18 January 2010

TAHNIAH FUDZAIL

(Fudzail and family: Saifullah, Dr. Azma, Muhaimin and Faidhi di Bumi Al Anbiya')
Salam 2 all.

Saya ucapkan tahnia kepada sahabat saya Sdr Fudzail Mohd. Nor yang terpilih menerima Hadiah Sastera Perdana Malaysia ke 18 yang akan berlangsung hari ini Isnin 02 Safar 1431/18 Januari 2010 di Hotel Legend. Hadiah akan disampaikan oleh YAB Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yaasin.

Cerpen Sdr Fudzail bertajuk "Jerebu Dalam Blog Mak Andeh" diterbitkan dalam akhbar Berita Minggu pada 14.05.2006 (sinopsis ceritanya dibawah). Bagi sdr/i yang berminat dengan karya sdr Fudzail, sebuah antologi cerpen karya beliau telah diterbitkan oleh Dewan Bahasa & Pustaka Malaysia bertaju "DOTKOMANIA". Buku ini boleh didapati dikedai-kedai buku atau pun secara online. Untuk mereka yang berminat untuk mengenali sdr Fudzail dengan lebih dekat, sila layari http://1426.blogspot.com/ Saya secara peribadi mengenali sdr. Fudzail sejak 1983, dan mendapati karya-karya beliau sangat hidup kerana mengupas isu-isu semasa, dengan bahasa yang santai dan bersahaja. Memang banyak kata-kata sinis dilontarkan didalam karya beliau. Hanya yang makan budu akan terasa sodapnya!! Kalau dalam alam kartun kita ada Lat dan Zunar melakari kisah dan isu semasa, maka dalam penulisan dan cerpen, kita ada Sdr. Fudzail yang coretannya pasti akan menghiburkan dan membuka minda kita.

Tahniah sdr. Fudzail, dan selemat membaca "Dotkomania" kepada semua.

Adios amigos.

Zulkifli Bin Noordin
02 Safar 1431
18 Januari 2010

##########################################################

Hadiah Sastera Perdana Malaysia ke 18
Pada hari ini diadakan penyampaian Hadiah Sastera Perdana Malaysia ke 18, di Hotel Legend Kuala Lumpur.Pemenang yang karya mereka diterbitkan pada 2004, 2005, 2006 dan 2007 dalam bentuk buku, karya eceran dalam akhbar, majalah, jurnal dan antologi serta skrip drama yang dipentaskan akan menerima hadiah masing-masing daripada Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.Menurut Ku Seman dalam Utusan hari ini, HSPM adalah satu-satunya anugerah berprestij bertaraf nasional bagi bidang kesusasteraan negara ini. HSPM menjadi pengukur turun dan naik mutu pengkaryaan dalam kesusasteraan, khususnya sastera Melayu.Dari segi pandangan umum, HSPM tidak sehebat Juara Lagu, Akademi Fantasia, Anugerah Skrin dsbnya yang meletakkan para artis seumpama bintang-bintang berkelipan dengan menawarkan hadiah-hadiah hebat.Bukan sahaja tiada siaran langsung, malah berita dalam akhbar pun sekadar berita kaki.Begitupun, buat karyawan, pengiktirafan seperti HSPM, walau sekadar dua tahun sekali, sudah cukup memberi sesuatu yang bermakna. Sastera adalah sebahagian dari tamadun yang perlu diteruskan. Para pejuang sastera merupakan kesinambungan warisan untuk generasi akan datang menilai kehidupan masa kini.Tahniah pada saya buat semua pemenang malam ini, nama-nama hebat dunia sastera yang menjadikan saya amat kerdil. Alhamdulillah, saya mewakilkan anak sulung, Saifullah dan ibu untuk menerima sijil dari TPM.Karya saya yang terpilih ialah cerpen , 'Jerebu dalam Blog Mak Andeh' yang tersiar dalam Berita Minggu 14 Mei 2006.Dibawah adalah sebahagian dari cerpen tersebut. Cerpen ini juga terdapat dalam antologi, 'Dotkomania'.

JEREBU DALAM BLOG MAK ANDEH
Dalam banyak percakapan atau perbualan atau dialog biasa dengan mereka yang biasa, kekadang ada perkara yang mungkin terkeluar dari norma. Sememangnya kebiasaanya, manusia terlalu banyak mengambil tidak endah dengan banyak perkara. Kesibukan, prioriti berlainan dan kekalutan mengejar impian menjadikan banyak perkara sekadar catatan nota kaki.Seperti dalam keadaan berjerebu yang begitu teruk, saya terperangkap di hujung minggu. Tidak dapat bermain golf seperti biasa. Isteri, Rohaya dan kakak ipar yang bergelar ibu tunggal, mengambil kesempatan untuk pergi ke majlis reunion kelas sekolah berasrama penuh mereka.Begitu gembira keduanya untuk bertemu kawan-kawan sekelas tahun 75-80 setelah 25 tahun meninggalkan sekolah. Old girls network yang semuanya sudah menjadi makcik-makcik, kalau tidak bertaraf datin-datin.Meninggalkan anak-anak dibawah jagaan saya. Lima anak perempuan dan empat anak lelaki di sebuah rumah teres empat bilik. Paling tua dalam tingkatan lima dan paling muda dalam darjah satu. Biarkan saja mereka dengan aktiviti masing-masing.Ada menonton TV, ada bermain dengan Gameboy, playstation, membaca novel terbaru Harry Potter, membaca novel cinta Melayu, mendengar muzik, bermain catur, ada yang asyik menghantar sms dan ada yang sibuk melayar Internet."Pak Ngah tak ada blog?" Pertanyaan itu memecah kebekuan bila saya menjenguk ke arah skrin PC. Suara Daniel yang berusia 12 tahun itu sudah pecah. Sudah akil baligh rupanya budak tembam dan sihat itu.Saya hanya tersenyum sambil menggeleng. Ramai kawan-kawan yang sebaya, empat puluhan begini turut menyusur arus blog. Selalu juga sekiranya kebosanan di pejabat, saya melayari blog mereka yang mempunyai pelbagai variasi. Dari humor, politik, merapu ke taraf jurnal profesional."Tak happening lah Pak Ngah...mak kita pun ada blog...!"Kata-kata itu menyambar imaginasi. Kak Fidah ada blog sendiri? Sejak bila dia menjadi Internet-savvy?Saya memandang ke arah skrin. Terpampang dalam warna-warna ceria."Blog Mak Andeh".
(Ikuti selanjutnya dalam 'Dotkomania').

No comments: