23 November 2010

DR. SHEIKH YUSUF ISLAM

Salam 2 all.

Alhamdulillah Dr. Sheikh Yusuf Islam telah sudi untuk melawat Malaysia minggu ini. Dalam lawatan singkat tersebut, Sheikh Yusuf dijadualkan mengadap DYMM Yang Di Pertuan Agong Tuanku Mizan Sultan Zainal Abdidin & DYMM Permaisuri Agong Tuanku Nur Zahirah dan mengadakan pertemuan dengan YAB Perdana Menteri Dato' Sri Najib Tun Razak dan YABhg Datin Sri Rosmah Mansur. Dr. Sheikh Yusuf juga dijangka muncul di TV3dalam satu program yang telah dirancang.

Lawatan singkat Dr. Sheikh Yusuf tersebut yang dikendalikan oleh Peace Train Community Malaysian Chapter yang dipengerusikan oleh YBhg Ambassador Datuk Yeop Adlan Rose dan di urus oleh Sdr. Fudzail Md. Nor.

Semoga lawatan singkat Dr. Sheikh Yusuf akan membawa menafaat kepada misi dakwah dan pembangunan pendidikan di negara ini insyallah.

Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Selasa
15 Zulhijjah 1431
23 Nov 2010

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

KENYATAAN AKHBAR
KUNJUNGAN SHEIKH YUSUF ISLAM KE MALAYSIA
25 DAN 26 NOVEMBER 2010

Muallaf yang paling terkenal di dunia pada hari ini, Dr Sheikh Yusuf Islam, atau sebelum ini dikenali sebagai Cat Stevens, dan isterinya akan berada di Malaysia untuk kunjungan singkat.

Sheikh Yusuf sudah banyak kali mengunjungi Malaysia. Begitupun, kunjungan kali ini signifikan dan istimewa kerana pertama kalinya beliau berkesempatan untuk mengadap DYMM Yang Di Pertuan Agung Malaysia, Tuanku Mizan Sultan Zainal Abidin, serta bertemu dengan YAB Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak.

Sheikh Yusuf, sama ada sebagai Cat Stevens atau Yusuf Islam mempunyai pengikut dan peminat yang ramai di Malaysia, sebuah negara majmuk dengan pelbagai bangsa, agama dan budaya. Di iktiraf diperingakt dunia, Sheikh Yusuf telah menggunakan anugerah Allah SWT kepadanya sebaik-baiknya.

Sumbangan beliau secara aktif dan berterusan untuk bantuan kemanusiaan di Timur dan Barat telah lama didokumentasikan selengkapnya. Walaupun melodi indah beliau telah menjadi antem sejarah buat generasi terdahulu, mereka terus menjadi pengikut dan peminat, sesungguhnya kata-kata dan nasyid yang penuh inspirasi secara semula jadinya merentas masa dan sempadan buat generasi-generasi masa depan. Sheikh Yusuf adalah ikon yang menjadi idola contoh untuk generasi kontemporari untuk apa yang beliau lakukan dan tegakkan di atas nama Islam dan Keamanan dunia. Beliau adalah tokoh berpengaruh yang sesuai berperanan sepanjang masa dan semua negara di muka bumi.

Kita berasa amat bertuah kerana kesudian Sheikh Yusuf untuk menerima jemputan sebagai tetamu khas kerana beliau sendiri memang sukakan keindahan dan kesejahteraan Malaysia. Biarpun sibuk dengan urusan rasmi, beliau sudi untuk meluangkan masa dalam jadual kunjungan singkat ini untuk melancarkan single nashid terbaru, “Wind East and West’ dan melancarkan inisiatif beliau untuk keamanan dunia, “Peace Train Community” dalam mempromosikan dunia yang lebih aman, sejahtera melalui rangkaian dan interaksi, dengan bantuan golongan siswa di Malaysia.

Sheikh Yusuf juga terkenal dalam usaha mempelopori dunia pendidikan. Bersama dengan para ilmuan seluruh dunia, Sheikh Yusuf bekerja keras lebih dua dekad dalam membangunkan sebuah Silibus Antarabangsa, berusaha dalam mencari formula dan perlaksanaan silibus pendidikan Islam yang bersepadu dan komprehensif dari peringkat pra- sekolah, sekolah rendah ke peringkat sekolah menengah. Silibus ini sedang digunakan secara sepenuhnya atau sebahagian di sekolah Islam berbahasa Inggeris di United Kingdom, Afrika Selatan, Nigeria dan Amerika Syarikat. Ini adalah satu aspek untuk kerjasama erat dengan Sheikh Yusuf dalam menawarkan pendidikan Islam alternatif untuk generasi muda Malaysia.

Lawatan singkat Sheikh Yusuf ini memang dirancangkan untuk fasilitasi projek-projek bersama di masa terdekat. Dengan lawatan yang ekspres ini, kita gembira dengan kemungkinan untuk kembali menyambut kedatangan Sheikh Yusuf tahun depan dalam rangka siri konsert ‘world tour’ beliau, dimana seperti yang di maklumkan, Malaysia termasuk dalam senarai tempat singgah. Ini memberi peluang kepada kita untuk memberi penghargaan, ‘tribute’ kepada Sheikh Yusuf sebagai ‘Man of Peace’ yang telah banyak menyumbang dalam pelbagai bentuk kepada kemanusiaan sejagat.

Kedudukan tinggi peringakt globalnya sebagai artis dan aktivitis kemanusiaan telah menjadi testimoni hebat yang tidak perlu diragukan lagi. Begitupun, kita amat berbangga sekiranya dapat turut sama memainkan peranan, apa sahaja peranan sesuai dalam menambah baik atau menrealisasikan misi Sheikh Yusuf setakat ini, yang juga bertepatan dan selari dengan misi negara Malaysia; pembelajaran Islam yang betul dan tepat, pemahaman yang lebih luas mengenai Islam sebagai agama yang menekankan keamanan, menekankan kebajikan dan kesejahteraan sosial untuk mereka yang memerlukan, juga mempromosikan keamanan dan keharmonian untuk setiap makhluk Allah.

Sesungguhnya kehidupan kita adalah anugerah Allah yang berharga. Syukur Alhamdulillah kerana Sheikh Yusuf yang dianugerahkan kelebihan telah ikhlas menyumbang berganda-ganda dalam pelbagai bentuk. Kita doakan beliau dan keluarga beliau kesejahteraan di dunia dan di akhirat, dan kita doakan segala yang telah beliau korbankan dan sumbangkan akan mendapat keredhaan Ilahi.

Kunjungan Sheikh Yusuf Islam dan isterinya ke Malaysia diuruskan sepenuhnya oleh The Peace Train Community, Malaysian Chapter yang dipengerusikan oleh Yang Berbahagia Ambassador Datuk Yeop Adlan Rose.

BIODATA DR. SHEIKH YUSUF ISLAM
BIOGRAPHY (Malaysia November 2010)

Born Steven Demetre Georgiou, the son of a Greek Cypriot father and Swedish mother, Yusuf Islam grew up in the heart of London’s theatre district. From 1968-1979, he
performed as Cat Stevens and was one of the biggest solo artists of his generation,
penning such classics as Matthew & Son, Moonshadow, Wild World and Father & Son and selling in excess of 60 million albums.

Following a bout of tuberculosis early on in his career, he undertook an ongoing search for peace and spiritual truth. It was during a travels that he first discovered numerology and later, the works of Jalaluddin Rumi – a moment that he now acknowledges as having had a profound effect on his life to come. A few years later, after almost drowning in the Pacific Ocean at Malibu, he received a translation of the Qur'an from his elder brother, David. His quest for answers was fulfilled and he embraced Islam in 1977. He changed his name to Yusuf Islam and walked away from the music business to start a new life and raise a family.

As one of the world’s most famous converts to Islam he went on to become an
energetic supporter of Islamic education in UK, his pioneering work in education and
humanitarian relief is recognized all over the world. His efforts helped secure the first Muslim School supported by the British Government in 1998. Yusuf is also the original founder of Muslim Aid UK.

In 2003 Yusuf Islam received the ‘World Social Award’, the ‘Man for Peace’ award
(2004) and holds honorary doctorates from the universities of Gloucestershire and
Exeter. In 2009, Yusuf was named an Honorary Laureate at the German Sustainability Awards. Small Kindness, the U.N affiliated NGO which he founded in 2000, is a wellrespected charity actively operating in some of the poorest parts of the world including Indonesia, Iraq, Bosnia + Herzegovina and Kosova.

A pioneering English Islamic Nasheed artist and producer. His record company, Mountain of Light , has producer some of the most popular recordings for children, including A is for Allah and I Look, I See. Recently, he has turned his attention to Dawah through the mainstream media and recordings. Since his return to music in 2006, Yusuf has released two albums (An Other Cup and Roadsinger) to widespread critical acclaim. In winter 2009, he completed his first full concert tour of the UK, Ireland and Australia in over three decades, which was enthusiastically received by both press and fans alike. Yusuf is now back in the public spotlight after an absence of nearly four decades, and for many millions of fans all over the world, it is a most welcome return.

No comments: