04 January 2010

POLITIK INGUSAN YB KHALID

Salam 2 all.

Apabila Nik Amalina Nik Abdul Aziz menegur segelintir pimpinan PAS yang tidak mempertahankan Ayahandanya, lalu beliau mendesak mereka yang berkenaan meletak jawatan; pandangan Nik Amalina tidak dijawab dengan hujah yang bernas atau bertanggungjawab, sebaliknya Nik Amalina dilabel sebagai pembuka pekung dan pengkhianat PAS. Apabila saya menegur YB Khalid Samad yang nampak terlalu terpengaruh dan menari-nari dengan rentak mainan kumpulan bukan Islam, dengan nas, dalil, bukti dan fakta, dan mendesak beliau supaya keluar PAS, beliau tidak menjawab dengan hujah bernas dan bertamadun. Sebaliknya beliau melabel pandangan saya sebagi pro-UMNo! Inilah budaya politik ingusan yang ujud dikalangan ahli politik Malaysia mutakhir ini.

Ternyata YB Khalid Samad ketandusan hujah bila berdepan dengan pandangan saya menyanggah kenyataan beliau yang menyokong keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur supaya Kristian diberikan hak menggunakan nama ALLAH sebagai Tuhan mereka dalam bentuk ALLAH mempunyai anak bernama Jesus.

Saya telah memberikan pandangan menyanggah tiga alasan yang beliau kemukakan berdasarkan nas, dalil, bukti dan fakta yang saya yakin benar. Malahan ternyata kepimpinan PAS sendiri menyokong pandangan saya. Diantaranya temasuk Musryidul 'Am PAS sendiri YAB Tok Guru Nik Aziz yang membantah Kristian diberi hak mengguna nama ALLAH dalam bentuk yang syirik. Timbalan Presiden PAS YB Ustadz Nasharuddin Mat Isa turut sama menyokong saya sebagaimana saperti yang disiarkan oleh akhbar-akhbar perdana hari ini. Mereka juga turut memberikan hujah-hujah, nas dan dalil yang mantap untuk menyokong pendirian mereka.

Tetapi bagaimana cara YB Khalid membalas hujah-hujah ini; beliau sekadar melabelkan pandangan ini dengan melabelnya sebagai pro-UMNo. Tidak mampu berdepan dengan hujah, beliau mematikannya dan cuba menyelewengkan pandangan dengan melabel pandangan orang lain. Ini ternyata menunjukkan ketidakmatangan dalam berhujah! Pelajar tadika pun lebih baik akhlaknya dalam meraikan perbezaan pendapat.

Beliau menyatakan saya tidak ada hak untuk menegur beliau. Apakah saya sebagai wakil rakyat Pakatan Rakyat tiak berhak menegur beliau. Sokongan beliau kepada pihak Kristian mungkin akan menggembirakan segelintir kumpulan, tetapi apakah beliau fikir Pakatan Rakyat tidak memerlukan sokongan dan undi umat Islam, apakah bangsa Melayu terlalu murah pada fikiran beliau sehingga boleh diketepikan begitu sahaja perasaan dan sentimen mereka. Sebagai wakil rakyat PR saya berhak menegur supaya Pakatan Rakyat tidak kehilangan sokongan dan undi umat Islam dan bangsa Melayu. Saya berani menegur beliau agar rakyat terutamanya umat Islam bangsa Melayu meletak keyakinan dan kepercayaan bahawa PR bukan sahaja akan membela kaum dan penganut agama lain, malahan PR juga komited untuk mempertahan dan membela umat Islam termsuk bangsa Melayu.

Kalau saya diberi maklum oleh kepimpinan PR bahawa agenda Islam dan Melayu tidak ada dalam PR, maka saya tidak akan teragak-agak keluar daripada PR. Namun saya berbangga dan kagum kerana pemimpin besar PR sendiri iaitu DSAI telah berkali-kali menegaskan, samada secara private mahupun secara terbuka, bahawa PR tetap komited terhadap perjuangan umat Islam dan bangsa Melayu disamping tidak menafikan hak dan kebajikan kaum dan penganut agama lain selagi tidak bercanggah dengan Perlembagaan. Malah saya sangat selesa bersama dengan Pakatan Rakyat kerana adanya Tok Guru Nik Aziz, Tuan Guru Haji Hadi, Ustadz Nasharudin Mat Isa, Tuan Guru Dr. Harun Din, Dato' Ismail Kamus dan banyak lagi ulama' dan 'ilmuan Islam yang masih lagi waras dalam pemikiran dan tindak-tanduk mereka berdasarkan Islam dan perjuangan ikhlas ini.

Namun malang karektor dan watak saperti YB Khalid dan yang sewaktu dengannya telah memberi tanggapan dan imej negatif dan buruk kepada perjuangan Islam didalam Pakatan Rakyat. Ramai dikalangan umat Islam dan bangsa Melayu hampir kehilangan keyakinan dengan perjuangan Islam dan bangsa Melayu dalam Pakatan Rakyat kerana adanya karektor dan spesis saperti YB Khalid ini. Jika dibiarkan tanpa teguran dan amaran kepada spesis saperti ini, saya cukup yakin sokongan dan keyakinan umat Islam dan bangsa Melayu terhadap Pakatan Rakyat akan terhakis dan pudar.

Saya memberi amaran kepada YB Khalid dan mereka yang sewaktu dengan beliau perlu ingat, majoriti penduduk dan pengundi dalam negera Malaysia ini masih orang Melayu beragama Islam! Jangan ingat kerana orang Melayu beragama Islam bertolak ansur dan bersabar, tidak bising dan tidak riuh rendah maka mereka boleh ditolak-tolak dan diperkotak-katikkan. Kelak nanti mereka akan menghukum Pakatan Rakyat sekiranya spesis saperti YB Khalid ini terus dibenarkan bermaharaja lela. Teguran saya secara ikhlas dan terbuka terhadap beliau berdasarkan hujah bernas dan berdalil itu tidak lain hanyalah untuk menunjukkan kepada umat Islam bangsa Melayu di Malaysia bahawa dalam Pakatan Rakyat nasib dan maruah umat Islam masih dibela dan dipertahankan, agar mereka terus yakin dan menyokong Pakatan Rakyat

Sebab itu saya mengambil sikap menegur beliau dengan secara terbuka, kerana beliau mempermainkan perasaan dan sentimen umat Islam bangsa Melayu secara terbuka. Apakah beliau sudah merujuk kepada 'ulama dan ilmuan dalam PAS sebelum mengambil sikap dan membuat kenyataan menyokong puak Kristian secara terbuka. Ternyata tidak, kerana pendirian beliau bercanggah samasekali dengan pandangan dan pendirian Mursyidul 'Am dan kepimpinan PAS. Malahan beliau pernah ditegur secara tegas dan terbuka oleh ulama' PAS YB Ustadz Taib Azzamuddeen dalam sidang Parlimen berkaitan isu ALLAH Kristian ini, sehingga ianya tercatat dalam Hansard Parlimen. Saya sendiri sebelum membuat kenyataan dan ulasan mengenai isu ini telah merujuk kepada beberapa orang ulama' termasuk kepimpinan PAS, juga para 'ilmuan dan intelek termasuk para peguam kanan dan mereka yang arif dalam isu ini. Malah saya telah membuat kaji selidik dan pertanyaan kepada kalangan rakan Kristian termasuk digereja mengenai pandangan mereka sebelum membuat ulasan saya dalam isu ini.

Saya mengambil sikap yang mudah. Siapa yang menghina Islam, maka mereka adalah musuh saya walaupun duduk satu parti dengan saya. Sesiapa yang membela dan mempertahankan Islam adalah sahabat saya walaupun berlainan parti. Apatah lagi mereka yang bukan sahaja sanggup menggadai perkahwinan mereka, malah sanggup menjual nama ALLAH! Itulah adalah sebesar-besar musuh saya. Dan saya sedikit pun tidak gentar atau takut dengan celaan mereka yang mencela. Saya tetap akan berkata yang hak walaupun pahit untuk ditelan. Yang penting Islam mesti dipertahankan, maruah umat Islam mesti dibela "at all cost"!!

Sekiranya ulasan dan komen saya tidak betul, sila tunjukkan dimana ianya tidak betul berdasarkan hujah, nas, dalil dan bukti serta fakta. Kalau setakat melabel pandangan saya sebagai pro UMNO tanpa nas, fakta dan dalil, saya kira itu adalah sekadar pilitik hingusan yang langsung tidak menunjukkan kematangan dalam berpolitik. Saya ingat pelajar Tadika Pasti lebih bijak dalam hal ini. Tetapi begitulah cara politik murahan yang di amal oleh segelintir manusia. Saya merujuk semula pandangan dan komen saya dalam kes Nik Amalina anak Tok Guru Nik Aziz yang memberi komen dan teguran terhadap segelintir mereka yang tidak mempertahankan ayahandanya. Bukan sahaja mereka tidak menjawab hujah dan teguran Nik Amalina dengan nas dan hujah yang bernas, mereka cuba menutup mulut Nik Amalina dengan melabel beliau sebagai pembuka pekung, pengkhianat parti dan lain-lain. Na'uzubillah min zaalik.

Saya telah mengemukakan bukti dan fakta bagaimana tindak-tanduk YB Khalid bercanggah dengan arus perjuangan PAS. Malah sikap beliau adakalanya memalukan PAS dan kepimpinannya sendiri. Sebab itu saya sekali lagi menyeru YB Khalid supaya menimbang untuk keluar daripada PAS, kerana saya berpendapat sikap dan tindak-tanduk beliau akan menghakis kepercayaan dan keyakinan umat Islam kepada perjuangan Islam yang dibawa oleh PAS. Malah saya berpendapat sikap dan tindak-tanduk beliau lebih sesuai untuk beliau duduk bersama dengan DAP. Tetapi itu hak beliau untuk memikirkannya.

Wallahu a'lam dan wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Isnin
178 Muharram 1431
04 Januari 2010

###################################################

(Petikan Sinar Harian Isnin 18 Muharram 1431/ 04.01.2010)

Khalid anggap Zulkifli terperangkap dalam helah UMNO SHAH ALAM – Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad, menyifatkan desakan Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Noordin supaya beliau keluar daripada Pas sebagai kenyataan jahil yang sealiran dengan UMNO. Beliau juga menganggap desakan itu perkara remeh dan menasihatkan Zulkifli berfikir sebelum mengeluarkan kenyataan, terutama yang melibatkan parti-parti dalam Pakatan Rakyat (PR). “Zulkifli sendiri perlu keluar PKR dan sertai Pas jika hendak memberi kenyataan seperti ahli Pas dan mengkritik Pas. Beliau bukan ahli Pas. Mengapa masuk campur hal Pas, malah kenyataan beliau memperlihatkannya seperti pemimpin yang tiada pendirian. “Saya tidak komen apa-apa mengenainya walaupun dalam PKR beliau banyak buat hal. Beliau tidak layak menggesa ahli Pas dipecat malah dinasihatkan memberi keutamaan kepada partinya sendiri,” katanya kepada Sinar Harian, semalam ketika diminta mengulas kenyataan Zulkifli melalui blognya yang mendesak Khalid keluar Pas dan menyertai parti lain, terutama DAP, berikutan kenyataannya menyokong keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membenarkan akhbar mingguan Herald- The Catholic Weekly menggunakan kalimah Allah.

63 comments:

Anak Banjar said...

SEMOGA ALLAH S.W.T SENTIASA BERSAMA PERJUANGAN TUAN.. AMEEN..

AntiHipokrit said...

Syabas YB Zul!. Spesis Khalid Samad ni kalau di Iran atau Bangladesh rasanya dah lama mampus.. INGAT YB.. TOLERANSI MELAYU adalah kerana mereka beragama Islam. Islam yang mengajar toleransi. Jika dicabut Islam daripada Melayu, kelak binasa negara disebabkan AMUK.

ibnu zubair al biroqiyy said...

ana sokong dgn kenyataan YB kulim...tak fham la kenapa MP shah alam leh jadi cmtu..keterbukaan yang melampau sehingga membelakangkan kehendak syarak, adalah terbatal...sy akan bersama2 YB kulim dalam mempertahankan pandangan beliau..Islam mesti letak didepan..

One Pip said...

Mungkin pihak gereja mempunyai niat tidak elok untuk menggunakan nama Allah, seperti ingin mencari pengaruh di kalangan orang Islam. Tetapi bolehkah kita menafikan hak ini kepada mereka? Adakah ini adil? Ini persoalannya. Tidak ada satu negara dalam dunia ini yang menjadikan perkara ini satu isu. kalau kita berbicara mengenai pendustaan terhadap Allah, berjuta-juta orang Islam mempunyai akidah pendustaan tehadap Allah ini, seperti Allah sebenarnya mencintai Ali melebihi Muhammad dan macam-macam lagi. Kaum Alwayiah, Yazidi di Iraq dan Syria dan sebagainya - akidah mereka dan pandangan mereka mengenai konsep Allah tidak kurang sesatnya dari Kristian. Tidak pula kita mendengar mana-mana authoriti agama Islam di mana2 menimbulkan isu penggunaan nama Allah ini.

ngape nye...? said...

Salam YB dan semua pembaca blog ini,

Saya dapati YB antara yg sangat rajin menulis di blog, tulisan YB pula adalah berasaskan " berani kerana benar."

Tetapi YB percayalah, bahawa sikap YB tersebut tidak sesuai sebagai seorang ahli politik.

Tindakan YB ini hanya akan menyebabkan DSAI selaku ketua umum PR pening kepala,

Berkaitan pertikaian YB dengan YB Khalid Samad sekarang, adalah tidak manis YB berkonflik secara terbuka begini di blog, lainlah jika YB bukan wakil rakyat.

Saya sangat percaya, jika YB berada didalam BN, sudah lama YB kena warning oleh DS Najib, oleh itu sebelum terlambat, hentikanlah pertikaian yg tidak memberikan apa-apa keuntungan pun kepada PR ini.

Hentikanlah...............

One Pip said...

Bible yang sudah berpuluh-puluh tahun diguna-pakai di Sabah/sarawak (cetakan Indonesia) menggunakan nama Allah merujuk kepada Pencipta. Kenapa selama ini tidak wujud sebarang isu? Apabila Katholik membawa amalan itu ke semenanjung, ia menjadi isu?

izuqila said...

Jangan la mcm ni YB..tak manis tikam menikam mcm ni..kan baik kalau selesaikan secara baik.. jumpe. bincang. sedih la sy mcm ni..

pahlawan_bugis said...

Relek la YB. Masing2 ada hujah dan pandangan sendiri. apa juga pandangan yang dikemukakan yg penting niat kita cuma satu iaitu untuk Islam. Jika penggunaan nama Allah itu boleh melembutkan hati org kafir utk menerima Islam atau setidak2nya berprasangka baik terhadap Islam saya fikir tiada salahnya. Namun jika penggunaan nama Allah itu mampu mendatangkan kecelakaan kepada agama kita maka harus ditentang walaupun nyawa menjadi galang ganti. Tapi YB jangan risau sangat tentang penggunaan nama tu. Sbb kita umat Islam menyebut ALLAH itu dengan sebutan ejaan Arab iaitu Alif Lam Lam Ha, manakala puak kapiq tu sebut ikut ejaan rumi. Jadi masih tidak sama antara ALLAH kita dengan allah puak depa. Lihat saja di Indon, kita boleh tahu agama seseorang itu melalui sebutan Allah itu sendiri. K YB Wassalam

zubaidis said...

Sebaik PR menang banyak kerusi tiba-tiba saja pemimpin yang dulunya boleh berceramah bersama atas pentas, sekarang sudah berperang pendapat. Kononnya atas nama kebebasan bersuara. Tak bolehkah jaga sikit, jangan tunjuk sangat . pertentangan hujah ini lebih kepada unsur menunjuk2

Cikmama said...

Assalamulaikum...
Saya dah baca catatan tuan pasal KALIMAH ALLAh dalam Herald Tribute.Soalan saya.

1.Ada tak lapuran penuh penghakiman isu ini di keluarkan?

2.Hebatnya hakim ini..berani dia buat penghakiman yang boleh mencetus sentimen agama? ini berdasarkan fakta atau arahan?

3.Kita lihat orang MELAYU bangun membantah penghakiman ini..tapi YAKIN kah kita KALIMAH ALLAH tu AGUNG..SUCI..TERPELIHARA..berbanding dengan AKIDAH,AKHLAK,IMAN orang melayu yang kian hancur.?

4.Yang membantah tu orang melayu je..orang ISLAM .cina..india..mat saleh..indonesia mana?

HArap dapat dijelaskan.

Wak Lan said...

Salam,
YB tak rasa YB ni dah jadi mangsa permainan media ke??
Kalau betul2 berdepan la dengan khalid samad. hujah, bincang betul2. Masing2 macam budak kecik nak tunjuk sape juara sebar kat orng segala perselisihan pendapat. Aparaaa...xmatang betul. macam budak2 baru jadi pengawas sekolah je.Memangla kebebasan bersuara, tapi biarlah kene dengan tempatnya.
Ulamak2 lain pun xkate xboleh. diharuskan dalam Islam. Ade jugak hujjahnya. sebagai ahli politik yang bijak, tak perlu serang peribadi dan hebahkan kepada umum. Saya rasa YB yang mulakan pertelingkahan ini.
Kalau menyokong kebebasan bersuara sila approved komen saya.Dan biarkan org lain bebas komen blog YB.
Sekian
Sekian

Harris said...

DSAI pun menyokong pendirian yb Khalid. Sila tuan lihat link di bawah.
http://www.youtube.com/watch?v=738vMmiIU24
Adalah lebih baik tuan menjadi calon bebas dari bersekongkol dengan orang seperti ini.

SyawaL said...

Salam...

Entah dah jadi lain macam plak sesama kita sekarang ni...

Isu ni pun masih khilaf lagi, memasing ada hujah...

OMan said...

Betol tu YB, kalau YB asyik nak mengkritik satu parti, lebih baik YB lepas jawatan dan menjadi penulis blog sepenuh masa. Komen YB akan menjadi biasa tapi dah pegang jawatan sebagai ahli Parlimen, menyusahkan parti je YB.

Teguran saya ikhlas untuk YB. Kadang YB cara menulis seperti keanakan...terlalu beremosi dan nak tunjuk hero sangat. Biarlah ulama-ulama PAS yang memberi hujah dalam soal ini.

aziz said...

salam,

apakomen saudara ttg youtube ini?
http://www.youtube.com/watch?v=738vMmiIU24

acah aje... said...

Salam YB,

Saya menyokong pendapat Ngape nye... diatas.

Usahlah bertelagah sesama sendiri begini,jika YB masih meneruskan sikap YB seperti ini, saya percaya tiada siapa lagi yang akan pilih YB sebagai calon di dalam PRU13 nanti.

Semua ketua parti tidak suka orang seperti YB ini berada didalam partinya, percayalah...

BN yang kuat sudah tentu tidak suka orang seperti YB, PAS juga tidak suka orang yang menimbulkan masaalah kepada parti seperti YB ini.

Akhirnya tinggal PKR sahaja pilihan YB, PKR pun jika dah kuat esok, juga tidak sanggup lagi memikul beban menanggung orang seperti YB.

Saya lihat sumbangan YB kepada parti tidak ada pun, didalam apa-apa progrem tak ada pun nama YB, munkin antara sebabnya, orang melihat YB ni suka buat kepoh je...

Berilah sumbangan kepada parti yang kita wakili sebaik munkin, disebabkan YB menyibuk didalam perkara2 lain, munkin sebab tu lah YB ada masa nak bertelagah sesama sendiri.

Insaflah YB, YB jadi wakil rakyat pun kerana ihsan DSAI, banyak lagi calon lain nak dipilih jika perangai buruk seperti YB ini nak di ambil kira.

Tiada mana-mana parti didunia ini boleh terima perangai macam YB ini....

Saya sayang YB sebab YB berani berkata benar, tetapi keberanian YB tidak bertempat, tunjuklah keberanian YB kepada lawan bukan kepada kawan.

PRU13 semakin hampir, insaflah YB sebelum terlambat.....sekian.

Apocryphalist said...

Bagi mereka-mereka yang kritik YB Zul kata tak manis itu, tak manis ini.

Tak manis? Tak manis?

Nama Allah semesta alam, Rabb yang tunggal, berpotensi hendak diTrinitaskan, hendak ditiga-Tuhankan, korang kata tak manis? Orang sibuk mempertahankan akidah korang sibuk nak tambah gula dalam zaman kekurangan gula ni? Korang semua otak taruh kat buntut ker?

YB Zul adalah satu-satunya laungan tunggal dalam PKR yang boleh menyelamatkan parti itu dari jatuh ke kancah ke-kirian total dan korang semua nakkan beliau "toe the line" dalam hal akidah ni? Korang memang betul-betul otak tak boleh pakai.

Biar saya nukilkan satu cerita. Zaman pemerintahan Inggeris di India kurun ke-19 dahulu, ada seorang pekerja muslim keretapi yang menjadi buruh memasang besi landasan keretapi. Nama dia tidak pasti tapi rakan-rakan memanggil dia Babaji.

Pada satu hari tengah-tengah bekerja keras di bawah panas terik matahari, dia mendengar rakan-rakan buruhnya hindu yang lain ketawa sama sendiri dan apabila dia dengar dengan teliti, didapati mereka sedang berjenaka tentang Nabi Muhammad. Bukan pasal diri Nabi Muhammad tapi hanya berjenaka tentang janggut nabi dan janggut orang Islam.

Babaji tadi panas hati dan dia ambil cangkul dan tetak si hindu kurang ajar tadi sampai mati.

Beliau ditangkap dan dipenjarakan ketika menunggu perbicaraan. Kes ini mendapat liputan besar seluruh India dan ramailah peguam-peguam handalan muslim dari seluruh India datang untuk mempertahankan beliau tetapi beliau hanya berkata, "buat apa Tuan-tuan hendak mempertahankan saya, dah memang saya bunuh. Dan saya tidak akan teragak-agak melakukannya lagi jika terdapat sebegini lagi".

Hakim Inggeris mendapati beliau bersalah dan dijatuhkan hukuman mati.

Tidak lama setelah mayat beliau dikebumikan, warden yang menjaga penjara Babaji itu telah datang ke salah saorang ulamak Islam untuk mengucapkan syahadah. Apabila ditanya, beliau bercerita bahawa pada malam sebelum Babaji dihukum bunuh itu, tiba-tiba bilik penjara Babaji telah dipenuhi dengan cahaya terang benderang yang menyakitkan mata. Warden itu telah nampak dalam penjaranya, Babaji didatangi oleh tetamu yang semestinya bukan terdiri dari zat manusia biasa.

Itu baru mempertahankan janggut belum ugama Islam keseluruhannya lagi.

Hehehe. Ini baru kes nak mempertahankan kesucian nama Allah dari dinodai oleh para mulhidun korang sibuk tak manis ini kurang gula itu. Ishhhh. Seribu orang dari kamu semua tak sama kemuliaannya dengan setengah dari kuku Babaji tadi. Insaflah sikit!

Nah sapa pulak tadi yang mempersoalkan YB tiada sumbangan dalam parti? Agaknya sumbangan macam manatu?

Pergi berceramah dalam gereja memuji kristian? Atau mempelawa karfi harbi yang berhadas besar dan baru berak dari makan babi dan minum arak untuk masuk mesjid berceramah? Atau mungkin sumbangan itu dari segi pergi kubur cina mati dan rukuk kepada rohnya seperti sesetengah dari ketua anda semua buat? Atau luluskan tanah melayu di hadiah kepada cina selama 999 tahun? Kamu ni semua bingai tahap berapa?

Seperti yang saya kata di sini, Islam adalah "The Last Bastion" dari kalangan ugama Semawi lain untuk mempertahankan Keesaan Allah dari dikotorkan dengan kesyirikan.
Anda semua tak risaukah YB Zul adalah "The Last Bastion" dalam parti anda semua untuk mempertahankan apa yang hari-hari kita lihat sebagai memperlekehkan Islam di Tanah melayu ini?

Apocryphalist

simply said...

Masing-masing tok sah tunjuk pandai laa, biar rakyat menjadi hakim pada pilihan raya akan datang, tengok siapa yang akan bela bangsa melayu yang lebih 50% umat islam, bukan hanya retorik sahaja.

Kementerian Dalam Negeri Kerajaan BN dah buat rayuan, tak payah cakap banyak-banyak, apa yang Pakatan Rakyat buat? Dok bagi hujah saja, kalau rasa betul sangat nama Allah tu kafir boleh pakai, pi lah buat roadshow!! Jelaskan kenapa umat Islam patut share nama ni. Dalam 15 juta umat Islam kat Malaysia ni, berapa orang yang faham isu ini??

Ya lah, beza pendapat pun beza pendapat lah, asyik dok beza tak habis-habis, siapa yang nak buat kerja? rakyat pun dah jelak laa!!

Ni dok gaduh macam budak kecik, macam saya cakap tadi, tunggu sajalah next election.

One Pip said...

Disebabkan perkataan Islam di Malaysia sudah dikaitkan dengan isu Melayu vs bukan Melayu; maka perkara sebegini menjadi isu. Apa jua niat pihak gereja, persoalannya, bolehkan kita melarang orang lain menggunakan perkataan Allah merujuk kepada Tuhan hanya kerana kita takut orang Melayu terkeliru? Apa basis mahu melarang orang lain menggunakan perkataam Allah? Takut kita orang Melayu keliru? Is that the basis? Tidak masuk akal.

Jika ditanya Osama Bin Laden (yang kononnya pelampau agama) dan ulama yang dianggap ekstreme pun, mereka tiada masalah dengan orang bukan Islam memanggil Tuhan nama Allah. This is a Malay problem, nothing to do with Islam. Kononnya melarang orang lain menggunakan perkataan Allah ialah mempertahankan Islam, ini tidak betul.

Lebih ramai manusia menggunakan perkataan Allah merujuk kepada Tuhan, lebih bagus untuk agama Islam dan Malaysia. Mencari titik persamaan itu lebih baik. Jika alasan mereka yang berakidah sesat tidak boleh memanggil Tuhan sebagai Allah, maka kita juga mesti melarang orang Syiah, Qadiani, Yazidi, Alawiyah dan macam-macam daripada menggunakan nama Allah. Ini kerana pendustaan mereka kepada Allah tidak kurang hebatnya.

Contohnya, golongan Alawiyah di Syria percaya bahawa Ali itu ialah jelmaan Allah. Tetapi tidak pula kita terdengar ulama Ikhwan al-Muslimin dan lain-lain mahu mereka memanggil Tuhan nama selain Allah.

Cuba bayangkan, seorang manusia mangaku bahawa alam ini dicipta oleh Allah, iaitu Tuhan yang satu. Tetapi manusia ini mempunyai kepercayaan karut seperti Allah ini mempunyai anak dan jelmaan di atas dunia. Maka kita melarang mereka daripada mengaku bahawa Allah ini Tuhan, sebab nama Allah ini copyright untuk kita sahaja. Saya rasa ini tidak kena dengan ajaran Quran.

encik_roy said...

Dah besor2 pun bodo..suka sangat kena kencing dengan UMNO...wei mangkuk dua ekor (MP Shah Alam dan MP Kulim), keputusan mahkamah tu nampak sangat permainan saraf UMNO....dia crate isu dan bawak sekali MP PR masuk padang...laga2 kan pemimpin Islam PR..rakyat cam aku leh paham xkan korang x leh paham...namanye je MP..belajar tinggi2 tp perangai macam mangkuk...sibuk jadi hero...mende ni leh bincang dan putuskan tanpa melibatkan emosi dan ejek mengejek..hingus lah, pro umno la...mangkuk la korang ni...apsal la DSAI leh percaya kat korang mangkuk2 ni...

sikatkerap said...

Salam..

Kesian YB. La tahzan! Semua org nak YB jaga hubungan pakatan parti & kerusi takut lps ni rugi. Takpa la kalau org takmau pilih jadi wakil suara rakyat sok, masa tu sdr. Zul buatlah NGO dan berjihadlah demi agama. Politik ni macam main bola dlm hujan, kena daih kaki, ni kena belemoih, belaga dgn player team sendiri.

La ni biaq pi lah depa nak guna nama Allah besar mana pun, yg penting jgn ada org Islam, mualaf yg murtad. Kalau Kristian dah menang moral utk guna Allah, kita kena hebatkan lagi dakwah Islam kita.

Nabi dah kata, perbezaan itu hikmah. Ada hikmah yang Allah (kita) sedang kirimkan utk umat Melayu Islam ni fikirkan. Mungkin selama ini kita hanya tuturkan di lidah tidak pada hati. Mungkin org Kristian akan terbuka memahami siapa Allah (mereka) dan Allah (kita) sebenarnya. Yang pasti, hikmah ini tidak akan memihak kepada mereka & Allah mereka.

Kita merancang, Allah (kita) punya plan lagi power.

Jumayatara said...

Salam YB

Sekarang macam mana? Nak tarik balik kenyataan YB, YB menulis macam YB ni hebat sangat.....sesama dalam pakatan pun YB nak belasah...YB umpama duri dalam daging.....YB nak berdalih lagi , biasa le standard ahli politik bercakap/menulis bukan main hebat....puiiihhhh

mann_je said...

acah aje... said...

"Saya sayang YB sebab YB berani berkata benar, tetapi keberanian YB tidak bertempat, tunjuklah keberanian YB kepada lawan bukan kepada kawan."

Sekiranya tulisan di atas di tulis oleh bukan melayu/islam boleh dimaafkan. Tetapi jika ditulis oleh melayu/islam , pada saya diorang ni memang bebal.

Islam tidak pernah mengajar kita tunjuk keberanian kepada lawan secara membuta tuli. Islam mengajar kita untuk mempertahankan kebenaran dan menghapuskan kebatilan . Jika kawan kita , puak kita hatta keluarga kita sendiri pun yang menegakkan kebatilan , maka perlu kita tentang habis-habisan . Ini bukan soal lawan atau kawan , tapi soal kebenaran dan kebatilan .

Jadi sebelum hentam YB Kulim , balik belajar la dulu . Jangan sempitkan pemikiran kita . Islam bukan hanya soal pilihanraya , kalau hidup hanya fikir nak menang pilihanraya dan tidak kisah apa pun jadi pada islam dan umat islam , saya rasa jadi ayam lagi baik la ...kalau tak ada makanan bole la sembelih buat lauk . Kalau jadi orang , dah la menyusahkan , kalau sembelih pon tak da sapa nak makan . Kesimpulannya , kalau kita tidak meletakkan kepentingan Allah melebihi segala-galanya , maka ayam tentu lebih mulia daripada kita kerana setiap kali musim perayaan dia naik harga . Tapi kita manusia????

Muntakhab Ahadith said...

menyebut nama Allah oleh bukan Islam pada dasarnya harus dan kita
tidak boleh melarang sebagaimana yg ada dalam hadith-hadith yg
menyebut orang bukan Islam menyebut nama allah bila berinteraksi
dengan baginda.

walaubagaimanapun setiap isu dan perkara ada konteksnya yang
tersendiri yang mana kita perlu deal dengan isu tersebut melihat
kepada konteks yang ada di hadapan kita...makan ais krim adalah harus
tetapi jika doktor ditanya oleh seorang berpenyakit kencing manis
kronik adakah doktor tersebut perlu jawab boleh makan ais krim kepada
pesakit tersebut...adakah kita akan membantah pendapat doktor tersebut
dengan membuat pernyataan umum tidak ada nas yg melarang orang makan
ais krim.

isunya sekarang bukan soal berebut nama tuhan tetapi agenda yang ada
di belakang isu ini yang perlu dilihat sebelum membuat pernyataan
umum harus orang kafir menggunakan nama tuhan..adakah isu sekarang
kristian minta untuk guna nama Allah semata-mata ianya nama Allah
sebagaimana penggunaan biasa orang Arab kristian coptic di mesir
terhadap perkataan Allah..atau ada agenda lain yang tersemat sekali
dengan penggunaan tersebut...

bagi saya keputusan mahkamah tersebut membuka ruang satu demi satu ke
arah pembiasaan terhadap "Allah" dalam pengertian trinity mereka yg
akhirnya menyampaikan mesej tersebut kepada muda mudi Islam yang
telah kehilangan arah keagamaan utk meyakini bhw kita berkongsi Allah
dengan mereka dlm erti trinity. Ia dilakukan oleh majalah untuk
menyebar kristian dan sebelum ini isu ini tidak pernah ditimbulkan.
Ia adalah satu langkah ke hadapan oleh mereka dalam menyebar
kristian.

sepatutnya kita berfikir dengan cara untuk menjaga kedudukan agama
Islam yang resmi di negara kita dan selagi kita ada ruang perundangan
untuk menyekat penggunaan kalimah Allah oleh mereka sepatutnya we go
for it...ini bukan soal ada hadis org kafir guna nama Allah depan
nabi dan nabi tak larang tapi soal konteks yang ada di hadapan kita
yang perlu ditangani demi untuk menjaga maruah agama Islam di tanah
air kita..kita boleh bawa berpuluh ayat dan hadith orang kafir guna
nama Allah tapi adakah itu konteks kita sekarang... ubatilah sesuatu
penyakit mengikut keadaan pesakit yang berkenaan bukannya hanya
mengguna panadol untuk semua jenis penyakit...kalau setakat nak
prescribe panadol pada semua jenis pesakit ramai yang boleh buka
klinik.

Muntakhab Ahadith said...

kepada YB..jgn ikut kate2 penyangak komentar di blog YB...semua bagi komen sbb nak selamat kan parti PR!!!haprak semua tu...no satu agama bukan parti!saya tengok orang yg dok komen suruh YB berhenti sbb nak jaga parti seumpama org yang takdak iman...kesian org macam nie...parti didahulukan agama dicampakkan!!itu la prinsip mereka yang suruh YB berehenti berhujjah...mereka ini semua yang patut dikesian kan!kamu semua wahai pemberi komen...jgn kerana parti agama korang nak gadai....kalau DSAI tak mau YB lagi silakan lah...DSAI tu opportunist saje..YB berjuang utk agama...kalau DSAI taknak sudah..YB bleh jadi pendakwah...jadi wakil bebas...aku sokong dia..aku undi dia...mmg la byk pendapat harus bagi org kapir guna perkataan Allah tapi tengok la dgn kontek skrg..baca komentar aku kat atas...pk la...tamsilan senang...tu pun takleh pk ker?budak skolah pun bleh paham tamsilan simple mcm tue...tak paham la aku pemberi komen yg hentam YB...korang ni adalah golongan short wire bak kate Dr Haron Din...silap haribulan akidah pun dah gugur...korang ni plak nak bagi pendapat macam korang tu ulama...dengar ulama mcm Dr Haron Din tu bg pandangan bukan pandang YB Khalid Samad yg entah dr mana belajar agama...kalau semua nak bagi pendapat kirenya semua org bleh bukak klinik pastu bagi prescription ubat untuk patient...maklumla semua nak jadi "Doktor Agama"

zul said...

apalah korang ni.....macam budak2..anak aku yg sekolah tadika pun x bergaduh ngan adik dia kat sekolah sama,,,kalu nak gaduh,,gaduhlah kat rumah...
YB Zul ni lebih buruk perangai dari budak2...kalu pun Khalid tu salah,,,tegurlah dgn cara berhemah,,bukan hentam dalam blog,,,ko dah jadi pemecah belah PR la,,,,

Muntakhab Ahadith said...

Kepada Apocryphalist..Tahniah..aku sokong engkau...dorang semua ni buta akidah rasenye

zul...si khadid tu cakap baik2 pun tak guna..melawan je dia...Taib Azimuddin bg penjelasan pun dia nak tegakkan benang basah lagi...biar la pecar belah PR jgn pecah belah agama sudah....Allah tak tanye hal politik dalam kubur..dia tanye akidah iman..teruskan YB zul...jgn pedulikan penyangak2 dalam komentar mereka

Muntakhab Ahadith said...

kepada mann_je WELL SAID...bagus tu...jgn layan org yg bebals

KOYAN said...

bagus la kalau berani kerana benar..pastikan benar2 betul .... tak kira kawan tak kira lawan..yang benar tetap kene tegakkan...

Sam said...

Saya sokong YB Kulim. DAlam apa keadaan kita hendaklah menyatakan dengan jelas pendirian kita mengenai sesuatu isu tambahan pula isu yang sedang diperkatakan sekarang ini telah dibawa ke pengetahuan awam.

YB Shah Alam telah menyatakan dalam suratkabar - adakah anda sekelian masih mahu berdiam diri - ia telah menyebabkan rakyat marhain menjadi keliru.

Saya tidak faham pada mereka yg meminta YB Kulim duduk diam / bincang dibelakang / lebih hina lagi mengatakan 'jangan tikam belakang' / menyebabkan DSAI pening kepala.

sepatutnya DSAI patut pening kepala dengan YB Shah Alam.

Syabas YB Kulim wpun ideologi politik kita berbeza namun soal agama saya tidak berkompromi.

Sam.

yusuf mujahidin ™ said...

Aslmualaikum YB

sy sedih membc komen2 yg jelas merendahkn YB hanya krn pkr ini bakal menjejaskn nama baik PR dan merencatkn pelan memenangi PRU 13 nanti..

bg sy, bila sebut soal Islam, baik UMNO, PAS atau PKR jatuh no 10..

Islam terlalu tggi sehinggakn kita taksub dgn parti dan rela agama diperjudikn krn kepentingan politik.


pd sy, kenapa kita harus menentang penggunaan kalimah Allah dlm Herald Catholic Weekly ni krn niat mereka mencurigakn.

KDN telah memberi kebenaran utk menggunakn kalimah Allah pd mulanya dgn syarat mereka melabelkn "UNTUK KRISTIAN SAHAJA" di muka utama mengikut saiz dan font yg ditetapkn sebagaimana Harakah yg ditulis "UNTUK AHLI PAS SAHAJA"

namun, syarat ini ditolak. apa niat mereka sbnrnya? kebenaran dh pun diberikn.

jelas mereka mahu Herald Weekly dibaca oleh semua kaum termasuk org Islam tnpa sebarang panduan.
Jika anak2 kita yg jahil membaca "Allah itu satu dari 3" apa agknya ms depan akidah mereka?

sekurg2nya jika ditulis, "UNTUK KRISTIAN SAHAJA" mgkin kita dpt mengelak dr salah faham. tp malangnya, mereka tahu, ini akn mengurangkn pluang utk menarik minat Islam atau setidak2nya menggoyahkn iman rapuh mereka.

kpd saudaraku yg Islam dan sygkn Islam sekalian...

pdpt boleh berbeza2 tetapi demi kemuliaan Islam agama yg dibawa Muhammad SAW ini, sama2lah kita bersatu menentang niat jahat mereka ini.

bersatulah. kita bukan mahu memusuhi bukan Islam. kita mahu mempertahankn akidah Islam dr dipersendakn.

jika anda mahu Allah yg kita cintakn ini disyirikkan dgn rela, silakn..

apa ada pada nama...


Allahuakbar!!

luna65 said...

Keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 31.12.2009 yang membenarkan permohonan puak Kristian melalui akhbar The Herald untuk menggunakan perkataan ALLAH bagi ganti nama "God" dalam penerbitan mereka, mengingatkat saya sebuah peristiwa dan peranan dakwah Nabi Ibrahim AS (Khalilullah – Bapa Segala Agama). Ketika baginda memusnahkan semua berhala-berhala dan meninggalkan hanya sebuah berhala yang memegang kapak.
Ketika baginda ditanya siapakah yang telah memusnahkan berhala-berhala itu, maka baginda menunjukan kepada berhala yang memegang kapak tersebut. Lalu semua orang menjadi kebingungan kerana tidak munasabah sama-sekali berhala yang telah diperbuat oleh mereka itu mampu melakukannya.
Persoalannya, mengapa baginda tidak memusnahkan kesemua berhala-berhala tersebut dan dengan sengaja meninggalkan cuma sebuah sahaja berhala, itu pun yang memegang kapak? Adakah kerana membiarkannya lalu baginda telah melakukan syirik? Sudah tentu tidak.!! Namun ini adalah suatu antara rahsia-rahsia fatonah dalam berdakwah.
Saya kira YB sebagai seorang yang ariff dan “berfikiran dalam”, sudah pasti tahu jawabannya. Saya tidak mampu untuk menjelaskannya di sini kerana sangat mustahil bagi saya mendahului ketentuan Allah dan Rasul-Nya.
Al-quran yang ditinggalkan kepada kita oleh junjungan besar Nabi Muhammad SAW itu bukan hanya untuk dibaca, berhujah, mencari dan meyakini bukti sahaja, walhal “kelakonan” serupa mampu membangkitkan kembali Mukjizat-Nya. Itulah kelebihan Al-quran.
Untuk puak-puak tu, kita lihat siapa yang terkena....
Sekali lagi, menyanggah YB Khalid Samad adalah suatu yang terburu-buru...
Salam hormat dan salam 1Malaysia tapi tak leh salam 1ALLAH ker...?

Montchini said...

dulu aku memang respect kat yb zul ni. Tp sekarang dah tak lagi. Apasal yb zul nak kena kecoh2 hemtam yb khalid. Itu pandangan peribadi dia. Sedangkan ulama pun bercanggah pendapat dalam hal ni. Tapi diorang ambil pendekatan yg berbeza. BINCANG untuk cari titik persamaan. Bukan mcm YB ZUL, apa sahaja yg tak kena ngan jiwa dia, dia bantai, tibai tak tentu hala. Cuba ambil pendekatan yg lebih rasional dan matang. Grow up YB. Bincang, bincang, bincang! Kalu dah bincang, then tak menjadi juga, baru la bantai/hentam. Ini tak, belum apa2 yb dah kecoh. Ini bukan kali pertama mcm ni... Dan saya harap ini yg terakhir yb berperangai macam ni. Moga kita sama2 dapat petunjuk dari ALLAH.

Mr said...

Salam.

Saya pernah dengar kuliah agama Zul sekali di ampang. sikap anda sungguh memualkan bg saya. menggunakan nada yang bongkak bila berbicara, cabar sana cabar sini. tunjuk hebat dengan ilmu.

Pengikut anda rata2nya bila sy berjumpa semuanya sama bersikap seperti anda. jadilah org yg bercakap dengan rendah diri. sikap begini tidak berhikmah.

Muhasabahlah.

Rb@ssociat3S said...

Assalamulaikum Yb,

1. Saya bersetuju dengan pandangan Yb bahawa di dalam memberikan pandangan dan atau menyanggah sesuatu pandangan ianya seharusnya disertakan dengan nas, dalil dan atau bukti-bukti sebagai sokongan.
2. Keduanya, pandangan yang diberikan bukanlah berdasarkan emosi semata-mata-mata.
3. Adalah menjengkelkan apabila si pendebat yang ketandusan modal cuba mengalihkan hujahan dengan membangkitkan sesuatu yang bukan menjadi isu perdebatan.
4. Melabelkan seseorang sebagai pro pihak-pihak tertentu tanpa melihat kepada isu dan hujahan-hujahan yang terlibat adalah satu mainan politik biasa di Malaysia.
5. Sebagai contoh, membaca blog YB tidak menjadikan saya penyokong YB. Bersetuju dengan sesetengah pandangan YB tidak semestinya saya dan YB di dalam satu aliran ideologi. Berbeza pandangan saya dengan YB, tidak semestinya saya pro mana-mana pihak yang lain.
6. Apa yang saya cuba sampaikan adalah bahawa, di dalam berdebat biarlah ianya disokong dengan alasan-alasan yang kuat. Apa yang perlu dibantah hendakalah dibantah walaupun satu aliran. Yang membezakan cara yang digunakan.
7. Jangan semata-mata menentang penggunaan nama "Allah" saya dilabelkan sebagai menentang Orang bukan Islam sekaligus dicapkan sebagai "racist".

Peguam Muda
rbassociates21.blogspot.com

Muntakhab Ahadith said...

kepada luna65 dan montchini...Dr Haron Din pun dah kata sape sokong penggunaan kalimah Allah oleh kristian dia seperti menyokong kesyirikan...TAPI mungkin anda dan yg lain2 menyokong pun ilmu agama lagi tinggi tak tau la!!tapi aku tak rase pun korang alim....cuma buat2 alim nak jadi doktor agama la kot

PAS Cawangan Bukit Sentosa 2 said...

SALAM SDR YB, TEMAN SECARA PERIBADI MOHON AGAR SDR GUNA MESYUARAT,PERBINCANGAN DAN TELEFON SERTA EMEL ANTARA 2 INDIVIDU .SDR ADA KAPASITI SEBAGAI AHLI PARLIMEN YANG BOLEH BERJUMPA KENAPA TIDAK SELESAIKAN CARA TERTUTUP? ADAKAH ANDA MAHU BLOG ANDA HIT YANG TINGGI?
KALAU TEMAN YANG BUKAN YB ATAU ORANG BESAR MEMANG PATUT MERAPU DALAM BLOG SEBAB KAMI BUKAN YB DALAM PARLIMEN ATAU YB DALAM PAKATAN RAKYAT.
SEDARLAH SEMUA INI TENTANG PERKATAAN ALLAH ADALAH ADUDOMBA UMNO/BN.KEMBALILAH KEPADA ZULKIFLI NORDIN (190AN) DAHULU.WALLAHUALAM

Muntakhab Ahadith said...

hmm....semua yb berlaku semua salah umno...betullllllllll!!!!!!!!!itu la komen hipokrit dari seorang ahli pas!!well done

kerislama said...

Salam YB;
Saya amat tertarik dengan ketegasan YB dalam mempertahankan Islam. Harap YB dapat teruskan. Disaat ni dah banyak ahli politik yang buta kuasa sampai sanggup korbankan apa sahaja demi undi!!! Ingat tujuan kita di jadikan dibumi ALLAH ini. Hamba kepadaNYA. Walaupun kita rasa pendapat kita benar tapi fikirkanlah juga kesannya kepada masyarakat Islam di negara ini. Jika pemimpin islam pun tak boleh diharap siapa lagi yang boleh kita sandarkan harapan untuk membela ISLAM.

Muhammad Ridzuan said...

diharap YB Zul atau sesiapa yang boleh berhubung dengan Tuan Guru Haji Hadi atau lain2 pemimpin Pas berkenaan kenyataan bahawa perkataan Allah boleh digunakan oleh agama Samawi (Kristian dan Yahudi) yang saya rasa tepat dan menjadikan mereka tu ahli kitab tetapi adakan Kristian Katolik yang mengeluarkan Herald Tribune tu layak kita anggap ahli kitab? sekadar ingin mengetahui sebab implikasinya besar kalau mereka boleh digolongkan sebagai ahli kitab.

cjb said...

salam to all,

suatu pertanyaan? pernahkah nabi menghalang kafir quraisy & kafir nasrani dari menggunakan kalimah Allah? adakah Nabi pd masa itu tak tahu kedua2 puak kafir itu mensyirikkan Allah? pernahkah Nabi mhalang kaum kafir dari menamakan anak2 mrk Abdullah? adakah kita semua mahu mengkufurkan Nabi Muhammad saw kerna baginda tdk melarang kaum kafir quraisy menggunakan nama Allah? adakah kita lagi pandai dari Nabi Muhammad?

apa beza kaum kafir quraisy/yahuni/nasrani pd zaman Nabi dgn kafir pd zaman ini? adakah kafir di zaman Nabi lebih bagus dari kafir di zaman ini?

Tolong datangkan kpd umat islam Msia ini satu hadis pun cukuplah yg menyatakan Nabi saw ada melarang kafir quraisy dari menggunakan kalimah Allah.


MatKilau

malayjew said...

Assalamualaikum YB

Ini bukan isu berpolitik.. ini isu maruah agama tergadai oleh totok-totok ulamak politik.. jika YB membidas aksi YB Khalid Samad.. Saya mohon YB tlong bidas BOS YB sekali..

Dalam negara ini Bos YB tak bising, tak buat press statement.. namun di luar negara terang-terangan dia perjuangan ISLAM LIBERAL! Dakwah la BOS YB tersebut.. kerana perjuangan YB mempunyai niat yang murni.. namun apabila ketuanya seorang yang menyimpang.. landasan perjuangan YB hanya dipenuhi Tahi dan Najis.. jika boleh keluarlah sebelum terlambat.!

simply said...


Muhammad Ridzuan said...
diharap YB Zul atau sesiapa yang boleh berhubung dengan Tuan Guru Haji Hadi atau lain2 pemimpin Pas berkenaan kenyataan bahawa perkataan Allah boleh digunakan oleh agama Samawi (Kristian dan Yahudi) yang saya rasa tepat dan menjadikan mereka tu ahli kitab tetapi adakan Kristian Katolik yang mengeluarkan Herald Tribune tu layak kita anggap ahli kitab? sekadar ingin mengetahui sebab implikasinya besar kalau mereka boleh digolongkan sebagai ahli kitab.

05 January, 2010 14:41


betul jugak bro, kalau ahli kitab, boleh lah kita kahwin dengan mereka, tak gitu?

Anak Lenggong said...

alaa..YB pun sama gak ngan khalid tu bercakap sekadar untuk mencari pengaruh je..kenapa tidak tegur ketua YB sendiri sebab dia pun menyokong kenyataan khalid tu lihat sini: http://www.youtube.com/watch?v=738vMmiIU24

YB tak perlu nak bermuka-muka..kalau betul nak perjuangkan islam baik jadik adun bebas..

One Pip said...

Masalahnya, wujudkah "Islam konteks Malaysia"? Astaghfirullah al azim. "islam konteks Malaysia"? Inilah hujah yang dguna pakai oleh golongan nationalist hawks untuk melarang manusia lain menggunakan nama Allah.

http://kelicapkunyit.blogspot.com

Ust Kama said...
This comment has been removed by the author.
superLaRaT said...

apa la Pas Cawangan Bukit sentosa 2...ini soal AGAMA...masih lagi nak salahkan UMNO/BN. Cuba bukak minda sikit....Org mcm ni al yg merosakkan parti dan agama....

zubairhood!!!!! said...

korg ni semue mmg dh masuk perangkap ameno nih...
yb yg bijaksane pun trmakan umpan ameno agaknye...
korg dh lupe ke ape ISU SEBENARNYE?
ini semue helah ameno nk ALIHKAN PANDANGAN psal gule naik harge...
kalu korg x caye... tengok la sok..
KDN akan btalkn perintah mahkamah camtu jer..
ini semue mainan diorg ler..
belaja sejarah yg lepas2 la...
xyah kite jd bangang bongok bahlul x memasal2 nih...
biarkn ameno dgn drama diorg...
utk lupekn psal enjin ilang.. laporan koroner siam tuh.. jambatan runtuh.. dll...
lps ni tengok ler satu per satu brg naik...
xyah risau la bro.. sok ameno kautim dgn mahkamah..
saje nk alih perhatian korg...
mmg bangang bongok bahlul la kite mlayan bende2 camni..

bigwinner said...

saya sokong yg khalid samad. booooo zul nordin...booooo

noneng said...

Janganlah kalian sesama Islam saling bertengkar...bila kita bertengkar ia adalah menggambarkan kelemahan umat Islam, bersatu dahulu kemudian carilah orang2 yang mampu berhujah dan membuat keputusan...berilah golongan berbincang...sesungguh bila keputusan dicapai ia adalah keputusan penyelamat kepada umat Islam di Malaysia...percayalah berkata sesuatu yang benar walaupun ia pahit tetapi ubat kepada kehancuran...

Mohd Daud Bin Arifin said...

Tahniah YB kerana berkata benar, saya mula mempertikaikan PKR dalam isu ini, kenyataan DR Manuty dan Yb Khalid Samad membuat saya kesal sokong PR pada pilihan raya lalu dan yang akan datang tak tahu lah yang mana nak pilih sebab semuanya sukar nak diharapkan.. Dalam tinjauan saya isu ini membuatkan PR akan tewas dalam PRU akan datang dan prestasi YB macam khalid samad , Yusmadi dah lain lain membuatkan melayu islam akan lari dari PR.

Andalusia said...

Salam,

Nampak sangat orang yang menentang pendapat YB ni tak pakai akal nak berhujah. Ada jugak org yg pendek akal macam si "Zubairhood!!" mengatakan isu ni di cipta oleh UMNO utk alih pandangan rakyat.. apa la punye bengap asyik nak salah orang lain jer..

Kepada YB Zul, teruskan perjuangan anda. Jangan dok layan komen-komen dari mereka-mereka yang meletakkan politik lebih daripada agama. Berani kerana benar .. tak kira la kita dari parti mana.

A said...

Kalau ada krisis dalam PR, semuanya disebabkan angkara UMNO. Naik loya aku dengar alasan tiga suku mcm nih. Ko orang ingat pengundi semua bodo2 tak leh nak fikir? Nak komen pakai otak ler jangan taksub sampai buta mata hati.

nanomite said...

Salam YB

setelah beberapa hari berlalu, saya nampak bibit bibit kebenaran konspirasi isu penggunaan perkataan Allah, Kelembapan tindakan dari majoriti masyarakat seolah olah akan menonjolkan seorang 'Hero' apabila isu ini dimuktamadkan.

Akan tetapi tindakan tindakan sanggup mengeluarkan 'statement' tanpa memikirkan kesan terhadap Impak penggunaan Perkataan 'Allah' terhadap umat Islam di malaysia pada masa kini dan masa depan hanya kerana tidak mahu munculnya 'Hero' ini adalah sikap yang terlalu pentingkan diri sendiri.

Adakah hanya kita berada di pihak yang berlainan menyebabkan kita perlu bertindak bertentangan dengan pihak lain.

Doa saya bersama YB agar lebih ramai yang terbuka hati menegakkan hak Agama Islam tanpa mengira agenda politik.

pejuang islam said...

salam...semoga Allah membuka pintu hati saudara One pip...

aku heran sgt apa kejadahnya kenyataan one pip nie???? langsung x mengambarkan keislaman dalam diri dia nie.....tgk bercerita pasal puak alawitah la syiah la hebat tapi xda sedikit pun rasa tercabar bla nama allah yg maha agung dipergunakan oleh kristian.....apa hal ko nie one pip????...ko nie islam liberal ka sampai sangup jd puak islam yg sokong plak kristian guna nama allah tuk tuhan diorang.....ko tau tak keadaan di indon tu mcm mana....disana orng islam leh kawin ngan orng kristian tanpa tukar agama...dimalaysia nie lain....klu ko suka sgt malaysia jd mcm indon ko pergi duk kat indon....ko nie org islam jenis apa aku x tau la......jgn jadi mcm buih2 dilautan......

pk said...

cuba lihat gambar ini. Holy bible dlm jawi. Perhatikan bible bermula dari belakang(spt kaedah jawi)

http://s.wsj.net/public/resources/images/NA-BD139_malays_G_20100101161857.jpg

Bukankah perkataan Allah yg hendak digunakan itu utk pribumi sabah/sarawak dan semenjak bila pribumi sabah/sarawak yg beragama kristian pandai baca jawi??

Tidakkah ini menunjukkan ada agenda disebaliknya. Fikir2kan lah.

http://www.christianpost.com/article/20091106/malaysian-church-body-calls-for-immediate-release-of-bible/index.html

sarfah said...

assalamualaikum, yb zul,
saya sanjungi sikap yb zul yg suka menegur secara terbuka.
tapi saya rasa dalam hal yb khalid ni, tegur sekali tu cukuplah, tak paya nak berkali2 asak dia...you've made your point....enough is enough.

arah said...

Akhirnya YB Zul yang terperangkap dengan agenda Kristian.

Sememangnya agenda Kristian tidak mahu Allah di gunakan untuk Tuhan Nabi Abrahim,Tuhan Nabi Musa dan Tuhan Nabi Isa dan Nabi Nabi Allah dalam bible.

21:22 (Malay) Sekiranya ada di langit dan di bumi tuhan-tuhan selain Allah, tentulah keduanya itu telah rusak binasa. Maka Maha Suci Allah yang mempunyai ‘Arsy daripada apa yang mereka sifatkan

Tujukkan bukti di mana dalam bible yang Nabi Isa ajar Trintiy?

Sekiranya ada tolong buktikan,

12:29 Yesus menjawab, “Perintah yang pertama, ialah: ‘Dengarlah, hai bangsa Israel! Tuhan Allah kita, Tuhan itu esa.

12:30 Cintailah Tuhan Allahmu dengan sepenuh hatimu, dengan segenap jiwamu, dengan seluruh akalmu dan dengan segala kekuatanmu.’

Cukuplah satu contoh yang membuktikan Nabi Isa mengajar bani Israel, Tuhan yang Satu. Siapa Tuhan yang Esa tu kalau bukan Allah?

Beranikah saudara mempertikaikan ajaran Nabi Isa dalam bible tu bukan Allah tetapi Tuhan yang lain?

Sekiranya sesiapa mengatakan itu bukan Allah maka terkeluarlah dia dari Islam atau Syirik, Auzubillahimin dhalik, semuga Allah pelihara kita.

bersambung...

arah said...

bersambung
Mari pula kita lihat ajaran Nabi Musa dalam bible.

Kel 20:1 Lalu Allah berbicara, dan inilah kata-kata-Nya,

Kel 20:2 “Akulah TUHAN Allahmu yang membawa kamu keluar dari Mesir tempat kamu diperbudak.

Kel 20:5 Jangan menyembah patung semacam itu, karena Akulah TUHAN Allahmu, dan Aku tak mau disamakan dengan apa pun. Orang-orang yang membenci Aku, Kuhukum sampai kepada keturunan yang ketiga dan keempat.

Beranikah saudara mempertikaikan ajaran Nabi Musa dalam bible tu, dan menyatakan ia bukan Allah tetapi Tuhan yang lain? Sekiranya sesiapa mengatakan itu bukan Allah maka terkeluarlah dia dari Islam atau Syirik, Auzubillahimin dhalik

YB tentu ariff, Akidah yang di ajar oleh Nabi Musa dan Nabi Isa dan didalam bible adalah sama dengan Akidah yang di ajar oleh Nabi Muhammad s.a.w, penutup segala Nabi.Apa yang berbeda hanyalah syariat.

Tapi jangan kita keliru dan terperangkap kerana bible telah di selewengkan oleh pendita pendita Yahudi dan Nasara.

Kita tidak boleh ambil borong kerana banyak juga ajaran Syaitan yang Syirik dan bertentangan dengan Al Quran.

Tuhan dalam bible berihat

2:2 Pada hari yang ketujuh Allah telah menyelesaikan pekerjaan-Nya itu, lalu Ia beristirahat.

Tuhan dalam bible Tidur

44:23 (44-24) Bangunlah, ya TUHAN! Mengapa Engkau tidur? Bangkitlah! Jangan menolak kami untuk selamanya.


Al Quran menyangkal apa yg di tulis di dalam bible.

2:255 (Malay) “Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia Yang Hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhluk-Nya); tidak mengantuk dan tidak tidur. Kepunyaan-Nya apa yang di langit dan di bumi. Tiada yang dapat memberi syafaat di sisi Allah tanpa izin-Nya. Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendaki-Nya. Kursi Allah meliputi langit dan bumi. Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar.”

2:256 (Malay) “Tidak ada paksaan untuk (memasuki) agama (Islam); sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang sesat. Karena itu barang siapa yang ingkar kepada Thaghut dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada buhul tali yang amat kuat yang tidak akan putus. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”

Manakah dalil dari Al Quran dan Hadith melarang Ahli Kitab atau Christian dan Yahudi memanggil Tuhan pencipta Alam ini sebagai Allah?

Mengapa kita engkar dan kufur terhadap ayat ini?

5:72 (Malay) “Sesungguhnya telah kafirlah orang-orang yang berkata: “”Sesungguhnya Allah adalah Al Masih putra Maryam”", padahal Al Masih (sendiri) berkata: “”Hai Bani Israel, sembahlah Allah Tuhanku dan Tuhanmu”" Sesungguhnya orang yang mempersekutukan (sesuatu dengan) Allah, maka pasti Allah mengharamkan kepadanya surga, dan tempatnya ialah neraka, tidaklah ada bagi orang-orang lalim itu seorang penolong pun.”

Sekiranya kita tergulung di kalangan orang beriman kita perlu mengajak manusia mengesakan Allah dan bukan melarang manusia dari memanggil Tuhan yang Esa itu sebagai Allah.

Tidak ada Tuhan yang sebenarnya disembah melainkan engkau, ya Allah.Maha Suci engkau, sesungguhnya aku adalah dari orang yang membuat zalim.”
SURAH AL-ANBIYAK(21):87

AMEEN

Muntakhab Ahadith said...

semua yang menyokong butaaaaaaa....kristian nak guna Allah sbb nak sebarkan kristian di kalangan melayu islam..sape yang sokong kufur bab kate Haron Din...Anwar PKR HIPOKRIT..YB Zul sy cabar YB keluar dari PKR!!BOS hipokrit YB mmg hipokrit...dasar hipokrit...tuan YB nak bersekongkol lagi dgn org gila kuasa mcm anwar??????jadi org bebas sy akan sokong YB...kalau tak PKR n PR bleh kirim salam PRU 13....UMNO haprak tapi dalam isu agama dia tidak membangsatkan bangsanya mcm Anwar Ibrahim dan PKR..enaf said

jamil said...

Begitu banyak ulsan siap ada rujukkan. Nie nak tanya yg dok sokong Kristian guna nama Allah, awat tuhan Allah yg kristian dan yahudi la nie dok percaya tuhan yg sama ka yang org islam sembah. Kalau dulu ahli kitab mungkin ada benarnya, tapi la nie injil, taurat serta zabur dah ada berbagai versi. Jadi khalid samad dok sokong Allah ahli kitab zaman dulu ka atau ahli kita ciptaan zaman la... awat dok buat kalut dan ikut sama nak memesong akidah umat islam. Faham atau tidak agenda mereka sekarang ini. Patutnya yg dok sokong tu, kalau pope sendiri pun tak pakai nama Allah awat puak PAS dan PKR sampai sanggup putus hubungan saudara dgn Yb Zul. Bodo ka apa kebenda ka fikiran hangpa nie

harunn said...

Salam to All

memang khalid keras kepala , rugi betui orang shah alam dapat pemimpin karut macam ni , walaupun kita dok kata umno tu tak betui dalam bab agama , tapi sekurang2nya , depa masih bela Islam , kalau nak harap pakatan tu , susah sikit la , Pas yang kita harap tapi takut pula pada dap , hampeh betui la
saya rasa cukup la pakatan perintah 4 negeri , jangan le perintah Malaysia , alamtnya haru biru la nanti , saya tak dapat bayangkan kalau pakatan perintah malaysia , Pas tak boleh bersuara , pkr pula ikut kepala dia , dap tu paham2 la no ......

bang_mi said...

yg bongkak sangat tu pehal.. kan dah malu.. tu balasan tau.. cubalah berdiskusi secara berilmiah.. inikah islam yg yb nak bawakan.. cerminlah diri tu dulu.. segala tindakan2 yg kita lakukan sebenarnya diperhatikan.. lagi2 yb sbgai mp.. atas dasar apa yg yb mahukan itu terserah pada yb.. sy terkenang dimana negara2 menghalang pelajar islam memakai tudung atas alasan keselamatan.. jika yb menentang yg ini kenapa yb menentang penggunaan nama ALLAH??
bukanlah sy mahu YB menyokong tetapi mahu yb menyelesaikan isu ini dengan cara yg efisyen.. bukankaih itu lebih 'islam'..
salam