHIM

NewsHost: Sheikh there are many scholars who call for people to fight in syria, how do you see it?

Sheikh: Its a lie, deceiving, and its not too late to expose their lies and their corruption. If they were truthful, then our land would be better than this. I mean Jerusalem Palestine. Our cause is renowned and we are being oppressed for more than 60 years, even if they (i.e the scholars calling for fighting in Surya etc)  talked about us once or twice.  Why didn't they start a military action here like in Surya? Are the doors of heaven only open in Damascus?

We used to be its neighbour here in Palestine, Gaza,  They are liars, deceivers. And Jihad will not be valid on our own people, our own neighbours and family. Our deen is one. This is not Jihad. This is only beneficent for our enemies.  They are liars, they have sold themselves.

NewsHost: Ok you say that its a valid action of SAA to stop terrorism of those groups who call themselves Muslim but are far from religion. Which group are you talking about?

Sheikh: All those who come to spill their own brothers blood, all those who come to raise the Islamic flag through the blood of their Muslims brothers, their own Muslim brothers wealth and honour. Whatever they call themselves such as these groups, brigades, schools of thought. This Ummah is One and our God is One and our Book is One and our Prophet is One. Those who divide it are not from Us, and those who arm themselves against it are not from us. The Prophet s.a.w said: "Whoever carries a weapon against us, He is not from us" He told us before : "Dont turn into disbelievers after me and start killing each other"

When did Islam become a religion of killing other Muslims? And a religion of brother killing his own brother? And when did the levant and Damascus become the door of heaven? They are liars who say this, they don't have a religion or a consciousness.

TERJEMAHAN:

Pengacara: Sheikh, ramai ulama' menyeru supaya umat Islam pergi berperang di Surya, apa pandangan Sheikh?

Sheikh: Ini adalah satu penipuan, putar belit, dan masih belum terlambat untuk mendedahkan penipuan dan salahlaku mereka. Kalau mereka benar, sudah tentu tanahair kami akan lebih baik daripada sekarang. Maksud saya Jerusalem, Palestin. Perjuangan kami tersohor dan kami telah ditindas lebih 60 tahun, kalaupun mereka ada menyebut tentang kami sekali dua. Kenapa mereka tidak memulakan tindakan ketenteraan disini seperti Surya? Adakah pintu syurga hanya terbuka di Dimasyq (sebutan betul ialah Dimasyq bukan Damsyik atau Damaskus)?

Kami pernah berjiran di Palestin, Gaza. Mereka (para ulama' itu) adalah penipu, putar belit. Dan jihad adalah tidak sah terhadap umat Islam, jiran kita dan keluarga. Agama kita satu. Ini bukan jihad. Ini hanya menguntungkan musuh Islam. Mereka (para ulama' itu) adalah penipu, mereka telah menjual diri mereka.

Pengacara: Baik, Sheikh menyatakan bahawa tindakan SAA menghentikan keganasan adalah sah terhadap kumpulan yang mengaku mujahidin tetapi terkeluar daripada agama. Kumpulan mana yang Sheikh maksudkan itu?

Sheikh: Kesemua mereka yang datang untuk menumpahkan darah saudara mereka sendiri, kesemua yang datang untuk menegakkan bendera Islam melalui darah saudara Muslim mereka, harta benda dan maruah saudara mereka sendiri. Apa juga nama yang mereka labelkan diri mereka seperti kumpulan ini, briged ini, mazhab ini. Ummah ini adalah satu, Tuhan kita satu dan Kitab kita satu dan Nabi kita satu. Sesiapa yang memecahbelahkan kita bukan daripada kita (umat Islam), dan mereka yang mengangkat senjata juga bukan daripada kita. Rasulullah saw bersabda: "sesiapa yang mengangkat senjata terhadap kita bukan terdiri daripada kalangan kita (umat Islam)". Baginda pernah bersabda: "Jangan kembali kepada kekafiran setelah peninggalan aku dan berbunuh-bunuhan sesama sendiri".

Sejak bila Islam menjadi agama untuk membunuh seorang Muslim yang lain? Dan agama yang menghalalkan seorang Muslim membunuh saudaranya sendiri? Dan sejak bila Dimasyq menjadi pintu ke syurga? Mereka yang berkata sedemikian ini adalah penipu, mereka tidak ada agama mahupun kesedaran.


IKTIBAR

Saya melihat kenyataan Sheikh Salahudin ini satu sikap berani yang sudah jarang dilihat dikalangan ulama Islam hari ini. Kenyataan yang berpaksikan kepada Al-Quran dan Sunnah Rasulullah saw, kenyataan yang dibuat 'tanpa memihak tanpa takut', kenyataan yang dibuat semata-mata kerana ketaqwaan kepada ALLAH swt.

Kita di Malaysia boleh mengambil iktibar daripada kenyataan Sheikh Salahudin ini dengan bertanya soalan-soalan berikut:

1. Sejak bila bersekongkol dalam satu pakatan dengan kafir harbi itu sah dan halal didalam Islam?

2. Sejak bila menjatuhkan sebuah pemerintahan yang sah (yang didominasi oleh Islam) melalui persekongkolan dengan kafir harbi itu sah dan halal menurut syara'?

3. Sejak bila menyokong dan bersetuju kalimah ALLAH halal diguna-pakai oleh kristian dalam bentuk tuhan triniti itu sah dan dibenarkan syara'?

4. Sejak bila mengangkat pemimpin yang penuh dengan pembohongan, penipuan, putar belit, maksiat, zina, liwat, penderhaka ibubapa, berkiblatkan yahudi zionis dan pelbagai kemungkaran itu sah disisi Islam?

5. Sejak bila bersatupadu, bersaudara dan berukhwah sesama Islam itu satu dosa besar sehingga sanggup meludah mereka yang mahu kepada perpaduan dan ukhwah Islam?

Tepuk dada tanyalah iman masing-masing. Adakah kita terlalu mempertuhankan politik, terlalu mempertuhankan undi, terlalu mempertuhankan kerusi, terlalu mempertuhankan kuasa; sehingga kita sanggup berpecah-belah sesama kita dan berbunuh-bunuhan sehingga boleh merosakkan dan menghancurkan agama dan bangsa sendiri?

Semoga ALLAH memberikan kita petunjuk dan hidayah, serta memelihara iman dan aqidah kita; dan memberi anugerah istiqomah kepada kita.

Aamantu billah summastaqeem.

Wallahua'lam dan wassalam.
Adios amigos, grasias senor.

Zulkifli Bin Noordin
Khamis
13 ZulQaedah 1434
19 Sep 2013

* Nota: dalam apa juga keadaan pun, peperangan di Surya menyebabkan rakyat yang tidak berdosa menjadi mangsa. Kita wajib membantu rakyat Surya tersebut dengan menghantar misi bantuan kemanusiaan. Juga saya berharap OIC dapat menghantar pasukan pengaman untuk memastikan keamanan dapat dicapai di Surya.

No comments: