20 November 2010

PAKU TERAKHIR!

Salam 2 all.

Apabila mendengar Anwar & Azmin membelasah Zaid sampai rapat ke lantai termasuk dalam 'Rapat Umum' semalam di Dewan MBSA, teman dapat melihat betapa desperadonya mereka sekarang. Sebenarnya mereka tahu hari-hari akhir mereka makin dekat. Tindakan Zaid mengumumkan keluar secara rasmi dari PKR dan cadangan menubuhkan sebuah parti baru adalah paku-paku terakhir kepada keranda PKR. PKR sekarang berhadapan dengan krisis keyakinan kepimpinan yang serius. Krisis yang akan membawa kepada berkuburnya PKR! Apatah lagi daripada 3 bateri AAA, kini yang berfungsi hanya Bateri 2A, sebiji lagi sekadar Bateri Penghias aje!

Kenyataan Tuan Guru Haji Hadi baru-baru ini bahawa PAS perlu berdiri dan membina kekuatan dalaman adalah satu isyarat kehilangan keyakinan kepada halatuju dan kepimpinan Anwar. Teman tahu tidak semua kepimpinan PAS boleh menerima kepimpinan Azmin.

Kritikan dan teguran terbuka oleh penyokong tegar, terutama dikalangan blogger saperti Raja Petra, Hishamuddin Rais, Haris Ibrahim dan lain-lain membuktikan trend sokongan terhadap kepimpinan Anwar mula dipersoalkan. Mereka sudah nampak apa yang teman sudah nampak. Bahawa PKR ini adalah kuda tunggangan Anwar berpaksikan kepada politik pembohongan dan cakap tak serupa bikin, hanya untuk memahkotakan Anwar sebagai Perdana Menteri!!

Teman nampak PKR akan ghaibul-ghuyub tak lama lagi. Yang tinggal hanyalah tulang-tulang dinasour politikus yang rakus. Jeneral tanpa lasykarnya. Sekadar pal hangguk dan pak turut yang masih keliru dengan perjuangan reformasi. Demokrasi yang sebenarnya demokerusi! Penuh dengan penipuan, pembohongan, putar belit dan penyelewengan!

Cuma dalam semua kemelut yang berlaku ini, teman heran dimana suara Sang Presiden Dato' Seri Wan Azizah (atau lebih teman kenal dengan panggilan Kak Zah). Adakah Kak Zah sudah terpinggir atau dipinggirkan. Sepatutnya seorang Presiden yang menang tanpa bertanding akan menjadi suara yang sangat perkasa, digeruni dan dihormati. Namun Kak Zah langsung tidak kedengaran, malah langsung tidak kelihatan.

Teman masih ingat diperingkat awal gerakan reformasi. Semasa Anwar sudah disumbat kedalam penjara. Peranan Kak Zah sangat jelas. Kalau bukan kerana penglibatan secara langsung Kak Zah dalam gerakan reformasi, teman percaya ianya tidak akan menjadi sebuah gerakan yang efektif. Reformasi tanpa Kak Zah mengetuainya akan hilang ghaib. Suara Kak Zah melaung-laungkan reformasi disegala pelusuk negara, membelah ibukota telah mencetuskan satu fenomena yang tidak pernah dilihat negara.

Teman masih ingat kata-kata Kak Zah, "kini cacing dah jadi naga!". Keberanian dan kelantangan Kak Zah menjadikan beliau serikandi reformasi. Kak Zah menjadi kiblat penyokong dan pendokong reformis. Tapi kini naga itu seolah-olah sudah kembali menjadi cacing. Bukan sahaja cacing, malah menjadi umpan untuk dimakan ikan-ikan rakus yang dibutakan dengan sandiwara demokerusi yang jijik, kotor dan makiavelian!

Teman teringat kata-kata Kak Zah dahulu. "Agaknya nanti bile Bang Non bebas, adakah dia akan buat untuk Kak Zah apa yang Kak Zah buat untuk dia?".

Jawapan dia jelas Kak Zah. Bang Non bukan sahaja tidak membela dan mempertahankan Kak Zah, kedudukan Kak Zah sebagai Presiden pun dia tidak hormati. Zaid Ibrahim yang cuba membela Kak Zah, memartabatkan jawatan Kak Zah sebagai Presiden dihamput keluar macam anjing kurap, dan hari ini bintang sinaran reformasi itu dilayang saperti taik bintang. Dari hero ke zero. Dulu dikompang kini dilempang!

Sekurang-kurangnya Kak Zah berani juga bertanding dan menang jawatan Presiden. Bang Non bukan sahaja tidak bertanding, malah dia mahu berkuasa tanpa bertanding. Dia mau jawatan yang tak ada pun dalam Perlembagaan, dan yang siapa pun tidak boleh cabar. Jawatan yang entah siapa bagi kat Bang Non kita pun tak tahu? Dan Bang Non kini sibuk hendak memahkotakan adinda kesayangannya Azmin sebagai pengganti untuk Kak Zah nanti!

Kak Zah sendiri pun tahu selepas daripada ini, semua keputusan penting akan hanya dibuat oleh Ketua Umum dan Timbalan Presiden. Kak Zah akan hanya menjadi pengumum keputusan-keputusan itu. Pendekkata, mereka sedang menukar Kak Zah balik kepada cacing umpanan, sekadar menjadi penghias majalah PKR.

Saya mengambil kesempatan ini untuk menasihatkan Kak Zah, perbetulkanlah kemungkaran yang sedang berlaku. Saya tahu Kak Zah tahu apa yang saya tahu. Masih belum terlambat untuk Kak Zah bertindak. Saya tidak mintak Kak Zah tinggalkan Anwar, kerana Kak Zah adalah isteri Anwar. Tetapi nasihatkanlah Anwar. Sudah-sudahlah tu. Selesaikanlah masaah peribadi yang dia hadapi tanpa perlu mengorbankan kebajikan rakyat dan kepentingan negara, sehingga negara asing didesak mencampuri urusan negara hanya untuk kepentingan peribadi Anwar. Kak Zah seorang yang berjiwa luhur. Kak Zah begitu menjaga hukum ALLAH, sehingga Kak Zah memastikan ketika bersalaman dengan lelaki ajnabi pun aurat Kak Zah terjaga dengan ciptaan sarung tangan ala Michael Jackson itu. Itu membuktikan Kak Zah takutkan hukum ALLAH. Dan Kak Zah boleh buktikan ketaqwaan itu dengan menterjemahkannya kepada hal-hal politik Anwar & Azmin yang semakin membahayakan umat dan rakyat.

Ingatlah firman ALLAH Kak Zah, "kamu akan menjadi contoh ikutan manusia bilamana kamu menyeru manusia kepada ma'ruf,mencegah kemungkaran, dan beriman dengan sebenarnya kepada ALLAH". Pada saya, Kak Zah boleh menjadi smula naga yang hebat. Pada saya, Kak Zah boleh menjadi paku terakhir untuk mencegah kemungkaran politik yang sedang berlaku sekarang. Dihari tasyriq terakhir ini, lontarkanlah batu-batu keadilan kepada jamrah-jamrah kemungkaran, dan ucapkanlah Labbaikallah hummalabbaik, aku datang kepada Mu ya ALLAH, aku datang kepada Mu ya ALLAH.

Wallahua'lam & wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Sabtu
13 Zulhijjah 1431
20 Nov 2010

No comments: