09 September 2011

SOALAN PARLIMEN


ZULKIFLI BIN NOORDIN

AHLI PARLIMEN KULIM BANDAR-BAHARU

SOALAN-SOALAN PARLIMEN (LISAN & BERTULIS)

SESI MESYUARAT KE 3, PENGGAL KE 4, PARLIMEN KE 12

SOALAN JAWAB LISAN

SOALAN 1 (03.10.2011)

Saya ZULKIFLI BIN NOORDIN (P. 18 Kulim Bandar Baharu) minta Menteri Dalam Negeri menyatakan:

1. apakah status/ tindakan terkini berkaitan lapuran polis oleh ahli DAP bernama Razali dan lapuran akhbar Utusan Malaysia mengenai rancangan pihak tertentu untuk menubuhkan sebuah Negara Kristian;

2. adakah lapuran mengenai cubaan atau rancangan menubuhkan Negara Kristian itu benar?

3. apakah tindakan yang telah dan akan diambil terhadap Church of Our Lady Fatima Brickfield dan mereka yang terlibat dalam kes memurtadkan Azlina Jailani @ Lina Joy?

SOALAN 2 (04.10.2011)

Saya ZULKIFLI BIN NOORDIN (P. 18 Kulim Bandar Baharu) minta Menteri di Jabatan Perdana Menteri menyatakan:

1. apakah status siasatan dan tindakan terkini yang diambil berkaitan isu fahaman pluralisma dan ucapan YB Permatang Pauh di London School of Economic pada 18.03.2008 yang jelas menunjukkan beliau mempunyai ciri menerima dan menganut fahaman pluralisma;

2. adakah Kerajaan bercadang mengeluarkan fatwa mengharamkan anutan fahaman pluralisma/ liberalisma dan mengambil tindakan memulihkan aqidah penganut fahaman sesat ini?


SOALAN 3 (05.10.2011)

Saya ZULKIFLI BIN NOORDIN (P. 18 Kulim Bandar Baharu) minta Menteri di Jabatan Perdana Menteri menyatakan:

1. Apakah langkah yang diambil memandangkan serangan terhadap aqidah dan syariat Islam semakin melampau akhir-akhir ini saperti isu dakyah Gereja Methodist, dakyah kristian dikalangan guru-guru tuisyen, munculnya laman-laman web yang menghina Islam dan banyak lagi?

2. Bila Kerajaan bercadang menubuhkan Pusat Pemulihan Aqidah di setiap negeri bagi membendung krisis aqidah umat Islam ini?

SOALAN 4 (06.10.2011)

Saya ZULKIFLI BIN NOORDIN (P. 18 Kulim Bandar Baharu) minta Menteri di Jabatan Perdana Menteri menyatakan:

1. apakah pendirian Kerajaan mengenai fatwa oleh Mufti Kerajaan DAP Pulau Pinang yang mengharamkan bacaan Al Quran pada waktu suboh? Adakah perkenan YDP Agong diperolehi sebelum fatwa itu dikeluarkan?

2. apakah status siasatan dan tindakan yang diambil terhadap seorang bernama Zakaria Bin Ahmad yang didalam khutbah Jumaat mendoakan Ketua Menteri DAP Pulau Pinang dan meninggalkan doa untuk YDP Agong?

SOALAN 5 (10.10.2011)

Saya ZULKIFLI BIN NOORDIN (P. 18 Kulim Bandar Baharu) minta Menteri di Jabatan Perdana Menteri menyatakan:

1. Mengapa Pusat Zakat/ Baitulmal, yang begitu agresif/ pro aktif dalam mengutip zakat, tidak mengambil sikap agresif/ pro-aktif dalam agihan zakat saperti mencari/ mengesan para asnaf terutama fakir miskin yang layak;

2. Adakah Kerajaan menyedari kegagalan Pusat Zakat/Baitulmal terutama dalam hal agihan telah diambil kesempatan oleh pihak bukan Islam untuk menyebarkan dakyah mereka?

3. Adakah Kerajaan bercadang mengadakan audit syariah bagi semua kutipan/agihan zakat?

SOALAN 6 (11.10.2011)

Saya ZULKIFLI BIN NOORDIN (P. 18 Kulim Bandar Baharu) minta Menteri Dalam Negeri menyatakan:

1. Adakah Kerajaan sudah mengenalpasti dan mengambil tindakan terhadap pihak yang memberikan maklumat bohong dan palsu kepada akhbar Kompas Indonesia sehingga mereka menerbitkan berita pembohongan mengenai YAB Perdana Menteri & YABhg Datin Sri Rosmah Mansor?

SOALAN 7 (12 .10.2011)

Saya ZULKIFLI BIN NOORDIN (P. 18 Kulim Bandar Baharu) minta Menteri Dalam Negri menyatakan:

1. Apakah status terkini dan tindakan yang telah diambil mengenai lapuran polis Dengkil Repot/ 001196/09 mengenai perbuatan jenayah rogol seorang pensyarah keatas seorang pelajar UPM?

2. Bilakah pertuduhan merogol akan dikenakan terhadap perogol tersebut?

3. Adakah pengadu diberi maklum mengenai perkembangan dan status aduannya?

SOALAN 8 (13.10.2011)

Saya ZULKIFLI BIN NOORDIN (P. 18 Kulim Bandar Baharu) minta Menteri Dalam Negeri menyatakan:

1. apakah tindakan dan langkah yang telah, sedang dan akan diambil terhadap penganjur himpunan haram 09 Julai;

2. bilakah pertuduhan jenayah terhadap Mohamad bin Sabu yang membawa cerita palsu dia dilanggar kenderaan PDRM pada 09 Julai itu akan dibawa?

3. apakah status dan tindakan terhadap penama Suhardi yang terlibat dalam himpunan haram itu dan isu kematian Allahyarham Baharudin yang diputarbelit itu?

SOALAN 9 (17.10.2011)

Saya ZULKIFLI BIN NOORDIN (P. 18 Kulim Bandar Baharu) minta Perdana Menteri menyatakan:

1. adakah Kerajaan bercadang menjadikan tarikh 13 Mei sebagai “Hari Mahabbah” atau “Hari Perpaduan” dan menyiarkan tanpa tapisan semua kisah sebenar dan gambar-gambar peristiwa 13 Mei 1969 supaya rakyat sedar bahaya politik perkauman dan agama?

2. adakah Kerajaan bercadang membuka Kertas Putih untuk mengenal pasti punca dan dalang peristiwa 13 Mei 1969?

SOALAN 10 (18.10.2011)

Saya ZULKIFLI BIN NOORDIN (P. 18 Kulim Bandar Baharu) minta Perdana Menteri menyatakan:

1. adakah Kerajaan bercadang membawa pertuduhan jenayah lapuran palsu terhadap YB Permatang Pauh berkaitan lapuran polis beliau membabitkan sebuah videoklip;

2. adakah Kerajaan bercadang membawa pertuduhan syarie terhadap YB Permatang Pauh berkaitan pendedahan didalam videoklip tersebut?

3. adakah satu Suruhanjaya DiRaja/ Jawatankuasa Siasatan akan ditubuhkan untuk mendapatkan perisytiharan kehakiman & perundangan identiti pelaku-pelaku dalam videoklip tersebut?


SOALAN JAWABAN BERTULIS

SOALAN 1

Saya ZULKIFLI BIN NOORDIN (P. 18 Kulim Bandar Baharu) minta Menteri Pengangkutan menyatakan:

1. adakah Kerajaan bercadang mengarahkan/ menasihatkan pemegang konsesi lebuhraya tol utama untuk tidak mengenakan tol diwaktu puncak saperti cuti perayaan, ataupun semasa lebuhraya tersebut dalam proses baikpulih yang menganggu kelancaran perjalanan?

2. apakah punca kegagalan Ops Sikap dan apa tindakan yang akan diambil untuk mengatasi kadar kemalangan/ kematian dijalanraya yang terlalu tinggi?

SOALAN 2

Saya ZULKIFLI BIN NOORDIN (P. 18 Kulim Bandar Baharu) minta Menteri Pelajaran menyatakan:

1. adakah Kerajaan bercadang melaksanakan penyelidikan holistik dan menyeluruh bertujuan memansuhkan secara beransur-ansur sekolah-sekolah bukan aliran kebangsaan yang didapati lebih memudaratkan dan menyebabkan polarisasi agama dan kaum semakin menebal dikalangan pelajar?

2. apakah Kerajaan menyedari terdapat guru-guru yang memutar fakta sejarah negara dan menyebarkan dakyah agama bukan Islam dikalangan pelajarnya?

SOALAN 3

Saya ZULKIFLI BIN NOORDIN (P. 18 Kulim Bandar Baharu) minta Menteri Penerangan, Komunikasi & Warisan menyatakan:

1. apakah Kerajaan menyedari program dan perancangan semangat 1-Malaysia terlalu menumpu kepada bangsa Melayu, Cina & India, dan seolah-olah mengenepikan kaum bumiputera yang lain termasuk mayarakat Orang Asli dan penduduk Sabah & Sarawak?

2. adakah Kerajaan bercadang menyiarkan lebih banyak filem arkib mengenai sejarah hitam negara saperti 13 Mei, Bukit Kepong dan lain-lain agar rakyat mendapat gambaran sebenar fakta sejarah negara dan tidak mudah diputarbelit oleh pihak tertentu.

SOALAN 4

Saya ZULKIFLI BIN NOORDIN (P. 18 Kulim Bandar Baharu) minta Menteri Pembangunan Luar Bandar & Kemajuan Wilayah menyatakan:

1. apakah Kerajaan bercadang melaksanakan skim perumahan luar bandar (saperti Skim Perumahan Generasi-2 Felda) untuk generasi kedua luar bandar,, kampung dan desa termasuk dikawasan Parlimen Kulim Bandar Baharu yang menghadapi masalah perumahan yang kritikal;

2. apakah tindakan yang diambil mengenai cubaan pihak tertentu mengeluarkan borang pemilikan tanah bagi warga Felda/ Felcra sebagai umpan undi jika mereka memenangi Pilihanraya Umum akan datang?

SOALAN 5

Saya ZULKIFLI BIN NOORDIN (P. 18 Kulim Bandar Baharu) minta Perdana Menteri menyatakan:

1. apakah status projek pembinaan Menara Warisan;

2. apakah ada jaminan projek Menara Warisan akan memberi keutamaan kepada professional (saperti akitek, jurutera dan lain-lain) dan kontraktor Melayu/ Bumiputera dalam perlaksanaannya;

3. bagaimana PNB bercadang mendapatkan modal untuk menampung kos pembinaan, dan adakah Kerajaan perlu memberi jaminan liabiliti?

4. adakah Menara Warisan itu akan disewakan atau digunapakai oleh PNB?

Sekian terima kasih.

Yang benar

Zulkifli bin Noordin

Ahli Parlimen Kulim Bandar Bharu

Jumaat: 09 Syawal 1432 / 09 Sep 2011


*Nota: soalan-soalan diatas adalah tertakluk kepada penerimaan, penolakan, pindaan atau perubahan mengikut peraturan dan syarat-syarat Dewan Rakyat dan kepada keperluan yang berkaitan. Teks yang berkuatkuasa adalah saperti teks yang diterima dan diterbitkan oleh Dewan Rakyat semasa persidangan nanti insyallah.

No comments: