02 November 2010

ESTAWOO!


Salam 2 all.

Islam ini agama yang penuh dengan keajaiban dan kepelikan. Yang jika disampaikan kepada golongan kafir yang beraqal, pasti mereka akan tertarik kepada risalah Islam.

Contohnya pengalaman saya sendiri pernah berdialog dengan seorang ibu bukan Islam yang bangga anaknya menyambut "Mothers Day" setahun sekali dengan memberi hadiah kepada si ibu. Bila saya nyatakan bahawa dalam Islam umatnya disuruh menyambut "Mothers Day" dan "Fathers Day" tiap hari 5 kali sehari, dan dengan doa "Hey ALLAH, do have pity and mercy on my mother and father as they have pity and mercy on me during my childhood", saya nampak si ibu itu terusik hati sanubarinya. Ibu mana yang tidak mahu didoakan sebegitu, yang tidak terbayar dengan hadiah semahal mana pun!! Apa kesudahan pada ibu itu, sila layari kisahnya dalam tulisan saya terdahulu.

Kali ini saya ingin berkongsi satu lagi keajaiban Islam yang akhirnya membawa kepada berimannya seorang kafir. Ianya berdasarkan satu email yang dihantar kepada saya oleh seorang oleh seorang sahabat cyber.

Dalam satu program televisyen dipanggil "ONE FAMILY" di MAJD channel. Dr. Yahaya Al Yahhya yang mengetuai "CALL to Islam Committee" menceritakan pengalaman beliau berdialog dengan seorang lelaki Amerika bukan Islam yang kebetulan diwaktu yang sama televisyen sedang menayangkan siaran langsung solat daripada Masjidil Haram.

Lelaki Amerika tersebut hairan bagaimana berserabut dan sesaknya suasana di Masjidil Haram, dengan hampir 3 juta manusia berhimpit-himpit dan bersesak-sesak dipenghujung Ramadhan al kareem. Lalu terpacul dari mulut lelaki bukan Islam itu, "how disorganize the Muslims are!" ("betapa berserabut orang-orang Islam ini!"). Sambil masing-masing melihat kaca televisyen, Syeikh Yahya mula bertanya kepada si kafir itu.

Syeikh Yahya: berapa lama kamu rasa jutaan Muslim ini boleh menyusun diri mereka dan berbaris lurus?

Si Kafir: 3 jam paling cepat!

Syeikh: Tetapi Masjidil Haram itu 4 tingkat tingginya!

Si Kafir: kalau macam tu, mungkin 12 jam baru boleh!

Syeikh: tapi kamu perlu ingat jutaan Muslim itu datang daripada pelbagai negara dengan bahasa yang sangat berbeza!

Si Kafir: kalau macam itu mustahil untuk mereka beratur lurus dan berdiri membuat barisan yang teratur!!

Kemudian waktu mendirikan solat pun masuk, iqamah dilaungkan, dan imam Masjidil Haram, Syeikh Abdul Rahman As Syudais melafazkan "estawoo" = rapat dan luruskan saf!!

Dan dalam hanya beberapa sa'at, jutaan umat Islam dari pelbagai negara dengan bahasa yang berbeza dikeseluruhan pelusuk Masjidil Haram yang bertingkat itu berdiri memperbetulkan saf dan beratur cantik lurus tersusun - hanya dalam sekelip mata‫ !!‬

Lelaki Amerika bukan Islam itu terpegun dengan apa yang dilihatnya dihadapan televisyen, sesuatu yang tidak pernah dilihatnya, sesuatu yang tidak pernah terfikir olehnya boleh dilakukan, tetapi hakikatnya berlaku dengan kehendak ALLAH sebagaimana yang beliau saksikan sendiri didalam siaran langsung dari Masjidil Haram itu, lalu beliau terus berkata:‬

"Asyhadu alla ila ha illallah, wa asy hadu anna Muhammadar rosulullah"
Aku naik saksi tidak ada tuhan melainkan ALLAH, dan Muhmmad itu utusan ALLAH!!

Begitulah suatu keajaiban yang dikisahkan oleh Syeikh Yahya Al Yahya, semoga menjadi iktibar kepada kita. Satu persoalan besar yang ingin saya tanya diri saya dan saudara/i semua, berapa ramaikah golongan kafir yang pernah mendengar seruan kita kepada mereka supaya menyembah hanya kepada ALLAH yang Maha Esa! Ingatlah, kerja da'wah itu tugas dan tanggungjawab kita, dan itulah tugas yang telah Rasulullah saw laksanakan dengan sempurna dan penuh kejayaan.

Ingatlah tanggungjawab kita menyampaikan, yang menentukan hidayah hanyalah ALLAH swt.

Tepuk dada tanyalah iman masing-masing. Wallahua'lam dan wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Selasa
25 Zulqaedah 1431
02 Nov 2010

No comments: