10 November 2010

SOSEJ BABI!


(Sidang khbar di pejabat PKR mengenai isu budak dirotan kerana bawa sosej babi ke sekolah. Gambar kecil ialah Nor Azman Abdullah @ Beginda)

Salam 2 all.

Saya kesal dengan tindakan DAP dan PKR, dengan sokongan segelintir Ahli Parlimen PAS*, yang memainkan isu seorang pelajar bernama Basil Anak Beginda (10 tahun) membawa makanan haram iaitu "nasi goreng + sosej babi" ke sekolahnya di Sekolah St. Thomas, Kucing, Sarawak. Mereka mendakwa pelajar ini dikenakan hukuman 10 kali rotan pada 15 Okt 2010 oleh Penolong Kanan sekolah En. Iskandar Bin Fadeli kerana membawa membawa "sosej babi" ke sekolah. Sedangkan pihak sekolah menyatakan budak itu dihukum atas sebab lain. PKR mendakwa ini melanggar hak perlembagaan budak tersebut!

Saya tidak berminat dengan isu hukuman rotan itu, kerana faktanya pun tidak jelas. Adakah beliau dirotan kerana sosej babi, atau kerana kesalahan disiplin yang lain. Pada saya kita tidak perlu melatah cepat sangat, kerana PKR yang memainkan isu ni pun jenis tak boleh dipercayai. Bukan kita kata, calun Timbalan Presiden PKR sendiri yang kata, "bahawa PKR ini penuh dengan kepalsuan dan hipokritus". Yang jelasnya Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Wee Ka Siong telah pun membuat penjelasan bahawa lapuran Jabatan Pelajaran menunjukkan kanak-kanak itu dirotan kerana kesalahan lain. Jadi isu kenapa dia dirotan pun tak jelas lagi, tau-tau DAP, PKR melompat memutar isu itu sebagai isu perkauman dan agama!

Fakta yang jelas dan tidak boleh dinafikan ialah Basil Anak Beginda adalah seorang budak beragama Islam. Ayahnya bernama Nor Azman Bin Abdulah @ Beginda Anak Minda. Beliau adalah ahli PKR. Beliau calun PKR bertanding dalam PRU 10 di P. 188 Kapit (1999) dan PRN Sarawak N.24 Engkili (2001). Beliau tewas di kedua-dua pilihanraya (faktanya saperti yang tercatat dibawah). Melainkan Nor Azman mahu datang kedepan dan menyatakan beliau bukan lagi Islam, anaknya menurut hukum adalah tetap seorang Muslim!

Nor Azman Bin Abdullah @ Beginda juga adalah salah seorang saksi utama bagi pihak Anwar Ibrahim semasa perbicaraan kes liwat 1998 dahulu. Saya antara peguam yang mengendalikan beliau, dan sepanjang pengetahuan saya beliau beragama Islam.

Persoalan yang saya ingin kemukakan ialah apakah tindakan yang pihak penguatkuasa agama ambil mengenai fakta ini. Budak beragama Islam dibekalkan dengan sosej babi ke sekolah!! Saya mendesak supaya suatu tindakan diambil oleh pihak berkuasa agama Islam negeri dengan memanggil kedua ibubapa dan anak tersebut untuk mengenal pasti status agama budak tersebut, dan diberi kaunselling dan nasihat bahawa pemakanan babi adalah haram didalam Islam.

Apa yang membimbangkan saya ialah apabila status agama Islam Basil Anak Beginda yang makan sosej babi ini dibangkitkan, DAP/ PKR dan segelintir MP PAS dengan cepat melatah menyatakan bahawa ini bukan isu agama!! Dah kalau ini bukan isu agama, isu apa lagi! Apakah dasar DAP/PKR menghalalkan ahlinya yang beragama Islam makan sosej babi! Apa pula pendirian pak jangoat badut ingusan dalam isu ini? Kenapa membisu macam kambing sakit gigi je? Dan kepada ahli akar umbi PKR dan PAS yang masih taksub dengan kepimpinan PKR ini, adakah kamu semua redho dengan pendirian ini?

Tapi yang saya sangat kesal ialah apabila saya dedahkan hakikat bahawa budak yang membawa sosej babi ini beragama Islam, tak pasal-pasal segelintir Ahli Parlimen PAS melenting dan menyatakan status agama budak ini tidak relevan!! Kalau yang bercakap tu Kitsiang atau Karpal Singh saya tak hairan, tapi bila Ahli Parlimen PAS yang menyatakan itu, saya terus mencabar mereka "apakah pendirian kamu membenarkan anak orang islam boleh membawa sosej babi ke sekolah?". Mereka tidak menjawab, sebaliknya saperti biasa memberi label saya ni extremis dan lain-lain. Dan apabila YB Speaker suruh mereka duduk dan diam, mereka terus melanggar peraturan dan membuat bising. YB Speaker tiada pilihan melainkan menghalau keluar Dewan!

Dan semasa nak keluar daripada Dewan, seorang MP pembangkang yang sepatutnya menggunakan pintu depan terus kebelakang menuju ke tempat duduk saya dan cuba menyerang saya dengan mencabar saya. Nasib baik Bentara Parlimen segera menahan beliau, kalau tidak..!! YB Bung Mokhtar meluru datang dan menasihatkan saya supaya duduk tenang dan jangan melayan. Dan saya terus dengan perbahasan saya.

Namun Ahli-Ahli Parlimen PKR, DAP dan PAS terus menganggu ucapan saya kerana jelas mereka tidak mahu rakyat tahu isu sebenar. Mereka ingat mereka telah dapat isu besar bila membangkitkan isu konon Cikgu beragama Islam melarang pelajarnya memakan babi. Mereka tidak mahu rakyat tahu perkara sebenarnya, bahawa budak itu beragama Islam.

Dan saya hanya mendesak supaya Kerajaan menyiasat kedudukan status budak ini. Apakah benar dia dirotan kerana isu sosej babi atau sebab lain. Adakah benar dia masih beragama Islam? Yang saya hairan kenapa ibunya sahaja yang beriya-iya ke depan dalam isu ini? Apa agama ibu budak itu? Kenapa bapaya Nor Azman @ Beginda diam membisu? Kenapa mereka memilih untuk membesarkan isu ini menggunakan platform politik (gambar diatas jelas membuktikan!).

Pada saya, semua pihak sepatutnya berterimakasih kepada guru tersebut En. Iskandar Bin Fadeli yang telah menjalankan tanggungjawabnya sebagai seorang Muslim. Dan beliau sangat menjaga kerahsiaan dan sensitiviti isu ini bila menasihatkan ibu kepada si Basil iaitu Angela Anak Jabing supaya tidak membesar-besarkan isu ini kerana "ianya sensitif".

Tetapi mereka memilih platform politik pembangkang untuk memainkan isu ini (gambar atas yang cukup jelas). Dan bila isu agama si Basil sebagai seorang budak beragama Islam dibangkitkan, bagaimana dia boleh dibekalkan dengan sosej babi ke sekolah, tiba-tiba mereka cuba menutup isu itu dengan menyatakan status agama Basil sebagai beragama Islam tidak relevan!!

Bagi saya, isu status agama Basil sebagai anak beragama Islam sangat relevan dan perlu di ambil tindakan wajar. Siasatan mendalam dan menyeluruh perlu dilakukan. Pada Cikgu Iskandar Fadeli, tahniah kepada cikgu kerana mengutamakan agama dari segalanya.

Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin

Rabu

02 Zulhijjah 1431

10 Nov 2010

*Nota: saya katakan segelintir MP PAS kerana semasa waktu rehat, beberapa sahabat Ahli Parlimen PAS datang menemui saya dan menyatakan rasa kesal ada beberapa kerat MP PAS yang mengambil pendirian menyokong DAP/PKR dalam isu ini. Saya memahami kedudukan mereka tidak boleh menyatakan pendirian dengan jelas, tetapi saya sangat berharap dan berdoa semoga kelak nanti ALLAH akan berikan kekuatan kepada mereka untuk menyatakan yang hak, walaupun ianya pahit. Wallahua'lam.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

(Petikan daripada media portal Sarawak Update yang pro-pembangkang)

PKR question no pork allowed in school

KUCHING – A pupil was allegedly caned 10 times on his palm for bringing fried rice cooked with pork sausage and the PKR Woman’s wing is crying foul over the issue as they held a press conference this afternoon.

The pupil, Basil Beginda was allegedly caned by the Penolong Kanan, Iskandar bin Fadeli who was from Simujan on October 15 (Friday) for bringing non halal food to school and is tramautised by the whole situation.

In a press conference this afternoon, the mother of the pupil, Angela Jabing with Vice Chairperson, Voon Shiak Ni, State Woman Chief, Ibi anak Uding, deputy woman chief, Nurhanim Hanna Dato’ Haji Mokhen said she was shocked to learn that her son was punished for bringing non halal food to school. “I have never received any written circular from the school that children cannot bring non halal food in the school,” she said.

On October 19th, Angela. also a PKR executive went ot the school to meet up with the Principle who was with Iskandar. Angela said instead of clarifying or apologizing on the reason for her son’s punishment, Iskandar claimed that he could not find it in his record the incident and he did not recall such incident.

He then asked Basil to come and Angela said she saw her son filled with fear looking at Iskandar. Basil told Iskandar that he was always advised by his mother not to offer his non halal food to the Muslim and he had never done so.

The Prinicipal, Alice Chung said Iskandar had announced during the school assembly in February this year that the students are prohibited to bring any non halal products to the school for their own consumption as a noble act to respect the Muslim students..

Iskandar then told Angela, “Jangan besar-besarkan’ hal kerana isu ini isu yang cukup sensitif di kalangan orang orang Islam…..

Not satisfied with the explanation, Angela wrote in for an explanation. On the third day, she got a call from the Principal and request to meet up on October 29. She insisted on a written reply.

The letter, she said did not answer her question on the issue of why her son was caned 10 times for eating friend rice with non halal sausage. “Is this a justified action to be taken by a school on the school children?” she asked.

Angela also seek to know why St. Thomas, a missionary school is trying to implement the non-halal food rules on the children brought from home or whether the instructions are from the Ministry of Education.

As a working mother and a non muslim, she said she is concern that her son was punished unjustifiable and she is unable to produce halal food as she is a non muslim.

Nurhanim Hannah Dato Haji Mokhsen said the situation is not good for 1 Malaysia concept. She said it’s only food and all children of different races should sit and eat together as one family. “It is the way to live together in harmony. We are Sarawakians with different cultures, different religions,” she said.

Nurhanim said she was shocked at the punishment and that a boy that young should go through the punishment. “He did not cook the food and if the teacher is unhappy, they should call the mother,” she added.

Voon, Vice Chairman of PKR said she wanted the Education department to investigate the matter and ensure that appropriate action be taken.

She said the letter from the school did not touch on why Basil was caned and the letter did not touch on the real issue. The letter also clarified that Iskandar had told Basil not to bring non halal food to school.

Angela said if Iskandar is sensitive to the feelings of the Muslims, he should also announced that there should be no beef brought to school as a respect to Buddhist and Hindi and no meat should be brought to school as vegetarian are not allowed to do so.

She added that she wanted Iskandar transferred and if he did that in the next school, this sort of educationist should be fired.

When contacted, Principal Alice Chung said she has no knowledge of such situation and asked when it happened. When told that she had replied a letter to the mother of the boy on the pork issue, Chung said she is not allow to talk to any press as it is a directive from the education department.

When asked on the matter, she said she has no comment. When asked if a parent wants to know the condition of the regulation on the food, Chung said there was never any regulation that disallow the children to bring pork to school. “Anyone can bring whatever food they want,” she added.

Below is the election result for 1999.

BAHAGIAN PILIHAN RAYA : P.188-KAPIT

NAMA CALON : NOR AZMAN BIN ABDULLAH @ BAGINDA AK MINDA KEADILAN 843 HD
RICHARD NUJONG AK ABIT BEBAS 1,141 HD
ALEXANDER NANTA LINGGI BN 12,157 MNG

JUMLAH PEMILIH : 0
KERTAS UNDI DITOLAK : 227
KERTAS UNDI DIKELUARKAN : 14,422
KERTAS UNDI TIDAK DIKEMBALIKAN : 54
PERATUSAN PENGUNDIAN : 65.75%
MAJORITI : 11,016

2001, at N.24 – ENGKILILI - NORAZMAN ABDULLAH @BEGINDA KEADILAN 173 HD
TOH HENG SAN BN 3,485 MNG
JOHNICAL RAYONG NGIPA BEBAS 2,777

JUMLAH PEMILIH : 9,187
KERTAS UNDI DITOLAK : 72
KERTAS UNDI DIKELUARKAN : 6,512
KERTAS UNDI TIDAK DIKEMBALIKAN : 5
PERATUSAN PENGUNDIAN : 70.88%
MAJORITI : 708

No comments: