04 March 2010

FI SABILUNA-INILAH CARA KU


FI SABILUNA-INILAH CARAKU


Kini

tiba masanya

tirai keimanan

direntangkan

menjadi pembatasan


Sahabat dan taulan

aku pertegaskan

ku tetap pertahan

aqidah dan kebenaran

tanpa malu dan segan

walau berseorangan


Penjara duka telah ku lalui

keriangan pernah kutempuhi

pelbagai corak kehidupan diwarnai

dan lebih dari itu

aku melaluinya

fi sabiuna-dengan cara ku


Sekelumit kekesalan?

memang kedapatan

namun tidak ku ratapkan

tiada hibaan


Ku jalani kehidupan itu

fi sabiluna-menurut cara ku

ku lakukan apa yang perlu

tanpa sedikit keraguan

tetapi dengan keikhlasan


Ada tikanya

kalian mungkin merasakan

aku agak kelampauan

bertindak dengan ketegasan

namun selagi ada sandaran Al Quran

dan sunnah Nabi junjungan

aku tetap perjuangkan

istiqomahkan pendirian

fi sabiluna-dengan cara ku


Tawa dan tangis

pernah memenuhi

dunia perjuanganku

pernah ku ketakutan

pernah ku kekhuatiran

namun melihat putaran kehidupan

walau sukar dilalui

namun seronok dikisahi


Kini

dicelah debuan perjuangan

kegelapan harapan

kulihat cahaya masadepan

yang sangat bergemerlapan

janji mutma'innah, suatu ketenangan


Apalah nilai seorang insan

jika tiada jiwa perjuangan

tanpa kekentalan iman

ma'ruf yang tidak ditegakkan

kemungkaran yang diperjubahkan

tunduk sembah kepada keduniaan

maruahnya hanya saperti buih dilautan


Sirah perjuangan

membukti paparan

aku berusaha tidak tunduk

kepada telunjuk kefir'aunan

malah ku hadapi iblis syaitan

dengan keyakinan

fi sabiluna-dengan cara ku


Aku bukan Muslim terbaik

namun kuberikan yang terbaik

untuk Islam dan iman

fi sabiluna-dengan caraku


Dan inilah fi sabiluna

cara perjuangan ku



Zulkifli Bin Noordin

Jumaat

19 Rabi'ul Awal 1431

05 Mac 2010

17 comments:

Wak Long Man said...

Salam sejahtera YB Zulkifli

Alhamdulillah ....
Inilah pemimpin yang memperjuangkan Islam yang sebenar2nya Islam . Melalui sajak ini , membangkitkan semangat saya utk terus menhayati hakikat Kalimah Tauhid. Tahniah ...
Kami yang mencari kebenaran dlm kata-kata benar akan terus kental hakikat Kalimah Tauhid

Makmal Komputer SK Ceneh Baru ditubuhkan pada 2005 di sebuah blok khasnya sendiri. Terdapat lebih 40 buah komputer yang ditempatkan di 2 bilik berasingan. said...

Allahu Rabbuna!
Allah! Allah!
Allahu Ghayatuna!
Allahu Akbar!

Allahu Akbar!
Allahu Akbar!
Allahu Akbar!

Syukur dapat menghadapmu Ya Rabbi, sujud padaMu Ya Allah di hari Jumaat yang mulia ini.

nada rakyat said...

cari jalan terbaik selesai masalah.cuma 1,jgn khianati mandat rakyat...

Abi Qalam said...

Salam,

Semoga Allah memudahkan urusan kita YB.. Kita nak cari redho Allah dan RasulNya, bukan populariti dunia..

DukeOfUMNO said...

Salam bro...

Tak jadi ke buat sidang akhbar yesterday sebelum masuk sidang j/kuasa disiplin tu? sabar bro...

Tapi ana setuju dgn pendekatan anta yg tidak mahu dibicarakan oleh non-muslim di atas isu agama..

keep up the stand bro...matlamat tidak menghalalkan cara..right?

ag said...

zul, you one confused person

alley vava?? said...

InsyaAllah YB, Allah akan bersama dengan orang yang membantu Nya.
Teruskn perjuangan YB.
Saya mungkin bukan orang dari parti yang sama tapi secara jujurnya memang kagum dan akan sentiasa menyokong tindakan YB.
Yakinlah dengan Allah. InsyaAllah akan dipermudahkan segala urusan.

CgLyn said...

Semoga usaha YB diberkati Allah, Insya-Allah.

faziz ar said...

salam sdr zul
perdalamilah ilmu islam secara total
buang keegoan dan sikap self-centered
jangan melatah seolah kita sahaja yang benar
bergerak secara sendirian dalam perjuangan mungkin menemui jalan yang sesat
disebaliknya perjuangan harus bersama jemaah..
belajarlah bertolak ansur dalam jemaah..
islam perlu diperjuangkan secara kaedah saintifik
melihat kesan tindakan kita pada jemaah..
melainkan kalau kita sengaja untuk menghancurkan jemaah itu...
itulah kemunafikan namanya...
bahawa rasul menanamkan roh islam secara halus dan lama...dia tidak menentang terus dengan kasar dan menghukum terutama pada perkara-perkara yang furuk...carilah penyelesaian dulu secara jemaah..dengarlah hujah orang lain..bahawa kita tidak sempurna pada semua begitu juga orang lain...kita manusia memerlukan antara satu dengan yang lain...bagi menampung kekurangan...insaflah barangkali kesedaran kita ini tersilap...muhasabahlah..rujuklah ilmuan yang tersohor...dan ilmu perlu berguru...
dari sudut politik, saya melihat apa yang berlaku seolah satu gerombolan yang terancang oleh puak munafik untuk melumpuhkan perjuangan perubahan...dengan serangan secara besar-besaran ketika DSAI sedang menghadapi kesulitan dengan kes Fitnah di mahkamah..soalnya kalaunak menyuarakan perkara furuk mengapa sekarang? Saya melihat kesamsengan puak yang satu lagi begitu ketara dengan menguasai segala jentera baik secara haram atau halal...pada mereka semuanya halal..
kerajaan selangor tiada hak mengodit akaun YBK ..sementara Dato'pa dan geng ada hak untuk mengagihkan wang ihsan di kelantan...saya begitu celaru dengan pengertian hak itu...

DEVOTEE said...

fi sabilina

Excel Bindery said...

fi sabilina ler....rosak bahasa ler YB...

Excel Bindery said...

kalau 'inilah caraku/jalanku' = haza sabili

Panglima Perang Cyber said...

menarik sekali sajak Tuan..saya rasa ia petanda tuan akan meninggalkan pkr serta merta.

saya doakan dari dulu lagi tinggalkan saja anwar ibrahim dan pkr.

tuan boleh lakukannya.

salam.

ambo said...

fi sabilina yang btul kuttttt....

adam said...

Rujuk sejarah Singapura, tahun 64, isu pertelingkahan kaum, botol dibaling ke arah org Melayu ketika perarakan Maulidur Rasul ..org melayu dipersalahkan ..oleh macai Lim kUAN Yew no 1 - Othman Wok.. Tahun 2002, Singapura haramkan pemakain tudung utk peljar sekolah rendah atas alasan integrasi kaum- Apa kata orang melayu? Mufti Singapura Isa Semait kata " Takpa lah belum baligh lagi, nanti kita rugi , tahap pendidikan Sigapura terbaik di dunia.."
Setiap kali terjadi apa2 yg merugikan org melayu/Islam, org melayu jugak yg mengiyakannya..Bila dah betul2 Pulau Pinang jadi carbon copy Singapura pun akan ade orang melayu jugak bertepuk tangan merestuinya .., rujuk Suparyop.

sehar said...

ape kate anwar?

pirate's crackerx said...

allahu akhbar~ sy menyokong yb ZN~