31 January 2010

ALLAH HU AHAD


( Kalimah ALLAH yang berbentuk syirik dan kufur )
Salam 2 all.
Berikut adalah artikel yang disiarkan oleh Berita Minggu bertarikh hari ini Ahad 15 Safar 1431/ 31 Januari 2010 diruangan Kolum Penulis Tamu mukasurat 29, dimana saya mengupas isu penyalahgunaan kalimah ALLAH oleh segelintir Kristian dan jawapan saya terhadap point-point yang dikemukakan oleh penyokong-penyokong Kristian ini. Moga ada menafaatnya.

Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Ahad
15 Safar 1431
31 Januari 2010

############################################################

ALLAH HU AHAD

Muqaddimah

Dan mereka (Kristian & Yahudi) berkata Tuhan Yang Maha Pemurah Mempunyai anak. Sesungguhnya mereka telah mendatangkan sesuatu yang sangat mungkar. Hampir-hampir langit pecah kerana ucapan itu, dan bumi terbelah, dan gunung ganang runtuh, kerana mereka mendakwa ALLAH Yang Maha Pemurah mempunyai anak. Dan tidak layak bagi ALLAH Tuhan Yang Maha Pemurah mempunyai anak”. (Surah Maryam:88-92)

Begitulah serius amaran ALLAH kepada manusia yang mendakwa ALLAH mempunyai anak. Dan kita tidak lupa peristiwa tsunami yang berlaku pada hari Krismas 25 Disember 2004, apabila bumi didasar lautan terbelah, dan ombak menggunung sehingga ratusan ribu nyawa terkorban; dihari mereka merayakan perayaan memperingati kelahiran Jesus yang didakwa anak ALLAH.

Bagi pihak Kristian dan penyokong mereka, ini isu istilah, bagi kita ianya adalah isu aqidah. Bagi mereka ini persoalan bahasa, bagi kita ianya isu agama. Bagi mereka ini perbezaan terminologi, bagi kita ianya perkara tauhid.

Apakah kita tidak menyedari bahawa bila pihak Kristian tersebut mahu menggunakan nama ALLAH, mereka menyebutnya dalam bentuk Allah itu triniti: Tuhan Bapak, Tuhan Anak & Roh Suci! Ini adalah fahaman syirik lagi kufur dari sudut aqidah Islam. Semua 25 Rasul dan 124,000 Nabi dihantar kepada manusia hanya dengan satu mesej yang jelas - sembahlah ALLAH yang Satu.

Sudah lama menggunakan nama ALLAH!

Mereka mendakwa kononnya mereka telah menggunakan nama ALLAH sebagai ganti nama God ratusan tahun. Maka mereka berhak menggunakannya sekarang. Semasa Nabi Muhammad di utus sebagai Rasul, nama ALLAH sudahpun digunakan. Nabi bukan pencipta nama ALLAH, sebaliknya ianya sudah ujud sejak azali lagi.

Maka Nabi Muhammad menyeru manusia supaya marilah menyembah ALLAH. Maka Yahudi menyatakan memang kami bertuhankan ALLAH, tetapi Ia punya anak bernama ‘Uzair. Kristian pula berkata, memang kami mempertuhankan ALLAH, tetapi ALLAH punya anak ‘Isa Al Masih (Jesus). Musyrikin Makkah juga berkata memang tuhan mereka ALLAH, tetapi punya sekutu Latta & ‘Uzza.

Maka mereka bertanya kepada Nabi, siapa ALLAH yang engkau seru kami menyembahnya. Nabi tidak menjawab berdasarkan aqal, tetapi ALLAH menjawabnya dengan berfirman “Qul..huwallah hu Ahad”. Tegaskan bahawa yang dikata ALLAH itu Satu.

Kita tidak pernah mendengar dalam sirah Nabawi bahawa Nabi membenarkan ALLAH dipersekutu dan disyirikkan. Sebagaimana Saidina Ja’afar ibni Abi Tolib Attayar menegaskan semasa berdepan dengan Maharaja Najasyi, Raja Habsyah yang beragama Kristian dalam peristiwa hijrah pertama. Walaupun sahabat Nabi datang untuk meminta perlindungan dan bantuan Maharaja Najasyi ini, tetapi bila berdepan dengan persoalan aqidah, bila ditanya oleh Maharaja Najasyi apakah kamu tidak mempercayai Al Masih (Jesus) itu anak ALLAH, Saidina Ja’afar tegas membaca Surah Maryam, dan menyatakan bahawa ‘Isa Al Masih adalah Nabi utusan ALLAH, bukannya anak ALLAH!

Tugas dan tanggungjawab kita umat Islam apabila mendengar bahawa ada segelintir manusia telah menyalahguna nama ALLAH dalam bentuk syirik dan kufur bukan dengan mendorong, menyokong atau meredhai mereka terus mensyirik dan mengkufurkan ALLAH, tetapi perbetulkan kembali aqidah mereka dengan dakwah; sebagaimana yang dibuat oleh Rasulullah saw dan para sahabat Baginda. Dan itulah risalah semua para Rasul dan Nabi, iaitu menyerus manusia kepada menyembah ALLAH yang Satu!

ALLAH bukan milik ekslusif umat Islam

Ada dikalangan mereka mendakwa nama ALLAH bukan milik ekslusif umat Islam, tetapi milik semua manusia kerana ALLAH itu robbul ‘alamin - Tuhan seluruh ‘alam. Maka semua orang berhak menggunakan nama ALLAH.

Saya menegaskan bahawa tiada siapa boleh menuntut hak dan pemilikan nama ALLAH. Kerana nama ALLAH ada pemiliknya, iaitu ALLAH sendiri. Dia yang memiliki nama itu, dan Dia menamakan diriNya dengan nama ALLAH. Dan sebagai pemilik nama itu, Dia telah memberi penegasan apa maksud nama ALLAH saperti yang disebut didalam Surah Al Ikhlas, “Katakan bahawa ALLAH itu Satu, kepadaNyalah bergantung segala sesuatu, Dia tidak beranak dan tidak diperanakkan, Dia tidak setaraf dengan sesiapa pun”.

Maknanya ALLAH telah pun menjelaskan apa maksud nama ALLAH. Dan itu hak Dia kerana Dia pemilik nama itu. Siapa kita untuk menyatakan tidak, apatah lagi mengubah makna nama itu kepada selain daripada ALLAH Yang Satu!

ALLAH dalam bentuk rububiyah dan uluhiyah

Mereka juga mendakwa ALLAH yang membenarkan kafir menggunakan nama ALLAH. Mereka rujuk kepada surah Al Ankabut: 63 dan surah Az Zukhruf : 67, dimana ALLAH berfriman kepada Nabi, “kalau kamu bertanya keda kafir-kafir itu siapa yang mencipta mereka, siapa yang menumbuhkan tumbuh-tumbuhan, maka nescaya mereka menjawab ALLAH”. Berdasarkan ayat-ayat ini, mereka mendakwa ALLAH beri kebenaran untuk mereka menggunakan nama ALLAH.

Mendiang Tan Sri Lim Goh Tong, seorang penganut agama Budha pernah berkata semasa ditanya komen beliau mengapa tanah di Genting boleh runtuh, mendiang Tan Sri menyatakan, “ini Tuhan ALLAH punya kerja!”. Kalau kita tanya mendiang Tan Sri, apakah maksud ALLAH itu tuhan Budhanya, sudah tentu dia akan menjawab bukan, itu Tuhan ALLAH lebih besar daripada patung Budha. Dia mengaku Tuhan lebih besar dari Budha yang berkuasa meruntuhkan tanah di Genting, tetapi dia tetap menyembah Budha.

Pengakuan oleh kafir bahawa ALLAH Maha Pencipta, Maha Peruntuh, Maha Penumbuh, Yang menghidupkan, Yang membinasakan, Yang mematikan dan lain-lain disebut sebagai pengakuan ALLAH dalam bentu rububiyah, iaitu ALLAH dalam bentuk sifat. Tetapi dalam bentuk uluhiyyah, dalam bentuk I’tiqad, kafir-kafir ini masih menyembah berhala, patung dan lain-lain. Itulah maksud ayat tersebut, bukan bermaksud mereka boleh menggunakan nama ALLAH sebagai Tuhan mereka.
Sebab itu kita tidak ambil kisah apabila Tan Sri Lim Goh Tong menggunakan perkataan ALLAH, kerana beliau menggunakannya dalam bentuk rububiyah. Sebab itu kita juga tidak berasa terseinggung apabila kaum punjabi juga menggunakan nama ALLAH, kerana mereka juga menggunakannya dalam bentuk rububiyah. Kalau kaum kristian ini menggunakan nama ALLAH dalam bentuk rububiyah, mengakui bahawa ALLAH Maha Pencipta, Maha Mendengar, Maha Melihat, Yang Menumbuhkan, Yang Meruntuhkan, Yang Menghidupkan, Yang Mematikan dan banyak lagi sifat ALLAH, sudah tentu kita Muslim tidak marah. Tetapi apabila mereka mahu menggunakannya dalam bentuk uluhiyyah, dalam bentuk i'tiqad, bahawa ALLAH punya anak, ALLAH punya sekutu, maka itu menyentuh aqidah kita dan kita akan tentang habis-habisan!! Kita tidak akan berkompromi walau seinci!!

Kristian ‘arab pun mengguna nama ALLAH

Golongan penyokong Kristian ini mendakwa orang Kristian ‘arab pun menggunakan nama ALLAH sebagai nama Tuhan. Saya menegaskan bahawa dalam bahasa ‘arab, memang mereka hanya tahu perkataan Tuhan itu adalah ALLAH. Tidak ada ganti lain bagi perkataan God melainkan ALLAH. Ini kerana memang sejak Nabi Adam hinggalah ke zaman Nabi Muhammad, masyarakat ‘arab hanya tahu nama ALLAH sebagai Tuhan.

Malahan kaum Yahudi dan Kristian memang asal agama mereka pun mempertuhankan ALLAH yang Satu. Itu yang mereka faham. Malahan ada dikalangan Kristian ‘arab yang koptik (orthodox) sehingga kini tidak mengakui ‘Isa anak ALLAH, bagi mereka ‘Isa adalah Nabi. Cuma mereka berbeza dengan Islam kerana menolak kenabian Rasulullah saw.

Tidak semestinya orang ‘arab Kristian menggunakannya maka kristian di Malaysia juga boleh menggunakannya. Dari segi prinsip ‘uruf al balad, pemahaman perkataan itu adalah berbeza menurut masyarakat yang menggunakannya. Contohnya kalau kita ke Jakarta, kita akan dengar orang disana menggunakan perkataan “butuh” – “Saya membutuhkan bapak!”. Bagi kita orang Melayu disini sudah tentu terkejut, kerana itu perkataan carut bagi kita; tetapi bagi masyarakat sana, perkataan itu bermakna “saya memerlukan bapak”.

Maka tidak bermakna perkataan itu telah digunakan beribu tahun oleh bangsa Indonesia, maka kita disini pun mahu menggunakannya dalam bentuk yang sama. Cuba kita berjumpa seseorang di pasar borong Selayang, dan berkata ‘kakak, saya membutuhkan engkau”; saya pasti pelempang akan naik ke muka kita. Kerana ‘uruf al balad, kefahaman masyarakat setempat bagi perkataan itu berbeza bagi Indonesia dan Malaysia.

Begitulah nama ALLAH, bagi masyarakat ‘arab ianya dari segi istilah bahasa membawa makna tuhan, tetapi bagi kita di Malaysia ia membawa makna Tuhan yang khusus, Tuhan yang Satu yang kita sembah.

Satu agenda halus

Kekadang kalau kita membaca ruangan obituari dalam akhbar (Koran) di Indonesia, akan tercatat disitu “kita mengucapkan takziah atas pemergian Almarhum Paulus yang kembali ke rahmat ALLAH, moga beliau diberi keampunan dan dimasukkan ke dalam syurga. Majlis selawat untuk almarhum akan diadakan di rumah ALLAH Jalan Surabaya jam delapan malam”.

Masalahnya Almarhum Paulus itu adalah kristian!!

Kalau ditanya gadis-gadis Melayu di Indonesia, apa mereka tidak rasa janggal berpacaran dengan jejaka Kristian, mereka akan menjawab, ‘apa-apaan dong, si Paulus itu kan tuhannya ALLAH, dia juga mau masuk surga macam saya, apa bezanya dong!!”. Maka kita tidak kehairanan melihat suaminya kristian, isterinya Islam, dan anaknya hindu. Masyarakat yang sudah cacamerba, habis dirojakkan.

Apakah pernah kita bertanya satu soalan yang sangat asas, tanyalah kepada kristian disini yang beriya-iya mahu mengguna nama ALLAH sebagai nama tuhan mereka, apakah sebenarnya tuhan kamu. Bukankah kepercayaan kamu adalah kepada Jesus, tuhan yang menjelmakan dirinya dalam bentuk anaknya dengan tiupan roh suci. Mengapa nama tuhan kamu Jesus dalam bahasa Inggeris dan lain-lain, tetapi untuk bahasa Melayu, tulisan versi Melayu, dihadapan orang melayu, nama tuhan kamu tiba-tiba bertukar menjadi ALLAH! Tidakkah ini suatu kepelikan?

Sedangkan Reverend Albert Mohler, seorang paderi kanan kristian di Amerika, menolak cadangan oleh Paderi Tiny Muskin dari Belanda yang mencadangkan supaya nama ALLAH diguna sebagai gantinama tuhan. Dan cadangan Paderi Tiny Muskin menerima bantahan besar-besaran oleh masyrakat Euro-Amerika. Tetapi mengapa di Malaysia ini kristian berkeras mahu mengguna nama ALLAH sebagai gantinama tuhan? Sudah tentu ada udang dibalik batu, ada agenda halus yang sedang disusun. Mereka berjaya melakukannya di Indonesia, mereka sedang cuba melakukannya di Malaysia.

Apakah nanti suatu hari mereka akan menuntut, atas nama hak asasi kemanusiaan, supaya Surah Al Ikhlas tidak lagi dibaca, kerana mngguris perasaan kaum kristian yang mempercayai tuhan ada anak, sedangkan surah itu menegaskan Tuah itu Satu!!

Fitnah keimanan yang melanda

Rasulullah saw pernah bersabda, “bersegeralah kamu pada melakukan ‘amalan soleh, kerana akan suatu masa nanti kamu akan didatangi suatu fitnah keimanan, fitnah yang datang saperti kepingan malam, kamu ntidak akan nampak kedatangannya”.

Apakah fitnah itu ya Rasulullah, tanya para sahabat. “Kamu Islam waktu pagi, kamu kafir waktu petang, kamu Islam waktu petang, kamu kafir waktu pagi!”.

Inilah fitnah yang sedang melanda umat Islam hari ini. Didalam masjid, kerana dia berjanggut serban, kerana dia selalu bertakbir kuat, maka dia manjadi imam. Lalu dibacanya surah Al Ikhlas, “Katakanlah ALLAH itu Satu, kepadaNya bergantung segala sesuatu, Dia tidak beranak dan tidak diperanakkan, Dia tidak setaraf dengan sesiapa pun”.

Namun orang yang sama, sebaik sahaja keluar daripada masjid, berdiri diatas pentas politik, dia petah berpidato, “saudara-saudara, adalah hak rakan Kristian kita untuk menggunakan nama ALLAH, sebagai Tuhan Bapak, Tuhan yang punya Anak, dan Tuhan yang bersekutu dengan Roh Suci. Kita sepatutnya menyokong dan mendokong tuntutan rakan Kristian kita ini, kita wajib memperjuangkan hak perlembagaan mereka! Takbir..takbir..takbir!!”.

Didalam masjid ALLAH itu Satu, diatas pentas politik ALLAH itu punya anak punya sekutu. Mengapa ada dikalangan kita sanggup menjadi ular lidah bercabang dua?

Para sahabat bertanya, “ya Rasulullah, bagaimana mungkin boleh jadi fitnah keimanan sebegitu dahsyat kepada umat islam?”. Jawab Rasulullah, ‘hubbud dunnya, wakarohyatul maut!”. Mereka terlalu sayangkan dunia, mereka takut mati!

Inilah yang terjadi kepada umat Islam hari ini. Mereka terlalu sayangkan jawatan, cintakan kedudukan, gilakan habuan, mereka mengejar ayat-kerusi, bukan Ayatul Kursi (Al Baqarah: 255), tetapi kerusi empuk Yang Berhormat, kerusi empok Ahli Parlimen, kerusi empuk ADUN, kerusi empuk kekuasaan, kemakmuran, kekayaan dan kedudukan. Dan mereka takut sangat kedudukan, jawatan dan habuan itu mati, mereka takut kalah di peti undi. Mereka menjadi penyembah demokrasi, mereka nyahkan keagungan Ilahi.

Semoga ALLAH memberikan kita petunjuk dan hidayahNya, dan memelihara keimanan kita, dan memberikan kita kekuatan dan istiqomah untuk berjuang mempertahankan risalah tauhid yang suci ini, insyallah.

Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin

84 comments:

hafiz said...

Benar saudara..
ini bukan isu politik,
bukan isu bahasa..ini isu Akidah
semua umat Islam khususnya dimalaysia. semoga Allah merahmati perjuangan saudara..

ariff55 said...

TG Haron Din "sesiapa yang menyokong boleh membawa kepada kufur"

syirik adalah kezaliman yang teramat bahaya

bersama cegah kemungkaran

http://www.article11.org/
http://www.myislamnetwork.net/
http://www.myislamnetwork.net/http://shamsuddinmoner.blogspot.com/2008/11/hapuskan-keistimewaan-islam-di-malaysia.html
http://islamlib.com/

bersama amar ma'ruf

ironseven said...

ye ke org yg baca surah al-ikhlas tu lepas solat dia pi kata allah bapak segala tuhan? tu dah masuk isu uluhiyah, isu aqidah. adapon kata ulama kaum kafir tak tersabit dgn dosa sbgmana umat islam sbb dia mmg dah kapiaq.

ulama' muktabar pon kata NAMA allah buleh dipakai oleh kristian kalau depa nak pakai. surah al-ikhlas tu nak mengingatkan manusia yg allah tu ESA. kalau kristian guna nama allah tapi sbg bapak, itu dah masok kategori lain. kalau aqidah kristian sama mcm islam maka dah tentu dia dan jadi muslim, bukan kapiaq dah..

kalau le betol tak buleh pakai maka ulama sedunia akan buat fatwa selain dari islam tak buleh pakai NAMA allah. ni di malaysia je yang kecoh. bab hukum islam takmau kecoh la pulak...

allah tuhan sekelian alam termasok pada kristian dan buddha pon. kalau kristian pakai nama allah tapi dia menyekutukan allah, maka allah dan menjanjikan balasan utk itu kpd org2 kafir. tapi kalau org islam guna nama allah dan percaya allah ada anak, maka telah ada hukum syirik pd umat islam kerna itu telah melibatkan aqidah!

umat islam jadi murtad (ramai, kata mufti perak) bukan sbb kristian guna nama allah tu. tapi sbb tak ada apa2 yg kerajaan dan pihak berkenaan buat utk mensyiarkan islam.....

wallahua'lam

shahimah said...

I got to hand it to you YB for putting it all in perspective. If only the rest of Malaysians would read and understand and not to judge, then we wouldn't have this sort of racial rift nonsense going on. Sad really. First they questioned the Bumip status, then they challenged our Sultan and not they are playing with the sanctity of Allah's name. These people dodge all rationale all in the name of extreme hatred towards us I guess.

hafiz said...

Membenarkan Orang lain selain dari umat islam menggunakan Allah adalah Kufur..-Dato Harun Din

Berhati2 lah saudara2
jangan kerana politik..
kita tergolong dari golongan2 kufur

wallahualam

harunn said...

Salam Yb Zul

Terima kasiah kerana menyiarkan artikel ini

Ini memanbahkan lagi pengetahuan kita

Tapi saya percaya , firaun2 dari pakatan tak kira dari pas atau pkr tak akan terima artikel ini

mereka lebih percaya kepada petualang mereka

Malah petualang pernah berkata Allah untuk semua , cuma cara menyembahnya saja berlaianan

bagi firaun2 ni , petualang tu adalah tuhan poltik meraka , mereka terlalu fanataik

Mohd Hishamuddin bin Mansor said...

Dulu kongsi raya...esok kongsi Allah. Apalah nak jadi orang Islam kat Malaysia...

Pendekar said...

salam Yb Zul ...


Qul huwallah hu ahad
Allah hud somad
lamyalid walam u lat
walam yakul lahu kufuan ahad
(sila baca dalam bahasa arab )

firaun2 dari pakatan tak kira dari pas atau pkr sila sedarkan diri ...

bukan untuk hari ini...
untuk hari depan .....
Jangan sampai hari depan anak-anak tidak dapat membezakan antara
masjid dan gereja....

Pendekar said...

salam Yb Zul ...


Qul huwallah hu ahad
Allah hud somad
lamyalid walam u lat
walam yakul lahu kufuan ahad
(sila baca dalam bahasa arab )

firaun2 dari pakatan tak kira dari pas atau pkr sila sedarkan diri ...

bukan untuk hari ini...
untuk hari depan .....
Jangan sampai hari depan.. anak-anak tidak dapat membezakan antara
masjid dan gereja....

Syed said...

a'kum saudara zulkifli,

saya sdh lama menjadi pengujung tetap blog anda,bkn menjadi kebiasaan saya utk melayari blog adun PKR kerana saya harus akui saya adalah ahli UMNO. tetapi saya kagum dgn pandangan2 saudara zulkifli dlm blog ini, saudara tdk takut menghantam kerajaan atau pun rkn2 saudara dlm pakatan, demi utk menegakkan kebenaran. keberanian saudara mempertahankan isu2 yg melibatkan akidah islam adalah sgt dikagumi. malah tidak malu saya katakn, jika sudara bertanding d kwsan saya saya mungkin tidak akn mengundi calon dr UMNO. walaupun kita berlainan pandangan politik, tapi soal agama islam tidak harus kita kompromi. jgn kita taksub dgn menang dlm peti undi sehingga sanggup mengadaikan maruah agama. itulah yg berlaku dgn segelintir ahli politik sekarang, terutama sekali dr parti PAS yg biasanya menjadi pejuang islam. syabas saudara, jgn takut menegakkan apa yg benar, insyallah Allah akan membawa anda ke jln kemenangan.

Tuan Syed

Panglima Hikayat said...

Buku kecil "Jalan Menuju Allah" ini lah yang saya juga pernah jumpa pada tahun 2000 sekitar Gombak. Memang hairan membacanya, di depan tertulis Allah, gambarnya ada lukisan mirip Jesus yang biasa dilukiskan oleh Kristen, di dalamnya kisah Yesus.

Sekali lagi diajak masyarakat menghayati sungguh-sungguh Surah Al-Ikhlas yang dibaca tiap kali solat.

sudirumusibarat said...

Kepada yang masih berputar menterjemah kalimah sisi-sisi yang berbeza

Asal nama asmanya ALLAH
Ia adalah
Zat WajibulWujud
Sifatnya pun sifat Zat
Asmanya pun asma Zat
Afaatnya pun afaal Zat
Ertinya Esa Zat: Allah Yang Esa

Dan selepas makhluknya dijadikan/diwujudkan / dizahirkan
IA memperkenalkan namanya ALLAH itu lah jua untuk sesiapa saja sampai bila-bila
samaada makhluknya itu ingkar atau taat.
Lain-lain nama atau tuhan-tuhan (yang dinama dan disifat bermacam-macam ) adalah anggapan-anggapan /tafsiran /.kemampuan ilmu manusia saja yang jauh dari kebenaran.
Demikian juga nama ALLAH yang disifat bermacam-macam( yang tak layak bagi-Nya) adalah anggapan-anggapan/tafsiran /kemampuan ilmu manusia saja yang jauh dari kebenaran.
Mahasuci Allah dari segala sifat kekurangan. Segala kekurangan disandarkan kepada makhluknya .Manusia sendirilah yang rugi kerana kesesatan dan tidak menemukan kebenaran dalam menuju kepada Maha Pencipta. Allah tetap Esa biarpun manusia yang beragama menyekutukannya.

Melayu Islam Malaysia adalah satu titik yang amat halus jika dibandingkan dengan Semestaraya dan makhluk ciptaan-Nya yang tidak terhitung angka dan tak tersebut oleh huruf dan kalimat serta tak tertangkap oleh makna-makna ,lambang/kod/simbol yang Maha Rahsia .Hanya sedikit ilmu diwariskan-Nya dari ilmu-Nya yang Maha Sempurna dan Maha Agung.
Allah memperkenalkan namanya untuk semua.
kenapa kita cuba membataskannya.
Kenapa kita campurtangan / bersekutu dalam menentukan hakmilik terpelihara “ALLAH” untuk siapa ,sedangkan dalam Al Quran sendiri telah termaktub.



Pengikut laporan dr blog tertentu/komen tertentu YB Zul tidak menunjukkan perkhidmatan yang baik di KBB P18.Itu tuan perlu jawab.Atau itu tak penting. Cuma Isu kecil .Tak menonjol.Tuan lebih suka isu yang besar2 !di KLMY

Baiklah cadangan saya,

“Untukmulah agamamu dan untukkulah agamaku” Al Kafirun : 6


Sekiranya YB Zul berani dan nak jadi jaguh no.1 dlm Isu kalimah ALLAH,pergilah berdakwah di Gereja2/Hadapan penganut Kristian menyatakan pegangan tuan dan ajak mereka masuk Islam.Tak perlu berceramah di Pej/Surau dan Masjid yang mejoriti orang Islam(yang ni bagi ke Ustaz 2 lain yg bukan jaguh.Negara kita tak kurang dgn Ustaz untuk tazkirah )

Orang yang BERANI spt YB,barangkali Allah pilih untuk berdakwah kepada mereka yang masih di tahap Rububiyah.Jangan saman @ dakwa tetapi DAKWAH. Saya yakin Orang Islam Malaysia akan setuju kalau YB dilantik sbg Pendakwah kpd Kaum Kristian Malaysia.Sanggupkah YB?Daripada menulis dlm Blog saja.Mereka tak bacapun.Yang baca hanya orang2 kita .Lepas tu berbalah sesama sendiri macam berbalah fasal telur @ ayam mana yg dulu!

Jika YB berjaya YB akan Disanjung di langit dan di bumi !itupun kalau IKHLAS.

InsanMarhaen said...

Assalaamualaikum,...

Artikel YB kali ini ada sikit2 betulnya...walaupun ada kejanggalan persepsi

YANG PALING UTAMA kalau hendak memperjuangkan Islam WAJIB mengikut cara Islam, ajaran Islam. Ertinya mesti berlandaskan Al-Quran dan as-Sunnah dan jangan pandai-pandai berijtihad tidak tentu pasal.

Bagi saya tidak ada sebarang point pun yang relevan YB utarakan menunjukkan bahawa kita orang Islam mesti melarang orang bukan Islam menggunakan kalimah Allah, tidak ada, tiada Nas sama sekali. Malah sila buktikan dari segi Sirah Nabawiyah mahupun sejarah sejak 1400 tahun lalu kalau ada mana-mana khalifah Islam maupun ulamak-ulamak mengharamkan orang Kristian menggunakan kalimah 'Allah' sedangkan kita maklum Kristian mensyirikkan Allah sejak beribu tahun lagi.

Memang sebagai orang Islam, kita sama sekali tidak boleh meredai kesyirikan yang orang kafir lakukan terhadap Allah. Tetapi bukan ertinya kita boleh mengharamkan mereka menggunakan kalimah 'Allah'. Cuma dari sudut fekahnya dan urus tadbir demi menjaga kemashalatan umat kita boleh atau diharuskan menghalang orang bukan Islam menggunakan kalimah 'Allah'. INGAT! ada 2 perkara berbeza, dari segi Prinsip Islam, kita tidak pernah disuruh oleh ajaran Islam mengharamkan musyrikin dari menggunakan kalimah 'Allah' tapi demi kemashalatan ummat kita diharuskan menghalang.

Adalah amat berbahaya dari segi aqidah Islam apabila menjadikan fatwa semasa sebagai ajaran asas Islam. Sebagai anomali, umpamanya sekiranya minum susu memudaratkan kita, maka minum susu itu menjadi haram. Tetapi tidak pula kita boleh menfatwakan secara umum bahawa susu itu haram. (...bersambung)

InsanMarhaen said...

..sambungan)

Ketegasan YB yang berniat mempertahankan Islam amat disanjungi. Tetapi amatlah dirisaukan YB menyuburkan kekeliruan aqidah orang Islam di Malaysia khususnya orang Melayu Islam ini secara tidak sedar. Sedarkah YB, ramai orang Melayu Islam ini berittiqad bahawa tuhan orang Islam adalah Allah sedangkan tuhan orang kafir bukan Allah. Mereka menyangka seolah-olah selain Allah ada lagi tuhan lain dikhaskan untuk orang bukan Islam. Malah ada yang berhujah cara janggal, "Nama Allah untuk tuhan kami jer, tuhan korang gunalah nama lain..". Mungkin juga terjemahan azan dicorong tv yang janggal, "Tiada tuhan yang layak disembah melainkan Allah" juga mengelirukan setengah-tengah orang seolah-olah ada tuhan yang layak disembah dan ada tuhan yang tidak layak disembah. Bagi kita tuhan cuma satu dan tunggal.

Sepatutnya dalam menyaingi taktik dakyah Kristian, kita mengambil tindakan berdakwah dan berhujah. Itulah yang diajar sunnah nabi. Janganlah kita membuatkan tindakan seperti pihak yang lemah dari segi intelektual tidak mampu berhujah. Bukankah kita yakin Islam adalah murni, indah, praktikal dari segi syariatnya dan aqidah yang benar lagi logik mengikut fitrah akal?. Jangan kita terlalu tutup pintu kononnya menghalang orang murtad tapi kita menutup pintu menghalang orang memasuki Islam. Marilah kita perkuatkan aqidah ummat ini. Saya sarankan YB penuhi tulisan YB dengan memperbetul dan memperkuat aqidah ummat daripada berebut kalimah 'Allah'.

Cuba kita fikirkan suatu perkara: Malaysia negara Islam, majoriti Islam diperintah oleh orang Islam, tapi bilangan orang yang memeluk Islam terlalu sedikit, sedangkan di Eropah dan di US, golongan saudara baru mencecah puluhan ribu setiap tahun...

Wassalam.

Arai said...

Allah telah mengingatkan kita tentang Yahudi dan nasrani yg takkan redho sehinggalah kita mengikut agama mereka...

Perkara ini semua org Islam maklum n jelas, dan sudah tentunya Nabi saw lebih dahulu maklum n jelas ttg agenda kuffar mengkufurkan muslim. Sekali lagi saya memohon YB merujuk kembali sirah Rasulullah apa yg rasulullah lakukan menghadapi golongan beriman trinity dan uzair anak Allah ini.

Ya mmg mereka mahu dan akan terus mengelirukan kita, sejak zaman rasulullah hingga la sekarang. Tapi mengapa kita tidak mengambil jalan rasulullah?

Pernah atau tidak YB sendri menerangkan tentang surah Al-Ikhlas kepada rakan2 YB yg non-muslim? (sekiranya YB berkawan dgn mereka). Apa usaha YB untuk menunjukkan kecantikan akidah tauhid Islam kepada mereka berbanding fahaman mereka tentang triniti?

Pernahkah Rasulullah mengherdik atau mengishtiharkan perang kepada Nasrani atau Yahudi kerana mereka menggunakan kalimah Allah?

YB perlu ingat,rakan2 YB dlm PR yg beragama Islam bukannya menyokong triniti atau berimankan triniti. Mereka berpandangan bahawa Islam tidak melarang nasrani dan yahudi menggunakan kalimah Allah (dan pendapat ini diguna pakai oleh hampir seluruh ulama' muktabar di dunia termasuk Sheikh Yusof Al-Qaradahawi)YB harus berhati2 dalam menuduh mereka kufur kerana menyokong kristian mengkufurkan Allah, kerana you put your akidah at stake bila menuduh seseorg muslim itu kufur..jadi jgn terlalu ghairah menghukum rakan2 lain sebagai Firaun dan kufur.

YB menggila menyerang penganut kristian kerana kekhuatiran YB mereka akan mendakyah muslim kepada murtad.. YB sepatutnya lebih menggila menyerang UMNO dan Kementerian Pelajaran yang gagal membentuk akidah anak2 muslim dan begitu rapuh dan bodoh sehingga terkeliru antara tauhid dan triniti.

Bijak sikit YB, kita tidak memaki hamun musuh kerana strategi mereka yg mungkin kita nampak lagi berjaya, yg patut kita lakukan ialah membetulkan strategi kita umat ISlam sndiri.. Pedulik apa pandangan kristian ttg Allah kerana mereka itu mmg kafir dan tempat mereka sah2 di neraka, yg YB kena fikir kenapa anak2 Melayu kita begitu dungu, bodoh dan bangang sehingga boleh terkeliru antara tauhid yg suci dgn trinity yg kufur. Susah sangat ke YB nak terangkan tauhid kepada rakan2 YB?

Minta maaf la YB, sy faham YB selalu handle kes murtad, so sentimen YB mmg kuat dlm isu ini, n YB patut melihat 'kebangangan' org yg murtad itu apa puncanya, dan di situ la YB patut push.

Tetapi saya selalu handle mengIslamkan golongan2 non-muslim di Malaysia ni and most of them were christian yg berpegang teguh pd triniti and tuhan itu Allah. kalau YB nak tau, tindakan YB ini sedikit sebanyak telah mengelirukan rakan-rakan non-muslim sy yg sedang dlm proses mendekatkan diri dgn Islam. Mereka tidak sangka Islam rupanya memaksa bahkan menghalang kepercayaan agama lain.. bahkan Allah yg selama ini mereka anggap tuhan telah disempitkan hanya untuk org Islam sahaja...

Kalau YB rasa tindakan YB menguntungkan Islam, sila fikir semula..

YB ada hak memperjuangkan apa yg YB rasakan betul, tapi tolonglah jangan menyusahkan kami yg sedang berusaha menarik golongan2 beriman triniti ini lebih dekat kpd Islam bahkan masuk Islam kerana keImanan mereka Allah itu tuhan mereka..bukan saya memandang remeh isu murtad, tp murtad berlaku bukan salah org kristian, tapi kesalahan pemerintah Islam kita sendri.. Pemerintah YB, sapa yg memerintah MAlaysia ni sejak merdeka? Takkan rakan2 YB dlm pakatan yg menjadi punca ramai yg murtad. Sila fikir YB..

Soberi Moin said...

YB Zul,

Berdakwahlah sepertimana orang yang berilmu dan janganlah berdakwah dengan meluahkan nafsu amarah. Contohilah sifat-sifat terpuji Rasulullah saw.

Apakah kerana orang Islam murtad kepada agama lain kita terus menyalahkan orang lain dengan sewenang-wenangnya tanpa melihat kelemahan kita sebagai orang Islam di Malaysia ini.

Perkara pokok disini ialah memp[erbaiki kepincangan kita umat Islam di Malaysia itu sendiri yang lupakan kebajikan kita sesama Islam. Apakah sistem pembahagian Zakat kita terpuji seperti zaman kegemilangan Islam dahulu?. Setiap pemimpin yang gah degan Melayu Islamnya hanya pandai mengisi tengkolok nafsu dan perut mereka sahaja, jiran sebelah rumah yang susah dipinggirkan lantas di gula-gulakan dan ditarik kepada golongan kepercayaan yang lain.

YB Zul, kamu sibuk dengan istilah penggunaan nama Allah dikalangan pengikut agama seolah-olah Allah itu hanya exclusive untuk orang-orang Islam sahaja. Sehinggakan sanggup berperang dek kerana takut akan terjerebaknya masyarakat Islam kepada agama lain.

Cubalah pihak JAKIM, MAIS, JAIS dan lain NGO buatlah kajian terperinci akan sabab musabab mereka-mereka yang murtad itu berpaling dari agama Islam.

Maafkan saya, andaian saya secara kasarnya mereka-mereka itu berpaling dari Islam adalah dek kerana:

1. Kurangnya asuhan agama Islam sejak kecil lagi. (Pihak yang berwajib seharusnya mencari jalan secara menyeluruh kepada orang-orang Islam supaya mempunyai akidah yang kental)
2. Tahap kemiskinan tegar dikalangan masyarakat Islam kita amat menyedihkan dan mereka dipinggirkan oleh badan-badan berwajib dan pentibaran hasil kutipan Zakat tidak menyeluruh. Zakat ada untuk orang-orang yang memerlukan tetapi pengagihannya masih tidak menyeluruh. Selebihnya disimpan di bank-bank atau mungkin dilaburkan supaya ianya menjadi lebih banyak. Apa guna kita mempunyai wang zakat yang banyak tetapi tidak digunakan dengan adil.
Justru dari kepincangan tersebut, mereka yang terpinggir ini sanggup menggadaikan aqidah mereka dek kerana untuk mendapat kesenagan yang sementara.
3. Kebanyakan ibubapa masakini hanya tahu mengejar dunia dan kebanyakannya lupa akan tanggungjawab mendidik dan mengasuh anak-anak mereka akan ajaran Islam yang sebenarnya. Bukannya Melayu itu Islam dan Islam itu Melayu dan bagi saya perkara itu amat jengkel sekali.
4. Jadikanlah diri kita sebagai ibubapa yang terbaik dan ambil tahulah akan perkembangan anak-anak kita diluar. Lebih-lebih lagi apabila seseorang anak itu dimarahi dengan sumpah makian oleh ibubapanya akan terbukalah peluang kepada orang luar untuk menghembuskan janji-janji agar anak-anak ini cenderung kepada mereka. Lebih-lebih lagi apabila jiwa mereka telah kosong, mereka-mereka ini lebih senang ditarik jauh dari kita.

YB Zul,

Kamu menjerit, marah dan selalu berkata ' I am muslim before I am an MP'. Please look at the bigger picture. Be proactive rather than reactive. Worst of all, the way you react does not depict that you are a learned Muslim. When one of us cross to the other side, you just point fingers and shout loudly to the other side.

Just look at us and ask ourselves WHAT WENT WRONG.

Jason Kay said...

Saudara Zul,

Saya percaya terdapat kesilapan fakta di perenggan pertama artikel saudara:

"Dan kita tidak lupa peristiwa tsunami yang berlaku pada hari Krismas 25 Disember 2004, apabila bumi didasar lautan terbelah, dan ombak menggunung sehingga ratusan ribu nyawa terkorban; dihari mereka merayakan perayaan memperingati kelahiran Jesus yang didakwa anak ALLAH."

Tsunami tahun 2004 telah berlaku pada 26hb Disember dan bukannya 25hb Disember. Berikut adalah laporan daripada 4 sumber yang berlainan:-
Berita Harian, Bernama, BBC dan Globalsecurity.org

Jason Kay

Ikmal Hisham said...

Saya tak nampak apa maki hamun , cerca yg dikeluarkan oleh ZN. Kalau dia marah, ia memang patut dia marah pasal Kristian nak peralatkan nama Allah dan dia lagi marah pasal ada orang - orang Islam sekaligus pejuang Islam konon meredhokan demikian! Saya pun marah..Apa yg ZN bentangkan dalam blog dia cukup detail dgn illustrasi , dgn contoh2 yg tepat dan memang terjadi. Ini pun tuan2 tak faham lagi ke? Cuba tengok cara Khalid Samad mentafsir.. disebabkan kepala surat Rasullullah SAW pd Maharaja Parsi ada nama Allah , maka boleh lah nama Allah digunakan oleh kristian! Tu dia..Malaun ni jadi pakar tafsir Hadis!
Saya dah bertahun bersekolah di sekolah missionary di ACS Ipoh, di Kelang pun ada ACS, Ada macam2 sekolah missionary di Ipoh, spt St Michael, Ave Maria COnvent, Tarcisian COnv Main COnv dan Methodist Girl School, tak pernah sy dengar nama Allah berkumandang di gereja sekolah!

Saya pun ada bisnes di Brunei yg terkenal dgn kuatnya Islam di sana. Tiap kali sy datang diorang akan tanya saya dgn penuh kehairanan apa pasal Malaysia ni lembut sgt nak kasi pinjam nama tuhan? Di sana diorang dah cantas siang2,jgn lah ada gereja berani nak buat demikian. Apa sy nak jawab? Orang Malaysia kasi, bukan sebarang orang, tapi pejuang parti Islam!!Lagi diorang terkejut! Pasal diornag ingat UMNO yg liberal yg kasi.Itu pun hanya ada satu gereja sj utk pendatang filipina. Barangkali Dr Hassan Ali boleh belajar dari sana macamana nak mengharamkan arak yg telah diharamkan secara resmi sejak tahun 90.Orang kafir kat sana berani komplen kat belakang sj. Di Malaysia tak boleh diharamkan sebab Sheikh Ronnie Lieu tak izinkan.Tapi bab nak pinjam nama Allah sorang lagi Sheikh DAP Al Lim Kit Siang izinkan ( bahkan perjuangkan sungguh 2 sejak tahun 86) walaupun dia bukan kristian.Apa tuan2 yg lurus bendul ni tak nampak lagikah agenda di blakang ni? Ceriter IFC pun dah berbuih orang lain ceriterkan tak faham2 jugak, pegi join blog Khalid Samad lah lagi elok.

ilhamghaz... said...

YB, byk masa nampak tulis blog...keje utk kawasan dah buat ke...atau ada pembantu yg menulis...
Buat kerja senyap tapi byk hasilnya lagi baik dari menunjuk dan mengaku banyak kerja..
Hanya dua rujukkan kita :
Al-Quraan dan Hadis...dan Nabi Muhammad SAW contoh kita..
Beliau pengantara utk kita dengan Allah..kita ni jauh,selalu syok sendiri dengan Allah...sebenarnya kita kurang lagi...
Ego terlebih yakin selalu buat kita tidak merendah diri.

Blue said...

Terus berjuang YB Zul... Saya menyokong YB sepenuhnya.. Jangan hirau dengan komen negatif dari pihak bukan Muslim dan juga yang Muslim yang tidak faham apa erti nya perjuangan menegakkan Islam.

Mereka ni pandai beri komen saja, tapi pada hakikat nya mereka ni lah yang menjadi penghalang kepada usaha menegakkan Islam.

Ibn Yusuf said...

yb zul..sikap yg trlalu mnyanjung dsai dan penghargaan yg agk brlebihan trhadap memori reformasi 98 andalah yg sy kire mmbantutkan kekentalan anda.

sy bkn menuduh dsai itu sbg petualang atau sewaktu dgnnye,dan sy juge tdk kisah anda brsahabat baik dgnnye,cume yg jd persoalan ketare yelah betape anda dan dsai brade pd kapal yg brbeze.

ttp disebabkn anda mnyanjungnye,serte masih mmbiarkan diri anda dlm mood reformasi yg dulu,anda trsepit..

sdgkn semue org tau yg dsai tdk brprinsip sprti anda dlm hal ini.

yb,buktikn ape yg anda prjuangkn..jemaah anda tdk semestinye brsame pr,pkr,pas,umno dll.diluar sini lebih besar jmaahnye..jmaah yg tdk mncari habuan kuase dan harte..jmaah yg tdk brtuhankn politik..kami ramai diluar sini..

jgn taaksub yb..anda org brakal..

barakallahufikum.

Supar Yop said...

Setuju dgn Ibn Yusuf.. walaupun saya 110% di belakang YB, faktor Anwar boleh mengganggu usaha anda selama ini.

Insya Allah akan sampai masanya Allah tunjukan jalan penentuan ..Apapun jgn putus asa dan sentiasa istaqamah utk tegakan kebenaran..

Berbalik pd PKR, sedar tak sedar sorang demi sorang MP Melayu meninggalkan PKR- ada yg talak tiga ( keluar terus), ada yg talak satu ( protes tapi masih dlm PKR).Nampak YB tak hentam Anwar , cuma banyak mengenengahkan isu Murtad dan Allah, tak tau nak letak kat mana!

Kalau kita lihat sejarah politik negara kita tiap kali buat parti politik bersama bangsa lain, pengasas melayu mesti terpinggir akhirnya..Contoh PAP Singapura - Samad Ismail , Gerakan - Syed Hussain Al Atas..Rasanya yg tinggal melayu dlm PKR adalah Anwar & keluarga, Azmin, Zaid Ibrahim, Dr Zulkifli dan melayu2 liberal yg lain.Selebihnya kafir IFC belaka.

Afuw said...

Maaf cakap, saya terpaksa menggunakan istilah bengap dalam komen ini kerana soalan yang telah berkali-kali dijawab kini ditanya kembali, yakni "[t]etapi mengapa di Malaysia ini kristian berkeras mahu mengguna nama ALLAH sebagai gantinama tuhan?"

Penganut Kristian di Malaysia yang menuntut hak menggunakan istilah Allah ini bertindak demikian bukan kerana Kristian Arab menggunakannya mahupun kerana Kristian Indonesia menggunakannya tetapi kerana Kristian Sabah dan Sarawak menggunakannya sejak beratus tahun lagi. Kristian Malaysia yang tidak pernah menggunakannya, seperti Kristian Cina misalnya, tidak hingin pun terhadap kalimah Allah ini. Mereka akan terus menggunakan apa saja istilah yang telah biasa digunakan sejak nenek moyang misalnya Yesu atau zhu, samalah seperti Kristian bumiputera yang telah sejak nenek moyang mereka lagi mahu terus menggunakan istilah Allah.

Kristian Belanda sudah tentulah membantah akan cadangan supaya mereka menggunakan kalimah Allah kerana mereka tidak pernah menggunakannya. Jangankan Kristian Belanda, malahan Kristian Cina di Malaysia yang sudah biasa mendengar istilah Allah di televisyen, sekolah, radio, azan dan sebagainya pun akan membantah jika disuruh menggunakan kalimah Allah kerana bukan kebiasaan mereka. Samalah macam Kristian bumiputera kalau disuruh tukar kepada istilah yang mereka telah lama gunakan, tentulah membantah juga. Kalau tak faham juga, taktaulah.

Intipatinya, Kristian bumiputera Malaysia menuntut hak mereka untuk TERUS menggunakan istilah yang telah lama sebati dengan mereka dan bukannya menuntut untuk tiba-tiba MULA menggunakan istilah tersebut pada abad ke-21 ini.

Mat Kilau said...

Brader....

kalau berani pergi lah "sound" Anwar Ibrahim tuu.....

yang mamat tu beriya-iya benar nak bagi orang kristian pakai nama ALLAH tu kenapa..?

kalau adik-adik aku tu dah makan penampar dah....

alongtempeyek said...

YB,ikhlas saya katakan,tinggalkanlah ANWAR IBRAHIM,yb gagal membimbingnya

Rahimi said...

Kawe tak rasa ada khilaf di kalange ulama kalau nak guna kalimah Allah untuk jadikan kalimah tu sbg Allah Bapa, Allah Anak, Allah Rohul Qudus. Semua ulama muktabar sepakat mengharamkanya. Yg khilaf tu kalau general. Tapi kaki bodek si anwar ibrahim ni ramai sgt, kalau anwar nak jadi syirik ke nak jadi murtad ke, biar dia aje lah, khalid samad,zaid Ibrahim, manuty, asri, hj hadi tak payah la sibuk sibuk nak jadi sama. Anwar mu yg nak jadi hero sgt utk golongan murtad ni kenapa ya (rujuk temuramah beliau di BBC - murtad adalah human right)

Yg hj hadi kata kristian dan yahudi tu agama samawi, mu tahu ke tu dulu, lo ni dah jadi agama ciptaan manusia. Mu tahu ko, mubaligh kristian tu nanti bawa kenyataan akhbar mu tu gi ke budak budak mat rempit tunjuk Kat mat rempit tu kata demo semua ni masuk kristian samo mace masuk isle sebab agamo samawi juga. Mu tahu dok ni akibatnyo kenyataan akhbar mu ni?

InsanMarhaen said...

Assalaamualaikum,...

Untuk ke sekian kalinya saya ingin berpesan pada YB, perjuangkanlah Islam mengikut kaedah Islam dan bukannya hentam kromo. Bermuzakarahlah dengan para ulamak. Jangan sampai tersungkur di pintu syurga.

Wasalam

putihmerah said...

sekurang-kurangnya ada juga usaha tuan utk menegakkan pendirian tuan dlm isu ini.
yerlah..bila baca komen2 yang lain,daripada hanya pandai memberi komen di blog orang,tapi dari dulu tak pernah nampak pon apa telah menampak hasilnya?
yb Zul semua org kenal jugak.semua dia pernah tegur baik krjn mahupon PR.sebut jer nama YB ZUL,kepala semua org dh terbayang seseorang yg dulu pernah bersuara 'keras' tentang isu Murtad(saya masih simpan lagi kaset2 7,8 thn lepas.
ni daripada banyak bunyi,alih2 tiba2 nk suruh YB Zul pulak buat perubahan pada cara perjuangan Murtad, Isu Allah dsb. Siapa YB Zul nak buat semua tu seorang?sedangkan rakan2 yg lain hanya pandai bercakap shj,dan bagi komen2 tak masuk akal.
tak kira la siapa yang menjadi pemerintah Msia dari dahulu, siapa boleh beri jaminan isu Murtad ini boleh selesai dgn mudah?Jika PR yg memerintah boleh beri jaminan?

lihat saja negeri2 di bawah pemerintah PR, berleluasa juga maksiat jika dilihat...kes rogol,kes cabul, kes ragut dsb.tiada pulak kelihatan Jenayah Sifar?
Jika benar tuan Guru atau celik agama PR pon nak memperjuangkan Isu Murtad, apa yg dah dibuat selama ini?kenapa tak bantu sama2 pihak berwajib sebagai sesama Islam dalm menangani isu ini? adakah kerana lain2 parti,lain2 pemerintah, masing2 jaga tepi kain sendiri? atau tiada kepentingan politik,tidak perlu masuk campur?

ironseven said...

nampaknya YB Zul dan pendokong2nya masih samar2 pengertian tauhid dan aqidah...mungkin taraf mereka ni tak setaraf ulama2 muktabar yg membenarkan bukan islam guna kalimah allah. ayuh kita refer kepada ulama2 besar daripada terpengaruh dengan sentimen adat dan budaya yg cuba dibawa YB Zul..

ironseven said...

YB zul, sy nak tengok apa langkah yb zul lepas ni. masuk umno yg dah jelas nyata 60 tahun menghina ajaran islam? masok pas yg buat official statement buleh guna nama allah tapi dgn pengawasan? atau kekal dalam pkr yg yb zul sendiri hentam? atau pi mengaji balik agama bab usuluddin, fekah, tauhid, usul fiqh, hadis, quran? sy rasa option ke-4 yg terbaik supaya statement YB Zul tak akan lagi mengelirukan umat islam.

kan ke baik YB Zul jumpa khalid samad atau hj hadi berdebat terbuka dgn diorg. bawak le uztaz noh gadut ke, ustaz jamil khir ke, ustaz hamid othman ke, drpd pi buat polis report yang takde faedah tu. polis boleh ke dakwa kenyataan khalid dan hj hadi salah. apa klass polis tu?????

putihmerah said...

kenapa Islam di indonesia di benarkan berkahwin dengan bukan islam tanpa menukar agama?
kenapa di malaysia kita tidak boleh benarkan perkara sedemikian?
jika ada yang berkata Islam satu dunia sampai hari ini tidak mengeluarkan fatwa kata perkataan Allah itu boleh dibenarkan utk semua agama,kenapa tak dibuat dr dulu lagi?benarkan sajalah jika semua kata boleh diguna?
adakah Islam global tidak sepakat juga?siapa yg bersalah dlm isu seperti ini(mari kita lihat konteks dunia)??

tolong lah jawab jika sesiapa yg arif sebab saya masih cetek ilmunya...
nak suruh bermuzakarah dgn para ulamak,tapi siapa yang nak mulakan dahulu?Isu Nama Allah ni rasanya dah berbulan dah? percayalah,jika nk bermuzakarah pon,bakal timbul bermacam2 karenah,birokrasi, silap2 gaya tak akan jadi jika masing tetap macho pertahankan 'KONON' perjuangan masing2...

tersungkur di pintu syurga?wahhhhhh...hebatnya sampai boleh mentafsir mendahuluiNya...

ariff55 said...

cegah murtad bukan kerja sesiapa tapi kerja non-muslim terutamanya katolik

satu daripada cara cegah ialah mencegah media dakyah mereka

perlembagaan malaysia adalah tertinggi bagi non-muslim

undang syariah bagi non-muslim?

kelirukan - supaya undang syariah diketepikan

YB Zul tidak redho katolik memperalatkan kalimah untuk mensyirikkan kecuali mereka mengesakan Allah begitulah juga Ulamak muktabar

awaludin kenal ALLAH

mari kenalkan ALLAH kpd katolik

Anomie68 said...

kalau yb anggap issue nama Allah ini isu akedah, itu sudah parah, nak kena belajar tauhid balik la. Ini masalahnya kalau lawyer nak jadi ulamak.

Anomie68 said...

saya sokong ariff55, kenalkan ALLAH sebenarnya kpd katolik. Dia orang dah nak panggil tuhan dgn ALLAH dah 1st step, lepas tu gunakan media utk perjelas siapa sebenar ALLAH. sepatutnya org katolik yg gelabah bukan orang islam.

esofagus said...

sokong statement YB

Adam said...

Salam YB,

Saya pun tidak bersetuju tetapi tak semestinya perlu digunakan kekerasan dalam isu ni, atau berkeras.

Hujah mereka yang mengatakan Kristian sekarang agama samawi adalah tidak tepat, ini kerana agama Kristian sekarang adalah agama Kristian yang diasaskan oleh saint Paul, dan bukannya berasaskan kitab asal yang dibawa oleh Isaac. (Isa). Iaitu Aramaic Gospel.

Tapi dalam isu ni tak perlulah kita bertengkar dan bertembung antara satu sama lain. Ini akan menggugat keyakinan rakyat.

Dalam isu ini berharap benar, kematangan berpolitik ditunjukkan, bukannya nafsu amarah. Semua benda boleh diselesaikan dengan cara baik.

Bukan semua dalam PR macam mereka yang riuh rendah meminta YB keluar, ramai lagi rakyat yang perlukan YB.

Diharap kepada semua pembaca yang mengikut nafsu marah menyerang membabi buta, sila hentikan.

Ampun Tuanku said...

ustaz yb zul :
cadangan saya ialah yb patut berjumpa dan bermuzakarah dengan tok guru nik aziz atau tok guru haji hadi.sebab tok guru nik aziz sendiri pon berpendapat kristian boleh guna nama Allah. jangan paksa pembaca menerima pendapat saudara sahaja. berbeza pendapat tidak sepatutnya di hukum dan dilabel penyokong kristian. jangan ingat ustaz yb zul sorang sahaja pejuang Islam tulen.yang tidak sependapat dgn Yb akan masok neraka bahkan dilabel dgn firaun kecil.jangan takabur sangat yb zul

adrian said...

Greetings and blessing of the Almighty be upon you and your family, YB. Once again you have highlighted on the so called (conversion to Christianty)book and yet again fail to highlite where and when the book is distributed or whether you have highlited this issue to the relevant ppl. Will you be continueing this crusade alone, or, actually trying to hog the limelight alone. From the comments left by some of your readers, they are already asking YB to distance yourself from DSAI.
Well, if your policy is still in contradiction with your party,s stand on this issue, then maybe you should resign from PKR and stand on your own, in this case, will you be a YB if you do that.
As mentioned by Afuw, the kalimah "Allah" is not used by English, Mandarin or even Tamil speaking Christians, it is solely used in the Bahasa Malaysia writings and prayers for our brothers from Sabah, Sarawak, and also orang Asli which make up almost 60% of the Christian population. It has never been the intention to "convert" or confuse our Muslims friends.
I believe the time has come for YB to decide whether to remain in politics or become an ulamak.
Peace be with you, YB.

joesh said...

to ironseven n anomie68..
cara anda berkata2 seperti nak kata YB Zul tak layak nak bagi komen pasal agama sebab dia tak de ijazah dlm bidang agama...?adakah ijazah atau gelaran ulamak sahaja yang layak berkata2 dan mempertahankan islam...?adakah ulamak2 politik ni maksum,tidak pernah membuat salah sehingga semua kata2 dia kita turuti n patuh?wahh...dah mcm pope pulak ye...
saudara anomie68 n ariff55 mencadangkan agar kenalkan Allah pada golongan kritian nih sebagai kononnya mudah untuk berdakwah pada mereka...tidakkah saudara2 pikir yang golongan kristian ni pun akan guna taktik yang sama untuk dakwah org islam...?
Apa yang saya kesalkan org islam melayu kita berpecah belah walaupun dalam perkara asas agama...patutnya perkara seperti ni jgn dipolitikkan..jangan digunakan untuk pancing undi..jgn digunakan untuk tunjuk hero n nak jaga hati pengundi kafir...sampai sanggup gadaikan agama...
kepada YB Zul...saya bukanlah ahli mana2 parti politik..tapi seandainya saudara bertanding di kawasan saya...tanpa secod thought, undi saya pasti untuk saudara...terima kasih kerana sentiasa komited dan tegas dalam perkara melibatkan agama islam...cuma...kalau boleh, YB solat iztikharoh la...apakah benar Anwar tu seorang pemimpin yg ikhlas atau berjuang utk kepentingan sendiri...solat istikharoh la moga diberi petunjuk Nya samada benar atau tidak tuduhan liwat tuh...tolonglah...

putihmerah said...

kenapa bila nak bermuzakarah hanya perlu jumpa TG Nik Aziz dgn Hadi shj??mana pergi ulama2 ,tokoh2 agama yang lain? adakah di malaysia ini hanya nama2 itu shj yg dipandang BENAR dan BETUL,dan ulama2 lain tiada lulusan utk bermuzakarah?

gelabah sungguh...

ini yg dipanggil,guru takde apa,anak murid yang lebih2...

pandangan saya,jika nak muzakarah,kena melitupi semua.bkan ulama2 islam shj perlu dipanggil,malah agama2 lain pon perlu demi mencapai kata putus dlm isu2 melibat agama ini..dan BUKAN ulama shj boleh dipanggil,tokoh2 relevan lain juga boleh join.

tapi tetap merasa yg macam usaha ini tidak akan sampai...sebab Melayu sendiri banyak kerenahnya.dan melayu sendiri yang suka mengkronikkan keadaan.bangsa kita kan semua hebat2.yg bagi komen dlm ni pon ramai yg boleh jadik perdana menteri.

Arai said...

Kpd saudara Adam, Paul yg memperkenalkan ttg triniti dan perkara ini diterima oleh Council of Nicea 300 tahun selepas Isa dan fahaman trinity dijadikan fahaman rasmi agama kristian. 300 tahun sblm isa ertinya 300 tahun sebelum Nabi Muhammad. Sekiranya tuan hendak mempertikaikan sawawi atau tidak agama ini ialah 300 tahun sblm Nabi Muhammad muncul lagi. Tapi pernahkah anda dengar Nabi menyebut kristian di zaman baginda bukan samawi? mengapa mereka masih diiktiraf samawi walaupun Quran sndri menyatakan mereka mengakui Jesus dan Uzair itu anak anak Allah? Jadi adakah kita lebih bijak dari nabi skrg ni kita kesan mereka bukan samawi pula? Ertinya anda mengatakan nabi tak perasan yg dulu pun kristian dah mmg pegg triniti?

Joesh, kalau anda tidak mahu merujuk Ulama', anda nak rujuk siapa? tidak pernahkah anda dengar hadith Rasulullah au kama qaal yg menyatakan apabila sesuatu perkara itu tidak diserahkan kpd ahlinya, maka tunggulah saat kehancuran??

dan sejak bila pula anda pandai melabel ulamak politik dan ulamak tidak politik? Apa politik itu bukan sebahagian Islam? atau anda mengatakan politik harus dipisahkan daripada agama? Atau agama harus disucikan dari politik?

Umat Islam menjadi berpecah dlm isu ini kerana 1 perkara je, kerana ada dikalangan umat Islam sndiri yg mengetepikan nas, sunnah, dan sirah dalam menegakkan satu perkara, dan menegakkan pandangan2 sendiri..

YB Zul berhujah dengan ilustrasi pelbagai ttg gerakan kristian, adakah itu memberi lesen kepada kita untuk mengetepikan nas dalam bertindak.. apabila bertembung nas dgn pendapat, adakah kita mendahului pendapat? Bertembung nas dgn pendirian YB Zul, adakah kita mendahului pendirian beliau? Mana kita letak al-quran dan sunnah rasulullah?

Jika YB Zul menjawab persolan 'akidah' ini dengan nas, then baru lah saya rasa perkara ini menjadi isu kerana masing2 menegakkan hujah dgn nas. bila dah 1 pihak berhujak dgn nas, dan 1 lg berdasarkan pendirian dan pendapat, apa lagi yg kita nak tegakkan??

Apa Dr. Yusuf Qardhawi dan ulama'2 muktabar lain bole sepakat ke terlepas pandang dlm isu kalimah Allah ini? Ingat mereka semberono sahaja mengatakan kalimah Allah boleh digunakan oleh kristian?

Anda berhak berhujah atau menolak pandangan2 ulamak, kerana ulamak juga bukan maksum walaupun mereka lah golongan yg paling takutkan Allah sepertimana yg Allah sebut dlm alquran, tapi sila berhujah dan jawab ulamak2 ini dgn nas....

Kalau berhujah kerana kristian mempercayai triniti maka dgn itu mereka tidak berhak menggunakan kalimah Allah berdasarkan dalil surah al-ikhlas, kalau dah mereka menerima surah al-ikhlas itu, mereka Islam la..takde la org kristian dlm dunia ni.. skrg ni kepercayaan mereka tidak begitu.. apa hak kita menghalang pendirian agama lain? dah mereka nak percaya jesus tu anak Allah, pasal kita nak halang, bukan hak kita utk halang n nabi pun tak pernah halang, tp nabi berdakwah.. nabi bgtau dia bukan gitu Allah tu, kalau depa taknak terima gak ada nabi gi haram depa guna kalimah Allah? Pikir la, rujuk la sunnah.. kalau taknak ikut nabi, nak ikut sape lagi??

Arai said...

Izinkan sy memberi komen kpd ilustrasi dlm artikel YB Zul, "Yesus adalah Allah dlm bentuk manusia"

Perkara ini berlaku sewaktu saya menuntut di tahun 3 Universiti Al-Azhar sewaktu pameran kitab di Kaherah. Kerana pengkhususan saya dlm bidang akidah falsafah termasuk perbandingan agama, saya telah memasuki dewan pameran yg dkhususkan utk kitab2 agama kristian. Sebaik sahaja saya membelek2 kitab, seorang pemuda yg agak sebaya sy terus menegur dan beliau terus meneka sy seorang muslim dan pelajar Usuluddin di Al-azhar. tepat tekaannya. pemuda tersebut merupakan seorang kristian berbangsa arab.

Saya bertanya kpdnya ttg konsep triniti, secara panjang lebar beliau menerangkan ttg sifat tuhan, isa dsb even dan akhirnya konklusinya beliau menyebut, "Isa itu adalah Allah (beliau menggunakan kalimah Allah) dlm bentuk manusia, dgn erti kata lain, salah satu bentuk penghubung antara manusia dan tuhan. Isa sebahagian drp Allah kerana sifatnya sbg anak Allah, dan Isa juga sbahagian drp manusia kerana lahirnya dari maryam sbg manusia..

Jadi ini bukan perkara baru, (utk pengtahuan yg tak tau, kristian mesir berpahaman koptik atau hampir kpd ortodhoks yg tuan2 dakwa tak terima triniti itu.. mereka telah beriman dgn perkara ini sejak sblm Nabi Muhammad muncul lagi.

Dan saya pula mengkhabarkan kpd pemuda tersebut tanpa mengkritik sedikitpun kepercayaan dia, tp sy memberitahu kepada dia bahawa akidah Islam pula begitu begini dgn dalil2 dari surah al-ikhlas dsb, dan sy memberitahu beliau, Islam tidak perlukan pengantara antara diri dgn tuhan, dan tidak menanggung dosa yg lain sbgaimana Isa dianggap menanggung dosa2 seluruh manusia.. beliau terdiam sketika dan mengelak utk berbahas lbh panjang dlm isu triniti kerana beliau sndri agak terkeliru dengan kepelikan akidah triniti tersebut..sy tak tau la hati dia terbuka utk islam atau tidak tu adalah urusan dia yg telah disampaikan risalah..

Point saya, mereka beriman dgn isa itu Allah dlm bentuk manusia sama seperti yg didedahkan oleh YB Zul, dan mereka telah hidup dlm masyarakat Islam lebih seribu tahun, dan dlm kelompok ulama'2 al-azhar, universiti tertua di dunia, tidak pernah timbulkan cadangan daripada mana2 penganut Islam atau ulama'2 al-azhar menentang mereka menggunakan kalimah allah, bahkan dihadapan gereja mereka tertulis Bismillahi rabbi wahid...

Hamzanee Kholedin said...

Salam YB, another perspective just incase you dont come across http://www.tranungkite.net/v10/modules.php?name=News&file=article&sid=2212

Arai said...

Harap pandangan dari sahabat YB Zul ini dapat meredakan sedikit isu perbezaan pendapat ini.

"Saya jelaskan noktah perbezaan ini untuk mengelakkan tuduh-menuduh sesama umat Islam dalam banyak perkara. Isu nama Allah umpamanya, menjadi tegang dalam kalangan umat Islam sendiri sehingga ada yang tuduh menuduh dengan kufur dan sesat. Ada yang menyatakan pihak yang membiarkan penggunaan nama Allah dalam kalangan bukan Islam bererti telah redha dengan kekufuran. Maka sesiapa yang redha dengan kufur, maka dia pun turut kufur.

Kesimpulan yang seperti itu tidaklah tepat. Kita mungkin berbeza antara satu sama lain, namun jangan membuat kesimpulan yang tidak berlandaskan fakta. Umat Islam yang membiarkan Kristian menggunakan nama Nabi Isa dan Maryam di tempat ibadah mereka bukan bererti selama ini kita meredhai mereka mensyirikkan Allah dan mempergunakan nama Nabi Isa a.s. yang wajib kita imani itu.

Ini bukan soal redha atau tidak, tetapi soalnya apakah kadar hak mereka yang hendak atau boleh kita izinkan. Di situ perbincangannya. Kita mungkin boleh setuju atau tidak setuju mereka guna nama Allah. Saya tidak mahu membincang isu tersebut di sini. Namun saya tidak dapat terima untuk kita cepat mengkafirkan sesama sendiri. Kita tangani perbezaan itu dengan harmoni dan matang, bukan dengan kafir-mengkafir sesama muslim.

Hati-hati wahai pembaca, ramai orang di dunia ini yang sering memutar belitkan ayat dan kalimat orang lain, lalu menyalahtafsirkan mengikut kehendaknya supaya dia dapat menghukum orang yang dimusuhinya. Setiap kita akan berdiri di hadapan Mahkamah Allah di Hari Kiamat, maka bersikap adillah!"

Dr. Mohd Asri Zainul Abidin

http://drmaza.com/home/?p=975

Blue said...

Kepada Ironseven, Arai,Khamzani, Ampun Tuanku, putihmerah dan juga mereka yang sama waktu dengan nya....isu disini bukanlah samada boleh atau tidak Kristian tu nak guna nama Allah. Tetapi isu nya ialah rancangan jahat puak kristian yang ingin mengkristiankan orang Melayu. Mereka beriya2 nak guna nama Allah supaya mudah untuk melaksanakan rancangan jahat mereka utk kelirukan orang Melayu. Sebenarnya sudah ramai orang Melayu memeluk Kristian hanya mereka bersembunyi tidak melahirkan agama kristian mereka kerana takut ditangkap.

Saya tak tahu kenapa kamu semua ni nak bersungguh sangat membenarkan orang kristian ni mau melaksanakan rancangan jahat mereka. Saya tak tahu kamu ni semua orang Islam macam mana kalau tidak mahu mempertahankan akidah orang Islam. Kamu ni semua nak ramai orang Melayu jadi Kristian seperti di Indonesia ke?

YB Zul sudah menunjukkan bukti yang nyata. Kalau tak percaya lagi, tengok dan baca pula link dibawah ni:

http://info.ikd.org.my/index.php?option=com_content&task=view&id=28&Itemid=40

http://blog.soulcare.net/2008/04/how-does-malay-speaking-christian-say.html

http://www.cogwm.org/upg/index.php?option=com_content&task=view&id=38&Itemid=56

http://www.sydneyanglicans.net/archive/southerncross/articles/muslim_women_who_share_a_secret_love/

http://jmm.aaa.net.au/articles/10.htm


Moga2 Allah swt merahmati YB Zul. Teruskan perjuangan YB.

ariff55 said...

sekarang kita muslim malaysia sedia ambil posisi ofensif... siapa yang nak mulakan...PEMBELA, WADAH, PEKIDA, PERKASA, ABIM, JIM, ALIRAN, ARTIKEL11,perkara makruf ni mesti percepatkan harap almansur boleh cadang sebagaimana IFC tu bermula...

muslim malaysia bersatu

ALLAH HU AHAD
AHAD
AHAD

Rahimi said...

apakah hukum nya menjadi pembela org murtad dan mengatakan bahawa murtad itu human right?

http://www.youtube.com/watch?v=TjeBRTe3UIo&feature=related

dan apakah hukumnya jadi imam sembhyg jenazah org bukan Islam?

http://www.youtube.com/watch?v=TJKtq-2hrMw

saksikan lah sendiri youtube di atas.

Adam said...

Dear Blue,

Soalnya disini, kenapa baru sekarang UMNO riuh rendah pasal nama Allah? kenapa pada masa sama dibiarkan berapa juta melayu islam dikafirkan?

Saya benar ikhlas berharap kita sedar siapa UMNO sebenar, betapa perit orang terdahulu yang terainaya menentang dan bila kita hampir menang UMNO guna cara ini untuk menipu.

Kalau benar kenapa dibiarkan orang muslim dimurtadkan ? Siapa yang jadi parti pemerintah? apakah PKR? PAS? atau DAP? atau pun UMNO? dan barisan Nasional?

Kalau benar mahukan Islam dan keadilan Islam, kenapa tolak hukum hudud? dan menghina janggut nabi? kenapa terangan menolak hukum Syariah?

Memang pada masa ni manusia tak akan lari dari mengikut nafsu, tapi harus diingat. Semua ni hanya percaturan UMNO untuk kekal berkuasa. UMNO boleh tentukan hakim Islam yang mengadili kes, tapi sebaliknya mengambil hakim bukan Islam.

InsanMarhaen said...

Assalaamualaikum,..

Errmmmm, Saya cadangkan YB bermuzakarah dengan ulamak-ulamak. Jangan berTUHANkan pendapat sendiri. Setakat ini Yb masih tiada hujah yang konkrit bersandarkan al-Quran dan sunnah.

Jangan terlalu banyak membuat andaian selepas itu menjadikan andaian itu seolah-olah fakta. Misalnya YB mengandaikan bahawa pihak Kristian AKAN menggunakan kalimah 'Allah' untuk mengelirukan orang Islam dan orang Islam pula AKAN terkeliru dengan 'Allah' versi Kristian seterusnya orang Islam AKAN murtad etc...

Sebaliknya boleh juga kalau kita andaikan begini kalau kristian dah mula guna 'Allah' itu AKAN menguntungkan Islam. Cuma selepas ini kita AKAN dakwahkan saja sifat-sifat yang layak bagi Allah pada orang Kristian seterusnya mereka AKAN memeluk Islam etc...

Apapun semua itu hanya andaian kita. Yang paling penting nyatakan yang benar berasaskan Nas. Kemudian kita persiapkan strategi untuk berdakwah mengikut kaedah Islam yang ditunjukkan oleh pada Anbia

iqra' said...

Cuma ada 2 negara sahaja di dunia yang ada Perlembagaan Negaranya yang unik. Malaysia dan Maldives. Perlembagaan Malaysia mendefinasikan bangsa Melayu sebagi beragama Islam, begitu juga Perlembagaan Maldives definasikan Maldivian as Muslim.

Peruntukan istemewa ini menjadi batu penghalang besar kepada pendakyah kristian dalam agenda sulit mereka di malaysia. Semakin masa berjalan semakin mereka tertekan.

Realitinya sekarang populasi malaysia terdiri daripada Melayu (60%) dengan kadar kelahiran 4% setahun, dan bukan Melayu (40%) dengan kadar kelahiran cuma 2% setahun. Dianggarkan pada tahun 2030 Melayu menjadi semakin dominan dengan jumlah populasi 80% begitu juga agama Islam.

Oleh itu pendakyah perlu pilih strategi paling drastik seawal dan secepat yang mungkin untuk mengkristiankan sebanyak mungkin orang melayu supaya definasi istemewa dalam perlembagaan boleh terlerai dan akhirnya walaupun bangsa Melayu nanti 80% tetapi pegangan agama mereka seimbang.

Apakah ‘marketing’ nama Allah ini strategi drastik itu?

ironseven said...

blue, anda sungguh kelakar...kristian guna nama allah utk murtadkan org islam? buktikan..kristian di sabah guna nama allah dah beratus tahun. dan menarik org2 bumiputra sabah masuk kristian. apa yg org2 islam buat? pendakwah2 islam buat? majlis agama islam negeri buat? takde apa2..yg murtad di semenanjong sbb kristian sabah jugak ke? apa yg org islam dah buat utk elak murtad? dan hukuman kepada yg murtad?

blue, joesh, aku rasa arai dah jawab hampir semua persoalan ttg isu ni. tu le bezanya org yg ada ilmu (ditakdirkan arai lulusan al-azhar dalam bidang ini) berbanding dengan kamu semua. pegi le korek kitab2 kuning ke putih ke baca. jgn komen ikot rasa je.

terima la hakikat siapa le YB Zul jika nak dibandingkan dgn dr yusuf al-qardhawy. ataupon serendah2nya dgn nik aziz. jauh api dari panggang...

ini isu tauhid dan aqidah. bukan isu politik. agama terletak di atas politik. kalau korang free2 layari le internet cari maklumat ttg dibolehkan nama allah dipakai oleh penganut agama lain...

ironseven said...

ariff55,

sepatotnya yg komplen tu kena mula dulu. yb zul la. dia kena buktikan 'perasaan adat dan budaya dia terhadap nama allah' tu betol. bukannya lari masa jumpa khalid samad dan hj hadi....

yb zul, apa lagi. apa faedah yg yb dah dapat bila buat report polis tu? TAKDE!!!!!!

so ajak le khalid samad, hj hadi, nik aziz bermuzakarah isu ni. yb buleh panggil noh gadut, jamil khir, hishamuddin hussien utk jadi tag team yb...

Rahimi said...

Kalau pr perintah Malaysia, ramai dah murtad, tengok ajala pak shiekh anwar kita, jadi jaguh perjuangan utk org murtad. Murtad baginya human rights , pilihan manusia Dan kebebasan beragama.

Kepala otakmu pak shiekh.

jiwakita said...

salam....

adakah kita sudah cukup kuat untuk menangkis serangan demi serangan pihak
berkepentingan untuk menyesatkan orang
islam dengan agenda mereka...dengan
orang islam sendiri mula memberi sokongan kepada gerakan mereka....jangan pentingkan
diri sendiri..fikirkan bagaimana akan anak-cucu kita akan datang....

sedarlah diri yg menyanggah artikal
pemilik blog yb zul ini...

marhaenr said...

salam

bagi yang mengomen tapi tak tau apa yang dikomen, eloklah banyakkan membaca dan mendalami ilmu perbandingan agama..

bagi yang tak tau dan tak paham sejarah kristian,eloklah mendalaminya..

sepatutnya tak perlu nak takut dengan kristian..kerana sejarah membuktikan, dalam setiap pertemuan antara islam dan kristian, TIDAK PERNAH kristian berjaya mematahkan hujah2 islam...

dan umat islam di banyak negara (selain dari malaysia) menggunakan majlis pertemuan, dialog,debat dan sebagainya untuk membuktikan kepada penganut kristian tentang kebenaran islam dan kelangsungan agama yang dibawa oleh para nabi2 dan rasul2 yang mana penutupnya disempurnakan oleh Rasullullah S.A.W

tidak ada seorang pun hujjatul islam yang menerima konsep2 keimanan kristian yang terdiri dari trinity,original sin,dan crusifiction...

konsep tersebut telah silap dan menyimpang dari ajaran sebenar Jesus/Isa a.s...

dakwaan jesus adalah tuhan anak, merupakan konsep silap yang dilakukan oleh penganut kristian...

tap[i isunya...apa pula cara bagi kita umat islam untuk memahamkan mereka akan konsep ketuhanan yang sebenarnya..?? adakah dengan menyumpah seranah,dapat kita mengislamkan mereka??

isu nama allah di malaysia ni terbalik...kalau di eropah dan banyak negara2 majoriti kristian,gereja tak mahu menggunakan nama allah sebagai rujukan kepada nama tuhan...

akan tetapi para pakar2 ilmu perbandingan agama dari kem islam,hujjatul2 islam dari dulu dan sekarang termasuk Qardawi bermatian membuktikan bahawa didalam bible itu sendiri nama Allah telah disebut...

pihak gereja merasakan kebimbangan akan trend yang melanda umat kristian di barat bilaman pada hari ini berbondong2 umat kristian meninggalkan agama mereka dan memilih islam apabila mereka telah sedar akan kebenaran islam,dan menyedari kesilapan dalam penerimaan mereka terhadap konsep2 ketuhanan kristian yang mengelirukan...sebab utama kejayaan dakwah islamiah tersebut ialah usaha gigih umat2 islam yang tak mengenal lelah,takut,dan jemu dalam berdakwah,berdialog dan berdebat dengan mereka...

dan antara isu yang dibawa oleh mereka ialah bahawasanya sememangnya nama allah ada didalam bible...bahawasanya allah lah yang disembah oleh isa/jesus....dan bahawasanya konsep2 trinity,original sin dan crusifiction yang mereka imani itu merupakan satu kesalahan konsep,dan hanya berdasarkan ayat2 ragu yang tidak pernahpun diucapkan oleh nabi isa/jesus sendiri..

umat islam membuktikan kebenaran islam kepada penganut kristian berdasarkan ayat2 allah didalam alquran..dan juga kemahiran memahami dan menguasai bible itu sendiri...

dan seharusnya,di malaysia, usaha sebegini telah lama dipelopori oleh para cendikiawan agama kita..tapi malangnya ia tak berlaku...

apa yang lebih menyedihkan ialah..dalam kita mempertahankan dan mendabik dada mennyatakan pembelaan terhadap agama allah,kita lupa bahawa kita sedang menyesatkan umat dengan memelayukan islam..

islam itu melayu dan melayu itu islam merupakan satu lagi trinity ciptaan melayu..sebagaimana trinity menyesatkan kristian,melayunya islam akan menyesatkan umat melayu yang telah sememangnya longlai..

wallhualam

marhaenr said...

salam arai

bravo...hujah anda benar...

patutnya diperhebatkan dakwah...ini setelah 52 tahun..orang asli pun banyak yang kristian...jabatan agama mana??

tapi memang itu lah kehendak dan perancangan umno...umat melayu ni emosional...dan isu ini ditegakkan berdasarkan hujjah emosi...macam YB zul ni...

selagi umat melayu ni jenis emosi...tak mau melihat pada penerangan ilmu...menggunakan nas, hujjah sahih dari quran dan sunnah..selagi itu la umat melayu akan diputar belit umno...agar umno kekal berkuasa berdasarkan emosi melayu...

dakwah tah kemana,islam tah kemana...

sembang je lebeh...tapi cuba tanya umno yang 'kununnya' pembela agama tu...sembahyang tu cukup ke..??

tepuk dada tanya selera...

kepada orang2 yg confuse setelah diconfuse kan oleh umno, dan YB zul...bawak2 la bukak kitab...bawak2 la membaca...

bukan pe..kan ke membaca tu jambatan ilmu...

kalau nak elak dari penyalahgunaan kalimah allah oleh orang kristian...kan ada KDN...polis...SB....buat la kerja!!!

aikkk...takkan cuma tau nak tangkap ahli politik pembangkang je beb...

dengan kuasa yang ada, dengan begitu la billion duit habis buat prasarana2 hebat,dengan TV radio media umno kontrol...tapi dakwah islam tahap ciput...memang la umno cipan...

peh tu korang nak takut tak tentu harah orang kristian nak kristiankan anak cucu korang???

patutnya,pegi tengok cermin...kalau anak cucu korang boleh dikrstiankan..memanglah korang bodoh...atau memang patutpun,sebab jahanamnya islam kat mesia ni bukan sebab kristian,tapi sebab umno suka membodohkan bangsanya sendiri..

ingatlah beb...islam tu amanah...dan melayu hampir gagal dalam memikul amanah tu...bila berkuasa,dia khianat...bangsa sendiri ditindas cam kelantan...tu la stendet melayu jaga amanah...

dah tiba masanya allah kasi amanah tu ke bangsa lain yang lebih jujur dalam mempertahankan agamanya...

Supar Yop said...

Saya rasa setakat ini ramai telah menyatakan pendirian samada membantah atau menyokong nama Allah diboleh guna oleh Kristian.Masing2 dgn hujah berapi2. Saya adalah termasuk dalam golongan pertama.

Cakaplah macamana sekalipun yg bantah tetap bantah yg sokong mati2 nak sokong jugak!

Jadi tidak guna kita bertengkar lagi.Kita nyatakan sj sempadan kita.

Buat geng yg membantah, yg sy ingat jiwakita,Rahimi,iqraq,ariff55,blue,putihmerah, joesh,ikmal, blue dll yg tak dapat sy petikan nama2 tapi sehati sejiwa - kita jgn pedulikan diorang ni lagi..

Kita langkah ke hadapan seterusnya..Kita boleh pakai hujah Ariff55..Kita boleh bergabung dgn para NGO Islam utk menyatakan bantahan berterusan dgn tindakan Kristian ini samada dlm blog, website atau dizahirkan dlm NGO, melalui khutbah jumaat.

Yg paling penting juga adalah undi kita.Menurut iqraq, bilangan kita dijangka meningkat 80 % menjelang 2030.

Ingat kuasa ditentukan oleh pengundi bukan oleh cara2 lain.Jika kita tidak dapat mengusai negata melalui ekonomi, kita zahirkan melalui peti undi.Dan undi kita adalah pd parti yg menyokong pendirian kita.

Adapun latar belakang parti itu Islamik atau tidak. tidaklah menjadi perkiraan.Spt gusti WWE, satu ketika pihak yg jahat akan bertukar jadi baik , begitulah sebaliknya.

Lepas pilihanraya, manusia berubah2, ada yg dulu gila kuasa tak sedar diri, dah kalah baru teringat.Ada yg dulu tak gagah mana, menang sj terus tak ingat apa lagi sanggup korbankan prinsip perjuangan sbb dah nampak jalan ke Putrajaya terbentang luas.

Sy ingin ingatkan tentang apa terjadi pd melayu di Singapura.Bila majoriti melayu naik 1 % ( bukan banyak, dari 14 jadi 15% population S'pore), kerajaan PAP beritndak ambil ramai rakyat cina jadi warga Spore utk seimbangkan komposisi kaum cina kekal majoriti 76 %, kononnya untuk "racial harmony."
Apabila majoriti undi PAP di Bidok turun, didapati org melayu telah melebihi 14% dlm kuota HDB flat kerana membeli banyak flat dari cina.Orang melayu tunjuk protes dgn tidak undi PAP. Kerajaan PAP buat dasar selepas ini " melayu tak boleh beli flat dari cina.,CIna tak boleh jual flat pd melayu".Boleh rujuk buku Singapore Dilemma karya Dr Lily Zubaidah Rahim, anak Rahim Ishak, mentri kanan dlm kabinet Lee Kuan Yew tahun 60n dan anak sedara Yusof Ishak , Presidan S'pura pertama, skrg duduk dalam buangan di Australia.Renungkan lah...

ariff55 said...

bosnia bagaimana? bukankah bosnian juga muslim sepertimana melayu tu muslim, tapi muslim tidak mestinya melayu?

rasa gerun musuh muslim telah ALLAH tarik kerana kita ramai bak buih kerana wahn

cuba google 10/40 windows

Arai said...

Salam Jiwakita,

Kita mmg tak cukup kuat utk tangkis serangan pihak2 tersebut kerana kita sendiri menolak panduan sunnah dalam menyelesaikan isu kalimah Allah ini..

Saya tiada kepentingan peribadi dlm isu ini, bagi saya yg penting ialah bagaimana Islam dapat disebarkan..

Dan saudara, tidak gentar dgn org yg menyanggah blog atau pandangan2 dlm blog, tp saya lebih gentar bila kita mengutamakan semangat dan pendapat mendahului nas.. anda pilih, anda nak ikut nas dan jalan dakwah nabi, atau anda nak ikut cara 'penentangan' baru yg bangsa Melayu kita timbulkan skrg ni..pilihan di tangan anda

Blue, kita tak perlu jadi Melayu untuk pertahankan Islam, Islam itu bukan Melayu dan Melayu itu bukan Islam. Dan Allah itupun bukan bahasa melayu.. Saya tidak pasti jika anda bukan melayu, apa pula pandangan anda ttg isu ini..

Blue, pengalaman saya berdakwah, perkara yg paling menjauhkan mad'u dari Islam ialah kerana Melayu. Kerana kesombongan, kejahilan dan kebebalan Melayu yg meng'agama'kan adat budaya mereka. Anggapan mereka masuk Islam dianggap masuk Melayu, dan masuk melayu ertinya jadi pemalas, malas baca, malas kaji, melenting tak usul periksa, dan lebih teruk lagi memperjuangkan bangsa atas nama agama.

Anda boleh melarang mereka menggunakan kalimah Allah dgn 'majoriti' muslim yg kita ada skrg, tp smpai bila akidah Islam 'Melayu' ini nak dipertahankan oleh undang2?

Anda bengang org kristian dakyah kepada org melayu ttg agama mereka, habis tu apa anda buat? halang mereka berdakwah? itukah yg Islam ajar? pernah anda menjelaskan kpd mereka konsep Allah yg sebenar? pernah anda tanya kenapa mereka berdakwah? Mereka berdakwah kerana org islam sndri tidak berdakwah kpd mereka. Org2 yg mengaku pejuang Islam tetapi menjauhkan mad'u dari Islam sndri.. Kalau Islam ni bukan untuk disebarkan, tak payah utus Nabi pun takpe.. penggal je sape yang tak beriman dgn Islam..

Apa dakwah kita kepada mereka hanya untuk menunjuk2 kita kuat? Ye mereka mungkin takut dgn 'kesatuan' Islam Melayu yg dilaungkan ttp secara tidak langsung mereka semakin jauh dari hidayah Allah kerana golongan2 'pejuang' yg tidak berdakwah tetapi hanya tahu menghukum ini ini. Banggalah kita kerana berjaya menunjukkan kita kuat dan menjauhkan mad'u dari agama kita..bangga la sangat..

Kalau inilah ajaran Islam, Nabi tak perlu susah2 sampaikan Islam pada semua org, cukup nabi dpt wahyu dan beriman sorang2.. tapi Islam tidak gitu, Nabi tak ajar gitu, Nabi ajar kita berdakwah, debat dgn mereka ttg konsep ketuhanan mereka, bukan nabi halang mereka guna kalimah Allah..dah kalau nabi pun taknak ikut, nak ikut sape lagi??!! Apa ingat nabi tak tau ke yg mereka mmg memusuhi Islam?

Anda pertikai nape skrg baru nak guna kalimah Allah, tu saya kata anda malas kaji, tgk hujah2 yg dibentangkan oleh lawyer2 mereka ttg penggunaan kalimah Allah yg dah berkurun mereka gunakan.. yg jadi isu skrg ni sbb ia baru ditimbulkan..tapi perkara ni dah lama.. kalau jahil sila tanya, jgn bertindak ikut suka..kalau malas membaca@mengkaji, jgn sedap mulut menghentam org lain tak cintakan Islam.

Arai said...

Salam Jiwakita,

Kita mmg tak cukup kuat utk tangkis serangan pihak2 tersebut kerana kita sendiri menolak panduan sunnah dalam menyelesaikan isu kalimah Allah ini..

Saya tiada kepentingan peribadi dlm isu ini, bagi saya yg penting ialah bagaimana Islam dapat disebarkan..

Dan saudara, saya tidak gentar dgn org yg menyanggah blog atau pandangan2 dlm blog, tp saya lebih gentar bila kita mengutamakan semangat dan pendapat mendahului nas.. anda pilih, anda nak ikut nas dan jalan dakwah nabi, atau anda nak ikut cara 'penentangan' baru yg bangsa Melayu kita timbulkan skrg ni..pilihan di tangan anda

Blue, kita tak perlu jadi Melayu untuk pertahankan Islam, Islam itu bukan Melayu dan Melayu itu bukan Islam. Dan Allah itupun bukan bahasa melayu.. Saya tidak pasti jika anda bukan melayu, apa pula pandangan anda ttg isu ini..

Blue, pengalaman saya berdakwah, perkara yg paling menjauhkan mad'u dari Islam ialah kerana Melayu. Kerana kesombongan, kejahilan dan kebebalan Melayu yg meng'agama'kan adat budaya mereka. Anggapan mereka masuk Islam dianggap masuk Melayu, dan masuk melayu ertinya jadi pemalas, malas baca, malas kaji, melenting tak usul periksa, dan lebih teruk lagi memperjuangkan bangsa atas nama agama.

Anda boleh melarang mereka menggunakan kalimah Allah dgn 'majoriti' muslim yg kita ada skrg, tp smpai bila akidah Islam 'Melayu' ini nak dipertahankan oleh undang2?

Anda bengang org kristian dakyah kepada org melayu ttg agama mereka, habis tu apa anda buat? halang mereka berdakwah? itukah yg Islam ajar? pernah anda menjelaskan kpd mereka konsep Allah yg sebenar? pernah anda tanya kenapa mereka berdakwah? Mereka berdakwah kerana org islam sndri tidak berdakwah kpd mereka. Org2 yg mengaku pejuang Islam tetapi menjauhkan mad'u dari Islam sndri.. Kalau Islam ni bukan untuk disebarkan, tak payah utus Nabi pun takpe.. penggal je sape yang tak beriman dgn Islam..

Apa dakwah kita kepada mereka hanya untuk menunjuk2 kita kuat? Ye mereka mungkin takut dgn 'kesatuan' Islam Melayu yg dilaungkan ttp secara tidak langsung mereka semakin jauh dari hidayah Allah kerana golongan2 'pejuang' yg tidak berdakwah tetapi hanya tahu menghukum ini ini. Banggalah kita kerana berjaya menunjukkan kita kuat dan menjauhkan mad'u dari agama kita..bangga la sangat..

Kalau inilah ajaran Islam, Nabi tak perlu susah2 sampaikan Islam pada semua org, cukup nabi dpt wahyu dan beriman sorang2.. tapi Islam tidak gitu, Nabi tak ajar gitu, Nabi ajar kita berdakwah, debat dgn mereka ttg konsep ketuhanan mereka, bukan nabi halang mereka guna kalimah Allah..dah kalau nabi pun taknak ikut, nak ikut sape lagi??!! Apa ingat nabi tak tau ke yg mereka mmg memusuhi Islam?

Anda pertikai nape skrg baru nak guna kalimah Allah, tu saya kata anda malas kaji, tgk hujah2 yg dibentangkan oleh lawyer2 mereka ttg penggunaan kalimah Allah yg dah berkurun mereka gunakan.. yg jadi isu skrg ni sbb ia baru ditimbulkan..tapi perkara ni dah lama.. kalau jahil sila tanya, jgn bertindak ikut suka..kalau malas membaca@mengkaji, jgn sedap mulut menghentam org lain tak cintakan Islam.

ariff55 said...

usaha kristianisasi dunia tajaan Zionis Jews kerana Yahudi khas untuk Jews saja goyim mesti dibaptiskan

yang penting kerjasama Yahudi Nasoro Majusi

http://www.joshuaproject.net/countries.php?rog3=MY

perlembagaan perlu dipinda...
atau revolusi malaysia?

perlembagaan mengatasi undang-undang benua siam kedah + benua keling + benua China

ariff55 said...

kembalikan undang-undang syariah

http://sejarahnagarakedah.blogspot.com/

Undang-Undang Kedah 222Hijrah

Gabungan Benua Islam Keling, Benua Islam China dan Benua Islam Siam Kedah

Rahimi said...

"Bagi masyarakat bumiputera Kristian di Sabah seperti Kadazandusun dan Murut, upacara ibadat diadakan dalam tiga bahasa iaitu bahasa Inggeris, Melayu dan bahasa ibunda mereka.

Dalam upacara ibadat yang menggunakan bahasa Inggeris, istilah yang digunakan ialah God, manakala upacara ibadat dalam bahasa Melayu menggunakan istilah Allah dan upacara ibadat dalam bahasa ibunda, misalnya dalam bahasa Kadazandusun, menggunakan istilah 'Kinoingan'." - bernard giluk dompok

apapasal tak guna perkataan 'Kinoingan' ja.. lagi senang, sebab org kadazan pun dah tahu. yg dok jumpa buku Kristian guna Allah tu bukan di sabah sahaja tapi di selayang dan semenanjung juga.

dah buta kot penyokong penyokong bersekutu kristian ni.

ironseven said...

ariff55,
salah satu usaha barat menyesatkan umat islam adalah dgn mengembangkanpelbagai aktiviti maksiat dan lahgo spt konsert2 hiburan, sambutan mlm tahun baru (tahun baru masehi..), disko, arak, zina. tapi kita masih buat dan takde usaha serious nak benteras.

itu la maksud yahudi nasrani mengajak kita mengikut depa. bukan memurtadkan org islam semata2. apa yg kita dah buat utk mengelakkan anak cucu kita dari dimurtadkan? apa pendakwah kita buat utk mengembangkan islam termasuk kpd org2 asli dan bumiputra di sabah? pendakwaah kita lebih selesa berdakwah di masjid dan surau yang ada aircond, ada kipas. tu le kekurangan kita.

pendirian pas adalah yg paling tepat bg saya. nak guna nama allah dibulehkan tapi penguatkuasaan kena tegas dan konsisten.

arai, thanks for the info. semoga pejuang 'melayu' yang 'islam' dapat paham. mcm sy kata sebelom ni, dengarlah daripada yg ahli, bukan dari seseorg yg baca buku dua tiga buah lepas tu nak komen. sama je lah mcm YB Zul...

Supar Yop said...

Kpd saudara Arai,

Saya ingat sudah sampai masanya untuk saudara perkenalkan identiti dan membuka 1 blog khas bicarakan pasal dakwah.

Saudara jelas tidak setuju dgn ZN, sbb saudara kata ia menjejaskan usaha dakwah saudara.

Tapi ramai pula bersetuju dgn ZN. Dia telah pun mendedahkan identiti dia dan dia menggunakan sudut bahaya kristinisasi dan murtad sbg intipati dakwah dia.Itu cara dia. Dan dia beri semua facts bukan bohong.

Cuma pendekatan saudara berlainan.Jadi jgn berlaga angin dgn dia, saudara boleh perkenalkan siapa sebenarnya anda, cerite cara pengalaman dakwah saudara dlm blog sendiri, kita sedia menziarah.

ariff55 said...

sekarang kita telah terima bahawa usaha mubaligh salibiah berjaya menghedonisme meliberal mendemokrasi mempluralis mensekular mempartisan mengkompatmen memfeminis dll umat... kita umat buih atau pemuda buai coca cola brrrrrrrr

banyak menyalahkan pendakwah hawa dingin bergaji dan berupah...

bukan ke amar makruf nahi mungkar kerja buat semua muslim

bila jdi umat buih dpermukaan air banjir takut nanti pecah bui dek arus deras globalisasi...

terutama 10/40 window kerana masih ada darah bani hasyim di nusantara

panji hitam pemuda bani tamin insyaALLAH

the untouchable
belas kasih sesama mereka keras terhadap musyrikin
solat jamaah tidak cuai zikr hubungan dgn yang AHAD bagun malam , bersama dlm majlis zikir orang alim dan amilin, bersedekah murah - amar makruf nahi mungkar cara hidup pandangan dunia mereka
kena cari mursyid yang ahli akan hal ehwal tarbiyah ruhiyyah lagi alim ASWJ

AzamDean said...

memanglah kekliruan tu yang amat ditakuti...bende2 ni sebenarnya perlu bersyarat...yang ehran kata kat Malaysia ni tak boleh sebarkan agama lain secara open kecuali agama ISLAM..cammane lak sirat khabar Herald ni boleh jual...label bukan untuk orang ISLAM walaupun ade di cop kat situ..tapi ingatlah arak yang takde cop halal pun ade orng ISLAM sebat masuk perut..Cammana label cop bukan untuk orng ISLAM tu boleh di beri???
Mmang isu perkataan ALLAH ni boleh jadi isu..tapi sebenarnya bende ni pasal penghunaan BM tu pun ye.yang buat surat khabar ni ingat BM tu sama ngn Bahasa indonesia..tu lah..DBP Malaysia ni pun lembap..banyak istilah BM dah mcm bahasa Indonesia dah...
Hmmm..yang heran sampai buat report polis sebelum berbicara habis...
Kalau kekeliruan yng diragui inilah masanya pendidikan agama ISLAM ni beri dengan mantap..ini tidak..kecik hanta pergi IDOLA KECIK...dah besa pegi ke akademi berfantasi.. alamat hancurlah umat ISLAM dan MELAYU... hahahahahahahah

Rahimi said...

THE CRISTIAN ALLIANCE STRIKE BACK

Editor Majalah Herald, Lauwrence Andrew, bakal menjadi salah seorang anggota panel forum ‘Kalimah Allah’ mewakili agama Kristian yang akan diadakan pada hari Khamis, 4 Februari ini.

Beliau yang turut mewakili agama Kristian akan hadir pada majlis anjuran Tabung Amanah Tok Kenali sempena majlis Seminar Pemikiran Islam Semasa.

Forum anjuran Tabung Amanah Tok Kenali dibuat sempena majlis Seminar Pemikiran Islam Semasa dan dijangka akan menarik perhatian banyak pihak.

Wakil agama Islam pula adalah Ketua Eksekutif Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (Kias), Dr Johari Mat manakala seorang lagi adalah wakil dari agama Budha.

Forum tersebut akan Anggota Parlimen Kawasan Machang, Saifuddin Nasution.

Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat akan berucap pada majlis penutup program berkenaan kira-kira pukul 4.15 petang pada majlis yang akan diadakan di Pusat Tarbiah Islamiah Kelantan (Putik).

ironseven said...

ariff55,
bezanya kita dgn org2 yg digaji di premis hawa dingin atau yg memberi daawah di masjid berkarpen empok tu adalah mereka semua 'ada kuasa dan tauliah'. dgn kuasa dan daawah tu depa semua buleh lebih aktif membuat amar maaruf nahi mungkar. sdra boleh pergi tangkap org buat maksiat di taman tasik titiwangsa? yg minum arak di disko? yg berzina di hotel2? saya cabar sdra kalau sdra rasa sdra boleh mencegah maksiat2 tu!

bukannya nak menyalahkan. tapi bila diberi amanah tu buat la. bukan hanya makan gaji buta, kutip duit zakat tiap2 tahun hanya utk cari keuntungan atas kutipan zakat tu. kalau kita marah kriatian umpan duit pd golongan susah utk depa masok kristian, kita yg ada duit berjuta2 tu buat apa? org yg nazak yg perlukan pembedahan segera pon mati dulu sebelom cukup duit nak bedah.

azamdean,
kata pepatah melentur buluh dari rebong. nak menguatkan aqidah biar dari zaman kanak2. ini tidak, kanak2 dan remaja disigok dgn hiburan yg lagho. hukum islam tentang murtad disindir dipersenda. hukum hudud apatah lagi. kalau teguh iman, mai la apa pon baik kristian atau ajaran kerajaan langit, pasti tak terjejas aqidah.

YB Zul, dah buat appointment dgn khalid samad, hj hadi dan nik aziz ke belom. persembahkanlah hujah anda tu pada depa biaq depa jawab...bukannya baling batu sembunyi tangan dan harapkan polis pulak nak tangkap depa...

ariff55 said...

http://www.sjweb.info/dialogo/index.cfm

http://www.oikoumene.org/en/programmes/interreligiousdialogue.html

http://www.sjweb.info/

pendekatan ofensif engagement

SUA PKR dah hantar surat notis supaya YB rujuk LEMBAGA DISIPLIN

ariff55 said...

beanrlah Rasulullah s.a.w Islam akan kembali ganjil (GURABA")

dan kita ditakdir (qada dan qadar) berada di zaman fitnah mungkin tak sehebat fitnah Dajjal lagi...

bagaimana nak rungkai perlembagaan kufar tu tukar ke Perundangan Islam/ islamic state / teokrasi supaya keadilan akan kembali seperti di zaman generasi islam awal hijrah

Amir Khurairah said...

Salam YB,

1. Dalam 101 East pun ada moderator menyebut Rasulullah tidak pernah melarang. Pada pendapat saya, setelah hampir 1500 tahun, setelah zaman Andalusia, setelah zaman Perang Salib, setelah tumbangnya Kerajaan Ummah adakah kita masih mahu menggunakan pendekatan yang sama seperti Rasulullah? Dalam perkara 1 ini pun YB telah hujahkan bagaimana Rasulullah menjawab soalan cepumas ini. Salahkah kita bertegas dalam perkara ini selepas hampir 1500 tahun?

2. Saya amat menyokong cadangan YB untuk diadakan undi kepada penganut Kristian samada mereka beria-ria sangat mahu memakai kalimah ini. Setelah menonton video klip di dalam Yuotube mengenai ceramah Benjamin Stephen di dalam gereja di Malaysia Timur, saya hanya mendengar doa-doa beliau lebih khusus kepada Yesus Kristus. Hanya sekali sahaja (yang saya dapat tangkap) dia memuji Tuhan Bapak dan tiada langsung disebut Allah.

3. Mungkin YB boleh adakan undi kepada umat Islam Malaysia samada bersetuju berkongsi bersama kalimah Allah selepas bersetuju berkongsi Raya. Kita boleh lihat peratusan umat Islam yang beria-ria menyokong puak Kristian ini.

4. Saya amat tertarik kepada perkara "Fitnah keimanan yang melanda". Kita boleh lihat umat Islam sendiri, tak kira ideologi politiknya menggunakan isu ini untuk kepentingan politik. Minta maaf YB tetapi saya lihat mentor YB sendiri semacam termasuk dalam golongan ini. Wallahualam.

Salam.

burungmerbok said...

salam Y.B Zul,

tahniah atas ketegasan dan keteguhan Y.B dalam mempertahankan kaliman Allah. walaupun bercanggahan dengan beberapa kerap pemimpin lain.

saya selaku amatur atau penulis kerdil yg tak seberapa ini berasa berbangga dan terharu masih ada lgi pemimpin seperti Y.B. tiada Y.B lain yang cuba pertahankan. semua tutup mulut. walaupun isu ini ada kepentingan dalam pakatan rakyat, tetapi tak semua perlu di halalkan. matlamat tidak menghalalkan cara.

isu ini semuanya di kemukakan oleh Y.B berdasarkan fakta. bukan logik akal. jadi bagi saya komen-komen liar yang kat luar tu, tak perlu dilayan sangat. tahniah Y.B
orang muda besama Y.B

ariff55 said...

http://tayibah.com/eIslam/imam_mahdi.htm

http://tayibah.com/eIslam/imam_mahdi2.htm

sudah kenalkan ALLAH

kena kenalkan Nubuwah/Kerasulan

kena kenalkan sam'iyat

gerakan ofensif di Seminar Pemikiran Islam Semasa - Yayasan Tok Kenali - Putik - MP Macang -Penutup MB Kelantan

Forum "Kalimah ALLAH"
umat buih masih tak mampu mengharungi arus banjir globalisasi
perlu berpaut dengan undi anjuran zionis antarabangsa

ONEDROP said...

Salam YB,
Kalau yer pun tegas dalam membuat keputusan janga la sampai nak quit PKR.YB kena fikirkan pengundi yg mengundi YB di KULIM.Jangan kecewakan haran mereka.Kalau YB quit mcmana YB hendak bersuara di Parlimen? Yang akan tinggal hanya pak turut dlm parlimen tu susah juga...

Rahimi said...

THE DEFENDER OF ISLAM said:

"saya menyeru rakan-rakan saya supaya tidak ghairah menyokong kalimah Allah di dalam penghakiman Herald ini kerana ianya membawa syirik" - Ustaz Harun Din, Timbalan Murshidul Am PAS.

THE CHRISTIAN ALLIANCE react:

Editor Majalah Herald, Lauwrence Andrew, bakal menjadi salah seorang anggota panel forum ‘Kalimah Allah’ mewakili agama Kristian yang akan diadakan pada hari Khamis, 4 Februari ini.

Beliau yang turut mewakili agama Kristian akan hadir pada majlis anjuran Tabung Amanah Tok Kenali sempena majlis Seminar Pemikiran Islam Semasa.

-------- rakan-rakan saya bukan shj ghairah menyokong malah mereka telah menjemput Imam Besar Herald ini utk mentarbiah ahli-ahli parti saya.--------------- nauzubillah.

Arai said...

Bg yg mencadangkan saya buat blog sndiri, insya allah sy pertimbangkan cuma buat masa ni kekangan waktu dan beban tugas membuatkan sy tidak berkesempatan berblog. bg yg ingin berhubung dgn sya, boleh melalui emel araidean@google.com

Saya tidak bertentang angin dgn YB Zul, bahkan sy sgt menghormati beliau sejak saya bersekolah dan menganggap beliau guru saya. Sya sangat kagum dan menghormati usaha2 murni beliau mendedahkan ttg perancangan gerakan memurtadkan umat Islam bahkan dgn konsisten beliau dlm kes2 melibatkan murtad. Cuma dlm isu kalimah Allah, saya tidak spendapat dgn beliau dari sudut pendekatan menghadapi golongan ini, tp tidak bermakna saya tidak menghormati beliau atau merasakan isu dakwah kristian ini tidak bahaya apatah lagi menyokong triniti..

Saya tidak bersetuju pendapat yg mengatakan pendekatan dakwah nabi sudah outdated kerana sudah 1500 tahun berlalu dan skrg cara kita kena berbeza. pendekatan dakwah rasulullah ialah sunnah rasul, dan sunnah itulah yg baginda tinggalkan bersama2 dgn kitab Allah. secara prinsip mesti kekal, hukum mesti kekal, mana yg dilarang atau dibenarkan kekal, yg berbeza mungkin bentuk pelaksanaan, berdasarkan kemajuan sains n teknologi yg ada..

Senjata lawannya senjata, dan hujah lawannya hujah. Jika pihak kristian menyerang kita dgn senjata, kita wajib pertahan agama dgn senjata.. bila mrk serang kita dgn hujah dan dakwah, kita lawan mereka juga dgn hujah dan dakwah.. yg jadi masalah ialah kita lgsung tak berdakwah, dan kita melenting bila kristian berdakwah.. kita marahkan mereka kerana kelemahan kita..

Duit zakat kita dihabiskan repair bangunan pusat zakat n bayar pemain bola, kristian pula habiskan duit utk dakyah penyebaran kristian, kita marah mereka kerana mendakwa mereka mencabar agama kita.. so inikah pendekatan Islam yg sebenar? So ini isunya, bukan isu kita menyokong triniti dan mengetepikan tauhid.. bukan bermakna kita redho dgn triniti, tp kita tidak menghalang berlandaskan hak2 kebebasan agama yg dibenarkan Islam.. kalau lah Islam menghalang, bermakna membiarkan gereja wujud di Malaysia ini juga bererti menyokong triniti..nape tak dihapuskan gereja2 semuanya kerana trinity itu tidak betul? Adakah itu ajaran Islam? so sila fahamkan antara redho dan tidak melarang..

"Hudud merupakan undang2 primitif" , "sekiranya dilaksanakan hudud, ramai org islam kudung tangan n tiada batu untuk buat jalan raya kerana rejam org berzina", "Hudud ketinggalan zaman dan tidak sesuai dilaksanakan", "tiada penganut agama yg boleh mendakwa agamanya sahaja yg betul"

Ucapan2 di atas semuanya ucapan yg murtad, yg rosakkan akidah. Dan ucapan2 di atas diungkapkan oleh pemimpin negara kita yg mengaku Islam. So mereka ini 'murtad' bukan kerana kristian guna kalimah Allah.. ini dia root cause murtad. ini yg patut ditentang.. kita tidak heran kristian nak murtadkan org Islam, tapi apa pendirian kita pemimpin2 tertinggi negara ini menyebarkan slogan2 murtad?

Arai said...

Nak buat undi kristian nak guna kalimah Allah atau tak, silakan, buat la undi.. Tapi cuba buat undi undi utk semua Umat islam di Malaysia ni nak jalankan hudud atau tak? jawapannya kita semua dah tau sbb di kawasan majoriti melayu, undi2 tidak berpihak kepada pejuang2 hudud, tapi sebaliknya berpihak kepada pejuang2 slogan murtad td.. jadi salah siapa? salah kristian guna nama Allah ke? Adakah kita nak kata hudud itu tidak betul kerana majoriti umat Islam Malaysia tolak? bagi saya bagi lah cadangan yg membina sikit daripada cadangan2 sperti undi yg bole dipertikaikan..

murtad ini bukan sekadar anda memohon menukar mykad buang perkataan Islam, tp lebih pada iktikad dan keimanan anda.. bilamana pemimpin yg melaung2kan slogan murtad, menghina hukum Allah tetiba menjadi juara nak rebut kalimah Allah, tidakkah anda berasa pelik? cuba la berfikir dgn skop yg lebih jelas..jgn bersandarkan emosi dan kebencian kepada mad'u yg kita tak pernah approach pun nak dakwah.. tetiba mereka nak guna kalimah Allah kita marah..

Kalian mgkin masih ingat sewaktu pilihanraya bukit gantang bilamana seorang DAP cina menuturkan ayat2 quran dalam ceramahnya.. berapa ramai melayu yg melenting..menghina Quran katanya.. inilah peliknya melayu.. anda cuba pergi ke gereja, mereka akan menyambut anda dgn baik dan memberi layanan istimewa kerana ingin menunjukkan 'kecantikan' agama mereka. Tp kita melayu pelik, non-muslim diharamkan masuk masjid, diharamkan quote quran, dahtu cmna dia nak kenal agama Islam? itulah yg saya tekankan Melyu ini menjadi penjahanam kepada Islam kerana menganggap Islam itu ekslusif utk bangsanya sahaja di Malaysia ni..

Arai said...

"Membenarkan orang lain menggunakan kalimah ALlah adalah kufur" adalah satu kenyataan yg tidak tepat dan tidak bersandar nas. tidak kira lah siapa yg menuturkannya hatta jika Qardawi sndiri tidak berpandu nas, maka pendapat itu bole ditolak.

Saya rasa kenyataan Us Haron Din telah dijawab oleh banyak pihak termasuk ulama'2. Dan beliau sndri mengambil langkah berdiam selepas pendapat beliau dijawab oleh ulama2 lain dengan nas. Ini satu sikap yg patut dihormati dan dicontohi yg ditunjukkan oleh seorang ulama'..

Tapi bila tanpa nas kita tetap mempertahankan hujah dan ego kita, mengecop pula golongan yg berhujah dgn nas sebagai firaun dan penyokong kristian, saya rasa ini satu perkara yg bahaya. kerana kita khuatir dalam kita ghairah menuduh org lain sebagai pendokong triniti sedangkan org tersebut berakidah tauhid, khuatir tuduhan akan berbalik pada diri sndiri..

Kerana sesiapa yang menuduh seorang muslim itu kafir, maka dia adalah kafir.. ertinya apabila seseorang yg berimankan tauhid dan menyembah Allah dituduh sbagai penyokong triniti (menyokong triniti hukumnya kafir), maka kita khuatir tuduhan kekafiran itu akan berbalik pd diri.. jadi berhati2 mengeluarkan kenyataan..

Tidak melarang non-muslim menggunakan kalimah Allah jauh berbeza dgn redho dgn akidah triniti..

Arai said...

maaf pembetulan, email saya ialah araidean@gmail.com

ironseven said...

Allah menyebut: (maksudnya) “..dan kalaulah Allah tidak mendorong setengah manusia menentang (pencerobohan) setengah yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta gereja-gereja (kaum Nasrani), dan tempat-tempat sembahyang (kaum Yahudi), dan juga masjid-masjid (orang Islam) yang sentiasa disebut nama Allah banyak-banyak dalam semua tempat itu dan sesungguhnya Allah akan menolong sesiapa yang menolong ugamanya (ugama Islam); Sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Perkasa. (Surah al-Hajj ayat 40).

Ayat ini mengakui tempat-tempat ibadah itu disebut nama Allah. Adapun berhubung dengan orang Kristian,

Allah menyebut: (maksudnya) “Sesungguhnya telah kafirlah mereka yang berkata: “Bahawasanya Allah ialah salah satu dari yang tiga (triniti)”. padahal tiada tuhan (yang berhak disembah) melainkan Tuhan Yang Maha Esa..(Surah al-Maidah ayat 73).

Ayat ini tidak membantah mereka menyebut Allah, tetapi yang dibantah adalah dakwaan bahawa Allah adalah satu dari yang tiga.

Al-Imam Muslim dalam sahihnya meriwayatkan hadis mengenai perjanjian Hudaibiah antara Nabi s.a.w dengan Quraish Mekah, seperti berikut:

“Sesungguhnya Quraish membuat perjanjian damai dengan Nabi s.a.w. Antara wakil Quraish ialah Suhail bin ‘Amr. Sabda Nabi s.a.w : barangkali aku boleh tulis Bismillahirrahmanirrahim. Kata Suhail: Adapun Bismillah (dengan nama Allah), maka kami tidak tahu apa itu Bismillahirrahmanirrahim. Maka tulislah apa yang kami tahu iaitu BismikalLahumma (dengan namaMu Ya Allah!)”. Dalam riwayat al-Bukhari, Nabi s.a.w menerima bantahan tersebut. Ternyata mereka menggunakan nama Allah.

Disiarkan pada Mar 02, 2009 dalam kategori Akidah |
Isu dalam artikel ini telah ditulis oleh Dr Mohd Asri Bin Zainul Abidin setahun yang lalu. Dicadangkan untuk pembacaan.

ariff55 said...

Fitnah Akhir Zaman

http://ustaz.blogspot.com/2005/06/fitnah-akhir-zaman-hadith-hudzaifah.html

pendekatan ofensif
menyeru menyertai jamaah muslim

PAS for ALL

ariff55 said...

menyeru NGO melayu menyertai Jamaah Muslim

NGO seperti PERKASA PEKIDA KIMMA PEKIMA TERAS dll kerana mereka ni terkeliru dan dikelirukan atas nama MELAYU

kita (apa bangsapun) akan mulia hanya dgn ISLAM

dakwahkan

PERKASA dah hantar surat ke POPE di vatican

sulaiman said...

kematangan berpolitik seperti saudara sgt diperlukan di Malaysia tercinta ini. Bukan taksub bukan pak turut. Walaupun saya ini ahli UMNO namun tidak semuanya yg UMNO buat itu betul. Begitu juga dgn PR. Buka mata, buka hati, buka minda.....saya mendoakan semoga Allah melindungi saudara di dunia dan akhirat. Semoga saudara terus berani menjadi pejuang untuk Agama, Bangsa dan Negara....