30 December 2010

MAHER ZAIN

(Jangan jeless aarr..bersama Maher semalam di Kuala Lumpur)

Salam 2 all.

Teman bersyukur kehadrat ALLAH kerana berkesempatan bersama sahabat yang kini sangat terkenal didunia Islam sekarang iaitu Brother Maher Zain. Seorang artis yang telah berani membawa mesej dan risalah Islam menggunakan medium muzik dan lagu, dengan pendekatan da'wah yang sangat berbeza.

Fenomena Maher Zain kini adalah saperti fenomena kemunculan kumpulan nasyid Raihan dengan pendekatan lagu dan muzik yang berbeza dari irama nasyid irama padang pasir yang sudah sebati dengan masyarakat Islam. Teringat kita nyanyian dari kumpulan Al Amin, El Soraya dan lain-lain. Bezanya Raihan meletup di nusantara, Maher meletup secara global!

Kini Maher muncul dengan irama dan muzik kontemporari. Ianya satu fenomena yang sangat memberangsangkan, kerana bukan sahaja ia menarik minat remaja Muslim, malahan bukan Islam juga turut meminati lagu-lagu dendangan Maher. Ini dapat dilihat apabila Maher muncul di tempat awam di Kuala Lumpur dan beberapa non-Muslim kelihatan mendekati Maher dan menemui beliau menyatakan diri sebagai peminat lagu-lagu beliau.

Teman melihat fenomena ini lebih dari sudut uslub da'wah. Pendekatan dakwah melalui muzik kelihatannya sangat berkesan. Teman melihat sendiri pendekatan yang sama diambil oleh Sheikh Dr. Yusuf Islam @ Cat Stevens. Sambutan luar biasa yang diterima oleh Sheikh Yusuf di Melbourne Australia, dengan kehadiran warga Australia hampir 80,000 sangat menakjubkan. Ramai dikalangan mereka bukan Islam. Dan cara Sheikh Yusuf menyelitkan unsur mesej dan risalah Islam dalam konsertnya, tanpa perlu melabelnya sebagai "konsert Islam" atau sewaktu dengannya kelihatan sangat berjaya.

Contohnya cara Sheikh Yusuf menceritakan asal nama beliau "Yusuf" sebagai "Joseph" saperti yang terkandung didalam Gospel secara tidak langsung menunjukkan kepada hadirin bahawa Islam, Yahudi dan Kristianiti sebenarnya daripada risalah yang sama dari Tuhan yang sama, tanpa perlu dilabel sebagai "Konsert Islam"!. Mike boleh melihat ini dalam DVD bertajuk "Yusuf Roadsinger: Live in Australia" yang baru diterbit dan diedarkan baru-baru ini (teman dah dapat yang signed copy yop..jangan jeles aarr!!).

Teman juga teringat kata-kata Sheikh Yusuf semasa bersembang baru-baru ini. Beliau berkata mengapa kita tidak menggunakan kaedah pendekatan persamaan diantara agama Islam, Kristian & Yahudi. Contohnya Ka'bah. Mengapa kita tidak gunakan pendekatan bahawa Ka'bah itu dibina oleh Prophet Abraham, Nabi Ibrahim a.s. Bapa kepada semua agama samawi. Islam mengakui beliau sebagai Rasul, Yahudi mengiktiraf beliau sebagai Rasul, dan Kristian juga mengiktiraf beliau sebagai Rasul. Maka sebagai "rumah" yang dibina oleh Nabi semua agama, umat Islam, Kristian & Yahudi wajib memelihara dan menghormati Ka'bah itu.

Dan yang lebih hebat, kedua-dua Sheikh Yusuf Islam dan Maher Zain berjaya menyampaikan mesej da'wah dan risalah Islam dengan cara yang sangat berkesan melalui penggunaan yang mereka mempunyai kepakaran dan kehebatan - iaitu muzik. Teman teringat kepada Almarhum Buya Hamka, seorang tokoh ulama' nusantara yang sangat dihormati. Almarhum pernah menyebut bahawa beliau sangat meminati muzik mozart. Dan Almarhum antara ulama' yang menggunakan uslub da'wah yang sangat berbeza, iaitu melalui sastera, samada sajak, novel, pantun dan lain-lain. Dan ternyata pendekatan itu berjaya menarik minat ramai terutamanya dari masyarakat kampung dan desa. Cuba baca kitab Tafsir Al Azhar, karya agong Almarhum Pak Hamka. Begitu juga novel Dibawah Lambaian Ka'bah, Tenggelamnya Kapal Van Der Tjik dan banyak lagi karya beliau.

Mesejnya mudah. Tugas dan tanggungjawab kita umat Islam, selain menjadi hamba ALLAH yang soleh, ialah menyampaikan risalah tauhid kepada seluruh manusia. Ringkas da'wah. Itulah antara sifat Rasulullah - tabligh. Dan penyampaian serta da'wah itu mesti secara bijaksana, benar dan amanah. Caranmya, terpulang kepada masing-masing. Selagi ianya tidak mensyirikkan ALLAH, tidak membawa kepada maksiat dan mungkar, persilakan. Daripada kita sibuk menyalahkan itu dan ini, sana haram situ haram, tapi sepatah haram ayat risalah pun tidak pernah sampai dari mulut kita kepada seorang non-Muslim. Apatah lagi kalau kita bukan sahaja tidak menyampaikan risakah Islam, kita pergi jual Islam pulak kepada non-Muslim hanya untuk dapat sedikit habuan dunia. Itu lagilah teruk.

Oh ya, jangan lupa mendengar lagu baru Maher Zain nanti, iaitu lagu "Insyallah" dalam versi Bahasa Malaysia. Memang mengasyikkan dan menginsafkan. Sangat sesuai terutamanya bagi remaja masakini yang tercari-cari jawapan kepada kekosongan jiwa walaupun kantung dan poket penuh dengan Ar-Em! Dan yang canggih, liriknya beliau sendiri yang tulis. Teman dah dengar versinya semalam semasa makan tengahari, Maher nyanyikan kepada kami. Memang tangkap sayup yop!!

Adios amigos, grasias snor.

Wallahua'lam & wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Khamis
21 Muharram 1432
30 Disember 2010

7 comments:

Marhaen Kacak said...

wah...yop...

bertuah dapat bergambar dengan maher zen...

saya pun peminat artis2 dakwah mcm sami yusuf dan yusuf islam..:)

Isu Semasa : Siapa Tak Pernah Fuck Dia Loser!!!

zahirahharyati said...

wow. haha. maher zain tulis irik ;)

Idmalina Mohamad Ideris said...

asalamualaikum YB,
masha Allah...mmg best lah YB sendri dah dpt dengar maher nyanyi insha Allah malay version.is bleesing ;)thanks for sharing with us...may Allah bless you.amin...

Panglima Perang Cyber said...

jelesss la.....tak aci yb tak ajak kami hehe.


apa pun maher zain boleh jadi ikon kpd remaja.

mari kita promote dia.

sbb dia pengajak ke jalan syurga.

hisyam_mujahid said...

wah! dah terbit insya Allah versi melayu!!!

maher zain datang ke malaysia dalam rangka mengadakan konsert sekali lagi di sini???

petapa said...

jarang2 sekali seorang yb bersama dengan artis antarabangsa,cantik kupasan artikel ini,jgn lupe aprove sy di fb,,,steady eddie

Prof. Dato' Dr.Burhanuddin Yeop Majlis said...

Assalamualaikum,
YB, tahniah atas keberanian dalam menyatakan yang benar demi Agama dan Bangsa.
Teman orang Parit.